Antieke Mappin & Webb pijpen.

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Eric A. Arborea
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jun 2016 16:47

Antieke Mappin & Webb pijpen.

Bericht door Eric A. Arborea »

Beste mede Pijprokers Forumleden,

Ik heb een vraag aan jullie over een viertal pijpen van het merk 'Mappin & Webb' die ik indertijd heb gekocht tezamen met een oude Dunhill pijp uit 1924.

Die Dunhill was al stevig gebruikt geweest maar de vier Mappin & Webb pijpen nog veel meer...

Afbeelding


Ik heb het ene exemplaar, zonder scheuren in het hout wegens totaal opgerookt, toch nog een goede schoonmaakbeurt gegeven omdat ze mij verder enorm aanspreken.
De andere drie vind ik zo ook nog steeds mooi op de een of ander manier...

Ze lijken mij minstens even oud, zo niet ouder dan de oude Dunhill die bij het geheel zat.
Maar ik kan er niets over vinden op het internet.
Mappin & Webb deed indertijd in allerlei zilveren spulletjes en had daar goede handel aan. Doet mij even denken aan Barling's maar ergens in die tijd hebben zij kennelijk die boot gemist.

Mijn vraag nu is dan ook of iemand hier op het forum mij daar wat meer over zou kunnen vertellen?


Afbeelding

Ik ben heel benieuwd naar dit stukje historie en hoor het graag als iemand hier daar meer over weet.

Bij voorbaat dank!

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Antieke Mappin & Webb pijpen.

Bericht door Robbie-san »

Na wat zoeken heb ik wat info gevonden die, het mysterie in ieder geval wat interessanter maakt, zie; https://pipesmagazine.com/forums/thread ... pes.83964/

Mijn vermoeden is, dat je oude pijpen hebt, gemaakt door een pijpenmaker, misschien van Dunhill of een pijpenmaker gelieerd aan Dunhill. Verder is Mappin en Webb een bedrijf dat al bestond in 1700 en nog een beetje, maar alleen bekend is van zilverwerk. Wel is tussen 1700 en nog wat en heden het bedrijf meerdere malen verkocht geweest!

Afgaande van de foto die je hebt geplaatst met de bewuste pijpen, zullen de pijpen niet jong zijn, maar hoe oud, durf ik niet te zeggen, om de voor de hand liggende reden, geen info!!!

Succes met je queeste.
Ad impossibile nemo tenetur

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Antieke Mappin & Webb pijpen.

Bericht door oehoe »

Het was 'n zaak ook die in juwelen deed. Hofleverancier soms. 't Zou zo maar kunnen dat de pijpen hun naam dragen om de exclusiviteit ervan aan te tonen. Zoiets als Harrod's en Tiffany's. Dus ergens anders laten maken om daar hun eigen naam op te laten zetten.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Eric A. Arborea
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jun 2016 16:47

Re: Antieke Mappin & Webb pijpen.

Bericht door Eric A. Arborea »

Dank allebei voor jullie reactie!

Dat linkje naar pipesmagazine heb ik gemist in mijn zoektochtje naar... maar zeker leuk om te zien nu. Doch ook daar geen verdere info over de herkomst van die pijpen.

Ze zullen ze inderdaad ergens besteld hebben indertijd, zoals Tiffany's etc. later wellicht ook deden met heea aan handel in het vooruitzicht die voor hen interessant leek om aan de man te brengen.
Zo heb ik hier ook nog een oude Hermès pijp liggen vanuit St. Claude ergens. Lomp ding.

Maar dit zijn wel heel mooi gemaakte antieke pijpjes, van zeer fraai hout uit die tijd. Ik kan mij daardoor in ieder geval niet voorstellen dat Dunhill de leverancier was. Die had ze vast en zeker zelf gehouden voor zijn productie met zijn eigen naam erop.

Plaats reactie