Cope's - Escudo

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Cope's - Escudo

Bericht door Ribbon »

Escudo
‐‐------‐--------------------------
Merk: Cope's
Blender/ fabriek: Gallaher
Blend type: Virginia/ Perique
Ingrediënten: Virginia, Perique
Toegevoegde smaken: Geen
Snede: Curly cut
Verpakking: blik 50 gram
Land: VK
Productie: niet verkrijgbaar

Er is al een plekje voor de STG versie, maar deze lijkt me absoluut een eigen topic waardig.

In bepaalde zin maakt deze tabak me verdrietig. Dit is niet vanwege de teleurstellende indruk die het op me zou maken, maar puur omdat het me doet realiseren dat blends van een dergelijke kwaliteit bijna niet meer gemaakt worden, of (als dit wel het geval is) ze steeds moeilijker te verkrijgen zijn.

Cope’s Escudo is de eerste incarnatie van deze wereldwijd bekende en bejubelde VaPer. Op zijn blog stond Arno al uitgebreid stil bij de geschiedenis van deze blend, dus om er hier dieper op in te gaan zou enkel een herhaling van reeds prima beschikbare informatie zijn. Hier zal ik me beperken tot een review van deze blend uit de ‘Gallaher-periode’.

Op de onderkant van mijn blik is een sticker met barcode te zien wat me doet vermoeden dat het blik stamt uit de periode tussen 1974 en 1994, maar waarschijnlijk ergens uit de jaren ’80.

Het blik is in prima conditie, maar het openen is spannend omdat er natuurlijk altijd een kans is uitgedroogde, muf ruikende (of juist geurloze) tabak aan te treffen. Tot mijn vreugde was dit echter totaal niet het geval. Bij opening werd ik begroet door de aanblik van mooi gerijpte donkerbruine schijfjes en een geur van Virginia en Perique. De vochtigheid was precies goed.

Na de inhoud een aantal dagen te laten wennen aan de Hollandse lucht rookte ik hem voor het eerst, en inmiddels heb ik genoeg pijpen gerookt voor een oordeel. Ik vertelde de buurman al eerder dat ik op moet passen me niet uit te putten in superlatieven en zal daar ook hier mijn best voor doen…

Cope’s Escudo is een exceptionele tabak die al mijn persoonlijke verwachtingen inlost en op vele fronten overtreft. Van complexiteit is nauwelijks sprake, maar daar zijn VaPer’s vaak ook niet voor gemaakt. De harmonie tussen de verschillende Virginia’s en de Perique is wat mij betreft onovertroffen. De smaak is één geheel, maar vooral de Perique speelt zich op een kwalitatief hoogstaande manier in de kijker. Sommige VaPer’s prikkelen de neus, en deze is daar geen uitzondering op, al is dit niet op een overdadige bijna niesopwekkende manier die ik van andere blends in dit genre ken. Het omschrijven van de smaak blijft lastig, maar in dit geval komen termen als ‘umami’ en ‘volle witte wijn’ bij me op. Van een topping lijkt me hier geen sprake. Het geheel laat een eerlijke en pure indruk op me achter.

Met dank aan Arno en de buurman ben ik ook in de gelegenheid geweest om deze versie te vergelijken met de huidige STG expressie. Wat me bij die laatste direct opvalt is de topping die (met alle respect) toch enigszins verhult dat de kwaliteit van de tabak zelf niet meer is wat het geweest is. Ik durf zelfs zo ver te gaan te stellen dat het echt om twee totaal verschillende blends gaat waarvan de meest recente versie min of meer geïnspireerd is door- maar mijlenver afstaat van de Cope’s. De rijke smaken blijven tot de allerlaatste puf behouden, waar de STG versie soms nog wel eens een dipje heeft of zelfs totaal afvlakt.

Al met al wat mij betreft een tabak om weemoedig van te worden, maar laat ik ervan genieten zolang er nog wat in het blikje zit.

