SAVINELLI

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Savinelli

Bericht door Vandaahl »

Vanmiddag maar weer eens in mijn tweede hands pijpendoos gekeken. Met welke pijp zal ik een start gaan maken met opknappen? Het werd een Savinelli Extra 1027. Eerst maar eens de ruimer in de kop. Tot mijn verbazing zag ik opeens iets wits. En ja hoor, de pijp heeft een meerschuim inleg. Dat is vast de 'extra'. Helaas is het meerschuim aan de bovenzijde iets gebarsten. Niet ernstig, maar wel jammer. Maar misschien nog wel iets aan te doen. Tips?

Ook het mondstuk had last van ernstige 'bijt' plekken, maar die zijn inmiddels netjes weggewerkt. De pijp is nog niet klaar, maar begint er al wel weer aardig op te lijken. Als ik weet wat ik met het meerschuim ga doen, komt er in ieder geval een nieuw laagje beits op de rand van de kop.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

ik heb wel eens een meerschuim inleg vervangen maar dat was een hele klus.... mallen maken, contra-mallen, passen en meten, boren en schuren.... uren werk. Maar het kan.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Afbeelding
Savinelli - Dry System liscia

Ik ben op zoek naar een Savinelli-pijp (naast de Roley, die staat al op mijn verlanglijstje) en kwam deze tegen..

Ik ga hem niet kopen, want hij doet me te veel denken aan... Juist =) En daar heb ik er al genoeg van. Even verder zoeken naar het model (waarvan ik nog niet weet of het bestaat!)

Groeten,
Stanley
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik kan haar niet vinden... Er staat me bij dat ik de pijp ooit in de tabakswinkel heb zien staan. Het was een kleine(maar niet te kort) rechte pijp, smal elegant model, de ketel was min of meer rond(een soort van balletje leek het wel), het bruyère redelijk licht getint en het mondstuk was ook bijzonder. Iets met een goud/geel ringetje, als ik me goed herinner.

Ik ga dus nog even goed verder zoeken (kan hem nu toch nog niet aanschaffen..)

Hooi
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Het kapot gaan van een meerschuim inzet is helaas min of meer gebruikelijk. Jammer, wat tegelijk zijn het in mijn ervaring wel erg prettige pijpen om te roken.
Ik heb er in de loop der jaren 3 gekocht; een Super Twist (zo'n metaal-steel pijp die lijkt op Falcon), een Big Ben en -veel later- een Gasparini (?).
Bij de Super Twist is de meerschuim voering langzaam gaan afschilferen; kleine stukjes meerschuim die los kwamen. Ik heb hem nog heel lang kunnen roken, maar nu is het echt te onhandig geworden. Het is lastig om de kop goed te vullen, met aandrukken loop je de hele rijd vast op de onregelmarige binnenkant, en tsja, het ziet ook gewoon niet uit. Ik rook hem niet meer.
Bij de Big ben kwam op gegeven moment gewoon de bovenste helft van de meerschuimvoering mee naar buiten als ik hem op z'n kop hield; de voring was gewoon in tweeën gebroken, een bovenhelft (buisje) en onderhelft (komvorm). Ik heb wat papier om de bovenhelft gewikkeld en die weer terug in de kop geschoven, en eigenlijk houdt dat nu al meer dan 10 jaar. Ik rook hem niet zo heel vaak, omdat ik wel op die pijp gesteld ben en hem zo lang mogelijk wil houden (gekocht bij een van de militaire tehuizen toen in in Noord Duitsland gelegerd was).
De derde heb ik gekocht toen de Big ben het begeven had. Waarom, terwijl ik toen al twee kapotte meerschuimvoeringen hand? Deels omdat de twee kapotte p[ijpen wel altijd prettig gerookt hadden. En deels omdat het geen heel dure pijp was; 50 Dm, ongeveer 25 euro nu, in 1999. Goed, hij gaat stuk, maar net als een corncob kun je besluiten dat niet behoorlijk roken voor niet teveel geld ook een goede deal is... Ik rook geen meerschuim buiten, maar deze pijp wel. Hij smaakt en rookt als meerrschuim, is toch wat minder kwetsbaar (in elk geval tijdens vervoer).

