Rattray - Black Mallory

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Rattray - Black Mallory

Bericht door Bert van Hell »

Brand: Rattray
Blender: Kohlhase, Kopp und Co. KG
Tin Description: The basic tobaccos are broadly akin to those of Red Rapparee. Carefully apportioning of the quantities of seasoning leaf brings about a dark full-bodied mixture. A notable tobacco.
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents: Black Cavendish
Virginia
Latakia
Oriental
Cut: Ribbon
Packaging: 50g, 100g Tin
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =B&TID=949

Afbeelding

Afgelopen week waren we met vakantie in de buurt van Zutphen. Dat werd dus een bezoek aan de speciaalzaak van W. Schimmel. Ik stond wat te snuffelen bij de blikjes pijptabak. Ik zocht een tabak die niet te zoet is. Schimmel heeft van elke tabak uitgebreide informatie op papier. Ik werd meegenomen naar beneden in de kelder waar hij een assortiment geïmporteerde tabakken uit Duitsland heeft. En zo kwam ik bij een blik van 100 gram Rattray's Black Mallory. Het blik werd geopend, zodat ik de tabak kon zien en ruiken. Een tabak met black cavendish, cypriotische Latakia, Virginia en Oriënt. Dat werd hem dus. Een heerlijke tabak. De Latakia is iets minder nadrukkelijk dat in Peterson's Old Dublin. Ook iets grover besneden. Een tabak om van te genieten.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Interessant zeg, heb je ergens een fotootje van de tabak?

Hoe karakteriseer je de tabak?
boyenne Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Helaas kan ik geen foto plaatsen. Bij het aansteken van een verse pijp proef je direct de latakia. Maar deze smaak verdwijnt weer naar de achtergrond. Af en toe word je er onderweg aan herinnerd dat er toch echt latakia in de tabak zit. De smaak is ietwat zoeter dan Old Dublin. Hij brandt makkelijk. Ik vind het een verrassende tabak. En de prijs is maar € 17,50 voor 100 gram. Verpakt in een hoog smal blik. De tabak zit vrij los in de verpakking en is wat grover gesneden.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Tabak is er ook in 50 grams blik :
Afbeelding

en in het hoge blik :

Afbeelding
Koninklijke Eikel Des Forums.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Juist ja, dat is 'm. Het hoge blik. Bedankt.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Eerste post aangevuld
Afbeelding

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Eliminator schreef:Eerste post aangevuld
(CL) (T)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door robvoorburg »

Weer een juichverhaal over een tabakje? Zeker Heeren. Bij de Oude Leeuw mijn oude liefde Red Rappary gekocht. Ernaast stonden deze blikjes Black Mallory van hetzelfde merk, eentje van meegenomen om te proberen.
Ook deze grenst voor mij aan wat een tabak moet zijn. Hier zit wel een beetje latakia in, echter de samensteller heeft oog gehad voor een verfijnde compositie. Alle soorten moesten tot uitdrukking komen, de latakia vervuld een ondersteunende rol en niet een overheersende.
Terwijl ik deze weldaad genietend aan het roken ben bedenk ik mij dat een liefhebber van een sigaar deze tabak ook moet waarderen.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Nekker »

Deze klinkt heel interessant, staat op mijn lijstje van tabakken die ik zeker de eerst komende maanden nog wil proberen!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door antonius »

Bij de fa lub in Enkhuizen hebben ze bijna de hele collectie van rattray

ton

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door jarnogab »

Nekker schreef:Deze klinkt heel interessant, staat op mijn lijstje van tabakken die ik zeker de eerst komende maanden nog wil proberen!
+1
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Luys »

Zeker een lekkere tabak! Blikje (op het etiket na) doet sterk denken aan Old Dublin (lol, 't is een rond blikje in dezelfde kleur dus die lijken allemaal op elkaar). Iets minder latakia dan Old Dublin, iets zoetiger. Direct na openen vind ik hem iets te vochtig, waardoor die bij mijn wat lastig stopt en rookt. Maar ik houd van wat drogere tabak...

Desalniettemin: een prima tabak! Mijn Old Dublin is voor de dagelijkse shot latakia, deze rook ik iets minder vaak; is meer een tractatie.
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Remon »

Vandaag voor het eerst mijn blik open gedraaid, en ja, hier zit latakia in. Latakia had ik al een tijdje niet meer in de pijp gehad, maar ik weet nu meteen weer wat ik gemist heb tijdens het roken van (voornamelijk) aromatics. Ondertussen ben ik halverwege de tweede pijp en ik moet zeggen dat Black Mallory goed bevalt. Zoals al eerder geschreven werd: de latakia is aanwezig, maar houdt zich redelijk op de achtergrond, alle tabakken werken prachtig samen. Zeker aan te bevelen voor de liefhebbers van Latakia, of degenen die zich er wel eens aan willen wagen maar niet op een overkill zitten te wachten.
Dit is de tweede Rattray tabak die ik probeer en voorlopig staat deze bovenaan (Black Virginia staat op de tweede en laatste plaats, daar was ik niet zwaar van onder de indruk).
They proved that if you quit smoking, it will prolong your life. What they haven't proved is that a prolonged life is a good thing. I haven't seen the stats on that yet.' - Bill Hicks

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door maboc »

Remon schreef:Vandaag voor het eerst mijn blik open gedraaid, en ja, hier zit latakia in. Latakia had ik al een tijdje niet meer in de pijp gehad, maar ik weet nu meteen weer wat ik gemist heb tijdens het roken van (voornamelijk) aromatics. Ondertussen ben ik halverwege de tweede pijp en ik moet zeggen dat Black Mallory goed bevalt. Zoals al eerder geschreven werd: de latakia is aanwezig, maar houdt zich redelijk op de achtergrond, alle tabakken werken prachtig samen. Zeker aan te bevelen voor de liefhebbers van Latakia, of degenen die zich er wel eens aan willen wagen maar niet op een overkill zitten te wachten.
Dit is de tweede Rattray tabak die ik probeer en voorlopig staat deze bovenaan (Black Virginia staat op de tweede en laatste plaats, daar was ik niet zwaar van onder de indruk).
Geen idee nog wat latakia is, maar dat komt vast nog wel. Je schrijft 2e pijpje vandaag. Is dat dan ook echt een andere pijp. of gebruik je dezelfde? Het lijkt mij namelijk erg onhandig om meerder pijpen mee naar bv. kantoor te nemen, en er wordt op het forum hier toch geadviseerd dat je het beste een pijp even kan wegleggen alvorens er weer geruik van te maken.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Markerbeer
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 feb 2012 21:53

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Markerbeer »

Beste Maboc,

De meeste forumleden hebben inderdaad meerdere pijpen.
Ik heb er in totaal 5 en heb er bijna altijd 2 bij me.
Plus 2 tabakken.
“A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure, the companion of the wise; and the man who smokes, thinks like a philosopher and acts like a Samaritan.”
-Edward George Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Luys »

maboc schreef: Geen idee nog wat latakia is, maar dat komt vast nog wel. Je schrijft 2e pijpje vandaag. Is dat dan ook echt een andere pijp. of gebruik je dezelfde? Het lijkt mij namelijk erg onhandig om meerder pijpen mee naar bv. kantoor te nemen, en er wordt op het forum hier toch geadviseerd dat je het beste een pijp even kan wegleggen alvorens er weer geruik van te maken.
Een tip: Houd pijpen waarin Latakia gerookt word voor Latakia, en gooi geen Latakia in pijpen voor andere tabakken! Latakia heeft een sterke 'ghost', wat zoveel betekent als: je proeft de latakia door de andere tabak heen, en het duurt even voor die 'ghost' verdwenen is...

Indien gewenst kan ik wel eens langskomen en wat latakia tabakken meebrengen. Heb ook nog wel een pijpje dat ik kan schoonmaken, zodat je 'veilig' latakia kan proberen...

Wat betreft meerdere pijpen meenemen: is niet zo'n probleem. Ik heb zelf een pijpentasje voor twee pijpen (waar ik er makkelijk 3 in kwijt kan). Verder gaan bij een avond stappen of een PRF-meeting er meerdere pijpen mee. Passen ze niet meer in het tasje, stop ik ze in pijpsokken. De hele zooi gaat dan in een schoudertas, waar ook een flinke lading tabak bij gestopt word :)
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door maboc »

Markerbeer schreef:Beste Maboc,

De meeste forumleden hebben inderdaad meerdere pijpen.
Ik heb er in totaal 5 en heb er bijna altijd 2 bij me.
Plus 2 tabakken.
Ah...duidelijk.

Zover ben ik nog niet :-)
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Remon »

maboc schreef:Geen idee nog wat latakia is, maar dat komt vast nog wel. Je schrijft 2e pijpje vandaag. Is dat dan ook echt een andere pijp. of gebruik je dezelfde? Het lijkt mij namelijk erg onhandig om meerder pijpen mee naar bv. kantoor te nemen, en er wordt op het forum hier toch geadviseerd dat je het beste een pijp even kan wegleggen alvorens er weer geruik van te maken.
Dit is in principe mijn vijfde pijp vandaag, maar de tweede met deze tabak :) Het is aan te bevelen dezelfde pijp niet te veel achter elkaar te gebruiken, maar twee keer op een dag kan op zich niet zoveel kwaad. Morgen ben ik misschien weer in een aromatic bui en rook ik mijn andere pijpen weer. Pijproken doe ik alleen als ik thuis ben, op het werk heb ik daar geen tijd voor, en met het klimaat hier is buiten roken ook geen pretje. Mocht ik wat langer van huis zijn dan gaan er wel één of twee pijpen mee met wat tabak.

