Pocket jars

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Pocket jars

Bericht door oehoe »

Ach.............. zolang Sywert van Lienden geen CEO wordt alle vertrouwen. Kan ik gelijk mijn bedrijf ACME in de nieuwe holding onderbrengen.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pocket jars

Bericht door Pieter »

Massis schreef: 19 dec 2021 19:52 Ik ben de komende 2 weken weinig thuis, maar dan lanceren we maar meteen een "marktonderzoek":

Wat is volgens jullie :
- de ideale diameter?
- de ideale hoogte?
- de leukste kleur voor het doosje?
- de leukste kleur voor het logo?

proefdekseltje 1:
Afbeelding

diameter van het doosje is dan 62mm buitenzijde met een binnendiameter van 50mm. Hoogte hierbij is 34mm buitenzijde.
Op zich vond ik het idee van MM om hiervoor jampotdeksels te gebruiken geen slechte. Dat zal vermoed ik wel beter afsluiten dan een geprint dekseltje? Misschien is het ook mogelijk om die deksels dan te laten maken met een PRF-print erop, of iets van een sticker ofzo... In ieder geval kan je standaard deksels gewoon kopen bij de Xenos (of het Vlaamse equivalent), en dan print je het PRF logo in de onderkant van het doosje (of misschien zelfs de binnenzijde).
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pocket jars

Bericht door Massis »

Pieter schreef: 28 dec 2021 00:48 Op zich vond ik het idee van MM om hiervoor jampotdeksels te gebruiken geen slechte. Dat zal vermoed ik wel beter afsluiten dan een geprint dekseltje? Misschien is het ook mogelijk om die deksels dan te laten maken met een PRF-print erop, of iets van een sticker ofzo... In ieder geval kan je standaard deksels gewoon kopen bij de Xenos (of het Vlaamse equivalent), en dan print je het PRF logo in de onderkant van het doosje (of misschien zelfs de binnenzijde).
Dekseltjes vinden is geen probleem, maar die juiste schroefdraad ervoor tekenen is lastiger.
Ik heb ook een kleine laser graveerder, dus ik zou mogelijks het PRF logo op het dekseltje kunnen etsen.

Qua sluiting maak ik mij niet echt zorgen over een geprint doosje, da's kwestie van ontwerp :-)

Als de algemene vraag hier meer is naar de jampotdeksels, kan ik daar ook eens naar kijken qua ontwerp, maar dan moet die vraag wel duidelijk zijn.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Pocket jars

Bericht door oehoe »

Ik ben persoonlijk geen voorstander van jampot deksels met 'n sticker. Deze jars zijn bedoeld om 'n dagvoorraad gemakkelijk te dragen, niet voor de opslag van 'n grotere hoeveelheid. Derhalve 't verzoek je bij je originele plan te houden.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5305
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Pocket jars

Bericht door MilleLuci »

Zijn ze er ook in het roze..... :mrgreen:
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Pocket jars

Bericht door GR69 »

oehoe schreef: 01 jan 2022 16:59 Ik ben persoonlijk geen voorstander van jampot deksels met 'n sticker. Deze jars zijn bedoeld om 'n dagvoorraad gemakkelijk te dragen, niet voor de opslag van 'n grotere hoeveelheid. Derhalve 't verzoek je bij je originele plan te houden.
Eens
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Online
Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Pocket jars

Bericht door GR69 »

MilleLuci schreef: 01 jan 2022 17:15 Zijn ze er ook in het roze..... :mrgreen:
😃 als zo dan wil ik er ook wel 1...al is het alleen al omdat het kan. Ik stem voor.

