Latakia tabak,welke?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Latakia tabak,welke?

Bericht door Jozef »

Beste forumleden.
Eerdaags ga ik de grens over om wat tabakjes te kopen, vermoedelijk Duitsland.
Nu lees ik veel over Latakia. Daarin heb je ook veel soorten en merken. Omdat ik het niet ken, wil ik dit eens proberen en ervaren.
Welke Latakia is volgens jullie het meest gangbare (misschien gekochte ?) Welke zouden jullie mij aanraden? Zoals boven omschreven, wil ik dit eens ervaren.
Gegroet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Pieter »

De eerste voor mij was Peterson's Old Dublin. Dat geldt volgens mij voor velen. Een prima introductietabak voor dit wereldje.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Chris »

Old Dublin was voor mij ook de eerste denk ik, of Nightcap. Erg bijzonder vond ik het, die smaak, de volheid. Misschien is het beter om te beginnen met een tabak waar het meer als een ondersteuning van het geheel wordt gebruikt en niet waar het er zo dik bovenop ligt. Als je in de zaak bent, dan kun je ter plekke misschien wel een paar goede aanraders kopen of zelfs als sample proberen. Omdat je voornamelijk een zoet roker bent (las ik onlangs) zou ik een tabak aanraden zoals MacBaren Plumcake of een Scottish mixture met Cavendish en Latakia. Daar zijn er wel een aantal van. Rattray’s heeft enkele hele mooie.

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Jozef »

Dank je Chris voor de tip.
De Plumcake had ik nog een sample van onlangs. Prima tabakje hoor. Ik ga eens kijken bij de Rattray’s, als er maar latakia in zit.
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Wowbagger »

Jozef schreef: 11 dec 2023 23:03 Dank je Chris voor de tip.
De Plumcake had ik nog een sample van onlangs. Prima tabakje hoor. Ik ga eens kijken bij de Rattray’s, als er maar latakia in zit.
Red Rapparee van Rattray's kan ik van harte aanbevelen. Mooi medium van sterkte en een natuurlijk zoetje.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Beginneling »

Als ik iets met latakia rook, is het solani gold 779

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door GR69 »

Voor mij was het een sample Squadron Leader, (als ik de kans krijg koop ik meteen 4 blikken) van Andre bij mijn eerste bestelling via zijn site.
Later Nightcap.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Arno »

Als je naar de Rauch Lounge in Heinsberg gaat kan je Westminster of Spark Plug van GL Pease proberen. Ik ben ooit begonnen in de latakia wereld met Old Dublin en Nightcap maar vond die persoonlijk niet zo lekker. Pas toen ik Westminster rookte was ik verkocht en verliefd.

Verder hebben ze daar ook HU Tobacco met onze eigen latakia-forumtabak Brullende Leeuw. Balkan Passion is ook een goede.

Veel succes en hopelijk veel rookplezier in de wereld der latakia!
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door oehoe »

Ook ik zal er ooit aan moeten geloven............ de Latakia doop. 'n Pot Brullende Leeuw in de voorraad. Ik ga er ooit aan beginnen. Met mijn Nokia met de vooraf ingetikte 112 voor de zekerheid..................

Wat de oehoe niet kent, vreet en rookt ie niet. Wie weet wacht me 'n prettige sensatie.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

dave22
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 jul 2023 01:08

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door dave22 »

Ik zou gaan voor Standard Mixture Medium van Peterson (Dunhill) of My Mixture 965 van hetzelfde merk. Die laatste is gewoonweg romig, een hele fijne ervaring.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Arno »

oehoe schreef: 12 dec 2023 13:10 Ook ik zal er ooit aan moeten geloven............ de Latakia doop. 'n Pot Brullende Leeuw in de voorraad. Ik ga er ooit aan beginnen. Met mijn Nokia met de vooraf ingetikte 112 voor de zekerheid..................

Wat de oehoe niet kent, vreet en rookt ie niet. Wie weet wacht me 'n prettige sensatie.
En wanneer is "ooit"? :mrgreen: Brullende Leeuw is een uitstekende instapper. Geen latakia-overkill en vormt met de rest van de tabakken een harmonieus geheel. Rook wel een tijdje latakia achter elkaar om je smaakpapillen eraan te laten wennen, zou ik als tip meegeven. Het is een beetje als met wijn. Als je dat voor het eerst drinkt denk je van, gatverr, of ja, niet erg lekker. Maar na een tijdje wennen je smaakpapillen eraan en ga je nuances herkennen. Dus niet meteen na 1 pijp opgeven is het devies als je het niets vindt :mrgreen:
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door oehoe »

Ik ben qua tabak van sigaretten nogal wat gewend. Gauloise, St. Michel en zelfs 'n zwaar en obscuur merk uit de jaren zeventig met op 't zwarte pakje de woorden: "Memento Mori".
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Wowbagger »

oehoe schreef: 12 dec 2023 17:36 Ik ben qua tabak van sigaretten nogal wat gewend. Gauloise, St. Michel en zelfs 'n zwaar en obscuur merk uit de jaren zeventig met op 't zwarte pakje de woorden: "Memento Mori".
Gek is dat, ik ervaar de meeste latakiahoudende tabakken juist helemaal niet als "zwaar". Eerder zoals Dave ook schreef "romig".

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Sidekickelvis »

Latakia is zeker niet "zwaar" zoals zware shag dat is. Ik rookte vroeger apenhaar, Zware Van Nelle Export en dat is heel anders dan Latakia. Latakia geeft verdieping in je pijptabak. Een bredere smaak. Kan zowel een Latakiabom zijn (Nightcap) als juist bijna onzichtbaar (Raiko In Between) waarbij de laatste toch 50% Latakia bevat.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

dave22
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 jul 2023 01:08

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door dave22 »

En wat ook wel gezegd mag worden is dat de meeste latakia blends/mixtures in nicotine gehalte een stuk lager zijn dan de meeste aromaten. Dat merk je ook meteen. Het is inderdaad meer de smaak, die gewoon veel voller is dan een laten we zeggen een virginia is. Denk dat er niet ontzettend veel pijprokers meer zijn die ze dagelijks naast elkaar roken, maar ik ben er wel zo een, want ik lijk beiden meer te waarderen. Het is ook een beetje van, heb ik zin in thee of koffie, of in aardappels vlees en groente of een curry.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Beginneling »

Iemand die latakia in corncobs rookt? Op 1 of andere manier staat dat me tegen en heb ik dat nooit geprobeerd. Wellicht is dat je reinste flauwekul...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Eliminator »

Wowbagger schreef: 12 dec 2023 07:29 Red Rapparee van Rattray's kan ik van harte aanbevelen.
Eensch
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Luys »

Beginneling schreef: 13 dec 2023 10:40 Iemand die latakia in corncobs rookt? Op 1 of andere manier staat dat me tegen en heb ik dat nooit geprobeerd. Wellicht is dat je reinste flauwekul...
Zal ongetwijfeld afhangen van welke Latakia...
Mijn ervaring is dat het zoetige van de corncob prima samengaat met het rokerige van een Latakia. Gewoon wat combinaties proberen, wie weet krijg je de smaak te pakken :)
Pijproker des forums

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door oehoe »

De termen "romig" en ook "rokerigheid" staan me wel aan moet ik bekennen. We gaan 't een kans geven zeker. In de kerk lopen er mindere missionarissen rond vergeleken bij jullie. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Wowbagger »

oehoe schreef: 13 dec 2023 16:36 De termen "romig" en ook "rokerigheid" staan me wel aan moet ik bekennen. We gaan 't een kans geven zeker. In de kerk lopen er mindere missionarissen rond vergeleken bij jullie. :D
Je kunt het oehoe! Tsjakka!

Hou ons vooral op de hoogte.

Online
Gebruikersavatar
Eelco
Berichten: 892
Lid geworden op: 07 dec 2013 00:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Eelco »

Je zou Latakia kunnen vergelijken met stinkkaas. Heerlijk om te roken cq te eten, maar niet iedereen in de omgeving zal de geur kunnen waarderen :D

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door BAARD »

Binnen roken wordt dus waarschijnlijk niet gewaardeerd.. 😆
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door oehoe »

Mijn oude rode kater kan tegen elke vorm van gerookte tabak. Training en opleiding van bijna vijftien jaar die hij in mei gaat aantikken. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door oehoe »



Bedankt! :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Robbie-san
Berichten: 2083
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Robbie-san »

De Forum blend Brullende Leeuw leent zich uitstekend voor een Latakia vuurdoop. Een heerlijke blend goed in balans en zeker niet te zwaar in zijn latakia. Voor mij een van de betere latakia blends die ik gerookt heb.

Op hoop van zege en zo,...............
Ad impossibile nemo tenetur

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door DKatinas »

Mijn eerste en enige ervaringen zijn met Nightcap en MyMixture 965. Ik vond de geur uit het blik best pittig en zwaar, ik zat meer te fantaseren richting dark(er) fired Kentucky, niet een gedoofd kampvuur lucht na een regenachtige nacht. Ik vond het romige van de Cavendish in MM965 als geur ook niet helemaal top.

Het roken was een andere ervaring.
Nightcap geeft voor mij vooral veel kruidige geuren van de Orientals. Alsof je kruiden over de bbq gooit. Plus de zeep-achtige lavendel achting-geuren. Plus een diepere rooklucht. Allemaal niet heel storend en voor af en toe vind ik het best lekker.
MM965 vind ik door de Cavendish nog toegankelijker.

Al met al rookt een Latakia makkelijker dan het ruikt vind ik, wel een mooie uitbreiding op deze sport.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Paasei »

Heb reeds een meer dan 1 keer iemand een eerste pijp doen roken, en hen de snuffelkeuze gelaten uit welke tabakken.
Twee keer gingen ze resuluut voor eentje met redelijk wat Latakia. (geen idee meer wat ik toen open had)
'moedige keuze' dacht ik.

en ze vonden het gewoon heerlijk, als eerste ervaring met de pijp
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 998
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Jekke »

Als je het te pakken kan krijgen zijn C&D Pirate Kake en Captain Earle's Ten Russians zeer fijne Latakia tabakken....

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Rob »

dave22 schreef: 13 dec 2023 10:10 En wat ook wel gezegd mag worden is dat de meeste latakia blends/mixtures in nicotine gehalte een stuk lager zijn dan de meeste aromaten. Dat merk je ook meteen. Het is inderdaad meer de smaak, die gewoon veel voller is dan een laten we zeggen een virginia is. Denk dat er niet ontzettend veel pijprokers meer zijn die ze dagelijks naast elkaar roken, maar ik ben er wel zo een, want ik lijk beiden meer te waarderen. Het is ook een beetje van, heb ik zin in thee of koffie, of in aardappels vlees en groente of een curry.
Mooi gezegd!

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 567
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Latakia tabak,welke?

Bericht door Faab »

Rattray's Black Mallory of de, eerder hier geopperde, Red Rapparee zijn uitstekende tabakken om kennis te maken met Latakia.

Plaats reactie