Alle bewondering voor Martin en zo'n echte reparatie! Ik ben best handig, maar daar zou ik niet aan durven beginnen...

Groet, Janneman

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Bericht door Henk de Jong »

Gypscoprotheres,

Is het deze vorm?

Afbeelding

En deze afwerking?


Afbeelding

groetjes Henk

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Henk de Jong schreef:Gypscoprotheres,

Is het deze vorm?

Afbeelding

En deze afwerking?


Afbeelding

groetjes Henk
JA! :D Exact deze vorm en die afwerking.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Enne... Welke is het???

Ik heb trouwens geen spijt van m'n Peterson System Standard 303(is zo ongeveer mijn favoriete pijp) die ik in de plaats van de Savinelli heb gekocht, maar toch jeukt het!

De Roley en deze voor mij (tot nu toe) onbekende pijp, staan bovenaan mijn verlanglijstje!

(gaat nog wel even duren... Even sparen hehehe Anders rijst het de pan uit!)
Afbeelding

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

janneman schreef:Het kapot gaan van een meerschuim inzet is helaas min of meer gebruikelijk. Jammer, wat tegelijk zijn het in mijn ervaring wel erg prettige pijpen om te roken.
Ik heb er in de loop der jaren 3 gekocht; een Super Twist (zo'n metaal-steel pijp die lijkt op Falcon), een Big Ben en -veel later- een Gasparini (?).
Bij de Super Twist is de meerschuim voering langzaam gaan afschilferen; kleine stukjes meerschuim die los kwamen. Ik heb hem nog heel lang kunnen roken, maar nu is het echt te onhandig geworden. Het is lastig om de kop goed te vullen, met aandrukken loop je de hele rijd vast op de onregelmarige binnenkant, en tsja, het ziet ook gewoon niet uit. Ik rook hem niet meer.
Bij de Big ben kwam op gegeven moment gewoon de bovenste helft van de meerschuimvoering mee naar buiten als ik hem op z'n kop hield; de voring was gewoon in tweeën gebroken, een bovenhelft (buisje) en onderhelft (komvorm). Ik heb wat papier om de bovenhelft gewikkeld en die weer terug in de kop geschoven, en eigenlijk houdt dat nu al meer dan 10 jaar. Ik rook hem niet zo heel vaak, omdat ik wel op die pijp gesteld ben en hem zo lang mogelijk wil houden (gekocht bij een van de militaire tehuizen toen in in Noord Duitsland gelegerd was).
De derde heb ik gekocht toen de Big ben het begeven had. Waarom, terwijl ik toen al twee kapotte meerschuimvoeringen hand? Deels omdat de twee kapotte p[ijpen wel altijd prettig gerookt hadden. En deels omdat het geen heel dure pijp was; 50 Dm, ongeveer 25 euro nu, in 1999. Goed, hij gaat stuk, maar net als een corncob kun je besluiten dat niet behoorlijk roken voor niet teveel geld ook een goede deal is... Ik rook geen meerschuim buiten, maar deze pijp wel. Hij smaakt en rookt als meerrschuim, is toch wat minder kwetsbaar (in elk geval tijdens vervoer).

Alle bewondering voor Martin en zo'n echte reparatie! Ik ben best handig, maar daar zou ik niet aan durven beginnen...

Groet, Janneman
Voor zón een bedrag http://www.peterheinrichs.de/Big-Ben-Ec ... 8_234.html hoef je geen big ben meer te renoveren. :wink:

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Bericht door Henk de Jong »

Het is dus de Savinelli Virginia, P146L in het model 202.
Een tabakswinkel die Savinelli-pijpen verkoopt zou hem denk ik voor je kunnen bestellen.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Henk de Jong schreef:Het is dus de Savinelli Virginia, P146L in het model 202.
Een tabakswinkel die Savinelli-pijpen verkoopt zou hem denk ik voor je kunnen bestellen.
Ik zag hem staan ja =) Op de Savinelli-site. Alleen de P146L nog niet, maar dat gaat hopelijk wel goed komen.

Bedankt voor de info ;)
Afbeelding

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Bericht door Henk de Jong »

Leuk, dat speurwerk! :)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

even over het kapot gaan van de meerschuim voering... net als bij meerschuim pijpen is het belangrijk dat er zich geen koollaag in de kop vormt. De koollaag is vaak de reden dat de voering of pijp scheurt.
Na het roken even een keukenpapiertje door de kop werkt prima, mocht zich na verloop van tijd toch een koollaagje vormen kan je het er voorzichtig uitschrapen.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Afbeelding

Dit is hem! Hij bestaat dus inderdaad ;) De Savinelli 207. Over een tijdje ga ik hem halen :D

http://www.aab-taxfreepipes.com/product ... se&lang=uk
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Gypscoprotheres schreef:Afbeelding

Dit is hem! Hij bestaat dus inderdaad ;) De Savinelli 207. Over een tijdje ga ik hem halen :D

http://www.aab-taxfreepipes.com/product ... se&lang=uk
Mooi !! Ik heb er ook zo één, alleen zonder zo'n mooi sierstukje. Die van mij is een 207 de Luxe Milano, erg fijne pijp. Ik rook er virginia's en VAPer's (virginia / perique) in.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Opgeknapte Savinelli

Bericht door Vandaahl »

Vanmiddag deze Savinelli opgeknapt. Helaas dit keer geen foto's van hoe de pijp er eerst uit zag. Op de pijp staat:

Savinelli de luxe Milano - 131KS Italy

AfbeeldingAfbeelding
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Mooi! En zo te zien een ferme schoorsteen-pijp :D

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

janneman schreef:Mooi! En zo te zien een ferme schoorsteen-pijp :D

Groet, Janneman
Inderdaad! :D
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Savinelli la milano

Bericht door annie69 »

Wie zegt savinelli la milano iets, er staat een andere merkteken op zoals op pipehil http://www.pipephil.eu/logos/en/logo-savinelli2.html
Het is een bulldog in erg mooie staat.
Afbeelding

Afbeelding

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Zoek hier anders eens op: http://www.italianpipemakers.com/ingles ... et-1gb.htm

Bij mij deed die site wel raar, ik kon de zoekterm ingeven, maar daarna vond hij de pagina niet meer en een beetje later vond hij de pagina waar je je zoekterm kon ingeven al niet meer :?
Maar wss ligt het ergens aan mij... :wink:

Anhängerkupplung
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 nov 2012 11:53

Onvindbare Savinelli Bizarra

Bericht door Anhängerkupplung »

Goedemorgen,

bij mijn aankoop van een aantal pijpen een poosje geleden zat een pijp die ik meteen even apart legde.

Het betreft een Savinelli Bizzarra (afb. 1, afb. 2, afb. 3, afb. 4)

Aan de rechterkant vanaf de roker gezien staan de getallen 0001

Ik zit het hele internet af te speuren en klik alle obscure links aan, maar kan er niks over vinden.
Ik heb contact gezocht met Savinelli en één van de Savinelli importeurt voor de VS, maar zij worden er niet wijs uit (mail van Savinelli staat hieronder).
We have looked at your pipes photos and unfortunately I cannot provide you
any kind of information because none of our staff is remembering a pipe
called Bizzarra produced by Savinelli.

I am sorry for the little help we gave you
Nu vraag ik mij af wat ik hiermee aan moet! Kan dit een vervalsing zijn (maar hoezo zou iemand een onbekende pijp vervalsen? En het mondstuk lijkt origineel te zijn) of zou het hier een gelimiteerde serie betreffen (maar dan zouden ze dit toch moeten kennen?)?

Vragen, vragen, vragen. Weet iemand hier meer over, heeft hem toevallig eens gezien of misschien zelfs liggen en kan mij vertellen hoezo hier geen informatie over te vinden is?

Winslow Collector

Re: Onvindbare Savinelli Bizarra

Bericht door Winslow Collector »

Onbekend. Maar als ik op "Savinelli Bizzarra" google, kom ik op deze pagina:
http://feedback.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI ... llFeedback

En onder aan de eerste pagina reacties tref ik een bekende van ons forum aan. Dat is dan weer leuk.

