Expertise gevraagd

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
TowTruckMike
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2024 06:33

Expertise gevraagd

Bericht door TowTruckMike »

Goedenavond allen,

Ik heb vanavond weer eens lekker impulsief een setje pijpen opgehaald, gekocht via marktplaats. Tegen de vrouw gezegd dat het voor de hobby is, denk aan schoonmaken en opknappen om daarna door te gaan naar een nieuw baasje die er hopelijk veel plezier van gaat beleven. Gaat mij erom zoveel mogelijk te leren kennen ervan. Uiteraard weten we allemaal dat er vast wel een of twee... of de rest in de collectie blijft :lol: nou haal ik ze net uit elkaar, ten eerste zijn ze smerig.. ten tweede zitten er metalen stukkies in.. geen idee of dit een naam heeft? En wat hier de toegevoegde waarde van is? Als ik de merken en namen opzoek krijg ik ook weinig te vinden, wie kan mij hier meer over vertellen? Over de merken / namen, over die "stukkies" erin en hoe dit het best schoon te maken zonder het mondstuk aan te tasten?
Namen op een rij zijn:
Welltin anticotine
Silver match
Real briar
Stratos
De Real Briar kan ik dan wel weer wat over vinden maar de rest is voor mij toch nog onbekend
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en een prettige avond :sherlock:

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 570
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Expertise gevraagd

Bericht door Faab »

Die metalen dingetjes zijn bedoeld als filter en/of condensvangers. Ik haal ze persoonlijk altijd uit de pijpen die ik koop om op te knappen. Het rookt veel fijner zonder die dingen in de pijpen.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Expertise gevraagd

Bericht door Paasei »

Veel poetsplezier !

Die stingers zou ik er ook uit gooien, doen imo niks - hoewel er hier sommigen zijn die ze toch laten zitten.
De verkleurde stelen lijken mij eboniet, vergelijk de steel met de tige (stukje dat in de kop gaat). Tige mooi zwart en het buiten gedeelte bruingroen verkleurd = eboniet.
Poetsen met cif op een schuursponsje en veel ellebogenwerk, of op polijstwiel.
Binnenkant met veel pure alcohol en ragers.
Het verkleuren van eboniet kan je een beetje tegenhouden door achteraf de stelen in te wrijven mat labello met een zonnefactor, even laten zitten en dan opblinken.
(Die lange met gele steel is geen eboniet en is aan de buitenkant gebaat met gewoon afwassen lijkt mij)

Koppen aan de buitenkant opblinken, ik zou er niet aan beginnen schuren.
Ketel ruimen indien nodig, en misschien zijn deze oude dingen wel gebaat met de zout+alcohol methode.
Daarvoor vul je de kop met een laagje zout, paar druppels alcohol, zout, alcohol etc... tot de kop vol zit, en je laat dat 24 uur staan (eierkarton is hier handig voor). De alcohol trekt heel wat zooi uit het hout. Nadien het zout er uit krabben, en voorzichtig spoelen, daarna weer heel goed laten drogen.
Misschien ook het rookkanaal voorzichtig reinigen met een houtboortje van 3 of 4 mm.

edit
'Real Briar' duidt op een mandjespijp. Het is nl geen merk, maar gewoon een aduiding dat de pijp van echt bruyere gemaakt is. En merkloze pijp maw. Silvermatch is een merk dat me wel bekend in de oren klinkt, maar kan het niet echt thuis brengen - aanstekers, dacht ik.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Ametist
Berichten: 149
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Expertise gevraagd

Bericht door Ametist »

Paasei schreef: 09 apr 2024 08:00
Misschien ook het rookkanaal voorzichtig reinigen met een houtboortje van 3 of 4 mm.........

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het rookkanaal reinig ik als volgt. Ik gebruik geen boortjes want die zijn mijn inziens wat te 'grof'. Wat ik wel gebruik is een stukje fietsspaak en dan het deel waar het schroefdraad aan zit. Gewoon bij de fietsenwinkel een spaak van 2 mm doorsnee halen/kopen, afzagen op een centimeter of 15, aan het uiteinde de spaak iets buigen zodat je makkelijk kunt draaien met de spaak. Schuif de spaak met het schroefdraad deel in het rookanaal en wanneer dit blokkeert zachtjes draaien en de schroefdraad zijn werk laten doen. Niet uittrekken maar terug draaien. Ervaring leert dat in het rookkanaal meestal toch wel wat opbouw/plak zit die je er met een gewone ragers niet snel uitkrijgt.

