Hoeveel rook je ?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Harmen schreef:De vader van een vriend rookt uitsluitend Schneidewind, Na lang smeken mogen we af en toe een kopje Printen :P. Dan hebben we dus (2 kerels van 24) wel eerst de tuin aan geharkt en de honden uitgelaten :lol:!
Je moet er wel wat voor over hebben dan , het ergste is dat ik pas over een dag of vier pas weer wat kan gaan roken , rochel nog af en toe als een ouwe vent.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ik rook veel, heel veel.
Overdag op het werk sigaretten, waar ik mee wil stoppen maar dat lukt niet zo best, en thuis in de avond de pijp.
De ene dag verschilt met de andere.
Soms 1 pijp, b.v mijn Hilson Azure waar wat tabak in kan, en soms twee tot drie pijpjes.
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Bommel schreef:Ik rook veel, heel veel.
Overdag op het werk sigaretten, waar ik mee wil stoppen maar dat lukt niet zo best, en thuis in de avond de pijp.
De ene dag verschilt met de andere.
Soms 1 pijp, b.v mijn Hilson Azure waar wat tabak in kan, en soms twee tot drie pijpjes.
Interessant, vriend Bommel.

Welke sigaretten rook je?
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

boyenne schreef:
Bommel schreef:Ik rook veel, heel veel.
Overdag op het werk sigaretten, waar ik mee wil stoppen maar dat lukt niet zo best, en thuis in de avond de pijp.
De ene dag verschilt met de andere.
Soms 1 pijp, b.v mijn Hilson Azure waar wat tabak in kan, en soms twee tot drie pijpjes.
Interessant, vriend Bommel.

Welke sigaretten rook je?
Camel filter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Bommel, bedenk je wel dat je smaakzin vooruit gaat als je ophoudt met sigaretten roken zodat je de heerlijke pijp beter proeft :wink:
Nee maar, echt, stoppen met sigaretten.. *pfff* :? Het is mij gelukt van de een op de andere dag maar echt.. Moeilijk.. Discipline, discipline... En de eerste week is het moeilijkst. Dan moet je lichamelijk afkicken. Alhoewel ik me afvraag hoe dat gaat als je dan 's avonds nog pijp rookt.. Daarna is het puur geestelijk. Ik weet in ieder geval van mezelf dat ik nooit meer aan de sigaretten ga. Anyway, sterkte Bommel! :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Arno schreef:Bommel, bedenk je wel dat je smaakzin vooruit gaat als je ophoudt met sigaretten roken zodat je de heerlijke pijp beter proeft :wink:
Nee maar, echt, stoppen met sigaretten.. *pfff* :? Het is mij gelukt van de een op de andere dag maar echt.. Moeilijk.. Discipline, discipline... En de eerste week is het moeilijkst. Dan moet je lichamelijk afkicken. Alhoewel ik me afvraag hoe dat gaat als je dan 's avonds nog pijp rookt.. Daarna is het puur geestelijk. Ik weet in ieder geval van mezelf dat ik nooit meer aan de sigaretten ga. Anyway, sterkte Bommel! :)
Dank Arno.
In een ver verleden ben ik gestop geweest, en het viel mij op dat de smaak van sommige zaken zoals bier, chocolade mij beter smaakte.
En dat is dus de reden dat ik graag wil stoppen met de sigaretten.
Ik denk dat het afkicken wel moeilijk zal worden, vooral op het werk, maar gelukkig is daar de pijp s' avonds.
Een heerlijke troost. :lol:
Het moment van stoppen met sigaretten moet ik nog bepalen.
Heb jij nog een tip, of een van de andere forumleden?
Afbeelding

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Gewoon stoppen en sterk zijn heb zelf nooit gerookt maar dit lijkt me de enige kans van slagen, terug grijpen na de sigaret na 1 dag bijvoorbeeld is niet meer dan een teken van zwakte en het niet hebben van discipline na jezelf toe. :)

Succes Bommel,

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

remi schreef:Gewoon stoppen en sterk zijn heb zelf nooit gerookt maar dit lijkt me de enige kans van slagen, terug grijpen na de sigaret na 1 dag bijvoorbeeld is niet meer dan een teken van zwakte en het niet hebben van discipline na jezelf toe. :)

Succes Bommel,
Dank je Remi.
Zal moeilijk worden als verslaafde. 8)
Afbeelding

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Ik ben van 3 pakjes brandaris in de week "terug" naar net geen heel pakje javaanse jongens in de week. In het dagelijks leven lukt niet roken mij prima, maar zodra ik mij op de opleiding begeef... Dus rook ik 3 dagen in de week shag, en voor de rest lekker m'n pijp. Stoppen lijkt mij pas een haalbare kaart als ik niet meer op de opleiding hoef te wezen :lol:

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Klinkt heel herkenbaar. Op vrije dagen rook ik over het algemeen een paar pijpen per dag, maar als ik een college achter de rug heb en ik heb een kwartiertje pauze dan is een zwaar shagje wat ik nodig heb. Eigenlijk heb ik daar zelf geen problemen mee. Matigen is het devies wat mij betreft. Ik rook de laatste tijd hooguit een sigaret per dag en zodra ik thuis ben steek ik fijn een pijp op. Werkt prima. Mijn grootste motivatie om niet dwangmatig constant sigaretten te roken is dat ik geen zwakkeling dan wel verslaafde wil zijn, en op een of andere manier schijnt dat te werken. Het is een vorm van ijdelheid of trots denk ik, een eigenschap die van pas komt wanneer ik mezelf wil tiranniseren en aan me aan zelfgeschapen wetten wil laten gehoorzamen. Als je van een bepaalde gewoonte wil afkomen moet je die gewoonte zwart maken en er een zekere walging voor opbrengen. Na verloop van tijd kan je het niet meer over je hart verkrijgen om je met dergelijke zaken in te laten. Zo bestrijd ik in ieder geval mijn eigen luiheid en andere nare eigenschappen. Het past simpelweg niet in het beeld van mezelf waar ik naar wil leven, dus probeer ik er voor te zorgen dat het er geen deel van is.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Kynikos schreef:Klinkt heel herkenbaar. Op vrije dagen rook ik over het algemeen een paar pijpen per dag, maar als ik een college achter de rug heb en ik heb een kwartiertje pauze dan is een zwaar shagje wat ik nodig heb. Eigenlijk heb ik daar zelf geen problemen mee. Matigen is het devies wat mij betreft. Ik rook de laatste tijd hooguit een sigaret per dag en zodra ik thuis ben steek ik fijn een pijp op. Werkt prima. Mijn grootste motivatie om niet dwangmatig constant sigaretten te roken is dat ik geen zwakkeling dan wel verslaafde wil zijn, en op een of andere manier schijnt dat te werken. Het is een vorm van ijdelheid of trots denk ik, een eigenschap die van pas komt wanneer ik mezelf wil tiranniseren en aan me aan zelfgeschapen wetten wil laten gehoorzamen. Als je van een bepaalde gewoonte wil afkomen moet je die gewoonte zwart maken en er een zekere walging voor opbrengen. Na verloop van tijd kan je het niet meer over je hart verkrijgen om je met dergelijke zaken in te laten. Zo bestrijd ik in ieder geval mijn eigen luiheid en andere nare eigenschappen. Het past simpelweg niet in het beeld van mezelf waar ik naar wil leven, dus probeer ik er voor te zorgen dat het er geen deel van is.
Klinkt ook heeeeel herkenbaar! Zo eigenlijk ben ik van het sigaretten roken afgekomen. Het een erezaak voor jezelf laten worden dat je die smerige, verslavende, longvervuilende kankerstaafjes niet meer nodig hebt. Er trots op zijn dat je van huis kan zonder te checken of je nog wel genoeg sigaretten bijhebt etc.
Afbeelding

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Voor mij is het roken eigenlijk altijd vanzelfsprekend geweest, ondanks ik 2 niet rokende ouders heb. Zie roken ook niet echt als iets negatiefs, heb geen behoefte om 90 te worden. Het stoort me echter dat het praktisch ongeaccepteerd aan het worden is. Normaal ben ik wel van het vol tegen iets in gaan, maar ik zou dat toch liever met een pijp in de waffel doen :lol:...

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Nouja churchill is toch ook 92 ofzo geworden met zn 10 dikke churchill cigaren perdag dus waarom wij niet hehe.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

remi schreef:Nouja churchill is toch ook 92 ofzo geworden met zn 10 dikke churchill cigaren perdag dus waarom wij niet hehe.
Inderdaad, ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met in de tijd dat we leven. Alles gebeurd hier snel en alles moet snel gaan, dus ook roken. Iets wat je normaal rustig op je gemak zou horen te doen, wordt nu een race tegen de tijd. Ik ben zelf actief in de gezondheidszorg en het is een feit dat er tegenwoordig veel meer kankers worden vastgesteld. Op zich is er aan het roken niet veel veranderd, wel aan het stress niveau van de mensen. Roken onder stress is dan ook niet echt het beste idee. Laat het nu toch net de reden zijn dat de meeste rokers een extra sigaret opsteken - om de stress weg te roken -. Tja ben je dan goed bezig?

Ik probeer niet alles in de schoenen te schuiven van de hedendaagse maatschappij, maar ik denk dat het toch een niet te verwaarlozen feit is.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Welgeteld heb ik twee keer gerookt en allebei omdat ik zonodig cannabis wou proberen. (1x joint en 1x waterpijp). Nog nooit heb ik mij zo ziek gevoeld als na die keren.
Ook nu nog krijg ik een 'heel apart gevoel van binnen' als ik het op straat ruik.
Ik ben eigenlijk wel blij met die ervaring.
Verder heb ik nooit de behoefte gehad of de noodzaak gevoeld om bijvoorbeeld bij de 'vrienden' te horen.

Er is een ding waar ik moeilijk af kan blijven en dat is chocolade. Ik vind het ook altijd een hele prestatie als ik een avond eens geen stuk chocolade gegeten heb.

Van sigaretverslaving heb ik dus geen verstand, maar dit kan ik er wel over zeggen:
Als je stopt met sigaretten, heb je meer geld over voor pijptabak. :wink:

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

beter kort en goed, dan lang en slecht.
voor die laatste vijf jaar in het bejaardentehuis moet je het niet laten hoor :) .
heil Donar god van de donder!

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

pijpeloentje schreef:Welgeteld heb ik twee keer gerookt en allebei omdat ik zonodig cannabis wou proberen. (1x joint en 1x waterpijp). Nog nooit heb ik mij zo ziek gevoeld als na die keren.
Ook nu nog krijg ik een 'heel apart gevoel van binnen' als ik het op straat ruik.
Ik ben eigenlijk wel blij met die ervaring.
Verder heb ik nooit de behoefte gehad of de noodzaak gevoeld om bijvoorbeeld bij de 'vrienden' te horen.

Er is een ding waar ik moeilijk af kan blijven en dat is chocolade. Ik vind het ook altijd een hele prestatie als ik een avond eens geen stuk chocolade gegeten heb.

Van sigaretverslaving heb ik dus geen verstand, maar dit kan ik er wel over zeggen:
Als je stopt met sigaretten, heb je meer geld over voor pijptabak. :wink:
Wacht even, dus je hebt maar twee keer gerookt in je leven, allebei de keren geen tabakspijp, maar je bent actief op een pijprokersforum? Dat snap ik niet.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

pijpeloentje schreef:
........


