Mn tabaksroute; hoe verder?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Victor Baarn »

Hoewel ik dus al jaren pijp rook vind ik mijn ervaring met tabakken beperkt. Ik voel we wat dat betreft nog steeds een beginneling. Diverse verschillende tabakken gerookt, maar (omdat ik weinig rook) erg verspreid over de jaren. Lees me elke keer in en het jaar erop ben ik alweer kwijt wat ook alweer een flake was etc. Om te voorkomen dat ik in hetzelfde blijf hangen wil ik – met jullie gerichte tips – m'n zoektocht wat voortzetten. Ik heb alleen geen goed beeld hóe ik de zoektocht moet voortzetten. Als ik hier het draadje lees inzake je 5 favoriete tabakken dan is daar geen rode lijn in te ontdekken. Voorkeuren zijn echt heel persoonlijk. Zou wel wat meer tabakken willen proberen waarbij je echt wat smaakt, en smaken kunt onderscheiden. In geen tien jaar meer een longfiller gerookt maar daarvan kan ik me nog herinnern dat ik echt aardtonen, leer etc. smaakte.

Mn rookgeschiedenis
  • Begonnen met zoete tabakken zoals Neptune, Planta Original Black Vanilla, Mac Baren Vanilla (heet nu Mac Baren classic), Peterson Luxe Mixture, Peterson Sunset Breeze. Sunset Breeze en Mac Baren Vanille staan me het meeste bij. Over het algemeen meer geur dan smaak. Zou ook niet zo direct verschillen in smaak kunnen duiden. Lees hier op het forum wel terug dat ik bij de Peterson Luxe Mixture voor het eerst echt een smaak herkende (walnoot).
  • Daarnaast wat tabakken gerookt waar ik weinig herinnering aan heb of die niet echt wat toevoegen aan bovenstaande: Peterson Connoisseur’s Choice, Sail Regular, WO Larsen classics.
  • Rattrays sweet fragrant: smerig, weggegooid.
  • Latakia van Sir William één keer gerookt. Rookte prima maar de lucht was niet te harden. Dus niet echt voor herhaling vatbaar. Niet vanwege de smaak maar meer vanwege de lucht.


Flake
Vorig jaar op de gok paar tabakken gehaald bij een winkeltje, waaronder de Mac Baren Golden Blend ready rubbed. Die vond ik geweldig. Zowel qua smaak meende ik wat meer te onderscheiden en rookt daarnaast erg prettig. Dat bleek dus een voorgesneden flake. Op basis daarvan conclusies dat ik Flakes wil ontdekken. Tips die ik hier kreeg of heb opgeduikeld:
- Mac Baren Navy Flake
- Troost Slices
- Rattray’s Marlin Flake
- Peterson? Peterson heeft ook diverse flakes. Is er daar eentje van aan te raden?

En is dit wat?
Daarnaast kom ik her en der tabakken tegen (op Instagram oa) die blijkbaar wat schijnen te zijn. De vraag is of dat ook wat voor mij is:
- Peterson Night Cap
- Peterson Morning Pipe
- Mac Baren Scottisch Mixture
- Samuel Gawith - Squadron Leader

O ja, als ik online tabak bestel. Wat is een goed adres zodat ik diverse tabakken in één keer bij dezelfde leverancier kan bestellen?

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Sidekickelvis »

Wat Flakes betreft is Mac Baren Navy Flake een goeie starter. Nette, uniforme flakes die zeer prettig roken en makkelijker stoppen dan de vaak dikkere flakes van andere merken. Voor Troost Slices geldt hetzelfde.

Wat betreft de genoemde tabakken:

- Peterson Night Cap.... Is een flink heftige Latakia tabak met navenante roomnote
- Peterson Morning Pipe..... Veel minder heftig dan Night Cap maar ook een Latakia tabak
- Mac Baren Scottisch Mixture...... Ken ik niet goed.
- Samuel Gawith - Squadron Leader...... Hele fijne tabak maar ook weer een Latakia blend.

