Steel van Peterson verkleurt

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
arnhem
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:09

Steel van Peterson verkleurt

Bericht door arnhem »

Een vraagje: de steel van mijn Peterson verkleurt en is niet meer zwart. Ik heb dr pijp nu ruim een maand ofzo en rook er een paar keer per week uit. De pijp bewaar ik niet in het licht dus dat kan het niet zijn. Reeds na de eerste keer roken zag ik al een verkleuring ontstaan aan het einde bij de P-lip

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Liebaart »

Oei, dat is spijtig Oehoe. Dat mag niet de bedoeling zijn. Als je wil kan je hem terug sturen en kijk ik of ik hem terug zwart krijg. In het ergste geval stort ik je geld terug.
Is de verkleuring enkel waar je mond de pijp beet heeft?

arnhem
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:09

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door arnhem »

Ik denk dat je reactie niet voor mij is! :D

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Liebaart »

Ach gut! Inderdaad. Ik dacht dat Oehoe dit gepost had over de pijp die hij net van mij gekocht had. Even niet goed opgelet.

Maar als je wil kan ik wel helpen als je de portkosten wil dragen. Verder geen kosten.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door oehoe »

Beste Liebaart, jouw pijp verkeert in 'n puike conditie! :D

Arnhem, Liebaart kan je pijp je pijp in bijna nieuwstaat veranderen. Mocht 't Opkalefateren topic niet lukken.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

arnhem
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:09

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door arnhem »

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb al zitten neuzen in die topics. Ga het eerst proberen en wellicht vraag ik nog om hulp!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Arno »

Peterson gebruikt helaas een slechte kwaliteit eboniet.. Heb in het verleden meerdere (nieuwe) Petersons gehad met ebonieten mondstukken en allemaal verkleurden de mondstukken in no time ondanks dat ik ze niet in de zon legde. Eerst bij het begin en daarna de rest..
Afbeelding

Henricus
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 jun 2019 08:57

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Henricus »

Arno schreef: 08 dec 2021 15:16 Peterson gebruikt helaas een slechte kwaliteit eboniet.. Heb in het verleden meerdere (nieuwe) Petersons gehad met ebonieten mondstukken en allemaal verkleurden de mondstukken in no time ondanks dat ik ze niet in de zon legde. Eerst bij het begin en daarna de rest..
Ik heb helaas dezelfde ervaringen.
De enige niet verkleurde Peterson pijpen in mijn huis zijn nog nieuw en ongebruikt.
Een beetje verkleuring is niet erg,geeft de pijp wat karakter naar mijn bescheiden mening.
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Arno »

Henricus schreef: 08 dec 2021 15:27
Arno schreef: 08 dec 2021 15:16 Peterson gebruikt helaas een slechte kwaliteit eboniet.. Heb in het verleden meerdere (nieuwe) Petersons gehad met ebonieten mondstukken en allemaal verkleurden de mondstukken in no time ondanks dat ik ze niet in de zon legde. Eerst bij het begin en daarna de rest..
Ik heb helaas dezelfde ervaringen.
De enige niet verkleurde Peterson pijpen in mijn huis zijn nog nieuw en ongebruikt.
Een beetje verkleuring is niet erg,geeft de pijp wat karakter naar mijn bescheiden mening.
Helaas blijft het niet bij een beetje verkleuring. Na een aantal maanden is de steel helemaal bruin en voelt het niet glad en een beetje vies aan.. Oude Petersons hebben betere kwaliteit eboniet is mijn ervaring. Blijkbaar zijn ze er later op gaan bezuinigen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Sidekickelvis »

Mijn Peterson's hebben dus allen een acryl mondstuk...
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

arnhem
Berichten: 62
Lid geworden op: 07 mar 2011 12:09

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door arnhem »

Bedankt voor de antwoorden! In ieder geval een bekend verschijnsel.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door oehoe »

Sidekickelvis schreef: 08 dec 2021 16:17 Mijn Peterson's hebben dus allen een acryl mondstuk...
Geen idee welke materiaalsoort mijn Kapet 106 heeft.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Meester W »

Ik gebruik al jaren SUNBLOCK waarmee ik geregeld de vulcanite/ebonite/ pararubber mondstukken insmeer Na het drogen en roken.
Geloof me,het helpt. Ik heb vele engelse pijpen met non-acryl stems. Beste kwaliteit is Dunhill. Stuk minder is Peterson.
Tegenwoordig zijn er ook veel Petersons met acryl stem.

Sunblock : is een lippenstift tegen verbrande lippen indien u uitgevloerd op een eng overbevolkt spaans strand ligt. Indien u evenwel het Prado e.d.bezoekt kunt u het gebruiken voor uw dierbare pijpen.
Verkrijgbaar bij Het Kruitvat c.s.

P & W
Pipecare
Nassau
Bahamas
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Liebaart »

oehoe schreef: 09 dec 2021 00:03
Geen idee welke materiaalsoort mijn Kapet 106 heeft.
Dat is eboniet. Zou dus nog kunnen verkleuren op termijn.
Die tip van sunblock te gebruiken is niet slecht.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door oehoe »

Meester W schreef: 09 dec 2021 00:35 Ik gebruik al jaren SUNBLOCK waarmee ik geregeld de vulcanite/ebonite/ pararubber mondstukken insmeer Na het drogen en roken.
Geloof me,het helpt. Ik heb vele engelse pijpen met non-acryl stems. Beste kwaliteit is Dunhill. Stuk minder is Peterson.
Tegenwoordig zijn er ook veel Petersons met acryl stem.

