Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door DKatinas »

Ooit sprak een eigenaar van een tabaksspeciaalzaak en die vertelde dat er niet veel soorten pijptabak in Nederland waren en dus ook niet in de winkels omdat de kosten voor de fabrikant de moeite niet waard waren. Het zal hier gaan om het ontwerp op de blik, die nare teksten en plaatjes, en wellicht nog andere kosten.

Wat ik me af vraag, vanaf hoeveel blikken pijptabak is het voor een fabrikant of importeur interessant om een nieuwe smaak terug te brengen in het Nederlandse assortiment. En wat ik me dan ook afvraag, zou 1 tabaksspeciaalzaak kunnen zeggen tegen een fabrikant of importeur: Ik heb ooit een bepaalde pijptabak in Duitsland geprobeerd en die wil ik ook in de handel hebben in mijn zaak, desnoods wordt ik importeur om andere zaken te bedienen. Welke constructie dan ook. Hoeveel moet ik er inkopen om dat mogelijk te maken.

Zou een speciaalzaak dat kunnen doen? Welke kennis hebben jullie over dit onderwerp, hebben jullie voorbeelden? Ik ben benieuwd.

Toevoeging: deze eigenaar zei tegen mij dat er een Nederlandse fabrikant is die ook maatwerk zou kunnen leveren qua pijptabak. Dus dat zou ook deuren kunnen openen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Sidekickelvis »

De reden dat wereldwijd opererende tabakshandelaren (STG bijvoorbeeld) bijna niks in NL verkopen is juist omdat het (in hun ogen) de moeite niet waard is. Nederland heeft hele hoge accijns regels, te weinig potentiele afzet en het is gewoon te veel gedoe voor ze. Mijn plaatselijke tabaksboer kan bijna geen pijptabak krijgen zegt hij.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door DKatinas »

Precies, dat zegt mijn tabaksboer dus ook. Dan denk ik, eeuwige romanticus, als je als tabaksspeciaalzaak iets meer liefde hebt voor de zaak, zou je ook kunnen denken aan het werken met een leverancier om een mooi pijptabak te introduceren, iets in blikjes wat lang goed blijft. Om dit tabak door de jaren heen te kunnen aanbieden aan liefhebbers die er nog wel zijn en even niet naar Duitsland willen rijden. Zo hou je de markt die over is in stand.

Het komt op mij allemaal verslagen over, alsof de strijd al gestreden is. Men ziet accijnsverhogingen als de oorzaak en niet wat daarachter allemaal speelt qua agenda. Van wat ik lees, hoe er naar een totaalverbod van tabak wordt gewerkt, is verslagenheid het laatste wat we nodig hebben. Dus wat dat betreft blijft mijn vraag staan. Immers, de tabaksboer, in dit fictieve voorbeeld, is bereid te betalen voor deze dienst en is daarmee ook niet verantwoordelijk richting de producent of importeur om het te verkopen, hij mag er mee doen wat hij wil. Het is aan de fabrikant te bepalen vanaf welke hoeveelheid dit de moeite waard is.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Sidekickelvis »

DKatinas schreef: 02 nov 2023 16:21 Precies, dat zegt mijn tabaksboer dus ook. Dan denk ik, eeuwige romanticus, als je als tabaksspeciaalzaak iets meer liefde hebt voor de zaak, zou je ook kunnen denken aan het werken met een leverancier om een mooi pijptabak te introduceren, iets in blikjes wat lang goed blijft. Om dit tabak door de jaren heen te kunnen aanbieden aan liefhebbers die er nog wel zijn en even niet naar Duitsland willen rijden. Zo hou je de markt die over is in stand.

Het komt op mij allemaal verslagen over, alsof de strijd al gestreden is. Men ziet accijnsverhogingen als de oorzaak en niet wat daarachter allemaal speelt qua agenda. Van wat ik lees, hoe er naar een totaalverbod van tabak wordt gewerkt, is verslagenheid het laatste wat we nodig hebben. Dus wat dat betreft blijft mijn vraag staan. Immers, de tabaksboer, in dit fictieve voorbeeld, is bereid te betalen voor deze dienst en is daarmee ook niet verantwoordelijk richting de producent of importeur om het te verkopen, hij mag er mee doen wat hij wil. Het is aan de fabrikant te bepalen vanaf welke hoeveelheid dit de moeite waard is.
Als jij bereid bent om voor letterlijk tienduizenden euro's aan tabak te kopen per jaar heb je misschien een kans.