Ik ben een groot liefhebber van Latakia omdatr het in mijn ogen de smaak van een tabak voller en ronder maakt. Misschien wel wat jij ook zoekt in smaak. Nadeel is de roomnote hoewel ik die wel prettig vind. Er zijnook zoetere Latakia blends zoals bijvoorbeeld Raiko-In Between. Fijne, zoetige smaak maar wel 50% Latakia dacht ik.

Flake tabakken smaken vaak wat 'dieper' dan soortgelijke losse tabakken. beetje hetzelfde effect als Latakia in een blend (vind ik dan, is natuurlijk voor iedereen anders)

Online bestellen vanuit het buitenland, waar je al snel terecht komt op je zoektocht, is verboden en je loopt het risico je (betaalde) zending kwijt te raken. Als je naar de Heimat rijd mag je echter per persoon een kilo meenemen en de drank en benzine zijn er ook goedkoper.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2721
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door oehoe »

Het probleem is dat men geen afbeeldingen en beschrijvingen meer mag geven op de websites van de betere verkopers hier in Nederland. Denk hieraan bij "de Oude Leeuw" en mijn huidige favoriete webshop momenteel "Tobaccoshop.nl" in Zeeland. Voor beschrijvingen van tabakken is wellicht 't bezichtigen van enkele Duitse tabakswinkels raadzaam. 'n Dagje Aken is verre van 'n straf. Naast de Dom is dan 'n bezoek aan Schneiderwind GmbH verplichte kost. Ze verkopen werkelijk bijna alles op pijptabakgebied. Hun website geeft ook 'n summiere maar gedegen beschrijving van de tabak.

Aan Troost slices kun je je qua smaak geen (grote) bult vallen.
MacBaren Scottish heb ik ook voorraad maar moet deze nog gaan proberen.

Borkum Riff heeft ook enkele leuke tabakjes al zijn de meningen er (zeker voor de fijnproevers) verdeeld over. In Aken heerlijke kersen tabakken weten te verwerven. Borkum Riff Ruby, Amphora No 2, Stanwell Ruby en de huismerken van Schneiderwind.

Smaken verschillen en weet dus niet naar waar je op zoek bent. De beste verrassing van afgelopen jaar was de score van enkele doosjes Oud Brugge via 'n Vlaams forumlid. 'n Aanrader zonder meer.

Volgens mij heb ik je verwarring alleen maar groter gemaakt. Ga lekker grasduinen op met name de sites van Duitse tabakswinkels. Veel leesplezier en toekomstig rookgenot toegewenst.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1118
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Chris »

Een van de lastigste aspecten van het pijproken, maar tegelijkertijd ook het leukste; welke tabak is me nu op het lijf geschreven?

Ik denk dat er eerst een aantal dingen duidelijk moeten zijn.
- Wat vind je lekker qua smaak, en dat dan per moment
- Hoe rook je. Zittend en ervan genietend of tijdens werkzaamheden? De ene tabak vergt meer aandacht of is complexer en is daarom minder geschikt om achteloos weg te roken

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van Rattray’s tabakken (Marlin flake, red rapparee, old gowrie, noem maar op). Ook Samuel Gawith heeft een paar pareltjes maar de flakes zijn vaak lastige rokers. Capstan navy flake (de blauwe) is een aanrader. Makkelijk te roken, mild, lekker.
Peterson’s Deluxe navy rolls (voorheen van Dunhill).

The quest continues on.. ; )

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1621
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door GR69 »

Ik heb laatst Solani virginia flakes aangeschaft. Lekker maar niet heel bijzonder. Ik rook het af en toe eens als ik wat aan het doen ben, rustig genoeg voor een pijp maar waarbij een expliciete smaak stoort. (Ben snel afgeleid, geur/smaak prikkels incluis..😄). Bij een boek en een straffe borrel zeker prettig. Maar ook bij een prutswerkje met hout ofzo.

