Butz-Choquin excelsior 238

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Jdoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:54

Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Jdoe »

Beste pijprokers,

ik wil graag (terug) starten met (sporadisch) een pijpje te roken. Ik was aan het kijken om terug een pijpje te kopen. Echter wil nu het toeval dat ik bij opruiming onderstaande pijp heb gevonden.


Afbeelding

Afbeelding

Deze zit in een etui van Butz-Choquin en op de pijp zelf staat aan de zijkant 'Excelsior' en aan de onderkant '238'. De kopdiameter is +- 18mm.

Ik was eens op het internet aan het zoeken maar ik kan hier geen informatie over terugvinden. Iemand die me wat meer kan vertellen over deze pijp?

...en nu komt het :) :
1. is dit een pijp met of zonder filter en kan ik het mondstuk losschroeven van het houten gedeelte? Ik durf er niet aandoordraaien.
2. is dit een geschikte beginners pijp?
3. welk soort tabak kan in dit soort pijp het beste gerookt worden?

Alvast bedankt voor de informatie!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Paasei »

Jdoe schreef: 08 jun 2021 14:26 Beste pijprokers,

1. is dit een pijp met of zonder filter en kan ik het mondstuk losschroeven van het houten gedeelte? Ik durf er niet aandoordraaien.
2. is dit een geschikte beginners pijp?
3. welk soort tabak kan in dit soort pijp het beste gerookt worden?

Alvast bedankt voor de informatie!
Met of zonder filter weet je pas als je de steel er af hebt.
Als die gelijmd zou zitten heb je pech.
Als het een wat oudere pijp is, zou het inderdaad wel met schroefdraad kunnen zijn.
Als het echt vast zit, voorzichtig met een injectienaald wat zuivere alcohol druppelen waar mondstuk in kop zit, wat laten trekken, proberen, nog vast... weer druppelen, enzovoort...

Doorgaans wordt er voor beginners een rechte pijp aangeraden om dat bij nat en heet roken (twee beginners'fouten' het vocht zich kan ophopen onderaan in de bocht. Maar aan de andere kant, mijn eerste pijpen waren ook kromme.
en tabak... tsja ... wat je denkt lekker te vinden...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Jdoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:54

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Jdoe »

De pijp is toch al een jaar of 15 oud schat ik. Het liefste had ik om te beginnen idd een rechte en met filter. Ook iets niet te groot zodat ik geen uur over een pijp doe.
Enig idee welke modelletjes hiervoor in aanmerking komen?


Afbeelding

Heb 'm trouwens uit elkaar gekregen.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Beginneling »

Gewoon lekker gaan roken uit de Excelsior zou ik zeggen. Ook al is een rechte wat vergevingsgezinder; met deze is ook al een hoop plezier te beleven.
Welke pijp de volgende moet worden is vooral een questie van persoonlijke voorkeur heb ik ervaren.
Wat mij wel heeft geholpen is naar een winkel gaan en verschillende pijpen vast kunnen houden. Sommige liggen gelijk lekker in de hand en met anderen heb je nix en zal het ook nooit wat worden. Net als met vrouwen zeg maar :D

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Beginneling »

Eh zo een metalen filtertje zoals op uw foto gaat er bij mij gelijk uit. Zonder rookt veel beter vind ik....

Jdoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:54

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Jdoe »

Dat metalen filtertje had ik ook nog nooit gezien. Zou je dat kunnen vervangen door een papieren filtertje? Heb jaren geleden deze pijp eens paar keer proberen te roken.aar dat schoot eerlijk gezegd niet echt op. Veel te warm, vochtig,.... noem maar op. Dit wel door een gebrek aan kennis.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Beginneling »

Volgens mij wil dat niet. Dat zou de vochtproblematiek maar verergeren. Te nauw voor een filter. Tabak even laten drogen voordat het de pijp in gaat, niet te vast stoppen en rustig rook terugblazen naar de kop i.p.v. zuigen bij beginnend gereutel scheelt al een hoop.
En oh ja een fout die ik veel gemaakt heb: denken dat je als beginnend pijproker een pijp persee in 1 keer droog moet leegroken. Hij mag uitgaan hoor. Steek je hem daarna gewoon weer aan. Geen haast. Rustig aan.

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Liebaart »

De pijp zelf is trouwens geen Butz Choquin. Het gebeurt nogal eens dat pijpen en etuis door elkaar gehaald worden. Excelsior is een belgisch merk dat niet meer bestaat, als ik me niet zeer vergis. Die pijp is zeker meer dan 30 jaar oud.
Dat metalen filtertje (in het frans noemen ze dat een zigouioui) ziet er nogal bruin uit. Er heeft dus reeds iemand (jij??) regelmatig uit die pijp gerookt en achteraf niet gekuist. Ik zou dus eerst dat metaaltje verwijderen en de pijp grondig kuisen met in alcohol gedrenkte pijpenragers.

Jdoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:54

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Jdoe »

bedankt voor de info. De pijp is ongeveel een jaar of 15-20 geleden gekocht in een "speciaalzaak". Maar inderdaad geen idee hoelang deze daar al lag. Hij is inderdaad een aantal keren gebruikt zonder te reinigen. Ik heb hem nu uit elkaar gehaald, de filter eruit gehaald en ga 'm eens goed reinigen. Kijken wat dat geeft.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 534
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Faab »

Ik heb ook enkele tweedehands pijpen waar zo'n metalen 'filter' in zat. Ik heb ze zelf na het reinigen en opknappen niet meer teruggeplaatst. Zonder deze metalen buisjes roken de pijpen aangenaam. Wellicht het proberen waard bij deze pijp nadat je hem rookklaar hebt gekregen.

Jdoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2021 13:54

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Jdoe »

Hoe reinig je het mondstukje? Ik merk dat ik niet overal goed aankan met een ragger. Kan ik het ergens in laten weken?

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Butz-Choquin excelsior 238

Bericht door Liebaart »

De binnenkant zou met een pijpenrager geen probleem mogen zijn en volledig gekuist raken. Gebruik wel een sterke alcohol om de rager nat te maken en dan ettelijke malen doorheen de buis halen. Dat moet voldoende zijn wanneer die er weer even wit uitkomt als die erin ging.

Voor de buitenkant ligt dat anders.
Als je al gelig-bruine oxidatie merkt kan je eigenlijk best met dergelijke schuursponjes werken :
https://www.bgartforms.com/products/acr ... 5b89&_ss=r

Die gebruik ik ook. Daarmee kan je een mondstuk weer blinkend zwart polijsten. Zoiets :

Afbeelding

Je begint dan met een korrel 800, waarmee je het grootste deel van de oxidatie verwijdert. Daarna 1500, dan 2400, dan 4000 en tenslotte 12000. Die laatste doet het echt blinken. Ik doe dat in een teiltje met water.
Tenslotte nog wat minerale olie genereus op het mondstuk doen en een dagje laten intrekken. Oppoetsen met een doek, en je gelooft je ogen niet.

Plaats reactie