Wacht even, dus je hebt maar twee keer gerookt in je leven, allebei de keren geen tabakspijp, maar je bent actief op een pijprokersforum? Dat snap ik niet.
Hmm, dat is wel vreemd he?
Hoewel actief een groot woord is. Ik lees meer dan ik schrijf. Dit was meer een reactie op de post van de heer Bommel.
Ik ben mijzelf aan het orienteren sinds ik een pijp gevonden heb. Vroeger (op de lagere school) wilde ik later pijp roken, maar het is er nooit van gekomen. De vondst van het pijpje heeft de interesse weer aangewakkert. Ik hoop dat deze uitleg voldoet. Ik ben inderdaad geen die-hard pijp roker,...nog niet.:wink: :)
stoffel schreef:beter kort en goed, dan lang en slecht.
voor die laatste vijf jaar in het bejaardentehuis moet je het niet laten hoor :) .
Een quote uit de film Highlander sluit hier mooi op aan (hoewel een beetje te bombastisch misschien):

"It's better to burn out than to fade away"
Laatst gewijzigd door Bart Iron op 22 sep 2010 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Kynikos schreef:
pijpeloentje schreef: Als je stopt met sigaretten, heb je meer geld over voor pijptabak. :wink:
Wacht even, dus je hebt maar twee keer gerookt in je leven, allebei de keren geen tabakspijp, maar je bent actief op een pijprokersforum? Dat snap ik niet.
Bij hem staat roken gelijk aan inhaleren. Hij is wel een pijproker.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ik voel al wel een diepe verbondenheid. :(

Ik zie het verschil in inhaleren en niet-inhaleren inderdaad zeer goed. Dat is ook de reden dat ik de poging wel wil wagen.
Maar goed , genoeg over mij.
Laatst gewijzigd door Bart Iron op 26 sep 2010 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

heb karakter, koop gewoon een pijp en een stuk rope tabak... :twisted:
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Tja karakter kan ik wel gebruiken als ik mijn laatste post eens terug lees. :roll: :oops:

[] geschikt
[] ongeschikt



Heb je nog een pijp over?
:lol:

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Pijpeloentje: heeeeerlijk doen waar je zelf zin in hebt ;) slechts een pijp gevonden en de interesse is aangwakkerd? Tof! En leuk om ook jou hier in ons midden te hebben! :D
boyenne Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Op werkdagen rook ik aan het begin van de dag een pijp in de rookruimte, waarbij ik wat werk doorneem. Dan tussen de middag een pijp tijdens de wandeling. 's Middags nog een pijp in de rookruimte. En dan 's avonds als ik thuis ben nog zo'n vier pijpen. Zo'n 7 in totaal per dag. Ik ben 's avonds regelmatig weg. Vergaderingen, bezoeken en zo. Dan rook ik niet. Maar als ik dan thuis kom is het eerste wat ik doe een pijp opsteken. Sinds we in augustus een nieuwe auto hebben rook ik in de auto ook niet. Ik heb ongeveer een ons tabak in de week nodig. Ik rook voornamelijk Stad Ootmarsum extra krul. Maar elke dag rook ik de laatste tijd ook één pijp met mixture. Ik heb nu een pakje Neptune, een pakje Borkum Riff Cherry en een Borkum Riff Whiskey liggen. Daarmee doe ik wel een aantal weken.
In principe rook ik niet meer in de huiskamer. Ik moest m'n plafond toch wel erg vaak witten. Maar m'n laatste pijp op de dag rook ik wel in de huiskamer. Dat zie ik als een beloning voor het feit dat ik de rest van de dag thuis met de pijp naar een andere plaats verbannen word.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Ik rook ook vrijwel alleen buiten, twee pijpen per dag, tijdens de lunchwandeling en 's avonds met m'n hond naar 't park, in het weekend soms meer.