Vergis je niet in wat het aan omzet op moet leveren om het commercieel haalbaar te maken. Ik denk dat je over tonnen praat, per jaar. Die afzetmarkt is er gewoonwg niet in Nederland.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Arno »

Samen met Samuel Gawith en Gubbels heb ik een aantal jaar geleden een tabak speciaal voor ons forum naar Nederland gehaald. Het verhaal kan je hier lezen: https://dutchpipesmoker.com/2017/03/11/ ... der-flake/ Dit was echter een enorm gedoe (wetten, regels, ambtenaren etc.) en heeft Gubbels achteraf gezien geld gekost ipv. dat het geld heeft opgebracht.

Nu zou ik het al helemaal niet meer doen. Stel, je kan iets regelen met een tabaksfabrikant, dan komt de hele wettelijke mallemolen. Het hierheen halen, accijnszegels etc. Dan een leuk ontwerp voor het blikje, mag niet. Prijs? Enorm hoog. Ter vergelijking, blikje 50 gr. Erinmore Flake in Nederland: €26,60. Datzelfde blikje in Duitsland: €14,50.

Ik vind het heel sneu voor de paar Nederlandse tabakszaken met een hart voor pijptabak, maar voor mij is pijproken in Nederland zo goed als dood.
Afbeelding

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door DKatinas »

Bedankt voor jullie nuchtere en realistische kijk hierop. Ik zal het verslag lezen. Het is toch wel tragisch. Ik vraag me toch af of het anders kan, maar dat is waarschijnlijk de onwetendheid. Ik ga lezen.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door oehoe »

Hajenius heeft nog wat eigen samengestelde melanges.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Pellie
Berichten: 684
Lid geworden op: 24 jul 2015 22:58
Locatie: Enschede

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Pellie »

Ik vind het heel sneu voor de paar Nederlandse tabakszaken met een hart voor pijptabak, maar voor mij is pijproken in Nederland zo goed als dood.
Gelukkig houden wij het hier nog een beetje levendig :-)

Gebruikersavatar
Marco Lucien
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2023 17:50
Locatie: Drents Fryske Wold

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Marco Lucien »

Sidekickelvis schreef: 02 nov 2023 13:45 De reden dat wereldwijd opererende tabakshandelaren (STG bijvoorbeeld) bijna niks in NL verkopen is juist omdat het (in hun ogen) de moeite niet waard is. Nederland heeft hele hoge accijns regels, te weinig potentiele afzet en het is gewoon te veel gedoe voor ze. Mijn plaatselijke tabaksboer kan bijna geen pijptabak krijgen zegt hij.
Zit er accijns op pijptabak, dat is vreemd. Wist ik niet?! :shock:
“‘Those that shalt not bow shalt bow twice”

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door GR69 »

Er zit accijns op alles waar je plezier uit kan halen. Behalve als het 'illegaal' is. Dan MAG je geen belasting betalen.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Marco Lucien
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2023 17:50
Locatie: Drents Fryske Wold

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Marco Lucien »

GR69 schreef: 02 nov 2023 19:43 Er zit accijns op alles waar je plezier uit kan halen. Behalve als het 'illegaal' is. Dan MAG je geen belasting betalen.
Ben er net achter ja.
Hier en daar is ook te lezen dat er geen accijns op sigaren zou zitten, best vreemd en ík had beter moeten weten.
Zit niet voor niets een banderol op.
De accijns op sigaren is wel laag kwam ik achter, 10% en volgend jaar 11%.

Aldus een importeur:
“ Ha Marco, op sigaren zit BTW en Accijns. 10% van de verkoopprijs is Accijns en vanaf 2024 wordt dat 11% van de verkoopprijs die op het zegel, banderol, staat. Er zit ook 21% BTW op de inkoopprijs van de winkelier. Een winkelier krijgt gemiddeld 30% korting op de kostprijs van een kist sigaren. Stel: Lijstprijs is € 130,00 dan is inkoop voor de handel € 91,00. Dat is meteen de marge van € 39,00 omzet op 1 kost. Los daarvan heb je dus 10% accijns op de verkoopprijs, dus € 13,00. Hierdoor blijft er voor de handelaar dus € 26,00 over die min of meer gedeeld moet worden met de importeur. Anders verdient niemand meer iets. Het komt er dus op neer dat in een gunstig geval beide € 13,00 per kist verdienen. De importeur zelfs iets meer omdat die weer korting krijgt van de fabriek. Volg je het nog?😁

~
“‘Those that shalt not bow shalt bow twice”

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door DKatinas »

Arno schreef: 02 nov 2023 16:37 Samen met Samuel Gawith en Gubbels heb ik een aantal jaar geleden een tabak speciaal voor ons forum naar Nederland gehaald. Het verhaal kan je hier lezen: https://dutchpipesmoker.com/2017/03/11/ ... der-flake/ Dit was echter een enorm gedoe (wetten, regels, ambtenaren etc.) en heeft Gubbels achteraf gezien geld gekost ipv. dat het geld heeft opgebracht.

Nu zou ik het al helemaal niet meer doen. Stel, je kan iets regelen met een tabaksfabrikant, dan komt de hele wettelijke mallemolen. Het hierheen halen, accijnszegels etc. Dan een leuk ontwerp voor het blikje, mag niet. Prijs? Enorm hoog. Ter vergelijking, blikje 50 gr. Erinmore Flake in Nederland: €26,60. Datzelfde blikje in Duitsland: €14,50.

Ik vind het heel sneu voor de paar Nederlandse tabakszaken met een hart voor pijptabak, maar voor mij is pijproken in Nederland zo goed als dood.
Wat een geweldig verslag van dat hele proces, echt van genoten moet ik zeggen. Wat een werk en dan de verbranding van die 12 blikjes... Heftig. Maar goed, ik snap je punt, dat is nogal een werk voor 1 soort tabak, hoewel het resultaat natuurlijk enorm speciaal is. Het is een blijft een mogelijkheid ondanks alles, wettelijk gezien, maar of het de moeite is..... dan wil je het inderdaad wel van te voren verkocht hebben.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Pieter »

Marco Lucien schreef: 02 nov 2023 20:41
GR69 schreef: 02 nov 2023 19:43 Er zit accijns op alles waar je plezier uit kan halen. Behalve als het 'illegaal' is. Dan MAG je geen belasting betalen.
Ben er net achter ja.
Hier en daar is ook te lezen dat er geen accijns op sigaren zou zitten, best vreemd en ík had beter moeten weten.
Zit niet voor niets een banderol op.
De accijns op sigaren is wel laag kwam ik achter, 10% en volgend jaar 11%.

Aldus een importeur:
“ Ha Marco, op sigaren zit BTW en Accijns. 10% van de verkoopprijs is Accijns en vanaf 2024 wordt dat 11% van de verkoopprijs die op het zegel, banderol, staat. Er zit ook 21% BTW op de inkoopprijs van de winkelier. Een winkelier krijgt gemiddeld 30% korting op de kostprijs van een kist sigaren. Stel: Lijstprijs is € 130,00 dan is inkoop voor de handel € 91,00. Dat is meteen de marge van € 39,00 omzet op 1 kost. Los daarvan heb je dus 10% accijns op de verkoopprijs, dus € 13,00. Hierdoor blijft er voor de handelaar dus € 26,00 over die min of meer gedeeld moet worden met de importeur. Anders verdient niemand meer iets. Het komt er dus op neer dat in een gunstig geval beide € 13,00 per kist verdienen. De importeur zelfs iets meer omdat die weer korting krijgt van de fabriek. Volg je het nog?😁

~
De accijnsregels voor sigaren zijn anders. In NL is voor pijptabak, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Duitsland, géén uitzonderingspositie weggelegd zoals die er wel voor sigaren is, en gelden dezelfde tarieven als voor bijvoorbeeld shag.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Marco Lucien
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2023 17:50
Locatie: Drents Fryske Wold

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Marco Lucien »

Pieter schreef: 03 nov 2023 08:25
Marco Lucien schreef: 02 nov 2023 20:41
GR69 schreef: 02 nov 2023 19:43 Er zit accijns op alles waar je plezier uit kan halen. Behalve als het 'illegaal' is. Dan MAG je geen belasting betalen.
Ben er net achter ja.
Hier en daar is ook te lezen dat er geen accijns op sigaren zou zitten, best vreemd en ík had beter moeten weten.
Zit niet voor niets een banderol op.
De accijns op sigaren is wel laag kwam ik achter, 10% en volgend jaar 11%.

Aldus een importeur:
“ Ha Marco, op sigaren zit BTW en Accijns. 10% van de verkoopprijs is Accijns en vanaf 2024 wordt dat 11% van de verkoopprijs die op het zegel, banderol, staat. Er zit ook 21% BTW op de inkoopprijs van de winkelier. Een winkelier krijgt gemiddeld 30% korting op de kostprijs van een kist sigaren. Stel: Lijstprijs is € 130,00 dan is inkoop voor de handel € 91,00. Dat is meteen de marge van € 39,00 omzet op 1 kost. Los daarvan heb je dus 10% accijns op de verkoopprijs, dus € 13,00. Hierdoor blijft er voor de handelaar dus € 26,00 over die min of meer gedeeld moet worden met de importeur. Anders verdient niemand meer iets. Het komt er dus op neer dat in een gunstig geval beide € 13,00 per kist verdienen. De importeur zelfs iets meer omdat die weer korting krijgt van de fabriek. Volg je het nog?😁

~
De accijnsregels voor sigaren zijn anders. In NL is voor pijptabak, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Duitsland, géén uitzonderingspositie weggelegd zoals die er wel voor sigaren is, en gelden dezelfde tarieven als voor bijvoorbeeld shag.
Dank voor dezer aanvulling.
Zo’n vermoeden had ik al.
De verschillen zijn ‘astronomisch!’
“‘Those that shalt not bow shalt bow twice”

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door DKatinas »

Pieter schreef: 03 nov 2023 08:25
Marco Lucien schreef: 02 nov 2023 20:41
GR69 schreef: 02 nov 2023 19:43 Er zit accijns op alles waar je plezier uit kan halen. Behalve als het 'illegaal' is. Dan MAG je geen belasting betalen.
Ben er net achter ja.
Hier en daar is ook te lezen dat er geen accijns op sigaren zou zitten, best vreemd en ík had beter moeten weten.
Zit niet voor niets een banderol op.
De accijns op sigaren is wel laag kwam ik achter, 10% en volgend jaar 11%.

Aldus een importeur:
“ Ha Marco, op sigaren zit BTW en Accijns. 10% van de verkoopprijs is Accijns en vanaf 2024 wordt dat 11% van de verkoopprijs die op het zegel, banderol, staat. Er zit ook 21% BTW op de inkoopprijs van de winkelier. Een winkelier krijgt gemiddeld 30% korting op de kostprijs van een kist sigaren. Stel: Lijstprijs is € 130,00 dan is inkoop voor de handel € 91,00. Dat is meteen de marge van € 39,00 omzet op 1 kost. Los daarvan heb je dus 10% accijns op de verkoopprijs, dus € 13,00. Hierdoor blijft er voor de handelaar dus € 26,00 over die min of meer gedeeld moet worden met de importeur. Anders verdient niemand meer iets. Het komt er dus op neer dat in een gunstig geval beide € 13,00 per kist verdienen. De importeur zelfs iets meer omdat die weer korting krijgt van de fabriek. Volg je het nog?😁

~
De accijnsregels voor sigaren zijn anders. In NL is voor pijptabak, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Duitsland, géén uitzonderingspositie weggelegd zoals die er wel voor sigaren is, en gelden dezelfde tarieven als voor bijvoorbeeld shag.
Even de activist in me naar boven laten komen.
Een uitzonderingspositie is trouwens niet ondenkbaar, ook qua nare teksten en plaatjes op de verpakkingen. Zo kwam ik afgelopen avond een motie tegen uit 2016, om voor pijptabak de verpakkingen vrij te houden van narigheid. Die is er toen niet doorgekomen, maar zo'n motie zou in het huidige politieke landschap best een nieuwe kans kunnen krijgen zo voor de verkiezingen, niet alleen voor pijptabak.

