Charmant pijpenkabinet op Catawiki

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Charmant pijpenkabinet op Catawiki

Bericht door Liebaart »

Heeft iemand hier deze al opgemerkt?
https://www.catawiki.com/en/l/55447385- ... th-century



Een uiterst charmant pijpenkabinet. Wordt per opbod verkocht op Catawiki.
En voor je begint van "dat vertrouw ik niet" en "slechte ervaring gehad met Catawiki" en zo meer. Dat is dan spijtig. Zelf heb ik altijd meer dan goede ervaringen gehad met dingen te kopen op Catawiki.

Ik heb trouwens absoluut geen affiliatie met Catawiki of met de verkoper van dat kabinet. Ik vond gewoon dat dit wel interessant kon zijn voor iemand hier. Zelf heb ik geen interesse om het aan te kopen. Ben wel benieuwd hoeveel het uiteindelijk zal afgeklopt worden.
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Charmant pijpenkabinet op Catawiki

Bericht door oehoe »

Gezien en bedankt voor de tip. Ik hou 'm in 't snotje. :D

Twintiger, dertiger jaren (Art Deco)? Gezien 't sluitwerk begin twintiger jaren is mijn gok.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Charmant pijpenkabinet op Catawiki

Bericht door Meester W »

Ik heb het aan mijn echtgenote laten zien. Voor zoverre de foto duidelijk is zeker geen Art Decorative kenmerken cq details.

Mogelijk à la Amsterdamse School ( 1920-1950 ). Trekringen wellicht later aangebracht. “ Opa,Oma stijl”. Vooroorlogs. Jaren 20-30 of zelfs later tot eind 40. Bolle theestel-kastjes stijl. Geen mahoniefineer.

De waarde is moeilijk aan te geven. Er zijn veel van die theeservies- kastjes op de markt met zgn Queen Ann poten. Is op de foto niet duidelijk. Die doen met los theeblad on top gemiddeld 30-50 €.

Punt is dat er qua pipecabinets veel minder wordt aangeboden.
I wasn’t born to follow..

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Charmant pijpenkabinet op Catawiki

Bericht door oehoe »

Met Amsterdamse school zou je in de goede richting kunnen zitten aangezien 't hier iets aan 'n Theodorus Niemeyer gerelateerd product zou kunnen zijn. Gezien 't feit dat Nederland vroeger al achter de trends aan hobbelde mogelijk zelfs '50. Geen pootjes maar 't gebogen glas is an sich al wat waard. Alleen breken zien te vermijden............... zeker tijdens transport. Gezien de voorraad tot op de draad versleten pijpen 'n gokje waard.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Charmant pijpenkabinet op Catawiki

Bericht door Meester W »

Nog even ter aanvulling en verduidelijking het volgende.
“Amsterdamse School” wordt ook wel de Nederlandse Art Deco genoemd. De. A D die “ officieel “ loopt van 1919 tot 1940 ,deed met name opgang in het inter bellum,dus de periode tussen WW1 en WW 2.

Veelvuldige hoekige patronen en versieringen in de bouwkunst hetgeen ook terug te vinden is in meubilair uit die tijd.

Daar de enkele foto weinig details toont is geen enkele zekerheid te geven met name qua waarde.

Maar hoe dan ook een leuk object voor onze hobby !
I wasn’t born to follow..

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Charmant pijpenkabinet op Catawiki

Bericht door oehoe »

Nederlandse school wordt vooral gekenmerkt door de architectuur van met name Berlage. De beurs, Amsterdam Zuid (ik heb niks met Amsterdam, laat 't vooral zo blijven. Daarom is alleen al 't bezoek van 't Gemeente Museum in Den Haag de moeite meer dan waard. Los nog van de kunst en 't leren begrijpen van Mondriaan.

Glaskunstenaars, beelhouwers en keramiekontwerpers van wereldnaam nu. 'n Onterecht overgeslagen bladzijde in onze kunstgechiedenis.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Charmant pijpenkabinet op Catawiki

Bericht door Liebaart »

Is blijkbaar verkocht voor 341 Euro. Toch wel aan de prijs. Zou ik er zelf nooit voor gegeven hebben.
Iemand van hier toevallig?

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2749
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Charmant pijpenkabinet op Catawiki

Bericht door oehoe »

Niet ik. De prijs begon gevaarlijk te stijgen gedurende de dag. Iemand heeft er vast veel vreugde aan en wellicht zien we pijpen terug daar om te worden verkocht.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie