G. Smith & Sons - Old London Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

G. Smith & Sons - Old London Mixture

Bericht door Ribbon »

Old London Mixture
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Merk: G. Smith & Sons
Blender/ fabriek: G. Smith & Sons (?)
Blend type: anders
Ingrediënten: Cavendish, Orientaals/Turks
Toegevoegde smaken: geen
Snede: ribbon
Verpakking: blik, 50 gram
Land: VK
Productie: niet verkrijgbaar

https://www.tobaccoreviews.com/blend/25 ... on-mixture

Afbeelding

Hoe passend kan de naam van een blend zijn? Old London doet denken aan mistige straten, Sherlock Holmes en rode telefooncellen. Op het blik prijkt een koetsier die zijn steigerde paarden in gang zet op de kasseien. De tekst verwijst verder naar een adres op Charing Cross Road, bekend om zijn vele 2e hands boekwinkels...
Tussen deze boekwinkels was tot 2012 of 2013 de tabakswinkel van G. Smith & Sons te vinden. Google op die naam en je ziet al snel de oude blauwe voorgevel van deze prachtige nostalgische winkel, eens de vaste plek voor de bijeenkomsten van 'The London Snuff Club'.

Afbeelding

G. Smith & Sons had een eigen lijn producten. Waarschijnlijk werd vanaf de start in 1869 begonnen met het blenden van de tabakken. Mijn blik geeft aan dat de inhoud in Groot-Brittannië is gemaakt, maar of dit ook betekend dat het blik in winkel zelf is geblend laat zich raden.

Mijn blikje nam ik in 2011 over van Dukdalf. Het is lastig te dateren. Ik vermoed ergens in de jaren '90 gezien het type blik en de nog redelijk subtiele gezondheidswaarschuwingen. De tabak zelf heeft een smalle snede en is vrij donker van kleur.

Afbeelding

De hamvraag bij deze blend is of er al dan niet latakia in zit. Deze vraag is wat mij betreft lastig met zekerheid te beantwoorden. Na eindeloos gesnuffel en gerook hou ik het er op dat er óf (1.) geen latakia in zit en het samenspel van de cavendish en de orientals soms een wat latakia-achtige presentatie geven, of (2.) een zeer kleine hoeveelheid latakia bevat die als 'oriental' is ingemengd. In het laatste geval zou het w.m.b. vrijwel zeker om Syrische gaan die gedurende de jaren flink aan kracht heeft ingeboet. Tussen de spaarzame informatie die er is te vinden over deze blend wordt nergens genoemd dat latakia één van de ingrediënten is, al werd latakia vroeger vaak als 1 van de orientals gezien. Echt 'rokerig' kan deze blend in ieder geval niet genoemd worden. De spaarzame reviews op TR spreken ook niet over latakia of ontkennen zelfs dat het er in zou zitten. Zelf neig ik toch naar optie 1.

Het gaat hier in ieder geval om een onconventionele mix van cavendish en orientals, en is daardoor enorm Engels. De cavendish vormt de onderlaag die de orientals op een voetstuk plaatsen. Ik vermoed dat Samsun hier de ster van de show is, al ben ik geen expert op dit gebied. Het licht zurige steekt mooi af tegen de vrij neutrale cavendish. Het is geen enorm complexe tabak, maar ook zeker niet vlak of saai. Ik zou niet zo snel een vergelijkbare blend kunnen noemen. Dit is iets wat ik nooit eerder rookte.

De tabak brandt rustig en voor een bite moet ik echt mijn best doen.

Apart, eigenzinnig en daarmee lekker Brits dus. Die Engelsen mogen van mij lekker hun eigen ding blijven doen, al zal dit prachtige voorbeeld hiervan helaas niet meer makkelijk te vinden zijn.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: G. Smith & Sons - Old London Mixture

Bericht door Asmodeus »

Ik ga ook voor optie 1. Zou zweren dat er naast andere oriëntals een beetje latakia in zit. Een heel laag percentage.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: G. Smith & Sons - Old London Mixture

Bericht door Dukdalf »

Eh, optie 1 was toch 'geen latakia' of lees ik het verkeerd? Waar ik deze tabak ooit gekocht of gekregen heb kan ik me overigens echt niet meer herinneren. Deze review is wel aanleiding om binnenkort nog eens door de kelder te spitten, wie weet slingert er nog een blikje rond.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: G. Smith & Sons - Old London Mixture

Bericht door Asmodeus »

Je hebt gelijk, ik kan niet lezen. Optie 2 bedoel ik

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: G. Smith & Sons - Old London Mixture

Bericht door Arno »

Oriental smaakte een beetje nootachtig? Samsun smaakt namelijk zo.. Mooie review weer van de vintage tabakken goeroe! :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: G. Smith & Sons - Old London Mixture

Bericht door Ribbon »

Het nootachtige is me niet direct opgevallen, maar ik zal er bij de volgende rookbeurt eens extra op letten.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: G. Smith & Sons - Old London Mixture

Bericht door The_Undertaker »

Nu ben ik lang niet zo'n fijnproever, of wellicht gewoon een barbaar, maar ik kan wel ontzettend genieten van de schrijfwijze en achtergrondinformatie in deze review. Hulde!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: G. Smith & Sons - Old London Mixture

Bericht door Huub »

Hallo Robbin,

Bedankt voor het mooie review.

Deze tabak was vroeger te koop bij de Fa. Schild aan de Vijzelstraat in Amsterdam. Destijds de zaak met de mooiste sortering pijptabakken in Amsterdam.
Ik heb hem toen ook wel eens gerookt.
In mijn herinnering zat er geen Latakia in. Dat zou ik absoluut herkend hebben omdat ik geen liefhebber van Latakia ben.

Plaats reactie