De degelijke middenklasse.

Alles over de pijp zelf...
Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

De degelijke middenklasse.

Bericht door Kynikos »

tweetakt schreef: Stanwell, Peterson, Vauen en BigBen zijn voor mij toch de betere pijpen. Begrijp me goed: er zijn beslist veel goede pijpen maar in de eerste plaats is een pijp voor mij een gebruiksartikel en geen showartikel. In het middensegment ligt voor mij het beste compromis. Een goed rokend hout, betaalbaar en estetisch ook acceptabel.
Deze post van tweetakt deed me denken. Ik denk dat hij met die merken er al een paar te pakken heeft, maar welke pijpenmakers maken nog meer deel uit van die degelijke middenklasse waar je voor niet al te veel geld een aardige, goedgemaakte pijp hebt die prima rookt?

Ik zat te denken om daar Chacom, Savinelli en Butz Choquin aan toe te willen voegen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Design Berlin?

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Ik denk dat je Big Ben zelfs als het schoolvoorbeeld voor de middenklasse mag neerzetten. Je betaald nooit teveel en ze zijn allemaal goed rookbaar. Een ideale beginnerspijp! Een soort Volkswagen Kever onder de pijpen.
Zonder chauvinistisch over te komen maar: wat zijn we in Nederland toch goed he?
Vooral in midden Limburg :roll: :roll: :roll:
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

tweetakt schreef:Ik denk dat je Big Ben zelfs als het schoolvoorbeeld voor de middenklasse mag neerzetten. Je betaald nooit teveel en ze zijn allemaal goed rookbaar. Een ideale beginnerspijp! Een soort Volkswagen Kever onder de pijpen.
Zonder chauvinistisch over te komen maar: wat zijn we in Nederland toch goed he?
Vooral in midden Limburg :roll: :roll: :roll:
Is dat zo? Mag ik, als geboren Limburger dan toch opteren om die eer aan Savinelli en Stanwell toe te bedelen? Veruit betere kwaliteit dan BigBen.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Winslow Collector schreef:
tweetakt schreef:Ik denk dat je Big Ben zelfs als het schoolvoorbeeld voor de middenklasse mag neerzetten. Je betaald nooit teveel en ze zijn allemaal goed rookbaar. Een ideale beginnerspijp! Een soort Volkswagen Kever onder de pijpen.
Zonder chauvinistisch over te komen maar: wat zijn we in Nederland toch goed he?
Vooral in midden Limburg :roll: :roll: :roll:
Is dat zo? Mag ik, als geboren Limburger dan toch opteren om die eer aan Savinelli en Stanwell toe te bedelen? Veruit betere kwaliteit dan BigBen.
Mee eens, maar laten we het dan wel over de Deense Stanwells hebben...
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Winslow Collector schreef:
tweetakt schreef:Ik denk dat je Big Ben zelfs als het schoolvoorbeeld voor de middenklasse mag neerzetten. Je betaald nooit teveel en ze zijn allemaal goed rookbaar. Een ideale beginnerspijp! Een soort Volkswagen Kever onder de pijpen.
Zonder chauvinistisch over te komen maar: wat zijn we in Nederland toch goed he?
Vooral in midden Limburg :roll: :roll: :roll:
Is dat zo? Mag ik, als geboren Limburger dan toch opteren om die eer aan Savinelli en Stanwell toe te bedelen? Veruit betere kwaliteit dan BigBen.
Ik pretendeer ook niet dat ze de beste pijpen maken maar het is ahw een "hufterproof"pijp. Goed te roken,en niet echt duur. Het risico dat je een slechte pijp koopt is heel klein. Ik ga meestal ook voor de iets duurdere Stanwells, Petersons of Vauen.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik denk dat het wat moeilijk is om zo'n echte middenklasse te benoemen, deels omdat iedereen een ander idee van middenklasse heeft, deels ook omdat veel merken niet in één kwaliteitssegment zitten, maar van redelijk laag tot redelijk hoog produceren.

