Cornell & Diehl - Star of the East Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Cornell & Diehl - Star of the East Flake

Bericht door Ribbon »

Star of the East Flake
----------------------------------------------------------------------------------------------
Merk: Cornell & Diehl
Blender/ fabriek: Cornell & Diehl
Blend type: English
Ingrediënten: Latakia, Oriëntaals/Turks (Izmir), Virginia
Toegevoegde smaken: geen
Snede: (broken) Flake
Verpakking: 2 oz. blik
Land: VS
Productie: verkrijgbaar

http://www.tobaccoreviews.com/blend/276 ... east-flake

Afbeelding

Er is veel over deze blend gesproken en geschreven. Bij het zoeken naar informatie ontkomt men bijna niet aan de steevaste vergelijking met Penzance. In nagenoeg alle recensies wordt er kort of uitgebreid gesproken van overeenkomsten en verschillen tussen deze twee klassiekers onder latakia adepten. De overeenkomsten zijn overduidelijk; flakes met een glansrol voor latakia ondersteund met orientals en virginia. Verschillen zijn er echter ook, soms creatief beschreven, maar hier valt voor de doorsnee pijproker toch wat minder makkelijk de vinger op te leggen. Een metafoor zoals de 'Coca Cola/ Pepsi vergelijking' komt bij me op. De verschillen in smaak zijn aanwezig en velen spreken hun duidelijke voorkeur uit. Bij blinde tests gaat men echter nog regelmatig de mist in...

De Penzance kwestie daargelaten; SotE is een dijk van een flake. De blend bestaat voor 50% uit latakia en die openbaart zich dan ook in zijn volle glorie. De rook is op het romige af en de smaak is vol, rokerig, zoetig (misschien mede dankzij de rode Virginia) en soms zelf wat caramel-achtig. De Izmir zorgt voor een kruidig randje die gedurende de gehele rooksessie goed overeind blijft. Prima verhouding ten opzichte van de latakia, niks meer aan doen.
Het is een broken flake (iig geen eenvormige plakjes), diep donkerbruin, op het zwarte af. De tabak is makkelijk te hanteren, maar komt wat broos over. Voor verkruimelaars als ikzelf is dit dus even opletten geblazen. Hij rookt prima, bijvlammen hoeft niet al te vaak.

Mijn persoonlijke conclusie is dat het verschil met Penzance schuilt in het feit dat hij door 2 verschillende fabrikanten met ieder hun eigen signatuur gemaakt is. Dit lijkt een wat voor de hand liggende stelling, maar anders kan ik het niet omschrijven. Waar Penzance typisch Germain is, lijkt SotE flake een karakteristiek C&D product. Het voelt, ruikt en smaakt net even anders. Subtiliteiten die je net even wat aandachtiger doen roken, en dat lijkt me een positief punt voor beide blends. Een favoriet zal ik daarom niet zo snel aanwijzen. Latakia liefhebbers zitten met beide flakes sowieso gebakken.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Cornell & Diehl - Star of the East Flake

Bericht door Arno »

Mooie review! (T) Maar hoe mensen bij een blinde test tussen Penzance en SotEF de mist in kunnen gaan.. Alleen de geur van de tabakken zelf is al behoorlijk anders..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Cornell & Diehl - Star of the East Flake

Bericht door Ribbon »

Dit was dan ook slechts metaforisch bedoeld. ;)

Toch denk ik dat het niet voor iedereen even makkelijk zal zijn om de verschillen te ruiken/proeven. Zelf heb ik Penzance al een tijdje niet gerookt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie