G.L. Pease - Barbary Coast

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

G.L. Pease - Barbary Coast

Bericht door Ribbon »

Barbary Coast
-----------------------------------------------------------------------
Merk: G.L. Pease
Blender/ fabriek: G.L. Pease/ Cornell&Diehl
Blend type: Burley based
Ingrediënten: Burley, Perique, Virginia
Toegevoegde smaken: Cognac (Brandy)
Snede: cube cut
Verpakking: 2 oz. blik, 8 oz. blik.
Land: VS
Productie: verkrijgbaar

http://www.tobaccoreviews.com/blend/142 ... bary-coast

Afbeelding

Eind 19e/ begin 20ste eeuw was Barbary Coast een beruchte hoerenwijk in San Francisco. De link met deze pijptabak laat zich raden, maar wellicht heeft het iets te maken met de hoeveelheid 'brandy' die daar destijds vloeide. Ik vermoed niet dat het een link is naar de Berberse kust. Misschien zou je dan wat meer orientals verwachten en die zijn afwezig in deze blend.

Brandy/cognac is wel aanwezig. Deze toevoeging presenteert zich overduidelijk als het blikje wordt geopend. De geur in blik is bijna penetrant zoetig en doet me denken aan likeur. Als ik wat langer snuffel ontwaar ik ook een vrij neutrale tabaksgeur.
De tabak komt in de vorm van kleine donkerbruine brokjes (cube-cut) en laat zich moeiteloos stoppen. Het lijkt me niet verstandig de boel al te stevig aan te drukken en tampen vergt wat beleid.

Het begin van de rooksessie is vrij heftig qua smaak en ook wat op het scherpe af. Echter, al vrij snel vormt de inhoud zich tot een makkelijk te roken geheel en nodigt uit tot doorpaffen. Op dat punt is de tabak vergevingsgezind en is er van scherpte niets meer te merken. De burley is goed gemixt met de virginia en de topping ligt daar als een zoetig dekentje overheen. De kracht van deze blend manifesteert zich vooral in het middendeel van de rooksessie. Het is een fijne, zoetige blend met hier en daar wat nootachtige hints en zeker geen mierzoete aromatic. Halverwege begint de invloed van de topping echter af te nemen en komt de subtiel gedoseerde perique steeds meer om te hoek kijken. Dit leidt ertoe dat aan het einde van de pijp vooral de tabak zelf te proeven is en de brandy zich slechts af en toe nog laat gelden. Helaas wordt de boel aan het eind wel wat vlak, maar dit doet mijns inziens weinig afbreuk aan het totaalbeeld. Het nicotinegehalte is vrij laag.

Het lijkt me vooral een aanbeveling voor mensen die houden van tabak met whisky/cognac/rum toppings. Op dat vlak zou je hem (ondanks de afwezigheid van latakia) min of meer kunnen vergelijken met Navy Flake van SG. In vergelijking met andere Pease blends is het een eenvoudiger en makkelijker te doorgronden blend. Geen absolute knaller, maar wel gewoon lekker.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: G.L. Pease - Barbary Coast

Bericht door Arno »

Goede review! Waarschijnlijk niet mijn cup of tea, ehmm.. Brandy :mrgreen: Mijn drank nuttig ik liever los van het pijproken.
Afbeelding

Plaats reactie