Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
CeeHaaKaa
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jul 2013 15:49

Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door CeeHaaKaa »

goedemiddag,

Ik rook al ruim 10 jaar incidenteel (in de zomer als het mooi weer is - en droog) met een standaard (basis)pijp (zie foto's) en MacBaren classic tabak. Mijn pijp is aan vervanging toe. Er is op dit forum veel geschreven over pijpsoorten en ook tabaksoorten, maar door de bomen zie ik het bos niet meer.

Wat raden jullie mij aan voor een pijp e misschien wel een lekkere tabak (al rookt de MacBaren prima)?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door Sidekickelvis »

Eigenlijk raad ik je twee(of meer) pijpen aan. Dan kun je ze rouleren en krijgen ze meer droogtijd wardoor ze langer meegaan. En fijner roken. Dan is het verder een kwestie van budget en voorkeur. Met of zonder filter (waarbij ik altijd vermeld dat je een filterpijp wel zonder filter kunt roken maar een filterloze pijp nooit met), recht of krom, glad of bewerkt etc. etc. Voor de krappere beurs kun je vanaf 50€ ongeveer goeie Molina's en Big Ben's aanschaffen. Ben zelf zeer tevreden met Winslow die je rond de 100 euro kosten. (Crown en Viking modellen)

Tabak is lastig omdat er zo vreselijk veel is. Kijk eens op de tabaksrecensies op dit forum.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 351
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door Beginneling »

Moeilijk om daar advies te geven, tis zo persoonlijk en het dus is voor iedereen vooral proberen of iets bevalt. Iets waar ik wel rekening mee zou houden: kies je een volgende pijp van een ander model/grootte houdt er dan rekening mee dat ie anders rookt. De ketel van de pijp op de foto is zo te zien niet zo diep. Die vind ik vrij vergevingsgezind: ook al rook je te snel de tabak wordt niet snel te nat. Te snel roken in een diepe smalle ketel of een taps toelopende leidt al snel tot een natte smorende prop tabak onder in de pijp. Rustig en bedaard roken is het devies bij dat soort modelletjes is mijn ervaring. Ook nog weer afhankelijk van hoe de pijp gestopt is....

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door Arno »

Een BigBen pijp is prima en je steunt er Nederlands erfgoed mee. Als de MacBaren bevalt, waarom veranderen? Probeer anders eens Amphora Full Aroma of Neptune. Goede, degelijke tabakken die niet extreem in een smaakrichting gaan maar gewoon lekker roken.
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door oehoe »

Ik sluit me bij bovenstaande adviezen aan. Dat pijpje lijkt me trouwens rijp voor de slo..............eh.......... hoop. Restauratie dan wel 'n nieuw begin voor zowel de pijp (beetje kansloos) als de roker. Big Ben heeft inderdaad goede niet al te dure "instappers" die mits netjes ingerookt en behandeld 'n leven lang meegaan.

Qua tabak zal 't (voor iedereen hier trouwens) 'n heerlijke queeste zijn en blijven. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door GR69 »

Ik heb vast nog wel een of twee voor je. Kosten laag.
Verzendkosten denk ik. Niet veel meer dan dat. Pb maar.
Doe ik er wat samples basis tabak bij.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door Robbie-san »

Zoals al geschreven is, Big Ben pijpen zijn goede pijpen voor een goede prijs en van Nederlandse bodem. Anders zijn er genoeg estate (2e hands) pijpen te verkrijgen voor mooie prijzen.

Qua tabak, wat GR69 aangeeft, samples was hierin het sleutelwoord.
Succes met je queeste!!!
Ad impossibile nemo tenetur

BelgianGourmand
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 jan 2023 11:38

Re: Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door BelgianGourmand »

Probeer een pijp vooral fysiek te kiezen, d.w.z. ga naar een pijpenwinkel of naar iemand die restaureert en je een keuze aan estates kan aanbieden.
Ik let altijd op het volgende:
  • bevalt de vorm me? Ik houd van allerlei vormen. Maar het gebruik van m'n pijp speelt een rol. Bv. wil ik een ochtendroker of een relaxpijp? Een ochtendroker is voor mij een klassieke vorm: een billiard of een bent apple, omdat die voor mij het simpelst te stoppen zijn. Als het sneller moet gaan heb ik gen tijd en geduld voor gefriemel.
  • bevalt de diepte en breedte van de ketel me? Is het een pijp voor een korte rookpauze of eentje om twee uur mee te zitten lezen?
  • bestudeer de vorm van de ketel. Als je minder ervaren bent zijn dublins met hun versmallende ketel en sommige freehands die bv. een schuin aflopende ketel hebben moeilijker.
  • neem de pijp vast. Ligt ze goed in je hand? Is ze niet te zwaar naar je normen? Als je een bijterje bent, heb je waarschijnlijk liever geen zware pijp, want die gaat als een koevoet je tanden van elkaar duwen.
  • bevalt de afwerking je? Past die bij het gebruik? Ik zie bv. graag sandblast en smooths of een combinatie ervan. Een gerustificeerde pijp gebruik ik graag voor in de auto: als die een een tik krijgt zie je dat niet of minder.
  • is het materiaal van de steel iets voor jou? Vulkaniet is zachter op de tanden, vynil heel glad en gemakkelijk proper te houden, amber heel mooi, maar ook heel duur, hout prachtig, maar fragiel, luciet mooi, maar snel vuil, enz.
  • heb je graag een goede rand aan de steel. Als je een hanger bent, dan is een goede rand wel fijn, want dat blijft de pijp mooi tussen je tanden hangen zonder moeite. Ben je een bijter, dan wil je vast een breder uiteinde. Ben je een puffer (je neemt de pijp uit na enkele pufjes), dan kan zowat alles, zelfs ouderwetse ronde stelen.
  • haal de steel uit de kop, kijk of de pen goed past in het invalgat. Ben je niet zeker: afblijven, want daar krijg je later hommeles mee. Zit er een angel in (dat metalen dingetje) of is het een filterpijp? Wat heb je zelf graag?
  • is het invalgat recht geboord? Niet: afblijven, levert later een hoop miserie op.
  • Blaas - zonder de kop aan je mond te zetten - door het invalgat. Gaat de pijp fluiten? Mooi terugleggen: trekgat is niet goed geboord.
  • kijk in de ketel: waar komt het trekgat uit? Boven de bodem van de ketel? Goed. Als het trekgat te dicht bij de bodem zit, gaat dat ten koste van goede rookervaringen, tenzij je graag lurkt dat het een lieve lust is, of van asaroma's houdt.
  • draai de steel terug in de kop. Voel of die netjes past: moet je teveel wringen of zit ie maar losjes: mooi terugleggen die pijp.
  • houd de pijp voor je gezicht: past ze een beetje bij je schoonheid? Tja, als je zo ijdel bent als ik is dat wel van belang ... . Paf je gewoon graag een lekkere pijp en kan de esthetiek je worst wezen, laat die laatste stap dan maar voor wat die is.
  • kijk nu naar de prijs: wil je die eraan geven. Volg je eerste gedacht: is het nee, dan is het nee. Geen schande. Er zijn goedkope pijpen die wonderlijk roken en dure buizen die waanzinnig vervelend kunnen doen.
Dit is geen zaligmakende raad hoor. 't Is mijn manier van keuren. Voor mij werkt het goed, maar er zijn hier veel ervarener rokers van wie je nog het een en ander kan leren.
Een pijp kiezen, is heel persoonlijk, dus laat je niet ompraten door een gewiekste handelaar, FB-gebral of modepraatjes. Een goede pijp gaat doorgaans toch een leven mee ... .

Succes ermee.

Tabakken: vraag evt. samples op het forum. De meeste pijpkerels delen graag!

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door George Bertram »

Al het bovenstaande zijn zeker goede adviezen.
Wat ik nog wil toevoegen is: zorg voor je pijp(en)!
Het goed schoonmaken na het roken van je pijp zorgt er niet alleen voor dat ze langer mee zal gaan, maar zorgt er zeker voor dat ze lekker blijft roken.
De pijp die je laat zien heeft een hoog 'werkpaard' gehalte. Zeker niet erg, want het is jouw pijp. Maar een pijp 'fris' houden rookt echt prettiger.
Over het hoe en wat is veel te lezen op het forum.
Fumo et Emergo ;p

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door oehoe »

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. 'n Ebonieten mondstuk heeft en krijgt bij mij dan ook meer aandacht dan 'n mondstuk van acryl. Ook wanneer niet en/ of lang niet gerookt inspectie en af en toe wat verwennerij en onderhoud met 'n likje vaseline. Even in laten trekken en uit wrijven daarna. Voorkomt de horrorbeelden die we vaak zien bij de onzalige op te knappen pijpen. Eboniet (wanneer niet gerookt) ook 't liefst verre van licht en met name zonlicht houden. Bij mij gaan ze dus de kist in na het roken in plaats van staan te pronken in 'n pijphouder of rek.

Zoals George 't al zei is de rookbeleving- en genot zoveel beter in 'n goed en mooi onderhouden pijp. Ook 'n mooie budgetpijp is 't onderhoud in mijn optiek meer dan waard.

Mijn pijpen zijn en zien er beter onderhouden en verzorgd uit dan de roker meestal. :)
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

CeeHaaKaa
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jul 2013 15:49

Re: Op zoek naar een nieuwe pijp

Bericht door CeeHaaKaa »

Ha, leuk zo'n forum. Beetje drukke week achter de rug, dus was er niet aan toegekomen om te lezen en te reageren. Dank voor de adviezen, ik voel me vooral een junior (ook wel prettig voor iemand van 52 :D ). Ik ga er eens rustig mee aan de slag. Benieuwd wat er uit gaat komen. En ik zal zeker de fora over tabaksoorten lezen. Dank!

Plaats reactie