Sunblock : is een lippenstift tegen verbrande lippen indien u uitgevloerd op een eng overbevolkt spaans strand ligt. Indien u evenwel het Prado e.d.bezoekt kunt u het gebruiken voor uw dierbare pijpen.
Verkrijgbaar bij Het Kruitvat c.s.

P & W
Pipecare
Nassau
Bahamas
Betreft 't hier de zonwerende of bevochtigende factor zoals bij cacaoboter? Met Labello ben ik dan stukken goedkoper uit.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Meester W »

Heb het er even bij gepakt. Het heet LABELLO SUNPROTECT. Het is een ,lippenstift, geel met wit omhulsel.

Ik schreef Sunblock,maar het merk is dus Labello Sunprotect. Kost een paar gulden.

Gebruiksaanwijzing: na het roken het mondstuk afdrogen met stukje oud Tshirt. Met de stift het mondstuk een weinig “stiften”. In -en uitwrijven met de vingertop. Laten intrekken en de pijp wegleggen. Nooit in het directe zonlicht
PeeWee Ltd
Stemcare Dep.
Bonaventura str. 78 b
Nassau
Bahamas
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door oehoe »

Nah............ dat klinkt al 'n stuk goedkoper. Oude T-shirts genoeg voorradig met onder andere de oude, bijna overleden en zieltogende Smoaking Goats. Ze blijven ze de pijpen dienen tot op den draad dus.

Over circulair gesproken.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Chris »

Meester W schreef: 10 dec 2021 17:22 Heb het er even bij gepakt. Het heet LABELLO SUNPROTECT. Het is een ,lippenstift, geel met wit omhulsel.

Ik schreef Sunblock,maar het merk is dus Labello Sunprotect. Kost een paar gulden.

Gebruiksaanwijzing: na het roken het mondstuk afdrogen met stukje oud Tshirt. Met de stift het mondstuk een weinig “stiften”. In -en uitwrijven met de vingertop. Laten intrekken en de pijp wegleggen. Nooit in het directe zonlicht
PeeWee Ltd
Stemcare Dep.
Bonaventura str. 78 b
Nassau
Bahamas
Hoe bevalt het u in Nassau? Ik neem voorzichtig aan dat u zich in de watten laat leggen op een luxe 5+ sterren all-in resort, alwaar een beste cocktail met gin dan wel rum op u wacht na het duiken met haaien die zich daar in de ondiepere wateren aan de kust begeven. PS. Wel goed smeren met sunblock, de zon kan daar venijnig zijn ;p

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Meester W »

Het lijkt meer dan het is hoor Chris. Hier op het eiland is het ook winter. Wel minder koud dan bij jullie maar veel regen. Beste groet,
W
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Massis »

Meester W schreef: 10 dec 2021 21:28 Het lijkt meer dan het is hoor Chris. Hier op het eiland is het ook winter. Wel minder koud dan bij jullie maar veel regen. Beste groet,
W
Grappig dat je op Nassau blijkt te zitten, daar passeer ik over een goede week ook :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door oehoe »

Baarle-Nassau? :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Bommel »

Toch eens afreizen naar Nassau…..
Ik heb nog een berg guldens.😏
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1633
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door GR69 »

Nassau...pirate land..😄
Historisch belangrijk eiland.
Staat op mn wensen lijstje.
Geniet ervan ondanks het herfstige weer.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door oehoe »

Ik wordt telkens weer verward. Is Baarle- Nassau Belgisch en Baarle- Hertog Nederlands of andersom. Qua weer zal 't weinig schelen naar ik aanneem.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door George Bertram »

oehoe schreef: 14 dec 2021 20:42 Ik wordt telkens weer verward. Is Baarle- Nassau Belgisch en Baarle- Hertog Nederlands of andersom. Qua weer zal 't weinig schelen naar ik aanneem.
Baarle-Nassau is een Nederlandse gemeente. Baarle-Hertog is een Belgische gemeente en als exclave behorend tot de provincie Antwerpen.
Dat Baarle-Nassau een Nederlandse gemeente is, is te onthouden via het ezelsbruggetje Baarle-Nederland of ons Koningshuis 'van Oranje-Nassau',
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door oehoe »

De verkeerde Labello in het winkelwagentje gerukt vandaag. De blauwe original. Zonder de sun protect dus. Vergissen is menselijk. Fouten maken stupide. Morgen op herkansing bij de DA.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Chris »

Eenmaal in Baarle-Nassau of -Hertog, dan is een bezoekje aan brouwerij De Dochter van de Korenaar een aanrader. Mensen die met liefde voor het vak brouwen, leuk terras en heerlijke speciaalbieren. Op het terras heb ik ook onder het genot van een heerlijk bier een Petersonpijp gerookt, maar de steel was niet verkleurd ;- )

Johan86
Berichten: 425
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: Steel van Peterson verkleurt

Bericht door Johan86 »

Chris schreef: 16 dec 2021 11:32 Eenmaal in Baarle-Nassau of -Hertog, dan is een bezoekje aan brouwerij De Dochter van de Korenaar een aanrader. Mensen die met liefde voor het vak brouwen, leuk terras en heerlijke speciaalbieren. Op het terras heb ik ook onder het genot van een heerlijk bier een Petersonpijp gerookt, maar de steel was niet verkleurd ;- )
Haha.

Plaats reactie