En eerlijk gezegd...roze is gewoon wel mooi. Wel oud roze dan. Dat engelse😄

Dat zou mijn order op 4 brengen. 3 zwart en 1 roze.😁
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Pocket jars

Bericht door Rob »

Volgens mij is het idee van een Pocket Jar dat de pijproker deze even vult als hij buitenshuis gaat en dan ergens die dag z'n pijp wil stoppen. Gezien het karakter van dit product lijkt het mij dus niet noodzakelijk dat er een luchtdichte afsluiting nodig is omdat de tabak voor langere tijd opgeslagen dient te worden. Daarom lijkt mij een jampotdeksel esthetisch veruit de mindere van een in dezelfde kleur gemaakte deksel met gegraveerd PRF logo.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Pocket jars

Bericht door George Bertram »

GR69 schreef: 01 jan 2022 19:20
oehoe schreef: 01 jan 2022 16:59 Ik ben persoonlijk geen voorstander van jampot deksels met 'n sticker. Deze jars zijn bedoeld om 'n dagvoorraad gemakkelijk te dragen, niet voor de opslag van 'n grotere hoeveelheid. Derhalve 't verzoek je bij je originele plan te houden.
Eens
Ook geen voorstander van jampot deksel. Je neemt tabak voor een dagje mee.
Boven- en onderkant uit gelijk materiaal graag; het oog wil best veel!
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pocket jars

Bericht door Massis »

MilleLuci schreef: 01 jan 2022 17:15 Zijn ze er ook in het roze..... :mrgreen:
Bij genoeg interesse kan ik ook roze filament kopen. Dan moet ik wel even kijken welke want je hebt er hopen, gaande van pastel tot hot pink...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Pocket jars

Bericht door oehoe »

George Bertram schreef: 02 jan 2022 10:46
GR69 schreef: 01 jan 2022 19:20
oehoe schreef: 01 jan 2022 16:59 Ik ben persoonlijk geen voorstander van jampot deksels met 'n sticker. Deze jars zijn bedoeld om 'n dagvoorraad gemakkelijk te dragen, niet voor de opslag van 'n grotere hoeveelheid. Derhalve 't verzoek je bij je originele plan te houden.
Eens
Ook geen voorstander van jampot deksel. Je neemt tabak voor een dagje mee.
Boven- en onderkant uit gelijk materiaal graag; het oog wil best veel!
Ik onderschrijf bovenstaande.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pocket jars

Bericht door Pieter »

Ik begrijp het argument tegen die jampotdeksels niet echt. Het is bedoeld voor een dagvoorraad dus geen jampotdeksel, want? Het hoeft toch niet een grote jampot te worden? Je kunt zo'n deksel ook op een kleine houder draaien, en ze bestaan ook met een diameter van de genoemde 5-6 centimeter...

Maar mij om het even als de geprinte deksels ook met een rubberen afdichting komen. Wel nog steeds een idee om ruim de helft van de printtijd te besparen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Pocket jars

Bericht door oehoe »

Jampotdeksels zien er zo.......... eh....... jampotdekselachtig uit.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pocket jars

Bericht door Massis »

Pieter schreef: 03 jan 2022 11:35 Maar mij om het even als de geprinte deksels ook met een rubberen afdichting komen. Wel nog steeds een idee om ruim de helft van de printtijd te besparen.
Rubber dichting is sowieso een must :-) Nieuw proefmodelletje is nu aan't printen in elk geval.

Printtijd besparen is leuk, maar op zich niet prioritair voor mij. Ik kan'm gewoon 's avonds opzetten en de hele nacht door laten printen. Is vast ook goedkoper dan jampotdeksels...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pocket jars

Bericht door Pieter »

oehoe schreef: 03 jan 2022 12:55 Jampotdeksels zien er zo.......... eh....... jampotdekselachtig uit.
Da's fair, maar zeg dat dan gewoon. :)
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pocket jars

Bericht door Massis »

Proefmodelletje van vandaag is klaar. Met een 3-punts sluiting en een rubberen ring verzonken in het deksel die netjes afsluit bovenaan de binnenzijde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Pocket jars

Bericht door oehoe »

Dat ziet er geweldig uit. Chapeau!
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Nico59
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 mei 2021 12:58

Re: Pocket jars

Bericht door Nico59 »

Ziet er echt super uit, ik zou er best 2 willen hebben.
Maar ik zie dat het wel een heel karwei is om dit voor elkaar te krijgen. Maar zou super zijn.
Leer van gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag.

