Croydon - Nederlandse pijpenmaker

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Leuk, leuk, leuk... Een nederlandse pijpenmaker. Misschien kunnen we bij deze pijpenmaker een cursus organiseren. Er zijn vast wel wat collegea die dit willen ondernemen... Misschien een nieuw draadje???
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Het valt mij op dat veel, zoniet de meeste pijpmakers zelf ook pijp roken.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

robvoorburg schreef:Het valt mij op dat veel, zoniet de meeste pijpmakers zelf ook pijp roken.
lijkt me logisch? Hoeveel autobouwers ken jij die niet graag met de auto rijden? Of hoeveel timmerlieden die niet hun eigen klusjes opknappen?

Het begint meestal met interesse voor het eindproduct he...

drfretboard

Bericht door drfretboard »

De meeste barkeepers zijn geheelonthouder

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Volgens mij is Croydon niet meer zo heel actief. Ik zie op zijn website in ieder geval de laatste maanden maar weinig/niets veranderen.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

drfretboard schreef:De meeste barkeepers zijn geheelonthouder
Da's logisch, 'n barman met een stuk in zijn voeten werkt nu eenmaal niet zo efficiënt...

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Vandaahl schreef:Volgens mij is Croydon niet meer zo heel actief. Ik zie op zijn website in ieder geval de laatste maanden maar weinig/niets veranderen.
Croydon alias Lex Brouwer.

Blijkbaar leest hij mee, want er staan nu een aantal pijpen van hem op Marktplaats.

Ik vind dat hij erg veel geld vraagt voor zijn pijpen. Gezien de kwaliteit van de pijpen en de onbekendheid van Lex Brouwer/Croydon. En ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn het allemaal pijpen gemaakt van hobbyblokken van Danpipe. o.a te zien aan de mondstukken. Eén van de pijpen heeft zelfs een mondstuk met een rood gevulde cirkel, wat mij doet denken aan een mondstuk van Barontini, Lord Kirk of een andere Italiaanse pijpenmaker. Ondanks dat, vind ik het knap wat hij doet. En is het mooi dat we er een pijpenmaker bij hebben. :lol:

http://verkopers.marktplaats.nl/10102093
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

ah is hij dat, ik vroeg me al af waar die pijpen/pijpenmaker ineens vandaan kwamen
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

ik vind hem ook stevig in de prijs zitten.

Veel van zijn pijpen zijn van het niveau dat ik als eerste pijp voorbij zie komen op pipemakersforum. En de jongens die die pijpen maken denken nog niet eens aan verkopen, laat staan aan prijzen over de €200. Denk maar aan fouten als slecht aansluitende mondstukken, gelekte beits in de kop, eentonige (saaie?) beitsen, ...

Kijk bij deze bijvoorbeeld eens naar de overgang van mondstuk naar tige. Dat zou een mooie egale aansluiting moeten zijn naar mijn mening:
Afbeelding

Begrijp me niet verkeerd, ik kan het zelf (momenteel althans) niet beter, maar ik zou dan ook nooit zoveel durven vragen.

Bovendien zie ik wel érg vaak exact dezelfde afwerking (qua beits etc) terugkomen.
Een pijp als deze
Afbeelding

of deze

Afbeelding

lijkt mij de prijs echt niet waard. Bovendien zijn zijn mooiere pijpen precies goedkoper. Per toeval zijn dat ook net de dunste. Zou hij ze per kilo verkopen?


Maar goed, een pijpmaker in de benelux kan ik alleen maar toejuichen, misschien wordt hij ooit nog erg goed (ik hoop het voor hem), maar voorlopig heb ik er weinig vertrouwen in.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Goed opgemerkt!

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

ze hebben HET net niet

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

In Tussen Kunst en Kitsch zie ik mensen wel eens stukken beoordelen en sta dan wel eens verbaasd van de kennis en kunde die te berde wordt gebracht.
Aan de andere kant weten wij onderhand met een redelijk scherpe blik pijpen te kunnen beoordelen.

"Men moet geloof schenken aan hen die zich in hun kunst bekwaamd hebben" (Bert Schierbeek)

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Nederlandse pijpen zijn natuurlijk ook wat lomper. De mooiste schoenen komen altijd nog uit Italie. Nederlands design op het gebied van schoenen is beperkt tot een paar klompen....daar is de laatste pijp volgens mij ook op geinspireerd :lol:

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

drfretboard schreef:De meeste barkeepers zijn geheelonthouder
Hoe kom je aan die info? Ik heb nog nooit een barman ontmoet die niet dronk. Misschien niet tijdens het werk en vaak ook niet heel veel, maar een barman die in het geheel niet drinkt? Da's als een celibataire pooier.

/edit: Deze pijpen doen het voor mij ook niet helemaal. Ik zie hier bijvoorbeeld geen speciale pijpen die ik zou preferen boven een Crown of een Nording of iets dergelijks, terwijl die een stuk goedkoper (kunnen) zijn. En wat klassieke modellen betreft kan ik ook voor een mooie prijs bij de bekende merken terecht. Wat me doet beseffen dat het ook wel heel moeilijk moet zijn voor een onbekende pijpmaker om een bepaalde niche te vinden wat de aankoop van zijn werk rechtvaardigt tegenover de ferme prijzen die kleine pijpmakers vaak aanhouden.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Voordat je je zelfgemaakte pijpen gaat verkopen dan moeten ze ten eerste zo perfect mogelijk zijn. En niet te duur. Dan kan je beginnen met een naam op te bouwen. Iemand die een pijp van je koopt en er niet tevreden over is zal ook geen goede relame voor je maken. Einde verhaal. Veel startende Europese pijpenmakers verkopen of hun pijpen zelf of proberen naamsbekendheid te krijgen via Esterval, Bisgaard of Compagnie des Pipes of een andere site. Natuurlijk helpt een forum zoals deze ook! :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Vandaahl schreef:Voordat je je zelfgemaakte pijpen gaat verkopen dan moeten ze ten eerste zo perfect mogelijk zijn. En niet te duur. Dan kan je beginnen met een naam op te bouwen. Iemand die een pijp van je koopt en er niet tevreden over is zal ook geen goede relame voor je maken. Einde verhaal. Veel startende Europese pijpenmakers verkopen of hun pijpen zelf of proberen naamsbekendheid te krijgen via Esterval, Bisgaard of Compagnie des Pipes of een andere site. Natuurlijk helpt een forum zoals deze ook! :lol:
Af Maurice, af! Dit forum is mijn toekomstige winkel!

(geintje natuurlijk, hier is heus wel plaats voor een stuk of wat gemotiveerde pijpmakers in spé lijkt me :-) )

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Sterker nog, het is hier géén plaats voor commercieel georiënteerde handel. [-X

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

drfretboard schreef:Sterker nog, het is hier géén plaats voor commercieel georiënteerde handel. [-X
Dus als ik ooit als pijpmaker iets fabriceer dat de moeite waard is, mag ik dat hier niet op het te koop gedeelte te koop zetten?

Ik spreek uiteraard niet over verkoop als full-time professional, maar over verkoop van het resultaat van een hobby...

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

Massis,
je mag hem uiteraard wel altijd via PB aanbieden aan mij :wink: :lol: :wink:
massis schreef:
drfretboard schreef:Sterker nog, het is hier géén plaats voor commercieel georiënteerde handel. [-X
Dus als ik ooit als pijpmaker iets fabriceer dat de moeite waard is, mag ik dat hier niet op het te koop gedeelte te koop zetten?

Ik spreek uiteraard niet over verkoop als full-time professional, maar over verkoop van het resultaat van een hobby...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Ik denk dat we hier vooral aandacht moeten besteden aan de kreet ´commercieel georiënteerd` :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Reclame hebben we toch al gemaakt! Hè Massis! :wink: En we plaatsen een link naar onze toekomstige websites! :lol: Maar verder geen reclame hoor! :wink:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Eliminator schreef:Ik denk dat we hier vooral aandacht moeten besteden aan de kreet ´commercieel georiënteerd` :wink:
Zal ik het even anders verwoorden: FORUMKORTING ;-)

DrFretboard: ik weet dat je vingers vast jeuken bij al deze off-topic, verplaats jij het nodige misschien eventjes naar een nieuw topic? Een mooi topic over "werkateliers" in opbouw zit er toch sowieso aan te komen voor/door Vandaahl en mezelf... En ook multiballs heeft duidelijk wat leuk gereedschap staan :-)

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Massis; Denk dat dit wel een leuk idee is. Alleen bijv al om te volgen hoe jullie te werk gaan, hout uitzoeken, mal maken, model maken, schuren, boren, frezen, lakken, pollijsten.... Maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat er hier een soort commerciele handel ontstaat.
Mijn idee...
PS ben wel heel erg benieuwd naar de volgende ontwerpen...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

St Patrick schreef:@Massis; Denk dat dit wel een leuk idee is. Alleen bijv al om te volgen hoe jullie te werk gaan, hout uitzoeken, mal maken, model maken, schuren, boren, frezen, lakken, pollijsten.... Maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat er hier een soort commerciele handel ontstaat.
Mijn idee...
PS ben wel heel erg benieuwd naar de volgende ontwerpen...
:B
Hier een commerciele handel opstarten is ook nooit mijn bedoeling geweest. Ik hoop uiteraard wel ooit een leuke zakcent te verdienen aan pijpmaken, maar in het begin wordt het oefenen en oefenen. Ga er maar vanuit dat we nog een jaartje of 2 verder zijn eer ik iets maak dat ik durf verkopen. En dan spreken we vermoedelijk eerder over enkele tientjes qua prijs en die verkoop ik dan wel via een eigen website :-)

Maar zoals ik aangaf: mensen die ik via hier ken kunnen uiteraard rekenen op forumkorting :p

Plaats reactie