Associatie.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Associatie.

Bericht door robvoorburg »

Bij een enkele tabak of tabakssoort heb ik iedere keer
zodra ik deze ruik een associatie met de eerste keer
dat ik deze rook en rookte.

Wanneer ik een latakiahoudende ruik, dan zie ik scherp
Frits de Graaff weer staan in zijn winkel en zijn tabaks-
zak voor me openen om te laten ruiken wat latakia dan
is. Een toen voor mij geheel nieuwe geur.

Op dit forum werd door enigen heel positief gedaan over
Planta Black Vanilla Flake.
Toen we met het PRF in Antwerpen waren zag ik deze
blikjes liggen bij Verloo.
Ter plekke opengemaakt, gestopt en gerookt, wat een
lekkere tabak.
Vanmiddag zat ik te neuzen in de open blikjes en bij Planta
aangekomen zag ik mezelf weer in Antwerpen.

Vorige week draaide ik een c.d. van de Stones. Between
the buttons. (meen 1967) een buitenbeentje onder de
nummers van de Stones.
Plots zie ik me weer op mijn kamertje thuis bij mijn ouders
aan het huiswerk, met een Peterson in de mond en gestopt
met Golden Blend van MB.
Met dan op de achtergrond die muziek.
Niet de beste muziek van de Stones, maar ik bewaar er een
prettige en geborgen herinnering aan.

Winslow Collector

Re: Associatie.

Bericht door Winslow Collector »

Zeer herkenbaar, Rob. Dat is het opbouwen van jouw aroma-geheugen. Die verbindingen met herinneringen die er toe doen (of deden) blijven je vaak je leven lang bij.

Ik werk hier vaak mee, bij mijn whiskyproeverijen. Mensen attenderen op hun individuele aroma-geheugen. Door aroma's te verbinden met bepaalde gebeurtenissen en herinneringen bouwt iedereen zijn eigen databank van aroma's en smaken op. Die ouzo thuis kan wel lekker smaken, maar die eerste ouzo in Griekenland, met je partner op dat terrasje in de zon, aan de zee, dat uitzicht, de geuren van de taveerne waar je zat, de geluiden, dát blijft je altijd bij en je weet de rest van je leven hoe een ouzo moet ruiken en smaken. (voorbeeldje, natuurlijk).

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Associatie.

Bericht door Bart Iron »

Het is een interessant iets, dat geur geheugen. Je wordt ermee geconfronteerd op de raarste plekken en tijden.

Zo worden bij ons op het werk de ovens opgebouwd met een poedermassa waarna het gesinterd wordt. (Door warmte een nieuwe toestand aangaan).
De geur van deze warme poeder brengt altijd terug naar een moment 20 jaar terug toen mijn vrouw (toen nog vriendin) en haar vriendin hun haren in de haarlak stonden te spuiten om uit te gaan. Het is echt exact dezelfde geur.
Heel apart om dat te ervaren.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Associatie.

Bericht door Luys »

Met tabak (en eigenlijk geuren in het algemeen) heb ik dat niet zo... Muziek daarentegen weer wel heel erg. Beste voorbeeld: "It's my party and I cry when I want to" (origineel van Lesley Gore, maar da's voor mijn tijd) werd grijs gedraaid toen ik als kleine jongen met treintjes speelde. Hoor ik dit nummer: denk ik aan HO spoor :P
Pijproker des forums

Whitesnake

Re: Associatie.

Bericht door Whitesnake »

Wat jij beschrijft Rob herken ik volkomen. Ik kan niet anders zeggen als "het zit in onze genen". :wink:

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Associatie.

Bericht door Bommel »

Het Ouzo verhaal van WC staat als een huis.
Vakantie drankjes smaken en ruiken sowieso anders dan thuis.
Naast de speciale sfeer die er invloed op heeft zijn er ook nog de land of omgevingsgeuren die de smaak papillen en neus zintuigen om de tuin leiden.
Op vakanties worden dit soort gevoelige producten, niet alleen drank maar ook worsten en patés om maar wat te noemen, groot ingeslagen en thuis in de kliko gemieterd omdat het toch anders is dan daar.
Dat is precies de reden dat ik bij thuiskomst, en ik praat dan over dranken, de boel lekker laat rusten en veel later in het jaar fijne herinneringen op haal in huiselijk omgeving met vaderlandse geuren.
Het smaakt anders, maar laat de herinnering toch opbloeien zonder teleurstelling. :lol:
Wat tabak betreft: Bij Neptune zie ik me als beginnend roker nog staan in de buurt tabakzaak, die waren er toen nog.
Als ik Solani 779 aan het roken ben krijg ik een flashback van het moment dat ik een pakje open maak
waarin een Sherlock Holms tamper in zit met twee Winslow pijpen.
Bij het openmaken van Peterson Old Dublin denk ik ineens aan de zonnige zondag bij Schimmel te
Zutphen.
En zo zijn er vele momenten, op allerlei manieren, die ons terug kunnen voeren naar niet alleen prettige maar ook minder prettige levensmomenten.

Interessante topic weer Rob.
Afbeelding

Plaats reactie