Partijen zijn wanhopig naar kiezers. En als het nu niet lukt, dan zou het met een rechts kabinet weer een nieuwe kans krijgen, immers, PVV, FvD en vergeet Groep van Haga niet, waar pijproker Sven Hulleman op de lijst staat en die overigens prima video's produceert, met pijp, op YouTube onder "Hoop Helder Hulleman", zijn allen tegen de betutteling van tabak en andere vormen van genot. Wellicht dat BBB, wat toch veel op nieuw CDA lijkt, ook wil meedoen bijvoorbeeld gezien hun dalende aantal zetels in de prognose.

Nu kun je gevestigde partijen hierin meekrijgen bijvoorbeeld met het argument dat er vele anti kanker vaccinaties in de verkoop zijn en in ontwikkeling zijn, waardoor alle gezondheidsbezwaren tegen tabak langzamerhand de prullenbak in kunnen. Kunnen hun weer nieuwe vaccinaties slijten, iedereen blij. :sherlock:

Nu kun je je afvragen of je voor een partij moet stemmen alleen vanwegen dit thema, daar ben ik zelf ook nog niet helemaal over uit, maar voor mij valt de aanval op tabak onder een breder thema van alles wat het leven leuker maakt afpakken, beboeten, zwaar belasten, etc, en daar heb ik eigenlijk wel genoeg van.

Anyway, ik denk dat het nuttig kan zijn om wat partijen te mailen met een voorstel motie om te kijken of ze hier iets mee willen doen, vroeger of later moeten we toch weer grond gaan terugwinnen in plaats van weer een nieuwe lijn in het zand te trekken terwijl we al weten dat ze alle tabaksgebruik willen verbieden op een gegeven moment.
Wellicht kunnen we hier een petitie doen op het forum bijvoorbeeld.

De motie: https://www.eerstekamer.nl/behandeling/ ... wbsrx1.pdf

MOTIE VAN DE LEDEN ZIENGS EN VAN VLIET
Voorgesteld 28 januari 2016

De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat in Nederland grote sigaren middels artikel 11 van de
Europese Tabaksproductenrichtlijn worden uitgezonderd van de
verplichting een gecombineerde gezondheidswaarschuwing te gebruiken;
constaterende dat grote sigaren hoofdzakelijk worden gebruikt door een
kleine groep oudere consumenten;
overwegende dat dezelfde argumentatie opgaat voor pijptabak;
overwegende dat een meerderheid van de Europese lidstaten gebruikmaakt van artikel 11 van de Europese Tabaksproductenrichtlijn om
producten uit te zonderen;
verzoekt de regering, pijptabak ook uit te zonderen van de verplichting
een gecombineerde gezondheidswaarschuwing te gebruiken onder artikel
11 van de Europese Tabaksproductenrichtlijn,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ziengs
Van Vliet

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Sidekickelvis »

In NL valt pijptabak, in tegenstyelling tot bijvoorbeeld Duitsland, onder de Kerftabak. Hetzelfde als shag dus. Vandaar geen uitzonderingen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1151
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door gewoon ik »

De inwoners van nederland kennende, zie ik er plots heel veel hun sigaretten rollen met pijptabak mocht accijns hetzelfde worden als sigaren.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door roocker »

Ik ben geregeld in Duitsland , en het loont nog steeds om daar in te slaan . Ik zelf rook mijn voorraad nooit meer op denk ik.... En soms maak ik er anderen blij mee , win/win dus . In vele kleine winkeltjes koop ik vaak de hele voorraad op , soms vind je echt een juweeltje . Meeste wat ik koop zijn de flakes van MB , en zelfs bij 1 mevrouw kan ik bestellen en binnen 4 dagen daar in de winkel . Op vakantie daar is het zeer makkelijk . In Nederland is de keus helaas niet meer zo groot , de prijzen wel , zoals bekend .

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Pieter »

gewoon ik schreef: 05 nov 2023 10:57 De inwoners van nederland kennende, zie ik er plots heel veel hun sigaretten rollen met pijptabak mocht accijns hetzelfde worden als sigaren.
Ja, die truc hebben ze elders ook vaak zat geprobeerd om shag als pijptabak te verkopen. Heel simpel op te lossen, je geeft tabak een minimale snijbreedte van een millimeter of twee en het is voor sigaretten niet meer bruikbaar.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door oehoe »

Nog nooit van 'n mes gehoord?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Massis »

oehoe schreef: 06 nov 2023 20:37 Nog nooit van 'n mes gehoord?
Mja echt praktisch is dat toch niet, elke ribbon in de lengte doormidden snijden:-P
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door oehoe »

Overdwars natuurlijk. 'n Beetje begenadigde roller kan hiermee overweg. :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door DKatinas »

Dat pijptabak onder kerftabak valt is goed om te weten. Bedankt voor die informatie. Of dit een uitzondering per definitie onmogelijk maakt, ik weet het nog niet.

