Oude pijptabak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Nicolevhout
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2023 16:01

Oude pijptabak

Bericht door Nicolevhout »

Goedenmiddag,
Wie kan mij hier over deze tabak meer info geven.
Deze stond bij mijn ouders in de kast.
Mvg nicole


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Oude pijptabak

Bericht door oehoe »

Ik ken de naam nog wel. Low budget tabak van Niemijer volgens mij want mijn oude heer rookte enkel de Heerenbaai van Douwe Egberts. Icoontje van vroeger en dus ook zeker 'n plekje in 'n heemkundemuseum waardig volgens mij. NIET OPENEN overigens. Mooi artefact in de tabaksgeschiedenis en archeologie.

Ben je enkel op zoek naar informatie gaarne de deur niet al te hard sluiten bij het verlaten van dit pand.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oude pijptabak

Bericht door Pieter »

Meer info over baaitabak in het algemeen is elders op dit forum te vinden. De naam komt van de Chesapeake-baai, voor de kust van Maryland en Virginia, en historisch de belangrijkste exporthaven voor Amerikaanse tabak. Voor dit soort tabakken werd meestal tabak uit Maryland gebruikt.

Niemeyer had vanouds twee productreeksen in de baaitabak die onder meerdere namen verkocht zijn. Deze Heerenbaai (soms ook verkocht als Friesche Heerenbaai) was van die twee de niet-gearomatiseerde variant. Niemeyer had ook de Rode Ster, die had wel een toegevoegd aroma.

Het getal slaat op de kwaliteit. Deze tabak werd in meerdere graden verkocht, hoewel de enige info die ik daar specifiek over kan vinden het over graden met letters heeft (A de beste, G de slechtste, en C en F zitten er om een of andere reden niet bij). Of de 5 dus een hoogwaardige of goedkope graad is weet ik niet, maar ook in de jaren 50 60 was 30 cent voor een half pond tabak niet duur, dus ik vermoed het laatste.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Oude pijptabak

Bericht door BAARD »

Prachtig dit!!
Fl. 0,30 voor 250 gram lijkt niets, maar een gemiddelde arbeider verdiende in die tijd uiteraard ook maar een paar honderd gulden per maand. Maar goed, das nog steeds relatief weinig als we naar vandaag de dag kijken. Interessant..
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Plaats reactie