Mc Clelland - Navy Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Kiske

Mc Clelland - Navy Flake

Bericht door Kiske »

In juni 2017 door mij vacuum verpakt uit een bulkverpakking. Ik beschrijf echter de eerste keer dat ik deze tabak opende omdat mijn ongeduld ervoor zorgde dat ik de tabak niet eerst liet drogen. Gelukkig, want dit bleek juist niet nodig en had de tabak waarschijnlijk scherp gemaakt, wat hij totaal niet is.

De flakes zijn pikzwart en eerder te omschrijven als broken flakes. De geur uit het blik heeft wat licht zurigs door de Virginia's maar doet vooral denken aan de krentjes die ik vroeger kreeg in zo'n rood doosje met daarop een dame in een gele achtergrond afgebeeld.

De flakes zijn behalve zwart ook vrij glimmend waardoor ze vettig lijken. Dit zijn ze echter niet. Ze zijn vrij dik en niet uit elkaar te plukken. Dan trek je er enkel stukjes af. Om ze in je pijp te stoppen kun je eigenlijk niet anders dan ze verbrokkelen in toch nog redelijk grove brokken. Door deze wat met wat kleinere stukjes te vermengen (die ook bij het bewerken van de flakes ontstaan) krijg je een geheel waarmee je toch een redelijk gestopte pijp kunt realiseren. Ik dacht dat het geheel veel teveel lucht door zou laten, maar dat is echter totaal niet het geval.

Omdat de flakes zo massief zijn en erg vochtig lijken, dacht ik dat het aansteken en (leeg)roken van de pijp de nodige problemen op zou leveren. Ook hier zette de flakes me op het verkeerde been. Aansteken vroeg om wat langer vuur bij de tabak, maar daarna was het tampen, bijvuren en nogmaals tampen genoeg om de pijp tot de tabak keurig tot een donkerder as was opgebrand aan te houden. Enkel af en toe de tamper gebruiken blijkt genoeg.

Deze tabak rookt koel. Zó koel, dat ik op moet passen dat ik niet harder aan de pijp begin te trekken omdat je onbewust denkt dat hij uit aan het gaan is. Ik hou erg van deze tabak omdat hij de hele pijp op smaak blijft en, doordat hij zo koel rookt, erg vergevingsgezind is. Volgens mij is tonguebite bij deze tabak enkel te bereiken als je er echt je best voor doet.

De smaak kan ik omschrijven als romig, vol, zacht en met een lichte zoetigheid. Complex vind ik hem niet, maar daarvoor grijp ik ook niet naar deze tabak. Ik rook deze omdat ik van een tabak wil genieten die me een pijp lang niet teleurstelt. Waar ik zonder mijn best te hoeven doen, een volle pijp lang van kan genieten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1632
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Mc. Clelland Navy flake.

Bericht door GR69 »

:) mooie review
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Mc. Clelland Navy flake.

Bericht door Robbie-san »

Kiske, jonguhh, ge het me jaloers gemakt!! Wah ne skôn review!!!!
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mc. Clelland Navy flake.

Bericht door Arno »

Klinkt goed! Alleen helaas niet meer verkrijgbaar.. :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Mc. Clelland Navy flake.

Bericht door Wowbagger »

Dank voor de uitgebreide recensie Kees!
Verkrijgbaar of niet, het blijft toch altijd een mooi onderdeel van ons forum deze recensies.

PietGeniet
Berichten: 715
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Mc. Clelland Navy flake.

Bericht door PietGeniet »

Prachtige uitgebreide review Kiske. Knap als je dat zo goed kunt beschrijven.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Mc. Clelland Navy flake.

Bericht door Geoff »

MMM, klinkt lekker! Grondige review =D>
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Plaats reactie