Bovenrand ketel.... wattenstaafje met 'tuf'.. of te wel speeksel of alcohol.

Buitenkant ketel.... Op Amazon kan je kleine polijst setjes kopen. Dat zijn kleine flexibele schuurpads met een grit van 300 tot 30.000. Heel ligt opshuren. Daarna bijen of carnaubawas en poetsen.

Mondstuk... buitenkant: ellenbogen, water en vim tot er bijna geen meuk meer af komt. Binnenkant: alcohol en ragers. Daarna buitenkant met carwax en polijstwiel. Probleem met eboniet is wel dat na verloop van tijd de uitslag weer terugkomt.

Deukjes in het mondstuk? ... heel rustig met een verf fohn iets verwarmen en kijken of ze verdwijnen. Stop voor je verwarmt wel een rager in het mondstuk dan voorkom je dat het mondstuk eventueel iets gaat buigen.

Dit is zo als ik het zelf doe. Wil niet zeggen dat er andere methodes zijn die een ander resultaat geven.

Succes!! En hoop binnenkort foto's van de 'nieuwe' pijpen te zien.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Expertise gevraagd

Bericht door Beginneling »

viewtopic.php?t=12798
Over mondstuk opfrissen

TowTruckMike
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2024 06:33

Re: Expertise gevraagd

Bericht door TowTruckMike »

Faab schreef: 09 apr 2024 07:38 Die metalen dingetjes zijn bedoeld als filter en/of condensvangers. Ik haal ze persoonlijk altijd uit de pijpen die ik koop om op te knappen. Het rookt veel fijner zonder die dingen in de pijpen.
dankjewel, de eerste is er met veel pijn en moeite uit gekomen en dan gaan de andere ook mooi met pensioen :D was te smerig om naar te kijken :oops:

TowTruckMike
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2024 06:33

Re: Expertise gevraagd

Bericht door TowTruckMike »

Paasei schreef: 09 apr 2024 08:00 Veel poetsplezier !

Die stingers zou ik er ook uit gooien, doen imo niks - hoewel er hier sommigen zijn die ze toch laten zitten.
De verkleurde stelen lijken mij eboniet, vergelijk de steel met de tige (stukje dat in de kop gaat). Tige mooi zwart en het buiten gedeelte bruingroen verkleurd = eboniet.
Poetsen met cif op een schuursponsje en veel ellebogenwerk, of op polijstwiel.
Binnenkant met veel pure alcohol en ragers.
Het verkleuren van eboniet kan je een beetje tegenhouden door achteraf de stelen in te wrijven mat labello met een zonnefactor, even laten zitten en dan opblinken.
(Die lange met gele steel is geen eboniet en is aan de buitenkant gebaat met gewoon afwassen lijkt mij)

Koppen aan de buitenkant opblinken, ik zou er niet aan beginnen schuren.
Ketel ruimen indien nodig, en misschien zijn deze oude dingen wel gebaat met de zout+alcohol methode.
Daarvoor vul je de kop met een laagje zout, paar druppels alcohol, zout, alcohol etc... tot de kop vol zit, en je laat dat 24 uur staan (eierkarton is hier handig voor). De alcohol trekt heel wat zooi uit het hout. Nadien het zout er uit krabben, en voorzichtig spoelen, daarna weer heel goed laten drogen.
Misschien ook het rookkanaal voorzichtig reinigen met een houtboortje van 3 of 4 mm.

edit
'Real Briar' duidt op een mandjespijp. Het is nl geen merk, maar gewoon een aduiding dat de pijp van echt bruyere gemaakt is. En merkloze pijp maw. Silvermatch is een merk dat me wel bekend in de oren klinkt, maar kan het niet echt thuis brengen - aanstekers, dacht ik.
dankjewel! de stingers zijn ondertussen allemaal verleden tijden de eerste koppen zitten vol met zout en alcohol. (ben erg dankbaar voor de eierdozen tip :D ) Tige is mooi zwart en de rest inderdaad bruin groen, morgen eens een fles cif halen en extra schuursponsjes denk ik zomaar.
en weer wat geleerd over Real Briar, dankjewel! ik kon ook van Silver Match alleen maar dingen vinden over aanstekers maar niks over deze pijp, alleen een of twee andere maar voor de rest alleen maar aanstekers

TowTruckMike
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2024 06:33

Re: Expertise gevraagd

Bericht door TowTruckMike »

Ametist schreef: 09 apr 2024 12:43
Paasei schreef: 09 apr 2024 08:00
Misschien ook het rookkanaal voorzichtig reinigen met een houtboortje van 3 of 4 mm.........

