Waarom de ene wel en de andere niet..

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Ametist »

Rokers,

Een tijdje geleden ben ik via een veiling in bezit gekomen van een new old stock Butz Choquin Supermate 1264. Wat mij opvalt is dat wanneer ik deze pijp keer na keer opsteek alles compleet droog blijft. Geen gereutel of ge-sop. Aan het eind van de dag even schoonmaken en morgen weer 5 keer het keteltje vullen en gaan.

Gebruik ik dezelfde tabak in een andere pijp dan ervaar ik dat bij een tweede pijp op de zelfde dag er al vocht problemen optreden. Zowel de Butsz als de andere pijpen in de vergelijking gebruiken een stalen filter.

Waar zou het verschil in kunnen zitten zo dat ik bij een volgende aanschaf hier rekening mee kan houden..
Bedankt voor het meedenken en advies.

Ametist.
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

dave22
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 jul 2023 01:08

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door dave22 »

Allereerst wel de vraag waarom je dezelfde pijp vijf keer op een dag wil roken. Eigenlijk is het alleen maar onhandig, deze pijp zal je na een halfjaar weg kunnen gooien, terwijl als je vijf pijpen zou hebben, en die elke dag zou roken, ze jarenlang mee zouden gaan. Maar over je vraag: het is een wonder :D

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door BAARD »

Een pijp heeft tijd nodig om te rusten.
Beter kun je nu investeren in wat meer pijpjes waar je langer mee kunt. Ben je ook meteen van het “probleem” af.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door oehoe »

Meerdere pijpen. Rust van dagen, weken en soms jaren is 'n weldaad voor de meeste van mijn pijpen.

Hetzelfde geldt voor ondergetekende. :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Ametist »

De verzameling groeit gestaag maar het viel mij bij deze pijp op. Uitgaande van 5 pijpjes per dag wat zou dan een redelijk aantal pijpen zijn om voldoende rust in te lassen?

Ametist
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door oehoe »

Stuk of pakweg tweehonderdzevenenzestig. :mrgreen:

'n Rouleren van zo'n tien tot twintig stuks gaat je zeker helpen en bevallen ook. 'n Pijp is soms net 'n mens in deze tijden van burnout en overspannenheid met alle gevolgen van dien.

't Hoeven niet allemaal kwaliteits- en/of dure pijpen te wezen overigens. Mijn eerste setje BigBen Bora's gaat al sinds 2005 mee. Ze blijven heerlijke rokers.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Beginneling »

Ametist schreef: 16 dec 2023 20:04 De verzameling groeit gestaag maar het viel mij bij deze pijp op. Uitgaande van 5 pijpjes per dag wat zou dan een redelijk aantal pijpen zijn om voldoende rust in te lassen?

Ametist
Ik heb als vuistregel een pijp niet meer dan 1x per dag te roken. Meer komt de smaak niet ten goede. Maispijoen uitgezonderd. Die durf ik wel een paar keer per dag te roken...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Arno »

Regels, tsja regels... Tips! 1x per dag een pijp roken (en die dan een dag laten rusten) is inderdaad een goede. Bijkomend voordeel, je loopt de prettige ziekte PKZ (Pijp Koop Ziekte) op en binnen geen tijd heb je een prachtige collectie.

En elke pijp is anders net zoals geen 1 blokje hout hetzelfde is. Ik rook vaak prince modellen die qua vorm gelijkend zijn. Maar er is 1 GBD pijp die altijd bijna meteen al begint te reutelen van het vocht. Ongeacht wat ik erin rook. Pijpen zijn net als mensen. Met de een kan je het uitstekend vinden, de ander accepteer je maar zoals die is en een enkeling is als de spreekwoordelijke rotte appel.
Afbeelding

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door DKatinas »

Ik geef mijn pijp regelmatig een nieuwe vulling als ik op 75% ben en neem het reutelen op de koop toe. Soms komt het vocht via het mondstuk eruit en is het weer opgelost.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door oehoe »

Bon appétit dan. :shock:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door DKatinas »

oehoe schreef: 17 dec 2023 18:55 Bon appétit dan. :shock:
Zuur sapje wat eruit komt, Maarja, dat gooi ik er uit en dan weer door. Soms ben je nog niet uitgerookt en dan is dit de weg voor me, even bijvullen en door. Qua smaakverschillen na bijvullen merk ik niet veel. De volgende dag begin ik overigens wel weer met een schone pijp, ik ben geen barbaar. 😛

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door DKatinas »

Nu we het er toch over hebben, ik had nog een churchwarden pijp van gisteren liggen, voor de helft gerookt en om de proef op de som te nemen heb ik die aangestoken. Er was gereutel. Ik heb de kop van de pijp stevig vastgepakt, even zwiepen, een gooiende beweging en al het vocht vloog er zo uit, ik hoorde het op een afdekzeil in de tuin vallen. Daarna geen probleem meer. Dus als je buiten staat te roken en het reutelen begint, wellicht iets om te proberen als het vocht zijn weg vindt in het mondstuk. Je gooit het er zo uit, als je pijp het toelaat.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door BAARD »

oehoe schreef: 17 dec 2023 18:55 Bon appétit dan. :shock:
:-| :-| :-|
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

dave22
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 jul 2023 01:08

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door dave22 »

Zo, ik ben misselijk.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Pieter »

Ik zal mij dit soort praktijken besparen, aangezien ik binnen rook, en nogal gesteld ben op de kleur van mijn behang.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door DKatinas »

Iedereen moet het zelf weten. Ik rook vooral buiten, dus dan werkt het prima. Als je het met 1 of 2 keer zwiepen van de pijp het reutelen kunt oplossen, dan is dit een optie tot er een betere optie is, of tot je genoeg pijpen hebt om te roteren. Ik probeer gewoon te helpen joh, Zie maar ff.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Beginneling »

Iedereen mag het uiteraard helemaal zelf weten gelukkig. Zou er niet aan willen tornen, maar zelf moet ik er ook niet aan denken om te gaan zwiepen. De smaak van dat sapje wat dan in je mond komt daar moet ik even niet aan denken. Iets minder vast stoppen kan, is mijn ervaring, ook gereutel verminderen. Krijgt de tabak net iets meer lucht wat de verdamping van het vocht volgens mij ten goede komt. Geloof niet dat minder vast stoppen in dit draadje al genoemd was. Gaat de tabak ook nog beter van smaken vind ik.