En merken verschuiven ook in hun geheel; sommigen worden beter (naar mijn idee Peterson in de loop van de afgelopen 30 jaar) andere merken worden misschien wat minder (heel aarzelend, ik ben wat minder gelukkig met Big Ben sedert ergens in de jaren 90, toen zeg maar hun normale afwerking hoogglanzend werd { :shock: oei, wat zegt janneman nu? Nou, heel voorzichtig en 'de indruk'}).

Ik heb altijd Big Ben en Stanwell genoemd als veilige merken om de geodkoopste modellen van te kopen. Dat is denk ik iets anders als middenklasse, maar wel een uitgangspunt. Truc van die twee merken was dat ze de productie verregaand geautomatiseerd hadden, waardoor bijvoorbeeld echt scheve pijpen (ander draadje, over Parkers met afwijkingen) en verkeert geboorde pijpen zelden voorkwamen.

Als je naar de middenklasse als ergens midden in het prijs- en kwaliteitsveld gaat kijken kom je denk ik op andere merken uit. De (iets) duurdere pijpen van Peterson en Savinelli hebben meer karakter dan Stanwell en Big Ben. Bij die merken zie je ook dat de schaal naar boven verder doorloopt; ze hebben meer duurdere pijpen.

Over heel veel merken kan ik weinig zeggen; als ik 1 pijp heb of had, en die bevalt niet, zegt dat dan iets over dat merk? Ik denk van niet, het is verleidelijk om op grond van een slechte ervaring een merk af te schrijven. Voor mezelf doe ik dat wel, het leven is te kort om vergissingen te herhalen, maar om op zo'n incidentele ervaring nu echt een oordeel te vellen is ook wel weer wat mager.

Ik denk dat je met geen van de hierbovengenoemde merken echt slecht uitkomt, al kan er altijd een misser optreden. Het zijn allemaal gerenomeerde merken. Als een merk daadwerkelijk al 30 of 40 jaar bestaat en in meerdere landen verkrijgbaar is, dan is dat op zichzelf al een redelijke indicatie over hun kwaliteiten. Als het echt bagger was kun je nog wel lokaal als pijpenfabriekje nog lang volhouden, maar niet als je de concurentie met andere en betere pijpen aan gaat. En nu, met internet is dat nog veel duidelijker. te zien en te horen.

Maar net als bij tabaksrecenties: wees voorzichtig de oordelen van anderen. Heeft iemand daadwerkelijk over meerdere jaren slechte ervaringen ergens mee opgedaan, of beviel een tabak of pijp gewoon een keer niet omdat een griepje om de hoek lag te wachten?
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

@ Janneman: precies wat ik ook altijd zeg. Eigen ervaring telt, andere meningen zijn niet meer dan wat ze zijn: meningen van anderen.

@Vandaahl
Als in "Italiaanse Big Bens", nu die waarschijnlijk 3 loodsen verderop gemaakt worden als waar de Stanwells vandaan komen?
Overigens zal ik volgende week vrijdag nog eens goed kijken naar de Italiaanse Stanwells, op de beurs in Frankfurt. In september viel mij in ieder geval nog geen kwaliteitswijziging op.
Of Big Ben dat ook kan waarmaken, nu deze ook uit Italië komen, is net zoveel de vraag als bij Stanwell.

@ allen
Een middenklasse pijp zou een definitie moeten krijgen, alvorens er echt over te kunnen schrijven. Wat is die definitie? Geen mandjespijp en geen topmerk, dus ergens er tussenin.

Prijscategorie? Ook moeilijk. Vauen en Peterson maken pijpen van 80 tot 150 euro, maar ook van 200 euro en duurder. Zijn dit dan middenklasse merken? Van Winslow kun je ook een nieuwe grade E voor minder dan 200 euro kopen. Dus ook middenklasse? Andere prijsgrenzen vastleggen? Volgens wiens definitie? Bestaat een middenklasse MERK, of moeten we de duizenden modelletjes 1 voor 1 categoriseren?

Welke criteria bepalen eigenlijk de middenklasse? Bij auto's is dit redelijk vast omlijnd. Voornamelijk op basis van prijsklasse van een model. Zo is een VW Golf een middenklasse, maar die VW Phaeton niet. Dus per model wel aan te tonen, niet per merk.
Dit probleem hebben wij ook in ons pijpenlandje, denk ik.

Daarom zijn eerdere commentaren meer uit gevoel neergepend. In een rijtje Vauen, Stanwell en andere merken die Kynikos noemde, vond ik een DB ook passen.
Tegenstrijdig, want ik heb enkele freehand DB's die een winkelwaarde van vér over de 400 vertegenwoordigen.

En als laatste vraag: is het belangrijk om die indeling vast te leggen? Ik tref hier maar weinig mensen die een splinternieuwe Dunhill gekocht hebben of topstukken van Elie, Winsløw, Elting, enz.
Men oordeelt dus veelal over topmerken met een door anderen gebruikte pijp. Een tweedehands Dunhill voor 5 tientjes is als een tweedehands Porsche (de auto, niet de Big Ben pijp) voor 25.000 euro, beide qua prijs middenklasse.
Verder koopt iedereen toch de beste/mooiste pijp die op dat moment binnen budget valt?

Eigenlijk kunnen we pas over categorieën en kwaliteit spreken, als er meetbare afspraken gemaakt zijn.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

@Winslow Collector
Ik vind de boringen van de Italiaanse Stanwells minder goed. Ze zijn vaak erg ruw en gerafeld. Dit ben ik van de Deense Stanwells niet gewend. Deze waren altijd keurig afgewerkt!

Het begrip middenklasser is inderdaad lastig te omschrijven. En hoeft van mij ook niet.

Ik merk dat ik zelf de laatste jaren steeds minder fabriekspijpen koop (ongeacht de prijs) en vaker pijpen koop die nog zoveel mogelijk handgemaakt en/of uniek zijn.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Het is voor mij ook inderdaad meer een gevoelskwestie dan een helder omlijnd concept. Maar volgens mij heeft iedereen wel zoiets van 'dit is nou eens een goeie pijp voor een goeie prijs', waarbij met goede prijs toch over het algemeen een ietwat bescheiden prijs bedoeld wordt naar mijn idee. Het was voor mij dan ook persoonlijk interessant om te horen wat voor merken jullie dan te binnen schieten, aangezien ik het meest in die (intuitieve) klasse van pijpen geinteresseerd ben. DB is een interessante die nog niet in me opgekomen was bijvoorbeeld. Ook Vauen ontschiet me nog al eens, alhoewel ik wel eens meen te lezen dat die zich toch wel bij dat groepje kan aansluiten.

Ik denk dat ik voor mijn eerst volgende aanschaf mijn zinnen maar eens op een Stanwell ga zetten. Dat is een merk dat veel geprezen wordt om zijn goede prijs/kwaliteitsverhouding en ook nog een aardig aantal modellen naar mijn smaak heeft.


/edit: @ Vandaahl: Dat zie je hier volgens mij steeds meer onder gevorderde pijprokers. Doet me denken aan een post van robvoorburg met betrekking tot de ontwikkeling van een pijproker door de jaren heen. Ik ben nu zelf op het punt dat ik de echte troep achter me heb gelaten en eens aan het kijken ben naar het hogere middensegment. Als ik dan nog eens een volleerd pijproker wordt (het schiet er de laatste tijd steeds vaker bij in, helaas) dan ga ik eens naar topmodellen kijken denk ik. Maar dan hebben we nog jaren te gaan.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

@Kynikos
Met pijpen die zoveel mogelijk handgemaakt en/of uniek zijn bedoel ik niet per sé topstukken hoor! Ik vind ze wel mooi , maar een pijp wordt bij mij wel gerookt en staat niet alleen als verzamel object in de kast. Ik geef op dit moment bijvoorbeeld liever 150-250 Euro uit voor handgemaakte pijp van een kleine pijpenmaker dan hetzelfde bedrag voor een fabriekspijp waarvan er meerdere gemaakt worden.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Tsjonge ik denk aan middenklasse aan pijpen van rond de 100,00
Welk merk doet er niet toe: bv winslow begint bij 80.00 en heb je gewoon een goede pijp KLAAR.
Maar bb begint bij 30/35 euro heb je dan een goede, eerlijk gezegd niet, is wel rookbaar (beginnners pijpje).
Maar een bb van 80 heb je een goede.
Wat is nu middenklasse ik denk er zo over :het ligt aan je beurs :wink:

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

annie69 schreef:Tsjonge ik denk aan middenklasse aan pijpen van rond de 100,00
Welk merk doet er niet toe: bv winslow begint bij 80.00 en heb je gewoon een goede pijp KLAAR.
Maar bb begint bij 30/35 euro heb je dan een goede, eerlijk gezegd niet, is wel rookbaar (beginnners pijpje).
Maar een bb van 80 heb je een goede.
Wat is nu middenklasse ik denk er zo over :het ligt aan je beurs :wink:
Ik koop de pijpen meestal niet voor de prijs waar je hem overal voor kunt kopen. Ik wacht meestal een mooie prijs af. Mijn fijnste BB is er eentje waar ik 35 euri voor betaald heb. Wat hij normaal kost weet ik niet.
Mijn duurste BB was rond de 60 euro maar ze zijn alle bijna even goed. Eerlijk gezegd heb ik maar een pijp waar wat mis mee was (filterboring niet ver genoeg geboord) en dat was een Chacom.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Zit deze posts met interresse te lezen betrap ik me op.

Het allerbelangrijkste is dat collega's, beginners en gevorderden zien dat er qua tabak en pijpen veel meer speelt en op de markt is dan de lokale tabakswinkel voorradig heeft.
Verder is hier zo'n grote gezamenlijke kennis en ervaring aanwezig dat je op speelse wijze je weg weet te vinden omdat je meer gemotiveerd raakt en daardoor beter keuzes kan maken.

Voor mij is pijproken veel meer dan een pijp leegroken en klaar. Ik ben met het goedkoopste van het goedkoopste begonnen en ben steeds langzaam doorgegroeid naar steeds betere kwaliteit en niet blijven hangen bij 5 pijpen en drie tabakken.
Wanneer ik weer bij start zou staan, dan zou ik dezelfde weg afleggen.
Van de mandjespijp naar de middenklasser en nog weer later het handwerk. Het is een liefde die bij mij steeds groter is geworden, ik ben wel met beide benen op de grond gebleven, met andere woorden ik heb me niet dood gekocht.

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

robvoorburg schreef:Zit deze posts met interresse te lezen betrap ik me op.

Het allerbelangrijkste is dat collega's, beginners en gevorderden zien dat er qua tabak en pijpen veel meer speelt en op de markt is dan de lokale tabakswinkel voorradig heeft.
Verder is hier zo'n grote gezamenlijke kennis en ervaring aanwezig dat je op speelse wijze je weg weet te vinden omdat je meer gemotiveerd raakt en daardoor beter keuzes kan maken.

Voor mij is pijproken veel meer dan een pijp leegroken en klaar. Ik ben met het goedkoopste van het goedkoopste begonnen en ben steeds langzaam doorgegroeid naar steeds betere kwaliteit en niet blijven hangen bij 5 pijpen en drie tabakken.
Wanneer ik weer bij start zou staan, dan zou ik dezelfde weg afleggen.
Van de mandjespijp naar de middenklasser en nog weer later het handwerk. Het is een liefde die bij mij steeds groter is geworden, ik ben wel met beide benen op de grond gebleven, met andere woorden ik heb me niet dood gekocht.
Een wijze les Rob!
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Als ik aan een middenklaspijp denk, denk ik aan een degelijke pijp voor een bedrag tussen de € 50 en de € 120. Dit is qua prijs zeker niet het middensegment, maar qua "rookbaarheid" zitten pijpen in deze prijsklasse (volgens mij) toch redelijk in het midden.