Mac baren navy flakes zeker prettig neutraal. En standaard in mijn kast.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Beginneling »

Mac Baren Navy Flake
Troost Slices
Rattray’s Marlin Flake

Ik zou de navy flake proberen dan. Heeft veel weg van de Golden Blend, maar wat meer honing/chocolade smaak.

Peterson? Peterson heeft ook diverse flakes. Is er daar eentje van aan te raden?

Als je eens iets anders wil proberen misschien de luxe navy rolls van Peterson. Geen flake, maar coins: dus daar moet ook eerst wat aan gepeuterd worden voordat je het kan stoppen. De navy rolls is met virginia en perique en heeft een andere soort smaak dan je tot nu toe hebt gehad. Natuurlijk zoete smaak en af en toe ook zurig. Het is een vrij natuurlijke tabak: voor het heerlijke pijp aroma hoef je em niet te kopen.

- Peterson Night Cap
- Peterson Morning Pipe
- Samuel Gawith - Squadron Leader

Daar zou ik dan even van weg blijven vanwege de latakia.
- Mac Baren Scottisch Mixture
Stel je voor je neemt Golden Blend en doet er wat Neptune door. Dan kom je aardig in de buurt, behalve dan dat je de verfijnde smaaknuances van scottish blend dan wel ernstig tekort doet met deze vergelijking.

Er zijn heel veel verschillende pijptabakken op de markt. Het helpt als je van jezelf weet wat je van virginia, burley, latakia, perique, orient en cavendish vindt, dan wordt het makkelijker kiezen. Voor de rest verschilt de smaak alleen door de toegevoegde troep (lees smaakstoffen) kort door de bocht gezegd. Burley, virginia en cavendish combinaties heb je gehad als ik je lijstje zo zie. Latakia ook. Dus ik zou zeggen kies iets met perique zonder al teveel toegevoegde troep verder. De navy rolls bv. Heb je es iets anders. En dan nog iig een flake waarvan alleen de flake de verrassing is en niet zozeer de smaak. Of gewoon weer Golden Blend als dat bevalt dan koop je dat toch weer :D

Zelf rook ik meestal burley/virginia based, met niet al te veel cavendish/troep. En dan af en toe een latakia of perique...

winkels in NL: oude tijd, oude leeuw, van renssen

Kiske

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Kiske »

Even mijn tabakslijst erbij gehaald en de slecht scorende, latakiahoudende en buitenlandse (muv Duitse) flakes eruit gehaald. Blijft over de flake tabakken die voor mij persoonlijk 4 en 5 sterren waard zijn. Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Bjarne Flake Deluxe *****
Capstan Blue ****
DTM Patriot Flake *****
Erinmore Flake ****
Mac Baren Dark Twist ****
Mac Baren HH Old Dark Fired Flake****
Peter Heinrichs Golden Slices ****
Peter Heinrichs Old Kentucky Flake ****
Peterson Irish Flake ****
Peterson University Flake ****
Rattrays Marlin Flake ****

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Eliminator »

Mijn 'all time favorite'
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1585
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Geoff »

Als ik je tabaksgeschiedenis zo lees en me baseer op mijn eigen ervaringen raad ik je op korte termijn 2 tabakken aan die denk ik aansluiten bij je ervaringen en ze nog wat verbreden:

MacBaren Harmony (in Amerika gedoopt 'Symphony'): een ready rubbed met Burley, Virginia en Cavendish die voller is, ronder is (naar mijn mening béter is) dan MB Golden Blend Ready Rubbed.

Peterson University Flake: een Vir/Bur Flake die wat gezoet is met een pruimensmaakje. Echter niet storend.

Succes met je keuze!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Victor Baarn »

Goede tips!!! Gisteren met de tips bij een tabakszaak binnen gelopen maar enige van het lijstje was Kentucky Bird en Mac Baren Scottisch Blend. Beide meegenomen. Maar dat blijft natuurlijk een beetje in de range van mijn beginnerstabakken. Valt me op dat Peterson slecht online te bestellen is.

Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 892
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Eelco »

HU Tobacco (Hans Wiedemann) timmert nog steeds stevig aan de weg en ik ben een groot fan van zijn niet-aromatische tabakken. Op Pfeifendepot kun je de beschrijvingen van de tabakken lezen (Duits en Engels). Mijn favorieten:

* Al Fayyum is een fijne Latakiablend, een mooie diepe smaak zonder dat het meteen hardcore burning rubber is.
Balkan Passion is iets heftiger qua Latakia, maar zeker ook een mooie introductie tot die richting.

* Edward G is een interessante Virginia-Perique-Kentuckyblend, met tabak in verschillende vormen, waaronder medaillons. Dit is een van mijn favoriete tabakken.
* Louisiana Broken is een lekker zoetige (maar niet gearomatiseerde) Virginiablend.
* Nashville County is een burley die ik graag op koude lente- of herstavonden rook.

Van de flakes blijft Flanagan een favoriet, smaakvol en langzaam rokend.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Beginneling »

Victor Baarn schreef: 25 feb 2022 11:10 Goede tips!!! Gisteren met de tips bij een tabakszaak binnen gelopen maar enige van het lijstje was Kentucky Bird en Mac Baren Scottisch Blend. Beide meegenomen. Maar dat blijft natuurlijk een beetje in de range van mijn beginnerstabakken. Valt me op dat Peterson slecht online te bestellen is.
Kentucky Bird ook lekker spul hoor vind ik. Niks mis mee

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Victor Baarn »

Vandaag voor het eerst geprobeerd maar ik kan weinig smaak ontdekken. Alleen - als ik de rook door mn neus laat gaan - de geur zoals je die ook ruikt in het blik.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2721
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door oehoe »

Victor Baarn schreef: 25 feb 2022 15:18 Vandaag voor het eerst geprobeerd maar ik kan weinig smaak ontdekken. Alleen - als ik de rook door mn neus laat gaan - de geur zoals je die ook ruikt in het blik.
Daar heeft de Schepper de neus voor bedoeld denk ik. Met 'n grote neus is men zwaar geschapen zoals men dit in de volksmond meent te moeten betrachten.

Of is 't geschept..................
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4215
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Ribbon »

Wat Eelco schrijft kan ik alleen maar beamen.

Na zo'n 12 jaar pijproken (ik check mijn aanmelddatum altijd even om precies te weten hoe lang ik pijprook) heeft mijn route me inmiddels langs meerdere continenten gevoerd. Ik hou van het verkennen van nieuwe gebieden, maar er zijn een klein aantal stations op de route waar ik steevast kortere of langere tijd stop. HU is er een van. Voor mij een van de interessantste en meest smaakvolle merken op het Europese vasteland. Evenals Eelco kan ik de Nashville County en Flanagan van harte aanrader evenals Dockworker en Directors Cut, maar volgens mij heeft Hans voor ieder type roker wel een passende blend.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1621
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door GR69 »

De scottish blend is een goede keuze. Lekker
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Pieter »

Laat ik me ook maar aansluiten bij de aanbeveling van HU Tobacco. Hans Wiedemann is een ware meester.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Victor Baarn »

viewtopic.php?t=8776
Een boeiend draadje (vooral de openingspost) over de ervaring van smaak in de mond.

Van het weekend rookte ik namelijk en dacht: waarom eigenlijk? Gezond is het niet en als het gaat om smaak kun je beter een thee of een koekje of een drankje nemen. Want ik proef erg weinig. Rookte voor het eerst in jaren weer eens een sigaar (Van der Donk) en dacht: mwa, zoveel stelt dat ook niet voor, het smaakt niet zoals de sigaren ruiken in de doos. Bovendien nogal rechttoe rechtaan. Later een pijp gestopt met Kentucky Bird en dacht: beter, maar kan nou niet eens zeggen dat het heel veel anders is. Het is gewoon rook - soms ruik je even de geur zoals je die ook in de verpakking ruikt. Maar ik dacht: ik rook meer vanwege de routines en het moment etc. dan vanwege de smaak. Wat dat betreft kan ik beter een andere hobby nemen zoals theedrinken of me storten op de koffiewereld. :lol:

In bovenstaande link werd dan ook gevraagd om een smaakbom. Als een soort test, als je dat niet proeft dan ben je verloren voor pijproken zeg maar. In bovenstaand draadje werd o.a. Peterson Night Cap genoemd. Laat daar nou een sample van naar me onderweg zijn! En de Ennerdale Lakeland flake van Gawith & Hoggarth werd daar genoemd. Iets om in de gaten te houden.

