Ingebrande laklaag op kop

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Ducheyne
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Ducheyne »

Een mooi glanzende pijp met een laklaag die op de kop weggebrand is .
Mijn fout ? Verkeerd gestopt ? Remedie ?
Suggesties meer dan welkom :cry: :roll:
Afbeelding

Afbeelding
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Chris Bogaert
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 sep 2019 22:31
Locatie: BRUGGE (B)

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Chris Bogaert »

De pijp had waarschijnlijk een vernis of laklaag .Bij naturel gepolijste pijpen komt dat waarschijnlijk niet voor.
KEN UZELVE

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Paasei »

Mogelijk gewoon 'aanslag', en daaronder nog redelijk ok.
oude washand of katoenen sok
flink wat speeksel er op, sok of washand op tafel leggen en rubben met de kop
speeksel helpt beter als kraantjeswater bij het oplossen van roetaanslag
en dan kijken wat het resultaat wordt...

(oorzaak ligt bij aansteken waarschijnlijk, kop wat schuin en je vlam die er over strijkt)
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door The_Undertaker »

Paasei schreef: 09 jun 2021 07:10 Mogelijk gewoon 'aanslag', en daaronder nog redelijk ok.
Als ik het goed zie ligt die 'aanslag' dieper dan de lak eromheen, en zou het dus wel iets weggebrands kunnen zijn.. Als die aanslag er gewoon op ligt, dan volstaat waarschijnlijk de remedie zoals door Paasei voorgeschreven :D
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Paasei »

Nu je het zegt, ik had de foto nog niet vergroot...
maar eerst de zachte aanpak proberen kan nooit kwaad.

Als het niet helpt, kan je het zo laten of als het je stoort met heel fijn schuurpapier aan de slag.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Sidekickelvis »

Jetflame aansteker? Daar lijkt de schade wel op. Zijn te heet voor de pijp. Zachte vlam is het devies.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Massis »

Sidekickelvis schreef: 09 jun 2021 23:16 Jetflame aansteker? Daar lijkt de schade wel op. Zijn te heet voor de pijp. Zachte vlam is het devies.
eens, lijkt mij eerlijk gezegd gebruikersfout. Bovendien lijkt het - naar mijn mening - niet op een weggebrande laklaag, het lijkt mij alsof er echt al wat hout weg is...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Pieter »

Inderdaad wat Massis zegt, of er is wel een héél dikke laklaag aangebracht.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door oehoe »

Mijn oude heer fikte de kop van zijn goedkope pijp af tot 'n brokkelige ruïne halverwege. Goedkoop en gierig als hij was af en toe 'n rager van 't vrij verkrijgbare pijpenstrootje in de Peel hier. Zijn enige vereisten voor 'n nieuwe pijp op vaderdag (met vijftien gulden zaten we al in 't duurdere segment overigens) waren 'n "spitje", zo'n metalen dingetje in de stem en 'n metalen ring rond de stem waar 't de tige begroet.

Friesche Heerenbaai want die was de goedkoopste.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ducheyne
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Ducheyne »

Massis schreef: 10 jun 2021 08:56
Sidekickelvis schreef: 09 jun 2021 23:16 Jetflame aansteker? Daar lijkt de schade wel op. Zijn te heet voor de pijp. Zachte vlam is het devies.
eens, lijkt mij eerlijk gezegd gebruikersfout. Bovendien lijkt het - naar mijn mening - niet op een weggebrande laklaag, het lijkt mij alsof er echt al wat hout weg is...
er is zeker geen hout weg . het hout is spiegelglad en er is een duidelijke aftekening tot waar de laklaag weggebrand is . Als het een gebruikersfout is dan graag advies wat ik verkeerd zou hebben gedaan .
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door roocker »

Ik heb een Peterson St patricks day , zoals bekend in groene lak/beits . De hele kop is aan het vergelen... Naar mijn mening is een pijp die voorzien is van een kleur vaak onderhevig aan verkleuring . Ik zal dan ook nooit meer anders kopen dan naturel of in de houtkleur gebeitst .

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Massis »

Ducheyne schreef: 10 jun 2021 22:55
Massis schreef: 10 jun 2021 08:56
Sidekickelvis schreef: 09 jun 2021 23:16 Jetflame aansteker? Daar lijkt de schade wel op. Zijn te heet voor de pijp. Zachte vlam is het devies.
eens, lijkt mij eerlijk gezegd gebruikersfout. Bovendien lijkt het - naar mijn mening - niet op een weggebrande laklaag, het lijkt mij alsof er echt al wat hout weg is...
er is zeker geen hout weg . het hout is spiegelglad en er is een duidelijke aftekening tot waar de laklaag weggebrand is . Als het een gebruikersfout is dan graag advies wat ik verkeerd zou hebben gedaan .
Afgaand op de 2de foto moet het dan wel een dikke laag olie/vernis zijn. Maar ook dan blijft de oorzaak dezelfde: vuur. De locatie geeft ook aan dat het is waar je de aansteker houdt.

Wat oplossing betreft: 1) ik ben géén expert en 2) ik beschuldig je nergens van, dit is puur informatief.

Ik kan dan ook alleen maar aanraden om een gewone aansteker of een lucifer te gebruiken en die wat hoger en centraler te houden. In principe zou je vlam nooit zo dicht mogen komen bij het hout dat dit kan gebeuren, want je trekt de vlam naar binnen met lucht door trekjes te nemen aan het mondstuk. Dat betekent dat de vlam altijd midden de kop in gezogen wordt en dus daarrond ver van het hout zou moeten blijven.
roocker schreef: 11 jun 2021 09:38 Ik heb een Peterson St patricks day , zoals bekend in groene lak/beits . De hele kop is aan het vergelen... Naar mijn mening is een pijp die voorzien is van een kleur vaak onderhevig aan verkleuring . Ik zal dan ook nooit meer anders kopen dan naturel of in de houtkleur gebeitst .
Van groene beits is geweten dat hij heel moeilijk groen te houden is helaas. Dus ik vrees dat het daaraan ligt.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Ducheyne
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Ducheyne »

Massis schreef: 11 jun 2021 11:16
Ducheyne schreef: 10 jun 2021 22:55
Massis schreef: 10 jun 2021 08:56
Sidekickelvis schreef: 09 jun 2021 23:16 Jetflame aansteker? Daar lijkt de schade wel op. Zijn te heet voor de pijp. Zachte vlam is het devies.
eens, lijkt mij eerlijk gezegd gebruikersfout. Bovendien lijkt het - naar mijn mening - niet op een weggebrande laklaag, het lijkt mij alsof er echt al wat hout weg is...
er is zeker geen hout weg . het hout is spiegelglad en er is een duidelijke aftekening tot waar de laklaag weggebrand is . Als het een gebruikersfout is dan graag advies wat ik verkeerd zou hebben gedaan .
Afgaand op de 2de foto moet het dan wel een dikke laag olie/vernis zijn. Maar ook dan blijft de oorzaak dezelfde: vuur. De locatie geeft ook aan dat het is waar je de aansteker houdt.

Wat oplossing betreft: 1) ik ben géén expert en 2) ik beschuldig je nergens van, dit is puur informatief.

Ik kan dan ook alleen maar aanraden om een gewone aansteker of een lucifer te gebruiken en die wat hoger en centraler te houden. In principe zou je vlam nooit zo dicht mogen komen bij het hout dat dit kan gebeuren, want je trekt de vlam naar binnen met lucht door trekjes te nemen aan het mondstuk. Dat betekent dat de vlam altijd midden de kop in gezogen wordt en dus daarrond ver van het hout zou moeten blijven.
roocker schreef: 11 jun 2021 09:38 Ik heb een Peterson St patricks day , zoals bekend in groene lak/beits . De hele kop is aan het vergelen... Naar mijn mening is een pijp die voorzien is van een kleur vaak onderhevig aan verkleuring . Ik zal dan ook nooit meer anders kopen dan naturel of in de houtkleur gebeitst .
Van groene beits is geweten dat hij heel moeilijk groen te houden is helaas. Dus ik vrees dat het daaraan ligt.
Deze pijp heeft inderdaad een dikke laag vernis . Je kan je er in spiegelen .
Ik zal mijn manier van vlammen wat aanpassen , alhoewel ik met mijn andere pijpen dit probleem nooit ondervonden heb . Denk nu niet dat lucifers beter zijn dan een Corona Old Boy.
In alle geval beste dank aan allen die hier goede aanbevelingen gegeven hebben :D :D :D
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Ingebrande laklaag op kop

Bericht door Deadl0ck »

Ducheyne schreef: 14 jun 2021 00:24
Ik zal mijn manier van vlammen wat aanpassen , alhoewel ik met mijn andere pijpen dit probleem nooit ondervonden heb . Denk nu niet dat lucifers beter zijn dan een Corona Old Boy.
Temperatuur technisch Zeker wel, afhankelijk van de lucifer zal die zo'n 100 tot 200 graden lager in temperatuur zitten dan een butaan soft flame aansteker.
Groet, Mark

Plaats reactie