De schijfjes op de onderste foto laten links de Cope’s en rechts te STG versie (uit 2014) zien. Qua uiterlijk lijkt er dus weinig veranderd afgezien van het iets doffige waasje op die van STG.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Sidekickelvis »

Opvallend witte paieren 'Wibble"en afsluitkartonnetje. Heb zelf ook oudere blikken geopend en daar zaten vaak ernstig gevlekte papiertjes in.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Ribbon »

Ja klopt. Ik heb de onderkant van die wibble nog niet bekeken, maar ik heb vooralsnog nergens significante verkleuring of roest kunnen ontdekken.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Pieter »

Ik weet niet of dit een handige plek is om dit idee op te werpen, maar het is denk ik zeker van toepassing op de hier besproken tabak.

Ik wil me nog wel eens afvragen in hoeverre de soms aan oude 'legendarische' blends toegeschreven reputatie terecht is. Niet op basis van eigen ervaring - ik zie persoonlijk niet zo'n heil in het trekken van de portemonnee voor vintage tins en heb dus ook in principe geen ervaring met het roken van dergelijke tabakken. Maar ik krijg vaak de indruk dat de superioriteit van vintage tabakken als een soort vanzelfsprekendheid wordt gezien en ik weet niet waar dat idee vandaan komt.

We betreuren het verdwijnen van verschillende blends, maar elk jaar komen er ook weer veel nieuwe blends uit waar toch echt wel pareltjes tussen zitten. Kunnen die dan echt niet tippen aan de kwaliteit van de 'golden oldies'? Voor een taste test tussen een reproductie en een vintage tin mag de uitslag vast staan, uiteraard zal de tabak die reeds decennia heeft gerijpt daar altijd een betere indruk geven. En onderschat ook het effect van nostalgie niet (die overigens best mee mag doen als tegenspeler van de 'cult of the new').

Maar het zijn ook tabakken uit een tijdperk waar kwaliteitscontrole nog mensenwerk was - we mogen echt wel stellen dat met moderne technieken een consistenter product te fabriceren valt - en over al lang bestaande blends die na verloop van jaren hierdoor misschien alleen maar in kwaliteit verbeterd zijn ga je niks horen. Immers zijn ze nog volop verkrijgbaar en gaan de vintage tins van een product dat vroeger slechter was niet voor woekerprijzen naar nieuwe eigenaars op eBay.

Uiteraard zou het vormen van een eigen oordeel door het doen van nader onderzoek naar en met vintage tabakken mij een duidelijkere kijk geven op bovenstaand, ik moet nu concluderen dat het echt zuiver speculatie is en heb mezelf dan zeker ook nergens van overtuigd, maar ben toch benieuwd naar eenieders kijk op dit fenomeen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Ribbon »

Pieter schreef: 24 sep 2021 13:33 Ik weet niet of dit een handige plek is om dit idee op te werpen, maar het is denk ik zeker van toepassing op de hier besproken tabak.

Ik wil me nog wel eens afvragen in hoeverre de soms aan oude 'legendarische' blends toegeschreven reputatie terecht is. Niet op basis van eigen ervaring - ik zie persoonlijk niet zo'n heil in het trekken van de portemonnee voor vintage tins en heb dus ook in principe geen ervaring met het roken van dergelijke tabakken. Maar ik krijg vaak de indruk dat de superioriteit van vintage tabakken als een soort vanzelfsprekendheid wordt gezien en ik weet niet waar dat idee vandaan komt.

We betreuren het verdwijnen van verschillende blends, maar elk jaar komen er ook weer veel nieuwe blends uit waar toch echt wel pareltjes tussen zitten. Kunnen die dan echt niet tippen aan de kwaliteit van de 'golden oldies'? Voor een taste test tussen een reproductie en een vintage tin mag de uitslag vast staan, uiteraard zal de tabak die reeds decennia heeft gerijpt daar altijd een betere indruk geven. En onderschat ook het effect van nostalgie niet (die overigens best mee mag doen als tegenspeler van de 'cult of the new').

Maar het zijn ook tabakken uit een tijdperk waar kwaliteitscontrole nog mensenwerk was - we mogen echt wel stellen dat met moderne technieken een consistenter product te fabriceren valt - en over al lang bestaande blends die na verloop van jaren hierdoor misschien alleen maar in kwaliteit verbeterd zijn ga je niks horen. Immers zijn ze nog volop verkrijgbaar en gaan de vintage tins van een product dat vroeger slechter was niet voor woekerprijzen naar nieuwe eigenaars op eBay.

Uiteraard zou het vormen van een eigen oordeel door het doen van nader onderzoek naar en met vintage tabakken mij een duidelijkere kijk geven op bovenstaand, ik moet nu concluderen dat het echt zuiver speculatie is en heb mezelf dan zeker ook nergens van overtuigd, maar ben toch benieuwd naar eenieders kijk op dit fenomeen.
Ah kijk, het gaat eindelijk weer eens echt over tabak. :)

Ik denk inderdaad dat het beter is deze discussie op een andere plek te voeren, maar voor nu reageer ik graag even op deze plek.
Wat betreft de Escudo heb ik hierboven denk ik al uitgelegd wat mijn persoonlijke ervaringen zijn m.b.t. het vergelijken met de huidige versie. Persoonlijke smaak en voorkeuren spelen uiteraard een grote (zo niet de grootste) rol hierin, maar ik hoop dat ik toch altijd wel met een 'objectieve tong' proef als het om vintage tabak gaat en niet standaard uitga van het 'vroeger was alles beter' principe.
Het is echter wel zo dat ik keer op keer (bij de vintage blends die ik aanschaf) wordt gewezen op het verschil in kwaliteit en smaak, en dit is volgens mij echt niet alleen verklaarbaar door een langere rijping.

Een vergelijking tussen verschillende blends gaat mijns inziens altijd mank omdat het vaak appels met peren vergelijken is en persoonlijke smaak niet (nog minder dan bij het vergelijken van 'incarnaties') meetbaar is. Er zijn tegenwoordig uiteraard nog prima tabakken op de markt, maar persoonlijk vind ik de tabakken van de meer traditionele blenders (Germains, SG/GH) toch gewoon een stuk smaakvoller dan de lopende band- en roestvrijstalen ketelfabrieken van STG/ MacBaren/ K&K. Bij mijn weten is deze schaalvergroting een zich voortzettend fenomeen waardoor, hoe jammerlijk ook, de kleine fabrikant uiteindelijk zal verzuipen of worden opgeslokt door de grote jongens. Het is mogelijk dat ik een iets te romantisch beeld heb van het verleden, maar ik zie dan toch eerder een veelkleuriger en kleinschaliger beeld van de tabaksmakers, met meer aandacht voor hun product en minder laboranten die in witte jassen proefmonsters uit de productielijn nemen ten behoeve van 'kwaliteitscontrole'. Dit laatste heeft in het geval van Escudo misschien geleid tot een 'schoner' maar in mijn opinie zeker niet lekkerder product.

Er zijn zat heerlijke nieuwe blends met eigen signatuur, die moet je w.m.b. niet eens willen vergelijken met de oude. Het is echt niet zo dat iedere liefhebber van vintage tabak grommend in zijn stoel zit als hij weer eens merkt dat zijn geliefde Early Morning Pipe toch niet meer is wat het geweest is, en alleen maar genoegen neemt met de pre-Murray's versie die niet voor onder de 80 dollar (ik heb geen idee wat die blikken nu doen trouwens..) op eBay te krijgen is.