Smaak/geur is natuurlijk sowieso bijzonder. Open ik het kistje Van der Donk sigaren dan ruikt dat heerlijk exotische kusten, de tweede keer al niet meer omdat je neus dan blijkbaar gewend is. Bij pijproken is vaak het aansteken en eerste teug het beste daarna neemt de ervaring rap af.

Kortom, ik zit in een existentiële crisis als het gaat om pijproken. :wink:

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Beginneling »

Filter er uit en niet meer erin doen misschien ...?

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Victor Baarn »

Ga ik proberen. Ik heb ook nog van die houten van Big Ben liggen. Die houden de rook niet tegen maar vangen wel vocht op. Die maar eens proberen.

Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 215
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door Tirman »

Inderdaad een top draadje!

Zoals in zoveel gevallen; je bent niet alleen💪

Ik val waarschijnlijk ook in de onderste 10% van weinig proevers uit genoemd draadje. Gelukkig ruik ik wel wat, maar kan ook niet de nuances plaatsen. De geur van het roken van sigaren en pijp is dan ook hetgeen mij aanspreekt. Daarbij heb ik 3 niveaus, lekker, mwoea en niet lekker.. En daarbij heeft pijproken voor mij als groot voordeel ten op zichtte van sigaren, het ritueel erbij.

En ik heb ook, misschien naïef, gezondheids voordelen van het geheel( ritueel plus roken). Mijn hartslag en stress niveau gaat meetbaar naar beneden, en zo heb ik altijd een rust momentje in een overheersend te drukke dag.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2721
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door oehoe »

Ik zal ook wel tot de middelmaat behoren maar ik kan de nuances in tabak redelijk goed proeven/ ruiken. Zelfs bij verschillende merken sigaretten.

Nadeel van 'n redelijke snuffer is dat ik op meters afstand 't meest gore op de aarde kan ontwaren. De lucht van komkmmers. Eén van de redenen dat ik vervroegd met pensioen ben gegaan. Behalve komkommers namen collega's meestal ook vaak krakend ander voedsel tot zich, iets waar ik ook "gevoelig" voor ben. Net als piepschoenen en de geluiden van indoor sportwedstrijden van welke aard dan ook. Tweetakt bladblazers....... 'n Krijtje op 'n schoolbord kan ik echter zonder problemen moeiteloos trotseren.
Laatst gewijzigd door oehoe op 07 mar 2022 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1621
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door GR69 »

😄dat heet misofonie..en velen hebben dat.
Overigens...
Ik vind een reutelende pijp ook door merg en been gaat😁
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2721
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Mn tabaksroute; hoe verder?

Bericht door oehoe »

Ik niet dus. De term misofinie is me al jaren bekend alhoewel 't woord misofoon mild en harmonisch klinkt. Qua smaak, met de door mij dan ook de verfoeide lucht van komkommers op meer dan meters van afstand zoals eerder vermeld zoals alsook van de verwanten zoals met name augurk. Met de verwerpelijke meurende pompoenen tot aan de nog meer laffe meloen (lekker fris!) zal zich hier verder nooit iets ontwikkelen hier tot 'n aimabele verhouding tot deze familie der plantaardigen.

Broodje kaas? Graag. Ik HAAT en weiger melk maar 'n glaasje (koude) karnemelk gaat me niet ontrieven.

Tabaksroute is soms ook 'n elimineren wat je écht niet wil proeven, ruiken en wil vermijden.

Om op smaak en 'n route te blijven waar 't smaak betreft hier.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie