Goedewaagen mondstuk

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Ridles
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2023 22:08

Goedewaagen mondstuk

Bericht door Ridles »

Dag iedereen!

Sinds kort heb ik de oude Goedewaagen Kallebas pijp van mijn vader gekregen. Hij lag al jaren op zolder en is al langer als dat niet meer gebruikt. Mijn vader had hem in zijn studenten tijd gekocht en gebruikt, maar uiteindelijk is hij overgestapt op sigaren en heeft hij de pijp laten liggen. Nu is de pijp nog steeds in uitstekende conditie, maar is enkel de aansluiting van het mondstuk op de kop wat los. De fitting is gemaakt van kurk en die is met de jaren verduurd, met als gevolg dat het mondstuk niet strak blijft zitten. Ik zou hem graag willen (laten) herstellen, maar weet niet goed waar te beginnen met zoeken.

Is er iemand die me de goede richting in kan helpen met het vinden van een vervanging stuk of iemand die het voor me zou kunnen herstellen?

Vriendelijke groeten.

Ridles
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2023 22:08

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door Ridles »

Afbeelding

Afbeelding

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door Ametist »

Ligt er aan hoe handig je zelf bent. Zelf zie ik wel mogelijkheden om de huidige kurk te vervangen door een nieuwe. Lekker freubelen :D
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Ridles
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2023 22:08

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door Ridles »

Dat is de volgende stap. Maar ik hoopte dat er ergens een venvang onderdeel zou liggen. Online heb ik het allesinds niet gevonden.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door Sidekickelvis »

Geef je ook weinig kans. Goedewaagen zelf zou misschien nog iets kunnen hebben maar of dat überhaupt nog bestaat??? Zelf iets MacGyveren is je beste kans.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door Pieter »

De fabriek Goedewaagen bestaat nog wel maar maakt al heel lang deze pijpen niet meer.

Soms kunnen stukken uitgedroogde kurk weer wat elasticiteit terugkrijgen door ze te koken in water, maar dat zou ik hier niet doen, de kans is namelijk groot dat het mondstuk dat niet overleeft (ik denk ook aan de mondstukken uit de afwasmachine van wijlen Pijpie Piet, voor wie hem zich nog herinnert).

Dit soort ongerookte Goedewaagens, of pijpen van het vergelijkbare merk Zenith, zijn nog wel te vinden als je goed zoekt. Als je nu zegt, ik wil deze pijp toch echt nog heel graag roken omdat hij van mijn vader is geweest, dan zou ik op zoek gaan naar een oud exemplaar, en dan zou je het mondstuk kunnen uitwisselen.

Als dat je allemaal niks uitmaakt is de makkelijkste optie om gewoon ergens een mooie bruyèrepijp op de kop te tikken en daarmee aan de slag te gaan.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door smoorder »

In dit geval zou ik een fles Singleton 12yo Dufftown én een blik haggis kopen, een inschrijftopic openen, en met één of twee gegadigden - dresscode : kilt - de fles én de haggis soldaat maken.
Vergeet vooral geen foto´s te nemen voor ´n deftig verslag.
Als voorbereiding lijkt dit omslachtig, maar uiteindelijk heb je wel een goede kurk.
Meet het origineel voor je aan de sloopwerken begint.
Boor ´n gat van ( voor zover het lijkt maar meten is weten ) zes mm; ´n cuttermes ( of een orbitale schuurmachine) en fijn schuurpapier doen de rest.
Smeer een beetje vaseline aan de kurk, en je bent weer voor vijftig jaar vertrokken.
Minstens.
Succes !

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door Ametist »

Waarom de oude kurk niet vervangen door een nieuw stuk kurk?
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Ridles
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2023 22:08

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door Ridles »

Bedankt voor het advies. Ik zal me er aan wagen om zelf er eentje te fabriceren en zal dan inderdaad de fles 12yo Glenkinchie soldaat moeten maken (voor de kurk uiteraard :wink: ) Ik vrees dat de kurk op wijnflessen te fel zal brokkelen.

Een Briarpijp zit er wel aan te komen, maar ik ga me eerst verdiepen in de verschillende stijlen en merken. Ik ben nog maar net in dit wereldje gestapt en wil ook nog niet te hard vanstapel lopen.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door Rob »

Prachtige pijp, een van de lekkerste; die kalebas vorm ligt zó lekker in de hand. Ik moet de mijne weer eens in roulatie brengen.
Ik heb een latere versie waarvan het kurk vervangen is door een rubberen ringetje. Volgens mij verkoopt het Pijpmuseum in Amsterdam die nog. Wie weet kan je dat nog eens proberen?

Online
Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door The_Undertaker »

Pieter schreef: 06 nov 2023 17:50 Soms kunnen stukken uitgedroogde kurk weer wat elasticiteit terugkrijgen door ze te koken in water, maar dat zou ik hier niet doen, de kans is namelijk groot dat het mondstuk dat niet overleeft (ik denk ook aan de mondstukken uit de afwasmachine van wijlen Pijpie Piet, voor wie hem zich nog herinnert).
Die vieze kromme mondstukken die schoon en recht uit de vaatwasser kwamen, dat was wel geestig inderdaad :o
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

dave22
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 jul 2023 01:08

Re: Goedewaagen mondstuk

Bericht door dave22 »

Je zou ook de mensen van Smokiana, de winkel van het pijpenmuseum een bericht kunne sturen met de vraag of zij dit hebben. Ik herinner me van 15 jaar terug dat ze heel veel Zenith onderdelen hadden. Ringetjes, dingetjes.

https://pipeshop.nl/

Plaats reactie