Gebruikersavatar
MilleLuci
Berichten: 5305
Lid geworden op: 09 mei 2012 21:52
Contacteer:

Re: Pocket jars

Bericht door MilleLuci »

Massis schreef: 02 jan 2022 11:10
MilleLuci schreef: 01 jan 2022 17:15 Zijn ze er ook in het roze..... :mrgreen:
Bij genoeg interesse kan ik ook roze filament kopen. Dan moet ik wel even kijken welke want je hebt er hopen, gaande van pastel tot hot pink...
Top, oud Engels poeder roze. 2 graag
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Pocket jars

Bericht door oehoe »

Ik zal mijn eerder gewenste aantal terugbrengen tot vier omdat men mij anders zou kunnen betitelen als Rupsje Nooitgenoeg. Twee maal bruin en twee maal zwart met 't gouden logo op de deksel.

Mocht de productie overhoopt sneller verlopen en er ruimte is dan toch zes............. Zwart drie, donkerbruin drie. Mocht er de optie zijn op lichtbruin dan 2 bruin, twee lichtbruin en twee zwart.

Sorry, even afkicken en omschakelen van 't werk op dit moment met twee manische dames. Lijkt met momenten toch besmettelijk te zijn ondanks de mondkapjes.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Pocket jars

Bericht door Paasei »

ziet er goed uit
nog steeds twee graag, eentje voor mezelf en eentje voor Dirk
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pocket jars

Bericht door Massis »

MilleLuci schreef: 03 jan 2022 23:46 Top, oud Engels poeder roze. 2 graag
Iets als dit?

Afbeelding

Of deze?
Afbeelding
Nico59 schreef: 03 jan 2022 23:00 Ziet er echt super uit, ik zou er best 2 willen hebben.
Maar ik zie dat het wel een heel karwei is om dit voor elkaar te krijgen. Maar zou super zijn.
Er kruipt wel wat werk in ja. Printen kost mij geen "moeite" natuurlijk - eens het ontwerp op punt staat. De printer gaat gewoon rustig verder, aan ~4h per doosje. Echter het inkleuren van het logo gebeurt met de hand (UV hars mengen met kleurstof, voorzichtig indruppelen en dan uitharden met UV lamp) en ook het plaatsen van de O-ring is wel een pruldingetje :-)

Als ik nu even kijk naar de kosten (filament + UV hars + kleurpoeder + o-ring + stroomverbruik), waarbij moet ik rekening houden met aanschaf van filament dat altijd per kilo van een kleur gaat, kom ik op:
> 10 stuks = €6/stuk
> 5 stuks = €8/suk
2 - 5 stuks = €10/stuk

Dat wil zeggen dat zwart, wit en rood sowieso €6/stuk zullen zijn. Roze of bruin en andere kleuren kunnen gewoon, mits rekening houdend met prijzen hierboven. Uiteraard is dat in totaal, dus als er 5 mensen 2 roze bestellen, zitten we aan 10 stuks = €6/stuk.

Dat is uiteraard excl verzending, die bedraagt €7 voor België en €8 voor NL, waar tot zo'n 10 jars per verzending geen probleem is. (dat is iets meer dan de kost van puur het verzenden, maar het lijkt erop dat ik wel een 20-tal dozen ga moeten aanschaffen om alles verzonden te krijgen...)

Inkleuren van het logo kan in een hele resem kleuren, deze heb ik momenteel nog op voorraad:
Afbeelding

Ik wacht nog even met een bestellijstje openen, voor ik dat doe wil ik eerst een (liefst lokaal) proefkonijn dat een weekje of 2 een doosje wil testen en feedback geven. De huidige versie is in elk geval al 6x3cm groot en nagenoeg waterdicht zover ik kan testen, snel zal je tabak er dus niet in uitdrogen.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Carlito
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 aug 2019 09:21
Locatie: Tongeren, België

Re: Pocket jars

Bericht door Carlito »

Ik vind het heerlijk!
Ik word er zowaar gulzig van.. :P
Bedankt Massis voor al de moeite!
There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.

Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

Re: Pocket jars

Bericht door Tirman »

is het mogelijk, voor de mensen met een eigen printer, het bestand aan te schaffen?

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Pocket jars

Bericht door Massis »

Tirman schreef: 04 jan 2022 13:42 is het mogelijk, voor de mensen met een eigen printer, het bestand aan te schaffen?
Meestal - niet dat het al vaak voorgekomen is - maak ik bestanden waar veel ontwerptijd in zit liever niet publiek.

In dit geval zou ik dat wel kunnen doen, maar uiteraard moet je wel rekening houden dat ik de toleranties getekend heb op de marges van mijn (zwaar aangepaste) printer en dat je dan zelf nog de hars om het logo in te vullen en de juiste maat rubberen o-ringen zal moeten aanschaffen.

Maar eerst wil ik alles op punt hebben staan. De ribbeltjes op de buitenzijde van het deksel zijn nog wat te scherp momenteel, en de passing van het deksel nog nét wat te strak, dus ik ben nog wat toleranties aan het aanpassen en een nieuw proefmodel aan't printen.

Voor als je je afvraagt hoeveel werk erin kruipt, versie 6 is nu aan't printen :lol: :
Afbeelding
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Pocket jars

Bericht door Wowbagger »

Dat gaat de goede kant op Nick. Ik voorzie trouwens ook nog een secundaire functie voor zo'n doosje: opbergplaats voor een brillendoekje voor onderweg. Kan er mooi geen stof etc. bij komen.

Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

Re: Pocket jars

Bericht door Tirman »

Massis schreef: 04 jan 2022 13:58
Tirman schreef: 04 jan 2022 13:42 is het mogelijk, voor de mensen met een eigen printer, het bestand aan te schaffen?
Meestal - niet dat het al vaak voorgekomen is - maak ik bestanden waar veel ontwerptijd in zit liever niet publiek.

In dit geval zou ik dat wel kunnen doen, maar uiteraard moet je wel rekening houden dat ik de toleranties getekend heb op de marges van mijn (zwaar aangepaste) printer en dat je dan zelf nog de hars om het logo in te vullen en de juiste maat rubberen o-ringen zal moeten aanschaffen.

Maar eerst wil ik alles op punt hebben staan. De ribbeltjes op de buitenzijde van het deksel zijn nog wat te scherp momenteel, en de passing van het deksel nog nét wat te strak, dus ik ben nog wat toleranties aan het aanpassen en een nieuw proefmodel aan't printen.

Voor als je je afvraagt hoeveel werk erin kruipt, versie 6 is nu aan't printen :lol: :
Afbeelding
Het is ook tegen betaling; als eigenaar van een aantal printers, snap ik heel goed hoeveel tijd er in ontwerpen gaat zitten. Van thingiverse afplukken kan iedereen, maar software leren zodat er daarna iets nuttigs uitkomt, wat dan ook nog werkt en nuttig is kost alleen al tijd.
En daarna nog het ontwerpen/ prototypen zelf..
als je het bestand voor jezelf wil houden heb ik daar ook alle begrip voor..

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Pocket jars

Bericht door Meester W »

Wonderbaarlijk. Een wereld van onbegrip gaat voor mij open. Heel fraai werk Nick. Bravo dus !
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Pocket jars

Bericht door oehoe »

Wow............. met al die kleuren ga ik nog even wachten op 't intekenformulier voordat ik 'n zeer weloverwogen beslissing neem. :P :P
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Pocket jars

Bericht door George Bertram »

Dit wordt een serieuze bestelklus.....wel heel leuk en mooi.
Fumo et Emergo ;p

Plaats reactie