Motzek/ TAK - Orient Esprex

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4215
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Motzek/ TAK - Orient Esprex

Bericht door Ribbon »

Orient Esprex
-----------------------------------------------------------
Merk: Motzek
Blender/ fabriek: Motzek/ TAK
Blend type: Oriental
Ingrediënten: Virginia's, Oriental, Perique
Toegevoegde smaken: geen (?)
Snede: ribbon
Verpakking: zak 25 gram, zak 100 gram
Land: DE
Productie: verkrijgbaar

Bijna had ik mijn mening over deze zak TAK enkel gebaseerd op de rookbeurten in corncobs. Gelukkig was ik zo helder van geest om de blend ook nog in een aantal keer in het edele bruyère te roken. Dit laatste heeft mijn oordeel in positieve zin veranderd. Een ieder die wat langer pijp rookt weet dat een bepaalde pijp een blend kan maken of breken, maar het verschil tussen corncobs en bruyère komt hier opmerkelijk duidelijk naar voren. Mijn Dunhill Shell Panelled billiard, (vers terug van een 'kleine beurt' bij de buurman) geeft deze tabak op de een of andere manier de ruimte om zich van zijn beste kant te laten zien. Er zou kunnen worden gepoogd de reden hiervoor te zoeken in allerlei ingewikkelde bespiegelingen over verhoudingen tussen ketelhoogte en -breedte, de eventuele aanwezigheid van 'ghosts', het materiaal van de pijp etc., maar juist het onverklaarbare van dit soort zaken is iets wat pijproken voor mij zo aantrekkelijk maakt.

Ook bij deze mix is sprake van de typische TAK-smaak. Je kunt er lang of kort over lullen, maar ik moet zeggen dat het uiteindelijk wel went. In tegenstelling tot 'Old School' overschaduwd deze 'signatuur' de tabak zelf slechts in beperkte mate. Zoals de naam al aangeeft is dit een 'oriental-foward' blend en de smaak van deze component(en?) is kwalitatief goed te noemen. De Perique is als condiment gebruikt en geeft het geheel wat extra pit, de Virginia's zijn niet al te prominent aanwezig, maar bieden stabiele basis. Het omschrijven van de smaak van orientals blijf ik lastig vinden. Bij deze blend lijkt het wat 'azijnig' in postieve zin, zoals bij 'salt & vinegar' chips. Erg lekker, moet ik zeggen. Om welke orientals het precies gaat durf ik niet te zeggen. Daarvoor zou ik echt wat dieper op de verschillende smaakprofielen moeten ingaan. Orient Esprex is echter een prima voorbeeld van de veelzijdigheid die orientaalse tabakken kunnen hebben. En zoals eerder gezegd, voor een uitstekende prijs.

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie