Schieper

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Schieper
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jan 2011 15:50
Locatie: Wateringen

Schieper

Bericht door Schieper »

Dag beste pijp collega's

Sind de zomer ben ik in het bezit van een pijp. Onder het motto "je moet alles eens gerookt hebben in je leven" heb ik een starter setje aangeschaft. Na 3 hoestende en proestende avonden op het balkon kwamen we langzaam er achter hoe eea werkt. Tis toch net wat anders als een sigaret of sigaar.

Inmiddels ben ik er achter dat je voor een pijp, echt de tijd moet nemen. Je rookt het er niet even bij. Ook lukt het nog niet altijd even goed. Veel tabak (ik heb borkum reef met sinas en eentje met whiskey) smaakt net als shag. Ik heb ook een vanille setje en dat is aangenamer. Ook heb ik een blikje met plakjes. Ruikt heel lekker maar ik heb geen idee wat ik daar mee moet (Iemand tips?).

Inmiddels heb ik op de rommelmarkt een 2e handsje gekocht. Die starterspijp werd heel heet en de lak bladderde af. Dat 2e handsje word veel minder warm en heeft een boogje. Dat puft lekker weg :-) En nu maar wachten op de zomer want met deze temperaturen op het balkon is ook niets...

Ze hadden op die markt overigens ook een helde doos met van die lange pijpen met een ceramische pot er aan. Is dat ook wat?

Ik kijk uit naar jullie reacties en ga me eens verdiepen in al die post hier!

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

welkom hier schieper. lees, vraag en leer op dit fijne forum. ik zal je voorstel rondje even verplaatsen naar " ik stel me even voor"
churchwarden worden door velen gerookt op het forum, wat ik ervan begrijp, ik ben zelf ook nog beginnend roker, ze roken koel omdat de steel een stuk langer is als een normale rechte of gebogen pijp.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Nieuw forum lid

Bericht door Eliminator »

Hi Schieper, welkom op dit gezellige en leerzame forum.
Een pijp roken vraagt inderdaad wat tijd en geduld, maar het genot en de rust die je er in terug zal vinden maakt het avontuur meer dan waard.

Er is hier voldoende info te vinden voor de beginnend pijproker, bekijk de link maar eens onder de gebruiker "Janneman", waarin een hoop info te lezen valt die een hoop van ons ook onderweg geholpen heeft, wellicht kun jij er ook een hoop van opsteken.

Die 'plakjes' zijn 'flakes' en kunnen op meerdere manieren gerookt worden, de één verkruimeld ze, de andere vouwt ze twee keer dubbel en stopt ze in de pijp,.... lees, probeer en ondervindt (ook op youtube kun je gerust eens zoeken naar 'smoking flakes', ook dan zul je voldoende info vinden).

Geniet en geneer je niet al je vragen hier te posten !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

p.s. plaats even een fotootje van je pijp(en), wellicht praten we inderdaad over een churchwarden (=model pijp) maar het kan evengoed een 'half-' of 'full-bent' modelletje zijn ('boogje' zegt niet zo heel veel :wink: )

dan worden de adviezen mogelijk wat gerichter :-)
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

daar heb je een punt eliminator, ik nam aan dat het daarom ging, maar hoeft natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Welkom!

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik ben benieuwd naar dat 2e handsje. Dat zou heel goed een degelijke pijp kunnen zijn. :) (ik wacht de foto's wel af)

Van harte welkom en veel leesplezier!

(dat stukje van Janneman is inderdaad een aanrader. Heeft mij destijds ook geholpen.)
Afbeelding

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Welkom!! :D

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Welkom!

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Bericht door Burrey »

En nog een hartelijk welkom, Schieper!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom! Er is hier inderdaad wel veel informatie voorhanden. Als je in de recente kennismakingsdraadjes kijkt dan zie je vaak meer 'verse' pijprokes, die dezelfde ervaringen opdoen, ook dat kan leerzaam zijn...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Bericht door belgianpipesmoker »

welkom welkom
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Hi!

Schieper
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jan 2011 15:50
Locatie: Wateringen

Bericht door Schieper »

Bedankt voor jullie leuke reacties. Ik zal tzt even wat fototjes maken. De 2e hand heb ik hier de andere (een angelo of zo iets) ligt op de boot.

Het ding koste 4 euro, er zit een scheurtje in en volgens mij ook niet de orginele steel. Maar er komt rook uit he :-) en hij word in ieder geval niet zo warm als de andere. En hij lijkt in ieder geval goed ingerookt...

Eigenlijk wilde ik zo een big ben nautica of night kopen maar die hadden ze niet in de winkel in het dorp waar ik was. Daarnaast stonden er overal waterpijpen en ceramische doodshoofden in de etalage. Je kon er ook pijpen krijgen maar daar houd je dan toch niet zo een erg goed gevoel aan over. Ik had een restaurant ontdekt met een bescheiden rookruimte dus toen ik over de rommelmarkt liep en dat exemplaar zag, meteen ingepakt, thuis uitgekookt en met alcohol uitgespoeld en zo kon ik 2 avonden warm, met een forse Duitse pint mijn avondmaal heerlijk laten zakken onder het genot van een pijpje.... al mijmerend over de avonturen die dit dingetje in zijn vorige leven allemaal beleefd had.

Het is overigens geen churchwarden maar een normaal, kort dingetje.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Uitgekookt!??!! Met alcohol uitgespoeld...?!?!

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

De avonturen in zijn vorig leventje zullen niet opwegen tegen levend gekookt worden en daarna geflambeerd worden. :lol:

Maar goed, daarvoor is hij op dit forum gekomen, om te leren wat mag en niet mag,
'twas met de beste bedoelingen en dat is wat telt (althans voor een niet al te duur pijpje :wink:). :D

Schieper
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jan 2011 15:50
Locatie: Wateringen

Bericht door Schieper »

ha ha. Ik heb het mondstuk in een pannetje heet water met reinigingszout gezet en 20 min laten pruttelen. En wat met een zakmesje en borsteltje uit gekrabd. Gisteren heb ik nav wat artikeltjes hier, het mondstuk nog maar eens in een emmer alcohol gegooid. Dat leverde weinig meer op! Met de kop heb ik weinig gedaan. Met een bortseltje en een doekje.

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

K denk dat hij t over zo'n keramische pijp heeft... Hoop ik :P...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Met die steel in kokend water heb je een beetje geluk gehad, het hangt ervan af waar die van gemaakt is, soms kunnen ze dan vervormen. De veiligste manier om een mondstuk goed schoon te krijgen is de binnenkant met pijpenragers en alcohol schoon te vegen -dat kost meer dan één pijpenrager :lol: - en de buitenkant met een stevig borsteltje (tandenborstel of nagelborstel, GEEN STAALBORSTEL!) en een schuurmiddel als Vim of Cif telijf te gaan. Dat kost wel 10 minuten serieus poetsen, maar dan heb je ook wat. De buitenkant na afloop goed opwqrijven met een zachte doek, en met een klein druppeltje slaolie inwrijven maakt de buitenkant af.
Met kan ook met viltschijven op boormachines of met echte polijstmachines aan de slag gaan. Dat werkt prima (alleen niet te warm laten worden door de pijp lang en hard tegen de schijf te duren!). Er zijn ook reinigingsmethoden met bleekmiddel en dergelijke, waarbij de steel in de week wordt gelegd. Kost minder moeite, maar ik ben altijd wat bang voor aantasting van de steel, niet alle problemen merk je meteen, en ene poreuze steel kian op lange termijn toch wel grondig het plezier van een pijp bederven.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Ik zou als ik jou was eerst even de geschiften lezen van Janneman, Schieper voordat je weer een grondige schoonmaak beurt geeft aan en gebruikte pijp. :lol:
Maar als het pijproken je bevalt, ga dan op zoek naar een nieuwe pijp en rook deze in, ik ben er van overtuigd dat dit het rook genot en de ontdekking van het pijproken verhoogd.
En koop een lekker beginners tabakje zoals Neptune, ik weet zeker dat je dan verknocht raakt aan het pijproken.
:lol:
Afbeelding

Voske
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 dec 2010 20:50
Locatie: Heers

Bericht door Voske »

Welkom Schieper.

Ik ben zelf een beginnend pijproker.
Hoe meer je pijp rookt hoe beter het wordt.
Nog veel plezier met de ontdekkingsreis.

Groeten Voske

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Ennogeenwelkom
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Hartelijk welkom hier op het Forum.

Gebruikersavatar
Woeste04
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2011 17:05
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Woeste04 »

Welkom Schieper!

Ook ik ben net begonnen met het pijproken en ben ook op dit forum terecht gekomen met al mijn vragen en dergelijke. Zoals je hierboven al kan lezen gaat het pijproken naarmate je ermee "oefend" steeds beter en wordt het een steeds plezieriger tijdsverdrijf.

Als beginner heb ik ontzettend veel kunnen leren uit Janneman's pijpenboek. Aanrader om onder het genot van een pijpje eens rustig door te lezen!

Groetjes, Daan

Gebruikersavatar
Exxos
Berichten: 85
Lid geworden op: 08 aug 2010 16:33
Locatie: Westvlaanderen

Bericht door Exxos »

Van harte welkom!

Gebruikersavatar
willemvb
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 dec 2010 14:06

Bericht door willemvb »

Welkom op dit genietersforum!

Groeten,

Willem :-?

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Welkom op dit mooie forum. Lees, geniet en leer...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Welkom !!
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Schieper
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jan 2011 15:50
Locatie: Wateringen

Bericht door Schieper »

Als beloofd wat fotootjes. Als u ziet, een modelletje dat al wat mee gemaakt heeft :-) onder aan de post staat een link met de site met meer foto's.

Afbeelding

een barst... maar hij trekt geen vals lucht. Zo te zien ook al eens een stuk van af gezaagd? Welk merk zou het zijn?

Afbeelding


https://cid-1ba246c83843114f.skydrive.l ... N!PdVew%24

Schieper
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jan 2011 15:50
Locatie: Wateringen

Bericht door Schieper »

hmm. ging net iets mis. In ieder geval hier poging 2 voor wat foto's. Als je ziet heeft deze al wat mee gemaakt....

Hier vind je het hele album:

https://cid-1ba246c83843114f.skydrive.l ... N!PdVew%24

(gehele link kopieeren)

Een scheur, misschien al eens afgezaagd? Wie weet welk merk het is, mag het zeggen :-)


Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie