opknap problemen...

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
keesie75
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mar 2010 21:07
Locatie: Haarlem/Paesens
Contacteer:

opknap problemen...

Bericht door keesie75 »

vanmiddag geprobeert het mondstuk van mn bb crosley wat op te poetsen met wat vim, resultaat; mondtuk wordt nog grijzer... ok het 'TV'is weg maar dat wist ik.

laatst ook met wat spuug en een rager wat koolstof wat op de buitenkant van de kop zat weg gehaald, ging prima, maar waar ik 'gepoetst' heb is de kleur een stuk lichter :? heb het idee dan dat wel een beetje bijtrekt, en anders met was?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik weet niet wat je precies met vim gedaan hebt; vim, een beetje water en een tandenborstel, en na het poetsen goed afspoelen. Vaak moet ik dat hele rijtje een paar keer herhalen voordat de steel weer echt zwart is, maar grijs is een steel er nog nooit van geworden bij mij...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
keesie75
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mar 2010 21:07
Locatie: Haarlem/Paesens
Contacteer:

Bericht door keesie75 »

dan ga ik het nog eens proberen.

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: opknap problemen...

Bericht door Tati60 »

keesie75 schreef:vanmiddag geprobeert het mondstuk van mn bb crosley wat op te poetsen met wat vim, resultaat; mondtuk wordt nog grijzer... ok het 'TV'is weg maar dat wist ik.
Ik gebruik altijd Cif Citroen... met een tandenborstel. Wel enkele malen herhalen. Werkt voortreffelijk.

Heb ook enkele weken de bleekwatermethode gebruikt: verhouding 1/1 en een kwartiertje laten pruttelen (nou ja, in het begin gebeurt dat). De ergste aanslag is na afloop weg. Grondig spoelen en nabewerken met Cif en de tandenborstel maakt de steel weerals nieuw. Om de bleekwatersmaak uit de steel te halen moet je de binnenzijde even nabehandelen met alcohol en wat ragers.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
maitre_Cremer
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 aug 2010 15:17
Locatie: Almere

Bericht door maitre_Cremer »

Heb de mondstukken van mijn pijpen ook met Cif gedaan. Dat werkt.

Ik heb in Breda bij de Compagnie al een paar keer een pijponderhoud setje gekocht. pijplotion (niet echt nuttig) en twee doosjes. Eeen voor Briar en een voor eboniet. Werkt ook prima. Is misschien wat duurder maar Pim123 heeft ons niet voor niets gezegd dat we het groot onderhoud niet meer dan een keer of 2 per jaar hoeven doen. Dan hoef ik niet te bezuinigen.

Bovendien heb ik maar zo ongeveer 30 exemplaren in totaal dus het valt wel mee.

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

maitre_Cremer schreef: Is misschien wat duurder maar Pim123 heeft ons niet voor niets gezegd dat we het groot onderhoud niet meer dan een keer of 2 per jaar hoeven doen.
Ik denk dat je Janneman bedoeld ... :D

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

De verwarring is waarschijnlijk ontstaan omdat Janneman's tekst onder jouw naam gepost is.

Gebruikersavatar
maitre_Cremer
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 aug 2010 15:17
Locatie: Almere

Bericht door maitre_Cremer »

ok begrepen

Plaats reactie