Ik wil sowieso nog wel naar Duitsland om te zoeken, maar dat is iets voor de toekomst. Ik kijk er wel erg naar uit moet ik zeggen.

Tot die tijd blijf ik me maar verdiepen in de uitdaging om pijptabak en het roken van de pijp zijn glans terug te laten krijgen, net zoals pijproken als immaterieel cultureel erfgoed is benoemd door UNESCO, moet het materiële erfgoed ook het leven houden. Ik ga dus sowieso zelf wat opkweken, ik moet nog de selectie van de soorten maken. Idealiter dwingen we ooit een "craft tabak" cultuur af in Nederland en Europa zoals je een grote craft bier cultuur hebt. Kleine locale fabrikanten die als aanvulling dienen op de grote fabrikanten. Als het voor de fabrikanten niet meer de moeite is, ik vind dat ze die moeite wel moeten nemen, winst of geen winst, als herinvestering in alles wat ze genomen hebben in de hoop op een renaissance, dan kunnen mensen die zich geroepen voelen zelf tabak kweken en curen, de craft tabak cultuur vestigen op deze manier.

Gebruikersavatar
Marco Lucien
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2023 17:50
Locatie: Drents Fryske Wold

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door Marco Lucien »

DKatinas schreef: 07 nov 2023 09:30 Dat pijptabak onder kerftabak valt is goed om te weten. Bedankt voor die informatie. Of dit een uitzondering per definitie onmogelijk maakt, ik weet het nog niet.

Ik wil sowieso nog wel naar Duitsland om te zoeken, maar dat is iets voor de toekomst. Ik kijk er wel erg naar uit moet ik zeggen.

Tot die tijd blijf ik me maar verdiepen in de uitdaging om pijptabak en het roken van de pijp zijn glans terug te laten krijgen, net zoals pijproken als immaterieel cultureel erfgoed is benoemd door UNESCO, moet het materiële erfgoed ook het leven houden. Ik ga dus sowieso zelf wat opkweken, ik moet nog de selectie van de soorten maken. Idealiter dwingen we ooit een "craft tabak" cultuur af in Nederland en Europa zoals je een grote craft bier cultuur hebt. Kleine locale fabrikanten die als aanvulling dienen op de grote fabrikanten. Als het voor de fabrikanten niet meer de moeite is, ik vind dat ze die moeite wel moeten nemen, winst of geen winst, als herinvestering in alles wat ze genomen hebben in de hoop op een renaissance, dan kunnen mensen die zich geroepen voelen zelf tabak kweken en curen, de craft tabak cultuur vestigen op deze manier.
In de VS kweken een hele hoop mensen zelf.
Ook sigaretten tabak!
Zijn geweldige youtjoep filmpjes over te vinden!
Vooral de houtje-touwtje methoden zijn leuk om te zien!
Bv een (langzaam) droogproces waarbij in een schuurtje een spijkerbroek met z’n pijpen in een bak water aan de lijn hangt met een blower op het zitvlak, geweldig om te zien!
“‘Those that shalt not bow shalt bow twice”

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1151
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Soorten pijptabak (her)introduceren in Nederland

Bericht door gewoon ik »

Pieter schreef: 06 nov 2023 19:45
gewoon ik schreef: 05 nov 2023 10:57 De inwoners van nederland kennende, zie ik er plots heel veel hun sigaretten rollen met pijptabak mocht accijns hetzelfde worden als sigaren.
Ja, die truc hebben ze elders ook vaak zat geprobeerd om shag als pijptabak te verkopen. Heel simpel op te lossen, je geeft tabak een minimale snijbreedte van een millimeter of twee en het is voor sigaretten niet meer bruikbaar.
Grosse coup vs fine coup

Plaats reactie