Hieronder de klassen zoals ik ze zie:

1-Mandjespijpen
2-Goedkopere merkpijpen
3-degelijke tot goede pijpen (*middenklasse?)
4-De wat duurdere merkpijpen (duurdere merken en duurdere modellen van de vorige klasse)
5-De top

Ik heb freehands- en fabriekspijpen niet uit gescheiden, omdat ik denk dat een freehand niet altijd beter is dan een fabriekspijp. Ook het woord "merkpijp" moet hier niet al te streng genomen worden.

Wat goed en slecht is, blijft natuurlijk altijd een mening...
Afbeelding

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Het is toch ook altijd nog persoonlijk iemand die een Dunhill thuis heeft liggen en een Big Ben of Hilson of iets dergelijks en de bigben/hilson boven de dunhill verkiest heeft dan toch niks met kwaliteit te maken maar met smaak? meeste (top) pijpen betaal je ook gewoon een stuk naam mee kijk naar Peterson Dunhills of bijvoorbeeld Winslow ? of ben ik nu gek ? :P

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

[quote="Winslow Collector"]@ Janneman: precies wat ik ook altijd zeg. Eigen ervaring telt, andere meningen zijn niet meer dan wat ze zijn: meningen van anderen.

@Vandaahl
Als in "Italiaanse Big Bens", nu die waarschijnlijk 3 loodsen verderop gemaakt worden als waar de Stanwells vandaan komen.
EN ZE BLIJVEN ONTKENNEN BB WORDT IN NEDERLAND GEMAAKT MAAR DOOR WIE THUISWERKERS (ONTSLAGEN MEDEWERKERS)


Tegenstrijdig, want ik heb enkele freehand DB's die een winkelwaarde van vér over de 400 vertegenwoordigen.

Ik heb vorige week zulke db's gezien en ze zijn echt prachtig doen niet onder kwa uiterlijk voor deense vindt ik.

Gebruikersavatar
tweetakt [*RIP*]
Berichten: 313
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:31
Locatie: Beegden

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Ik heb het gevoeldat Gubbels (BigBen) in zwaar weer zit en zoekt naar mogelijkheden kosten te besparen. Ik krijg van buitenaf ook signalen die bovenstaand doen vermoeden. Het zijn harde tijden voor zulke ondernemingen dus ik kan het me wel een beetje voorstellen. Ik ken het bedrijf Gubbels al uit mijn kindsjaren (geboren en getogen in Roermond) en zou het ook jammer vinden als ze zouden stoppen. Mijn eigen vader (78 jaar) heeft nog gewerkt voor Gubbels: hij was de eerste die een gebogen rookkanaal heeft gefreesd voor hun. Hij vertelde me dat vorige week pas toen ik een BigBen aan het stoppen was en ja hoor, hij heeft me ook verklapt hoe hij dat deed. Hij werkte toen voor een ander bedrijf die dat werk van Gubbels had aangenomen.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Het pijproken zit tweetakt in het bloed, dat is wel duidelijk :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Ik heb op dit moment 12 pijpen liggen, allemaal mandjespijpen. 6 daarvan worden dagelijks gerookt, en ze doen het goed, voor mij. De duurste was € 25,00.

Zou een pijp die 3x zo veel kost, ook 3x beter roken? Het ligt vooral aan de wijdte van het rookkanaal, het mondgevoel van het bit en de vorm van de ketel. De rest zoals nerf, afwerking, vorm, enz. is in wezen bijzaak en laat de pijp niet beter roken. Voor die bijzaken betaal je echter nu net dat extra tussen € 25,00 en zeg maar € 200,00.

In principe kan je van een uitgeboorde boomtak (de ketel) met een dunner uitgeboord takje (rookkanaal en mondstuk) een goed rokende pijp maken, type corncob. Het ziet er niet uit, maar doet wel zijn werk!

Een perfect geboorde fabrieks-/mandjespijp kan beter zijn werk doen dan de meest dure freehand die een verkeerde verhouding heeft tussen ketel en rookkanaal, of niet het juiste 'mondgevoel' heeft.

Natuurlijk generaliseer ik dit, aandacht tijd en marketing maken ook deel uit van de prijs, maar dit doe ik alleen om de zaken duidelijk te maken. Nu wil ik niemand zijn plezier ontnemen door te stellen dat hij zich in de boot laat nemen door dure pijpen te kopen; een vriend zei eens: het is niet erg als je genaaid wordt, als je maar zelf het standje mag uitkiezen.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

annie69 schreef:EN ZE BLIJVEN ONTKENNEN BB WORDT IN NEDERLAND GEMAAKT MAAR DOOR WIE THUISWERKERS (ONTSLAGEN MEDEWERKERS)
Ik weet niet wat het is, maar tabaksfabrikanten EN pijpfabrikanten hebben een ziekelijke neiging om dingen niet duidelijk te willen maken. Voor een deel snap ik dat wel, geen commercieel bedrijf zal ooit zeggen dat z'n tabak voor 2/3e uit smaakloze burley bestaat, of dat ze maar een heel klein beetje Latakia en een hele hoop dark kentucky gebruiken.

Maar ze doen ook geheimzinnig als dat nergens op slaat. Waarom die rare in- en verkoop kombinaties waardoor Dunhill tabak 'niet meer gemaakt wordt' terwijl hij in Duitsland gewoon te krijgen is? En ingeval van Big Ben; ik denk dat ze redeneren vanuit 'maar wij ontwerpen en werken het af'. Dat laatste kan dan vanalles zijn: beitsen, of alleen in een zakje doen. Dunhill wordt al jaren op z'n manier gemaakt.

Je zou het, als je hier op het forum zit, niet zeggen, maar in feite is pijp roken een klein hoekje geworden, met een heel beperkt afzet gebied. Er roken echt veel minder mensen dan vroeger pijp, en iedereen jaagt nu via internet op de goedkoopste pijp. Dat laatste doet elke normale winkel vroeger of later de das om, een nette winkellocatie kost nu eenmaal klauwen vol met geld, vergeleken met een loods op een industrieterrein of in leeg boerenland. Leuk als je graag alles via internet koopt, maar je kansen om een pijp vast te houden voor je hem koopt worden er wel klein van. Bovendien zie je via internet een assortiment dat geen enkele winkel ooit op voorraad kan hebben.

Internet heeft natuurlijk ook wel goeie dingen opgeleverd; kleine individuele pijpmakers kunnen nu aan de hele wereld verkopen, in plaats van aan de tabaksboer om de hoek. En natuurlijk ons forum...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Gypscoprotheres schreef: Hieronder de klassen zoals ik ze zie:

1-Mandjespijpen
2-Goedkopere merkpijpen
3-degelijke tot goede pijpen (*middenklasse?)
4-De wat duurdere merkpijpen (duurdere merken en duurdere modellen van de vorige klasse)
5-De top
Je vergeet nog eentje :
6-over the top

:lol:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Paasei schreef:
Gypscoprotheres schreef: Hieronder de klassen zoals ik ze zie:

1-Mandjespijpen
2-Goedkopere merkpijpen
3-degelijke tot goede pijpen (*middenklasse?)
4-De wat duurdere merkpijpen (duurdere merken en duurdere modellen van de vorige klasse)
5-De top
Je vergeet nog eentje :
6-over the top

:lol:
:lol:
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

remi schreef:Het is toch ook altijd nog persoonlijk iemand die een Dunhill thuis heeft liggen en een Big Ben of Hilson of iets dergelijks en de bigben/hilson boven de dunhill verkiest heeft dan toch niks met kwaliteit te maken maar met smaak? meeste (top) pijpen betaal je ook gewoon een stuk naam mee kijk naar Peterson Dunhills of bijvoorbeeld Winslow ? of ben ik nu gek ? :P
Welke kwaliteit bedoel je? De rookkwaliteiten? Dat zal niet veel uitmaken. Een goed gemaakte pijp van 50 euro zal zeker niet minder hoeven roken dan een pijp van 500 euro.

De kwaliteit van het gebruikte hout? Dat maakt wel degelijk uit. De duurdere merken gebruiken gewoon beter bruyerehout dan de seriemakende fabrikanten. Net zoals in andere houtsoorten is er in bruyere ook wel degelijk kwaliteitsverschil. Bijvoorbeeld Corsicaans bruyere staat garant voor hoge kwaliteit, wat o.a. ook zit in de dichtheid van het hout, niet alleen de mooie nerf.
Pijprokers die hun pijp graag constant in de mond houden, in plaats van in de hand, tijdens het roken, prefereren vaak een lichte pijp. Denkt men nu echt, dat een zelfde model met dezelfde afmetingen, maar de één van heel licht bruyere en de andere van zwaarder bruyere, geen kwaliteitsverschil in hout heeft? Dat een pijp met bruyerehout met lage dichtheid net zo goed is als een pijp met hoge dichtheid, qua materiaalstructuur?

De kwaliteit van afwerking? Ook dat maakt wel degelijk uit.
Zo zijn de mandjes met mandjespijpen vaak gevuld met "te goed om afgekeurd te worden"-modellen van bekende fabrikanten. Vaak zonder het logo van die bekende fabrikanten of met een fantasienaam erop. En dat is niet voor niets, een fabrikant die pijpen maakt heeft gewoon een bepaald percentage afval en een percentage "net niet goed genoeg" pijpjes. Iets mindere aansluiting tussen mondstuk en pijp, rookkanaal niet goed onder in de ketel geboord, teveel "stopsels" opgevuld in het hout.
Ik zie op beurzen pallets met "soldens" bij bekende merken staan. Maar het logo van die fabrikant is niet te vinden. En geloof me, als fabrikant X een pijp volgens zijn standaard voor 30 euro kan verkopen, zal hij die niet uit goedheid in de mandjesverkoop voor 5 euro op de markt brengen.

Kwaliteit wordt helaas op verschillende manieren gemeten; op gevoel, dus een mening en subjectief of op feiten en ratio, waarbij een definitie nodig is om aan te vergelijken.

Iemand met een klein budget zal uitermate tevreden zijn met zijn eerste nieuwe pijp van 80 euro. En terecht, zonder discussie. Maar het is een subjectief kwaliteitsgevoel, om na 10 mandjespijpen en 5 tweedehandsjes eindelijk eens een echt nieuwe pijp van redelijke prijs te roken.
Echter, er zit wel degelijk verschil in kwaliteit met een pijp van 500 euro.

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Bericht door Kapitein Haddock »

janneman schreef:Je zou het, als je hier op het forum zit, niet zeggen, maar in feite is pijp roken een klein hoekje geworden, met een heel beperkt afzet gebied. Er roken echt veel minder mensen dan vroeger pijp, en iedereen jaagt nu via internet op de goedkoopste pijp. Dat laatste doet elke normale winkel vroeger of later de das om, een nette winkellocatie kost nu eenmaal klauwen vol met geld, vergeleken met een loods op een industrieterrein of in leeg boerenland.
Dat is meteen ook de reden waarom ik niet veel via internet koop, tenzij tweedehands. Los van het feit dat het gewoon veel fijner is om ergens heen te gaan om iets te kopen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ik wil perse zien en voelen wat ik koop.
Vermoedelijk hebben de meeste pijprokers dat.
Iemand als Winslow weet dat en reist in Duitsland, Belgie, Zwitserland enz. zelf de tabakswinkels af om zijn pijpen af te zetten en good-will te kweken.
Een pijp is een te persoonlijk verlengstukje van jezelf om op afstand te kopen.

Enrique
Berichten: 103
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:01
Locatie: Amstelveen

Bericht door Enrique »

Interessant topic dit!

Verschillende reacties maken al kenbaar dat de definitie van kwaliteit vaag is en door een ieder op zich bepaald word. Rookgenot, afwerking, uiterlijk, handgemaakt of niet, one of a kind, houtsoort en nerfrichting, merknaam... Iedereen bepaald voor zich welke factoren hij/zij welk gewicht wil laten innemen bij het kiezen van een pijp.