In het weekend is vooral 's morgens lekker, de dauw nog op de bladeren en de enige in het park, de zon die langzaam op komt en wat wolkjes rook die voor me opstijgen :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Ik rook er soms enkele op een dag, dan weer enkele dagen of zelfs een paar weken niet (maar roken of niet, ik bekijk het forum dagelijks meerdere keren). In de eerste plaats ben ik een sigarenroker, maar dat is hetzelfde ritme voor mij. Wel ruik ik regelmatig aan de koude tabak, dat is zo lekker dat ik daar regelmatig genoeg aan heb. Öp dit moment ben ik een beetje in dubio bijvoorbeeld, ben aan het werk, heb fijne muziek opstaan en moet nog flink veel bergen verzetten vanavond. Het is de huiskamer en ik rook gewoon in m'n woon- en werkkamer. Omdat ik geen echte roker ben is dat ook geen probleem. Maar aan de ene kant heb ik enorme trek in een pijpje, aan de andere kant heb ik zoiets, niet roken is ook goed.
Wat ik wel merk is dat pijptabak vele malen meer nicotine bevat dan sigaren, want pijptabak 'smaakt naar meer' en dan bedoel ik niet de smaak, maar de nicotine. Bij sigaren die ik al weer twaalf jaar gepassioneer rook en verzamel heb ik die behoefte nooit gehad. Weken niet roken, omdat ik geen gepast moment vond voor een goede sigaar, is geen én nog steeds geen probleem. Pijptabakken zijn minder 'schoon' kennelijk, want ik merk dat ik er een 'lichamelijke behoefte' bij heb die mij verder volstrekt ongewoon is. Daarom vind ik het goed om een tijdje niet te roken, zodat ik geen roker wordt, zoals ik dat niet wens te zijn. Maar genieten van de pijprookcultuur en koude tabakken of het vastpakken van de pijp doe ik altijd, ook als ik even niet rook. Misschien wat flauw in de ogen van sommige, maar zo leef en geniet ik nu eenmaal.

Iets heel anders, zijn er nog kunstliefhebbers die deze week of dit weekend nog naar de PAN gaan in Amsterdam? Zo ja, nog aanraders?

Groeten,

Terpentijn
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Terpentijn schreef: Misschien wat flauw in de ogen van sommige, maar zo leef en geniet ik nu eenmaal.
Dat laatste heft het eerste absoluut op Terpetijn, daar gaat het om, ook bij minimalistische pijprokers !
Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Dat pijproken meer behoefte geeft aan een nieuwe stoot ten opzichte van sigaren komt denk ik ook door de manier van roken. Aan de pijp trek je veel constanter dan aan de sigaar. Maar zoals de sigarettenverslaving van vroeger is het pijproken niet. Toen ik vroeger nog sigaretten rookte moest ik toch wel om het uur de nicotinestoot hebben. Nu ik uitsluitend pijproker ben kan ik makkelijk een hele avond zonder. Maar dan moet ik laat op de avond thuis nog wel een pijp roken, want anders is de dag niet compleet.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

niet flauw maar het is jouw manier van het genieten van, als ik het zo lees kies jij echt je moment uit. daarmee wil ik niet zeggen dat anderen niet genieten, ikzelf rook op het moment ongeveer 4/7 pijpen per dag, mar geniet van elke teug tabak

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Bert van Hell schreef:Dat pijproken meer behoefte geeft aan een nieuwe stoot ten opzichte van sigaren komt denk ik ook door de manier van roken. Aan de pijp trek je veel constanter dan aan de sigaar. Maar zoals de sigarettenverslaving van vroeger is het pijproken niet. Toen ik vroeger nog sigaretten rookte moest ik toch wel om het uur de nicotinestoot hebben. Nu ik uitsluitend pijproker ben kan ik makkelijk een hele avond zonder. Maar dan moet ik laat op de avond thuis nog wel een pijp roken, want anders is de dag niet compleet.
Precies! Zo ervaar ik het ook :)
Afbeelding

Plaats reactie