PietGeniet
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door PietGeniet »

DKatinas schreef: 17 dec 2023 18:59
oehoe schreef: 17 dec 2023 18:55 Bon appétit dan. :shock:
Zuur sapje wat eruit komt, Maarja, dat gooi ik er uit en dan weer door. Soms ben je nog niet uitgerookt en dan is dit de weg voor me, even bijvullen en door. Qua smaakverschillen na bijvullen merk ik niet veel. De volgende dag begin ik overigens wel weer met een schone pijp, ik ben geen barbaar. 😛
Is dit om te lachen of meen je het serieus? Je zult eerst de hiervoor door jou genoemde 75% regel toch wel toegepast hebben zeker :shock: :B
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door DKatinas »

Ik rook een schone pijp en als de bowl voor 75% is gerookt, jawel, dan stop ik er stiekem weer nieuwe tabak in, wat een boef ben ik toch. Soms als ik heel baldadig ben vul ik een derde keer maar die momenten zijn er niet vaak. Als ik dan gereutel hoor dat zwiep ik een keer met de pijp en dan is het weer over en kan ik zonder gereutel doorroken. De volgende dag begin ik weer met een schone pijp en onderbroek. Als ik het zo opschrijf klinkt het minder super extreem dan jullie reacties doen vermoeden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Chris »

Pieter schreef: 18 dec 2023 15:51 Ik zal mij dit soort praktijken besparen, aangezien ik binnen rook, en nogal gesteld ben op de kleur van mijn behang.
Nou misschien krijg je wel leuke motiefjes op het behang erbij als je het vocht er tegenaan zwiept

Ducheyne
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Ducheyne »

In Shakespeare land zou men zeggen " I will refrain of giving any comment " :-T :-T
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Arno »

Ik zwiep wel met mijn pijp binnen. Ik zie het, net als met een hond, een vorm van territorium afbakenen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door GR69 »

Arno schreef: 19 dec 2023 14:05 Ik zwiep wel met mijn pijp binnen. Ik zie het, net als met een hond, een vorm van territorium afbakenen.
😂😂
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door BAARD »

😆😆😆
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door oehoe »

Je kunt ook nog je pijp swaffelen............ ooit woord van 't jaar. :|
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door BAARD »

Je kunt er ook een hoge drukspuit opzetten.. :roll:
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Sidekickelvis »

En de al jaaaaren beproefde methode van het wegnemen van te veel vocht met een pijprager? Die mis ik een beetje.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door DKatinas »

Ik was toch benieuwd wat ik gedaan kon krijgen na 10 keer roken zonder schoonmaken.

Even een kwast opzetstuk gefabriceerd.
Afbeelding

Even wat schrijfwerk gedaan krijgen.
Afbeelding

Bootje geverfd
Afbeelding

6 tuinstoelen gebeitst
Afbeelding

En ik had nog wat over voor bij het vlees vanavond.
Afbeelding

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door Ametist »

DKatinas schreef: 20 dec 2023 09:49 Ik was toch benieuwd wat ik gedaan kon krijgen na 10 keer roken zonder schoonmaken.

Even een kwast opzetstuk gefabriceerd.
Afbeelding

Even wat schrijfwerk gedaan krijgen.
Afbeelding

Bootje geverfd
Afbeelding

6 tuinstoelen gebeitst
Afbeelding

En ik had nog wat over voor bij het vlees vanavond.
Afbeelding
Humor =D>
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Waarom de ene wel en de andere niet..

Bericht door The_Undertaker »

DKatinas schreef: 20 dec 2023 09:49 Ik was toch benieuwd wat ik gedaan kon krijgen na 10 keer roken zonder schoonmaken.

Even een kwast opzetstuk gefabriceerd.

Even wat schrijfwerk gedaan krijgen.

Bootje geverfd

6 tuinstoelen gebeitst

En ik had nog wat over voor bij het vlees vanavond.
:lol: :lol: :lol: Schitterend!

Maar on a more serious note: de tip van SKE, vocht weghalen met de rager, is wel iets wat ik prefereer. Het sapje wat bij zwiepen nog aan het mondstuk hangt ervaar ik altijd als vies, dus dat probeer ik dan maar te voorkomen. Ook probeer ik te voorkomen dat een pijp reutelt. Doorgaans gaat een pijp bij mij richting het einde toch echt minder prettig smaken en daarom zal ik het tussentijds bijvullen ook nooit doen, dan pak ik wel een nieuwe pijp met een nieuwe tabak. Maar ik merk soms ook dat ik nog wel redelijk nicotinegevoelig ben dus echt flink doorstomen doe ik sowieso al niet. Drie pijpen per dag kom ik doorgaans nét aan. En met een stuk of 30 in de roulatie lukt dat 10 dagen lang met iedere keer een schone. Maar ik rook sowieso niet continu iedere dag dus dat maakt het ook net effe wat makkelijker.


Dan even richting de topicstarter: de vorm van de ketel, in combinatie met de soort tabak, kan hier goed mee te maken hebben. Niet iedere tabak rookt even prettig uit iedere ketelvorm.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Plaats reactie