Vauen 8218

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 547
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Vauen 8218

Bericht door Jozef »

Beste forumleden.
Onlangs op MP voor een prikkie gekocht.
Blijkt een VAUEN LUXUS te zijn. Modelnummer is héél moeilijk te zien, maar met vergrootglas staat 8218...?
Inmiddels me ingelezen over VAUEN. Alleen vind ik niets over dit type. Het is een mooi,klein elegant pijpje met een " scheef kopje" naar voren. Het is een apart modelletje.
Leuk om weer de donkere dagen op te vullen met restaureren.
Wie weet meer? Aan welk jaar moet ik denken van deze LUXUS? De rand in de ketel is dit een VAUEN productie, of koollaag?
Bijgevoegd foto's .
Dank alvast voor jullie expertise.
Groet
Jozef
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Vauen 8218

Bericht door Sidekickelvis »

Model lijkt me een Belge maar die hadden geen zadelbit volgens mij.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 547
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Vauen 8218

Bericht door Jozef »

Dank voor je reactie!
Ik heb Vauen Belge ingetoetst bij zoekfunctie maar gaf geen resultaat.
Ook andere sites gaven niets.
Op de Vauen site gaf deze 8218 onbekend aan. Ben toch heel erg benieuwd omdat een soort witte klei aan de ketelwand zat. Ik vermoed om doorbranden te voorkomen, omdat de ketel nogal dunwandig is. Misschien toch een "oudje" ?
Gegroet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Vauen 8218

Bericht door Sidekickelvis »

Belge is een model pijp. Net als bijvoorbeeld een Prince of een Pot. Geen model van Vauen. Het model is afgeleid van de oude kleipijpen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Vauen 8218

Bericht door Liebaart »

Hopelijk was het inderdaad een prikje dat je betaald hebt.
Die rand in de ketel is duidelijk een extreem dikke koollaag, waarvan een vorige eigenaar reeds begonnen was deze aan te pakken, maar dat toch gestaakt heeft en dan weer is beginnen roken. Mijn vermoeden is dat hij merkte dat het hout dat overbleef wel heel dun begon te worden en dan maar gestopt is en toen misschien zijn favoriete pijp heeft proberen redden met die klei?
Dus een witte klei aan de ketelrand? Die is niet zichtbaar op de foto's. Waarschijnlijk heb je ondertussen verder zitten graven in die koollaag en is die klei tevoorschijn gekomen? Zit dit op de extreem dikke koollaag of daar nog onder tegen het hout aan? In het eerste geval bevestigt dat dan mijn voorgaande veronderstelling.
In ieder geval vrees ik dat deze pijp veel te heet gerookt werd en eigenlijk zo goed als verloren is voor het nageslacht.

Ik heb zelf ook een tijdje geleden een pijp gekocht die er op de foto nog redelijk uitzag. Echter, ook hier een gelijkaardig dikke koollaag. Het hout dat overbleef was zo dun geworden dat de pijp niet meer kon gered worden. Schoolvoorbeeld van veeeeeeel te heet roken. Ik vermoed dat er gewone goedkope shag in gesmoord werd.

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Vauen 8218

Bericht door Liebaart »

Of wacht even, ik denk even aan wat.
Heb je een foto van wat jij klei noemt in deze pijp?
Het zou kunnen dat het een meerschuim binnenkant van de ketel is, en geen klei. Alleen een foto kan dat bevestigen.
Dat kan dan ook verklaren waarom die vorige eigenaar plots stopte met ruimen van die koollaag.

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 547
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Vauen 8218

Bericht door Jozef »

Hallo Joris.
Dank voor je uitleg hier over. Inmiddels is de ketel leeg,en de " klei" duidelijk aan de ketelwand te zien.Het waren maar paar euro's in de kringloop. Waarom dit pijpje, heeft mooi model ,heeft karakter, en ziet er charmant uit. Vandaar de aankoop. Zoals in mijn vorig verhaal vertelde , kan dit niet door de vorige eigenaar aangebracht zijn, of door VAUEN? Ik vind helaas geen informatie meer over het type van deze pijp.
Zie hier de uit gespitte ketel.
Gegroet Jozef
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Non, Je Ne Regrette Rien

Plaats reactie