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het rookkanaal reinig ik als volgt. Ik gebruik geen boortjes want die zijn mijn inziens wat te 'grof'. Wat ik wel gebruik is een stukje fietsspaak en dan het deel waar het schroefdraad aan zit. Gewoon bij de fietsenwinkel een spaak van 2 mm doorsnee halen/kopen, afzagen op een centimeter of 15, aan het uiteinde de spaak iets buigen zodat je makkelijk kunt draaien met de spaak. Schuif de spaak met het schroefdraad deel in het rookanaal en wanneer dit blokkeert zachtjes draaien en de schroefdraad zijn werk laten doen. Niet uittrekken maar terug draaien. Ervaring leert dat in het rookkanaal meestal toch wel wat opbouw/plak zit die je er met een gewone ragers niet snel uitkrijgt.

Bovenrand ketel.... wattenstaafje met 'tuf'.. of te wel speeksel of alcohol.

Buitenkant ketel.... Op Amazon kan je kleine polijst setjes kopen. Dat zijn kleine flexibele schuurpads met een grit van 300 tot 30.000. Heel ligt opshuren. Daarna bijen of carnaubawas en poetsen.

Mondstuk... buitenkant: ellenbogen, water en vim tot er bijna geen meuk meer af komt. Binnenkant: alcohol en ragers. Daarna buitenkant met carwax en polijstwiel. Probleem met eboniet is wel dat na verloop van tijd de uitslag weer terugkomt.

Deukjes in het mondstuk? ... heel rustig met een verf fohn iets verwarmen en kijken of ze verdwijnen. Stop voor je verwarmt wel een rager in het mondstuk dan voorkom je dat het mondstuk eventueel iets gaat buigen.

Dit is zo als ik het zelf doe. Wil niet zeggen dat er andere methodes zijn die een ander resultaat geven.

Succes!! En hoop binnenkort foto's van de 'nieuwe' pijpen te zien.
ik hoor dat ik morgen boodschappen ga doen bij de fietsenmaker en amazon! :-T krijg er voorlopig een berg smerige ragers uit die maar vies blijven... dat mensen ze zo uberhaupt weg leggen :cry:
dankjewel voor de tips en informatie en binnenkort komen er zeker foto's bij te staan van het eind resultaat! :D

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Expertise gevraagd

Bericht door Liebaart »

Je kan ook altijd eens kijken naar mijn artikel in het engels hoe je dat beter weg krijgt dan met ragers:
https://rebornpipes.com/2022/05/29/rena ... z-choquin/

Ametist
Berichten: 149
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Expertise gevraagd

Bericht door Ametist »

Liebaart schreef: 10 apr 2024 09:10 Je kan ook altijd eens kijken naar mijn artikel in het engels hoe je dat beter weg krijgt dan met ragers:
https://rebornpipes.com/2022/05/29/rena ... z-choquin/
Muchas Gracias =D>
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1397
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Expertise gevraagd

Bericht door George Bertram »

Liebaart schreef: 10 apr 2024 09:10 Je kan ook altijd eens kijken naar mijn artikel in het engels hoe je dat beter weg krijgt dan met ragers:
https://rebornpipes.com/2022/05/29/rena ... z-choquin/
Dat is een mooi verslag, zowel tekstueel als met de ondersteunende foto's.
Fumo et Emergo ;p

TowTruckMike
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 apr 2024 06:33

Re: Expertise gevraagd

Bericht door TowTruckMike »

Liebaart schreef: 10 apr 2024 09:10 Je kan ook altijd eens kijken naar mijn artikel in het engels hoe je dat beter weg krijgt dan met ragers:
https://rebornpipes.com/2022/05/29/rena ... z-choquin/
Ik heb het eens op het gemak gelezen... en dit gaat mij heel goed helpen :D dankjewel!

Plaats reactie