Voor mij geld op dit moment; eerst eens een aantal van de 'goedkopere' pijpen hebben zodat ik als ik dat wil een hele dag door kan roken (niet dat dat vaak gaat gebeuren) zonder een pijp twee keer te moeten vullen. Ik heb het hier over een stuk of 10 pijpen. Deze pijpen moeten van een kwaliteit zijn waarbij ik een redelijke zekerheid heb dat deze pijpen tientallen zo niet mijn hele leven mee kunnen gaan.
Met 'goedkopere' doel ik op onder de zeventig euro, en als ik de Stanwell die ik nu rokend voor me heb liggen bekijk denk ik dat deze zeker aan mijn eisen voldoet. Als ik hem bevoel, uit elkaar draai of rook krijg ik het gevoel dat ik een kwaliteitsproduct in mijn handen heb. En dat is denk ik wat de spijker op zijn kop slaat. IK heb het GEVOEL dat deze pijp goed is, en het is voor MIJ een genot deze pijp te bezitten, te bekijken, en vooral om te roken.
Iets anders is dat ik ook een pijp bezit die ik voor nog geen twintig euro heb gekocht en nu voor geen goud kwijt zou willen, mijn eerste pijp. Stelt qua hout niets voor, en het rookkanaal sluit niet perfect aan op de ketel (hij is te ver doorgeboort). Maar toch vind ik dat pijpje een groot genot om te roken! Maar een kwaliteitspijp? Nee, op het gebied van kwaliteit verheven ik toch echt de Stanwell :roll:
Misschien dat mijn prioriteiten later nog eens veranderen en ik meer voor de one of a kind pijpen ga, ik kan namelijk nu al enorm likkebaarden als ik bijvoorbeeld naar het onderstaande plaatje kijk. Maar voor nu, eerst maar eens een basis leggen met degelijke middenklassers :wink: De reden hiervoor is niet in de eerste instantie het geld, ik zou de onderstaande pijp zonder financiele spijt kunnen kopen. Maar het is voor mezelf belangrijk geworden om niet door te slaan op het vlak van geld uitgeven aan hobbies.

Afbeelding

Ik denk dat het voor iedereen die pijproken als hobby ziet en een collectie rookinstrumenten wil aanschaffen de moeite waard is om eens zo'n gedachtestorm te laten ontsteken (voor mij toch zeker). Op die manier verklein je mi de kans op impulsaankopen en kan je een doordachte lijn aanbrengen in je collectie. En zo kan je bovendien het maximale uit je hobbie halen. Wanneer je met het beste/hoogste segment begint zal je waarschijnlijk minder genot beleven van de net iets mindere, maar ook zeker goede dingen.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Zie hier een mandjes pijp van 28 jaar oud.
Afbeelding

Mijn Moro die mij nog steeds regelmatig vergezeld tijdens wandelingen vol overpeinzingen.
Ja deze pijp is voor mij de gevoelsmatige middenklasser.
Van schuchtere pijproker heeft zij mij geholpen naar het punt waar ik nu ben.
Zij is inmiddels opgeklommen tot echte troosteres in de wat mindere dagen en tot raadgeefster als ik wat moeilijke beslissingen moet nemen.
Wat ik hiermee zeggen wil is het feit dat de pijproker vergroeid met zijn pijpen.
Dan maakt de prijs nl niet uit, ze rookt goed en dat schept een band voor het leven.
Als ze de pijp aan Maarten geeft dan zal de pijproker haar in de eerste tijd missen en in langere tijd naar haar terug verlangen.
Wat rest zijn de herinneringen en niet het bedrag van aanschaf.
Met de goede herinneringen plaatst de pijproker haar al snel in de top categorie.
Grappig voor een pijp van nog geen FL 10,-
:lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Eliminator schreef:Het pijproken zit tweetakt in het bloed, dat is wel duidelijk :wink:
En Tweetakt weet iets dat ik niet weet - wat op zich niet verwonderlijk is :oops: - maar wel aanleiding geeft tot het poneren ( jaja, .. ) van de vraag: een gebogen kanaal gefreesd ?
in vol hout ?
met een fretboor of met een rechte ?
meer informatie daarover?
mijn dank bij voorbaat
S

Plaats reactie