En zoals Luys al schreef: als je latakia rookt moet je daar minstens 1 pijp aan wijden. Het is heel lekker, maar de smaakt blijft behoorlijk lang in de pijp hangen. Mocht je de volgende keer een fruitig tabakje uit dezelfde pijp roken, dan merk je goed dat je opeens een hele ziltige smaak in je fuitmand tegenkomt.
They proved that if you quit smoking, it will prolong your life. What they haven't proved is that a prolonged life is a good thing. I haven't seen the stats on that yet.' - Bill Hicks

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door maboc »

Luys schreef:
maboc schreef: balabla
Een tip: Houd pijpen waarin Latakia gerookt word voor Latakia, en gooi geen Latakia in pijpen voor andere tabakken! Latakia heeft een sterke 'ghost', wat zoveel betekent als: je proeft de latakia door de andere tabak heen, en het duurt even voor die 'ghost' verdwenen is...
Na (veel) lezen op het PRF dacht ik al zoiets. Ben er erg benieuwd naar.
Indien gewenst kan ik wel eens langskomen en wat latakia tabakken meebrengen. Heb ook nog wel een pijpje dat ik kan schoonmaken, zodat je 'veilig' latakia kan proberen...
Zoetermeer...da's inderdaad bijna naast de deur. Ik richt mij eerst nog even op mijn Mac Baren. Maar ik houd dit aanbod hoog op mijn lijstje. Ben zeker geinteresseerd. Bouw het nu eerst even rustig op...(ik ken mezelf wel enigzins...ik kan ook maar zo helemaal door slaan in iets nieuws :-))
Wat betreft meerdere pijpen meenemen: is niet zo'n probleem. Ik heb zelf een pijpentasje voor twee pijpen (waar ik er makkelijk 3 in kwijt kan). Verder gaan bij een avond stappen of een PRF-meeting er meerdere pijpen mee. Passen ze niet meer in het tasje, stop ik ze in pijpsokken. De hele zooi gaat dan in een schoudertas, waar ook een flinke lading tabak bij gestopt word :)
Daar ga ik tzt ook maar eens over nadenken. Vooralsnog is het probleem voor mij non-existent. Op werk wordt binnen (helaas) niet binnen gerookt, en de pauzes zijn te kort (doe ik mezelf aan) om meer dan een heel klein sigaartje te roken.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door maboc »

Remon schreef:
maboc schreef:bla
Dit is in principe mijn vijfde pijp vandaag, maar de tweede met deze tabak :) Het is aan te bevelen dezelfde pijp niet te veel achter elkaar te gebruiken, maar twee keer op een dag kan op zich niet zoveel kwaad. Morgen ben ik misschien weer in een aromatic bui en rook ik mijn andere pijpen weer. Pijproken doe ik alleen als ik thuis ben, op het werk heb ik daar geen tijd voor, en met het klimaat hier is buiten roken ook geen pretje. Mocht ik wat langer van huis zijn dan gaan er wel één of twee pijpen mee met wat tabak.
Vooralsnog rook ik in de garage, want binnen mag ik van de grote baas niet roken.
En zoals Luys al schreef: als je latakia rookt moet je daar minstens 1 pijp aan wijden. Het is heel lekker, maar de smaakt blijft behoorlijk lang in de pijp hangen. Mocht je de volgende keer een fruitig tabakje uit dezelfde pijp roken, dan merk je goed dat je opeens een hele ziltige smaak in je fuitmand tegenkomt.
Aan die richtlijn ga ik me maar eens houden geloof ik...lees iets te vaak dat latakia zo'n sterke "ghost" heeft.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Markerbeer
Berichten: 124
Lid geworden op: 01 feb 2012 21:53

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Markerbeer »

Mochten we hier een kleine mini-meeting van maken, dan houdt ik me aanbevolen.
“A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure, the companion of the wise; and the man who smokes, thinks like a philosopher and acts like a Samaritan.”
-Edward George Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door robvoorburg »

Eigenlijk heb ik mij nooit gestoord aan een latakia ghost. Sterker ik vind
een pijp waar latakia uit gerookt is na enige dagen rust weldadig ruiken.
Zonder problemen stop ik vervolgens een niet latakiahoudende tabak en
rook de pijp met het grootste genoegen.