De prijzen van vintage blikken zijn inderdaad meestal hoog, al zijn er ook hier 'Nekkertjes' te vinden. Dit is een begrijpelijke reden om ze links te laten liggen en zich te richten op betaalbare, beter verkrijgbare blends. Daarom is de liefhebber die wel eens wat extra's spendeert om dat ene blikje in zijn of haar bezit te krijgen vaak de 'onbegrijpelijke snob' omdat de prijzen voor velen niet te rechtvaardigen zijn. Toegegeven; dit vind ik ook van de zotte; een blik uit 2017 notabene...
Maar aan de andere kant kan ik me goed voorstellen dat er mensen zijn die wel geld over hebben voor die ene blend uit hun jonge jaren om die met een een goede vriend of tijdens kerst open te trekken.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Pieter »

Een fijn antwoord!

En je punt over de onbegrijpelijke snob volg ik wel, dat is ook zeker niet hoe ik de liefhebbers zie of hier wil afschilderen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Ribbon »

O nee hoor, zo vatte ik het zeker niet op.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Martin Romijn »

Ik heb het genoegen gehad bij STG binnen te mogen kijken...vergeet het beeld van witte jassen etc. Heel veel wordt daar nog ambachtelijk gedaan...de medaillons worden bijvoorbeeld nog op de oude machine gesneden waar Cope's Escudo op werd gesneden.
Dus ik weet niet of daar nu het verschil in zit....je hebt natuurlijk ook te maken met andere oogsten van tabak.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Ribbon »

Ah oké, dat valt me alles mee. Dan lijkt me dat die verschillen in oogsten best het verschil kunnen verklaren. Is het dan zo dat de smaak/kwaliteit van de aangeleverde tabak zelf zo is veranderd? Ik neem aan dat zowel Cope's/Gallaher als STG wel hun best deden/doen om een consistente smaak te behouden...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Martin Romijn »

Ribbon schreef: 25 sep 2021 06:15 Ah oké, dat valt me alles mee. Dan lijkt me dat die verschillen in oogsten best het verschil kunnen verklaren. Is het dan zo dat de smaak/kwaliteit van de aangeleverde tabak zelf zo is veranderd? Ik neem aan dat zowel Cope's/Gallaher als STG wel hun best deden/doen om een consistente smaak te behouden...
Ik ben geen expert op dit gebied Robbin....maar ik hoor wel eens dat bijvoorbeeld de Perique van vroeger veel intenser was dan die van vandaag de dag. De receptuur is hetzelfde gebleven, de ingrediënten veranderen, dat is mijns inziens het geval. Ik heb de voorraad gezien van STG, die is indrukwekkend! Ik denk dat het met de consistentie de aankomende jaren wel goed zit.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Dukdalf »

Dik twintig jaar geleden heb ik eens gepraat met de inkoper en 'meesterblender' van Niemeijer, Toxopeus. Tussen enorme balen ruwe tabak vertelde hij dat consistentie in kwaliteit een van zijn grootste zorgen was. Niemeijer kocht altijd op grote schaal Viriginia in Zimbabwe, maar Toxopeus moest noodgedwongen overgaan op andere bronnen omdat de kwaliteit van de tabak te ver achteruitging. Hij weet dat vooral aan gebrekkige kennis van en zorg voor het gewas bij de boeren. Hij liet me ook foto's zien van hoe de inkoop daar ging. Boeren brachten hun oogst naar de veiling, een enorme hal met balen tabak in onafzienbare rijen. Als inkoper was het dan je werk om niet alleen daar de kwaliteit te beoordelen, maar ook te bepalen welke tabak geschikt was om je eindprodukt mee samen te stellen. Dat moet jaar in, jaar uit dezelfde smaak hebben. Geen geringe opgave, lijkt me. Overigens staat me iets bij van een kwaliteitsprobleem bij Amerikaanse Virginia, een tijd geleden, maar wat daar de oorzaak van was weet ik niet meer.

Johan86
Berichten: 425
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Cope's - Escudo

Bericht door Johan86 »

Interessante kwestie. Lijkt me een enorme opgave en van veel dingen afhankelijk

Plaats reactie