Uit de e-mail van Savinelli:
I am sorry for the little help we gave you
Dus? Ze hebben spijt van het beetje hulp dat ze geboden hebben? :wink: :mrgreen:

Ik zal vanavond thuis eens in mijn boeken bladeren, maar heb niet specifiek een boek over Italiaans design of Italiaanse merken.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Onvindbare Savinelli Bizarra

Bericht door Bananabox-Ninja »

Kan het zijn dat het woord 'Real Briar' niet goed doorgestempeled is?
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Anhängerkupplung
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 nov 2012 11:53

Re: Onvindbare Savinelli Bizarra

Bericht door Anhängerkupplung »

Bananabox-Ninja schreef:Kan het zijn dat het woord 'Real Briar' niet goed doorgestempeled is?
Zat ik ook aan te denken, maar er staat wel degelijk "Bizzarra". Het is alleen erg lastig om te laten zien op de foto omdat mijn mobiel geen betere foto's wil maken, maar als je hem voor je houdt en een beetje draait zodat het licht er goed op valt is het erg duidelijk te zien. Dat staat vast.

Het is wel jammer dat het er gewoon in gedrukt is in plaats van een laagje kleur erin.

Winslow Collector

Re: Onvindbare Savinelli Bizarra

Bericht door Winslow Collector »

Bananabox-Ninja schreef:Kan het zijn dat het woord 'Real Briar' niet goed doorgestempeled is?
Zit nu op mijn werk en kan (mag) hier geen foto's zien. De meeste plaatjes op dit blog kan ik op mijn werk niet bekijken. Ik kijk vanavond even naar de foto's.

Maar, zonder de foto's te hebben gezien:
Mocht het een zeer speciale editie zijn, ook gezien zijn nummering "0001", zou het ook een apart model moeten zijn of met wat aparte kenmerken of applicaties op de pijp.
Het zou zelfs kunnen zijn, maar dat is wel zeer uniek, dat het een probeersel is geweest van één van de Savinelli ontwerpers. Een soort concept of prototype van een serie pijpen. En naar de USA verstuurd om te kijken of er animo voor is.
En het zou een wedstrijdpijp kunnen zijn van een pijprookwedstrijd. Die worden ook vaak gestempeld, tegenwoordig meestal met de plaatsnaam en het jaartal waarin de wedstrijd gehouden is.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onvindbare Savinelli Bizarra

Bericht door Pieter »

Het is mij niet compleet ondenkbaar dat de I en de eerste Z samengepakt kunnen worden als een R en dat de tweede Z gewoon een kringelige I is...

Dan staat er namelijk briarra. Maar dan zou dat weer een bestaande serie moeten zijn, en ook daarvoor levert Google geen antwoord.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Onvindbare Savinelli Bizarra

Bericht door Bananabox-Ninja »

Kan het een Savinelli 310S zijn?

En staan er merktekens op het mondstuk?
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Anhängerkupplung
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 nov 2012 11:53

Re: Onvindbare Savinelli Bizarra

Bericht door Anhängerkupplung »

Bananabox-Ninja schreef:Kan het een Savinelli 310S zijn?

En staan er merktekens op het mondstuk?
Heb ze even vergeleken, de Bizzarra is een aanzienlijk stuk schuiner aan de onderkant. Het zou evt. natuurlijk kunnen, maar ik denk zelf dat het er misschien een experimentele variatie o.i.d. op is.

Ook lijkt mij dat het nummer dan op de pijp te zien zou zijn, maar dat is voor zover ik kan zien niet het geval.

Er zit inderdaad een merktekentje van Savinelli op het mondstuk, ik zal er vanavond even een foto van uploaden.

Anhängerkupplung
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 nov 2012 11:53

Re: Onvindbare Savinelli Bizarra

Bericht door Anhängerkupplung »

Pieter schreef:Het is mij niet compleet ondenkbaar dat de I en de eerste Z samengepakt kunnen worden als een R en dat de tweede Z gewoon een kringelige I is...

Dan staat er namelijk briarra. Maar dan zou dat weer een bestaande serie moeten zijn, en ook daarvoor levert Google geen antwoord.
Het is lastig om op de foto te zien, maar als je hem in de handen hebt en het licht goed valt staat er erg duidelijk "Bizzarra". Op de foto's is het wel onduidelijk, jammer dat er niet gekozen is om het een kleur mee te geven.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Onvindbare Savinelli Bizarra

Bericht door Luys »

Bizar verhaal! :roll: Succes met de zoektocht naar meer informatie, ik kan er helaas niets aan toevoegen...
Pijproker des forums

Plaats reactie