Den kweek van Toebak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4040
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Den kweek van Toebak

Bericht door Martin Romijn »

Mooi verslag !! Thanks
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Re: Den kweek van Toebak

Bericht door Turin »

Mijn planten zijn op een paar na op gevreten door slakken.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5385
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Den kweek van Toebak

Bericht door Paasei »

Turin schreef:Mijn planten zijn op een paar na op gevreten door slakken.
Echt? Heel bizar...

Hier is een ouwe tuinmanstip om de (naakt)slakken van je snijbonen te houden : een paar zakjes van de zwaarste shag gaan halen die je kan vinden, koken (= aftreksel maken) en dat over je bonen sproeien...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Ronald2
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 sep 2011 14:26
Locatie: Oostende (Belgische kust)
Contacteer:

Re: Den kweek van Toebak

Bericht door Ronald2 »

Slakken&tabak

Ik heb een gelijkaardige ervaring: zolang ze klein zijn, zijn de planten vrij kwetsbaar: slakken, kevers, droogte etc helpen ze om zeep.
Zodra ze wat groter zijn en goed geworteld, gebeurt er niet veel meer mee: ik vermoed dat dit door de bescherming van de nicotine komt. Ik gooi trouwens mijn afval (afgeknipte bloemen, resten stengel, onvolwaardige bladeren) in mijn regenton als insecticide tegen muggen ... en het helpt!

R2

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Den kweek van Toebak

Bericht door smoorder »

slakken en tabak ..
schijnen even goed overeen te komen als mollen en electronische mollenverjagers :shock:
De enige planten in mijn tuin die aangevreten worden door slakken zijn mijn tabaksplanten. En vermits we niet op elke slak zout kunnen leggen, heeft de ecologische slakkenkorrel zjn intrede gedaan. De kleur is zachtblauw, en dat accordeert vrij goed met de roze bloemen.
Anderzijds helpt tabaksaftreksel wel om 't "venijn" van de meeste planten weg te houden, maar slakken hebben er blijkbaar geen last van.
Mooie planten, Ronald, maar pas in de nabijheid van hooi op voor schimmels.
Misschien heb ik het al ergens geschreven: mijn overgrootvader rookte tijdens de oorlog - toen er grote tabaksschaarste was - gedroogde bladeren van aardperen.
Volgens de overlevering zat hij dan onder de kastanjelaar, een vijftigtal meter van andere levende wezens. Naar 't schijnt niet zonder reden :-T :lol:
Nog een kwistig gestrooide tip : hak de plant - als het tijd is om te oogsten - een tiental cm boven de grond af: een flinke hand mest aan de wortels, en er komen nieuwe scheuten op de steel.
S

Ronald2
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 sep 2011 14:26
Locatie: Oostende (Belgische kust)
Contacteer:

Re: Den kweek van Toebak

Bericht door Ronald2 »

Smoorder,

Bedankt voor de tips. Ik ga vanavond nog eens controleren of mijn tabak in de minihooiopper niet teveel aan het gisten gaat (en dus beschimmelt).

Ook je tip ivm het afsnijden van de voet ga ik proberen, mijn pa deed al jarenlang iets gelijkaardig met zijn witloof: één keer afsnijden en dan laten heruitschieten lukt, vanaf de tweede keer zit alles vol met bladluizen.
Mijn grootvader kweekte ook zijn tabak tijdens de oorlog en mijn vader moest dan voor de planten zorgen: 4 rijen van 4 planten. Elk jaar kwam de 'sjampetter' langs om de planten te controleren: er diende een taks per plant betaald te worden.

Iets anders, in de 18° eeuw rookte men soms hoppe (dus de niet bevruchte vrouwelijke bloemen van de hoppeplant - ja, die om bier mee te brouwen).
Iemand hier enige ervaring mee/kennis hierover?
Ik kweek ook wat hoppe, maar om ze als een (zeer licht) slaapmiddel te gebruiken en voor de hoppescheuten in de vroege lente.

Greetings,
R2

Plaats reactie