Happy International Pipe Smoking Day!

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Happy International Pipe Smoking Day!

Bericht door Nysius »

Voorzie al uw pijpen vandaag van een strikje: het is 20 februari en dus International Pipe Smoking Day! :-?

- Raise your pipe in friendship and celebration -

Wat het nu betekent in de praktijk weet ik eigenlijk niet, maar ja, als er een Handcuff Day of World Day of Social Justice is, dan mag een International Pipe Smoking Day ook wel. Hoewel sociale rechtvaardigheid me dan weer wel belangrijker lijkt dan pijproken ... :-T

Wie of welke organisatie deze dag heeft ingesteld in 2008 en met welk doel is me nog niet duidelijk.
Zijn er Pipe Smoking Warriors voor wie dit het hoogtepunt van het jaar is? Gratis tabak bij geselecteerde tabakswinkels? Mogen we vandaag wèl een pijp opsteken in de kroeg?
Wie weet meer? :?:
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Happy International Pipe Smoking Day!

Bericht door Wowbagger »

Nysius schreef: 20 feb 2019 09:11 Voorzie al uw pijpen vandaag van een strikje: het is 20 februari en dus International Pipe Smoking Day! :-?

- Raise your pipe in friendship and celebration -

Wat het nu betekent in de praktijk weet ik eigenlijk niet, maar ja, als er een Handcuff Day of World Day of Social Justice is, dan mag een International Pipe Smoking Day ook wel. Hoewel sociale rechtvaardigheid me dan weer wel belangrijker lijkt dan pijproken ... :-T

Wie of welke organisatie deze dag heeft ingesteld in 2008 en met welk doel is me nog niet duidelijk.
Zijn er Pipe Smoking Warriors voor wie dit het hoogtepunt van het jaar is? Gratis tabak bij geselecteerde tabakswinkels? Mogen we vandaag wèl een pijp opsteken in de kroeg?
Wie weet meer? :?:
Enkele, voornamelijk Amerikaanse, webshops hebben in ieder geval vaak acties rondom deze dag. Maar dat zegt nog niet zoveel over de herkomst...

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Happy International Pipe Smoking Day!

Bericht door Dukdalf »

De instigator van dit fenomeen is de CIPC, wat staat voor Comité International des Pipes Clubs. Om bij Nederland te blijven: we hebben hier een stuk of tien 'officiele' pijprookverenigingen(*), die zichzelf overigens opvallend graag een gilde noemen. De overkoepelende organisatie daarvan is de NFP, de Nederlandse Federatie voor Pijprokers. De NFP heeft op haar beurt weer een afvaardiging in de genoemde CIPC, die wereldwijd actief zegt te zijn maar in de praktijk blijft het vooral bij Europa. Lang geleden heb ik wel een Japanse afgevaardige ontmoet bij een vergadering in Windsor, samenvallend met de "World Cup of Pipesmoking" in 2001. Het gaat hier namelijk vooral om wedstrijdrokers. Nederland en Belgie zijn gevestigde deelnemers, maar deze hobby is vooral populair in Frankrijk, Spanje en Italie.

*: of ze nog allemaal bestaan weet ik niet, maar in mijn tijd: Den Helder, Stadskanaal, Sneek, Drenthe, Purmerend, Leiden, Delft, Dordrecht, Oirschot, Middelburg.
Laatst gewijzigd door Dukdalf op 20 feb 2019 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Happy International Pipe Smoking Day!

Bericht door Nysius »

Dank voor de verdere uitleg.
Site NPF is niet echt up to date.
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Happy International Pipe Smoking Day!

Bericht door NoneNicer »

Gefeliciteerd allen! Ik hoop dat ook u genoten heeft en mogelijkerwijs ook het publiek deelgenoot hebt gemaakt van uw genot!

Berry
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 mar 2018 08:30

Re: Happy International Pipe Smoking Day!

Bericht door Berry »

Heb m`n pijpen gisteren een extra poetsbeurtje gegeven, en me een nieuw blik Reiner open getrokken.

Er verder niet bij stilgestaan, tot ik deze post tegen kwam :oops:

Tnx voor de verdere uitleg hierboven, zeker de moeite om me eens in te verdiepen.

Gebruikersavatar
Nysius
Berichten: 185
Lid geworden op: 16 dec 2018 19:22
Locatie: Land van Cuijk

Re: Happy International Pipe Smoking Day!

Bericht door Nysius »

Berry schreef: 21 feb 2019 20:38 Heb m`n pijpen gisteren een extra poetsbeurtje gegeven, en me een nieuw blik Reiner open getrokken.
Een betere invulling van deze feestdag is amper mogelijk!
Fume, chante et bois_
on ne vit qu’une fois.

Plaats reactie