Ik vermoed dat deze geest uit Amerika is komen overwaaien. Rare jongens
die Amerikanen.

Rook eens een pijp met Rattray's Bagpipers Dream of Sir Williams Special
Blend. Over ghosts gesproken.

Gebruikersavatar
Peregrijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jan 2012 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Peregrijn »

robvoorburg schreef:Bij de Oude Leeuw mijn oude liefde Red Rappary gekocht
Ben ik erg benieuwd naar de verschillen tussen Red rapparee en Black Mallory naar jouw mening, momenteel mijn pijp gevuld met de eerst genoemde (sample van Eli) en ik ben er heel erg blij mij!
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door robvoorburg »

Black Mallory bevat wat meer latakia, maar ik kan
het niet een zware tabak vinden.
Vind ze alle twee errug lekker.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Bert van Hell »

robvoorburg schreef:Eigenlijk heb ik mij nooit gestoord aan een latakia ghost. Sterker ik vind
een pijp waar latakia uit gerookt is na enige dagen rust weldadig ruiken.
Zonder problemen stop ik vervolgens een niet latakiahoudende tabak en
rook de pijp met het grootste genoegen.

Ik vermoed dat deze geest uit Amerika is komen overwaaien. Rare jongens
die Amerikanen.

Rook eens een pijp met Rattray's Bagpipers Dream of Sir Williams Special
Blend. Over ghosts gesproken.
Dat doe ik nou ook. Een pijp roken met latakia en de volgende dag in dezelfde pijp een zoetere tabak. Aan mijn smaakbeleving doet dat niets af.
Ik rook nog wel eens een pijp met Stad Ootmarsum, waar ik de vorige dag een tabak met latakia in gerookt heb. Ik proef het er dan nog iets doorheen en ik waardeer dat zeer.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door robvoorburg »

Geinig dat wij dat delen Bert.

Gebruikersavatar
Oscar Lucite
Berichten: 142
Lid geworden op: 29 dec 2012 16:17
Locatie: Zoetermeer

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Oscar Lucite »

Remon schreef:Vandaag voor het eerst mijn blik open gedraaid, en ja, hier zit latakia in. Latakia had ik al een tijdje niet meer in de pijp gehad, maar ik weet nu meteen weer wat ik gemist heb tijdens het roken van (voornamelijk) aromatics. Ondertussen ben ik halverwege de tweede pijp en ik moet zeggen dat Black Mallory goed bevalt. Zoals al eerder geschreven werd: de latakia is aanwezig, maar houdt zich redelijk op de achtergrond, alle tabakken werken prachtig samen. Zeker aan te bevelen voor de liefhebbers van Latakia, of degenen die zich er wel eens aan willen wagen maar niet op een overkill zitten te wachten.
Dit is de tweede Rattray tabak die ik probeer en voorlopig staat deze bovenaan (Black Virginia staat op de tweede en laatste plaats, daar was ik niet zwaar van onder de indruk).
Woord voor woord eens met Remon, :!: nadat ik het eerste blik heb geopend en er een flinke pijp (of twee 8p ) van heb gerookt. Hij komt waarschijnlijk op nummer twee van de top-tien, na de Red Rapparee, natuurlijk :D
Hartelijke groet van Oscar

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door robvoorburg »

Vorige week weer eens een blik vanuit de voorraad gehaald. Aanvankelijk
was het wennen, omdat andere latakia's mij meer bevallen.
Nu, na zo'n pijp of vijf begin ik deze weer te waarderen.
Het valt mij op dat deze eenvoudiger aan te steken is en bovendien
vrij langzaam brandt.

Toch, wanneer ik hierna een blik Perfection openmaak, dan weet ik
op voorhand iets te gaan roken dat nog meer genoegen schenkt.

Afwisselen is de kunst.

Gebruikersavatar
Dolledokus
Berichten: 2542
Lid geworden op: 23 mar 2013 11:19
Locatie: Broenssem

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door Dolledokus »

Heeft iemand deze, maar vind em niet zo lekker?
Doe je ze weg eventueel? Zoek er eentje voor iemand ;)
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Rattray - Black Mallory

Bericht door junksculp »

Net deze tabak gerookt, ik vind hem echt heel erg lekker. Ik vind hem romig en zacht maar je proeft wel duidelijk de latakia. Dit wordt een blijvertje en 9,80 euro voor een blikje vind ik een nette prijs. Ik vind deze lekkerder dan de Red Rapperee.

Plaats reactie