De Steel

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

De Steel

Bericht door robvoorburg »

Tot mijn verrassing/verbazing lees ik nergens op het Forum iets over de stille revolutie die zich heeft voltrokken ten aanzien van het materiaal waarvan de pijpesteel is gemaakt tegenwoordig.

Sinds afgelopen januari koop ik weer houten pijpen, daarvoor meestal meerschuimen, dus is het mij enige jaren niet zo opgevallen dat er nu stelen aan een pijp zitten die blijven glimmen.
Daarmee noem ik gelijk het voordeel van deze steel, ze hoeven niet meer gepolijst te worden en de steel blijft neutraal smaken.

Het voordeel van de oude steel vond ik dat de tandafdruk er uiteindelijk inkwam, waardoor je een betere grip kreeg.
Een ander voordeel van het pararubber was dat het schuurbaar is en vervolgens polijstbaar, waardoor ik een betere grip kon forceren.

Heeft iemand ervaring met het nieuwe materiaal voor wat betreft het "bijwerken " van de steel?

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Ook de nieuwe kunstoffen kun je perfect schuren en polijsten indien nodig. Krassen en tandafdrukken zijn makkelijk te verwijderen net als met de eboniet mondstukken. Let wel je polijstmachine niet te snel laten draaien. Kunstof kan immers ook smelten...
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

De nieuwe mondstukken zijn van acryl, en ik geloof dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur is of je de 'klassieke' pararubbermondstukken wilt, of de nieuwe acrylmondstukken. Rob geeft de voornaamste voor- en nadelen al goed aan.
In feite blijft acryl met betrekkelijk weinig moeite uitzien als nieuw, en iedereen die een hekel heeft aan mondstukken schoonmaken zal er erg blij mee zijn.
Ik persoonlijk geef de voorkeur an pararubber, die paar minuten met polijstpoeder en een borsteltje zijn wat mij betreft ook het werk niet (ik moet wat grinnikken om bleek- en andere middelen die 20 minuten duren en die je in de gaten moet houden, ik heb doorgaans een steel weer keurig in 5 minuten of minder). Om te beginnen is pararubber wat zachter tussen de tanden. En de kleur, een warm-donkergrijs, past naar mijn idee wat mooier bij het hout van een kop dan het gitzwart van acryl. En ik hou van dingen waar je het gebruik aan afziet. Nieuw is eenheidsworst, gebruikt is eigen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ik persoonlijk heb een sterke voorkeur voor een steel van acryl, laten we zeggen dat hij er altijd nieuwer en beter uitziet als één van pararubber. Daar wil ik wel aan toevoegen dat pararubber misschien inderdaad beter in de mond ligt. Ik heb gewoon vaak last van vieze bijsmaakjes bij een steel met pararubber... :(
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Voor mij pararubber. Mijn 2 Winslows roken geweldig maar het enige mindere zijn de stelen van acryl..

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

99% acryl hier. Vooral omdat er ontwikkeling in de kunststofindustrie blijft, die het acryl beter maakt. Betere eigenschappen en prettiger "beetgevoel".
Heb toch al enkele pijpen waar ik een gaatje kreeg in het acryl; mondstuk, ter plaatse van één van mijn hoektanden. Dus ook acryl "zet zich naar je tanden". :wink:

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Acryl ook hier... Heeft een prettiger "beet"gevoel, en heb ik, met mijn tanden, de pijp beter onder controle... :B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

drfretboard

Bericht door drfretboard »


Plaats reactie