Erinmore - Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Whitesnake

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Whitesnake »

+1 Rob!!!

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Calinero »

+2, Ook bij deze veteraan een erg geliefde flake! :wink: :D
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Hans1 »

Gisteren een blikje aangeschaft.
De eerste indruk is positief. Het is een frisse tabak, ideaal om de dag mee te beginnen.
Het is net of de flakes eerst onder de douche zijn geweest voor ze in het blikje werden gestopt. Ik ga het doosje open bewaren want het is nogal een natte bedoening.
Als ik er nu elke dag 1 ga roken, kom ik vanzelf achter de ideale tijd om het geheel open te bewaren alvorens te roken.
Of is de vochtigheid bij elk blikje weer anders?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Paasei »

Als ik jou was, zou ik het niet open bewaren.
Veel beter is de hoeveelheid flake uit het doosje nemen, en apart leggen om te laten drogen.

Een aparte flake zal sneller drogen als een volledig blik, en ondertussen blijft de inhoud van je blik langer vers.
Even aankijken, maar kan best zijn dat na een half uurtje je flake al droog genoeg is.

Je zal zo maar een dag te ver gaan met je open blik en de boel weer moeten bevochtigen... kan natuurlijk maar als het te voorkomen is doe je het imo beter niet.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Hans1
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 okt 2013 12:29
Locatie: Eibergen

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Hans1 »

Dat is een prima tip en hoogstwaarschijnlijk ook verstandiger.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Erinmore - Flake

Bericht door smoking-rob »

Ik heb zo juist mijn waarschijnlijk jaren tachtig blikje Erinmore Flake opengemaakt, hier zijn de flakes dan overdwars gesneden.
Mijn tabak is heel donker (geworden) en zacht en zoetig, lijkt wel wat op Stonehaven vind ik. Lekker hoor!
Afbeelding
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Ribbon »

Net als Smoking-rob hierboven heb ik nu ook een blikje van de Murray's versie open staan.

Eergisteren arriveerde het blikje wat ik op MP gescoord had. Het was in goede staat en nog luchtdicht verpakt. Ik check dit altijd even door (niet te hard) met mijn blote handen aan het deksel te trekken. Tot mijn verbazing popte het blikje door deze actie open. Ik hoorde gelukkig nog wel een kleine sis. De flakes lagen er op dezelfde manier bij als bij Smoking-rob en vallen inderdaad op door de donkere kleur. De vochtigheid valt te omschrijven als 'ready to go'. :)

De flakes zijn klein, dun en rechthoekig. Ze verkruimelen prima. De geur in het blik deed al vermoeden dat de 'saus' door de jaren heen aan kracht heeft ingeboet, en dit is ook te merken aan de smaak. Is dit een nadeel? Nee, voor mij niet. De topping (of casing, help me even jongens ;) ) heeft een rol op de achtergrond ingenomen, maar is toch duidelijk aanwezig. Precies zoals ik mijn aromatics het liefste heb. Echte zoetekauwen die op zoek zijn naar de fruitigheid waar Erinmore om bekend staat kunnen echter teleurgesteld worden.

Het nicotinegehalte is iets aan de hoge kant, maar voor mij persoonlijk niet hinderlijk. De smaak is echt heerlijk. Als burley-liefhebber kom ik goed aan mijn trekken en de virginia gaat mooi samen met de fruitigheid. Verder is het geheel zacht en mellow zoals het een goed belegen tabak betaamd. Binnenkort de nieuwe versie maar eens proberen voor een vergelijking.

Hier en daar wordt deze flake omschreven als een typische Lakeland tabak. Ik ben in het verleden wel eens afgeschrikt door het bloemachtige, 'oma's linnenlade' smaakje waar Lakelands om bekend staan, maar moet bekennen dat daar bij deze flake maar zeer lichtjes sprake van is.

Op de banderol staat een prijs van fl. 4,50. Als iemand op basis hiervan een idee heeft van de periode waarin het in de winkels lag hoor ik het graag. :)

Fotootje:

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Erinmore - Flake

Bericht door robvoorburg »

Ik schat begin jaren 70 van de vorige eeuw.
Ben benieuwd eens te lezen wat je van de "nieuwe" vindt.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Ribbon »

Dat zou goed kunnen kloppen Rob. De verkoper gaf al dat het blikje ongeveer 40 jaar oud was.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Ribbon »

Met dank aan dewitte heb ik gisteren ook de hedendaagse Erinmore Flake kunnen roken. Eigenlijk past mijn beleving totaal bij de hierboven beschreven 'tin description'. De burley is inderdaad mellow, zo mellow dat ik hem slechts af en toe boven de fruitgheid uithaal. Dit in tegenstelling tot de Noord Ierse versie van vroeger; hier is de burley (zoals ik eerder schreef) prominent aanwezig.

De fruitige saus is trouwens nagenoeg identiek aan de oudere versie. Het 'florale/zepige' smaakje vind ik echter niet meer terug.

De tabakssmaken onder de fruitigheid komen me wat flauwtjes over. Dit heb ik vaker bij flakes van Orlik/STG zoals de Solani flakes. Het zijn lekkere flakes, maar de smaak van de virginia's en burley's kunnen imho wel wat krachtiger. Bij mij heeft dit wel eens smaakverlies tot gevolg naar het einde van de pijp toe.
Bij de huidige Erinmore is dit echter niet storend, omdat de fruitigheid de leidende factor is in het geheel.

Al met al een degelijke Europese flake, maar (op de saus na) een heel ander verhaal dan de Murray's versie.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
evertrookt
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 mei 2011 19:00
Locatie: barneveld

Re: Erinmore - Flake

Bericht door evertrookt »

als ik bovenstaande berichten lees, zit ik nu aan 50 jaar oude tabak...;)

dat is toch wel een grappige gedachte - en het rookt prima (wellicht dat de 100 uur droogtijd, zie boven, nu ruimschoots gehaald is)


Afbeelding
... rook rustig ...

Gebruikersavatar
Heerenpijp
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:08

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Heerenpijp »

Quite jos
De eerste flake waarmee ik in de jaren zeventig begonnen ben en die ik toen vrij lang gerookt heb
Einde quote

Precies mijn verhaal . Sterker nog, t was mijn 1e tabak, daarna natuurlijk een neptune...
Ik heb er nog steeds sterke associaties mee, bij vlagen vond ik m geniaal, mits aardig vochtig, droog blijft er geen smaak van over... het bloemige, nou ja, dat klopt.
Vers uit blik, even drogen is ie heerlijk, maar uitgedroogd krijg ik m niet meer op smaak.. misschien zijn mijn smaak/ruikpapillen door ouderdom aangetast, want ik weet niet of ik m weer zal kopen
:arrow: Een keus kan maar één kant uit :arrow:
"Einleas"

Gebruikersavatar
evertrookt
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 mei 2011 19:00
Locatie: barneveld

Re: Erinmore - Flake

Bericht door evertrookt »

quote: bij vlagen vond ik m geniaal, mits aardig vochtig, droog blijft er geen smaak van over...

klopt, gisteren bedacht ik me: waar is de smaak gebleven...? de geest is uit t blik dus, jammer
... rook rustig ...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Ribbon »

Herbevochtigen is altijd een optie. Baat het niet...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Erinmore - Flake

Bericht door Robbie-san »

@evertrookt; zoals Ribbon al voorstelde, gewoon opnieuw bevochtigen, dan komt de geest terug in het blik.
Wat ik meestal doe, is een stuk van een koffie filter nat maken, uitknijpen en dan in het blik leggen. Let er wel op, dat het kofiefilterstuk, niet te nat is. Na een dag, misschien twee dagen, is je tabak weer goed en rookbaar...........
De smaak zal er van opknappen :mrgreen: :D
Ad impossibile nemo tenetur

mnoparookdepijp
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2021 01:21

Re: Erinmore - Flake

Bericht door mnoparookdepijp »

Kheb van mijn oma de pijp van haar man gekregen die van recent is overleden. tussen de oude troep veel blikjes Elinmore flake gevonden dus ben met dit tabak begonnen. Nu dat ik mn eerste blikje door heb gerookt kan ik zeggen dat ik er zeker van heb genoten. Wat is dit een fijn rook process, pijp en deze fruitige tabak spreken me zeker aan en ik zal zeker door gaan. Als ik een ding kan zeggen (ik en wel een echte amateur maarja...) ik vond de Elinmore heel nat en moest daarom ok vaak weer mn fuurtje geruiken. Heefd iemand een aanrader voor een tabak met top smaak die niet te duur is?


Cheers,

ikrooknuookpijp

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2750
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Erinmore - Flake

Bericht door oehoe »

Erinmore is ook als "losse" tabak verkrijgbaar of was 't tot voor kort althans. Die moet dan helaas vaak iets opgefrist worden met 'n zogenaamde hydro stone omdat hij te droog is. De flake goed uit elkaar trekken, desnoods een kwartier wachten, los stoppen en zééééér rustig roken heeft bij mij altijd gewerkt. Met het "rubben"van de flake gaat er trouwens al 'n flinke hoeveelheid vocht uit overigens dus dat kwartier is en was niet altijd aan mij besteed. Prima tabakje in mijn optiek overigens.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie