Danske - Blue Sky

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
niels tacoma
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 nov 2009 23:59

Danske - Blue Sky

Bericht door niels tacoma »

Tabakssoorten: Virginia, Burley en Orient tabakken.
Aroma: Puur Tabak
Snede: Middel, los
Pijpenkop: Alle soorten koppen

Afbeelding

----------------------------------------------------------------------------------

Dit was mijn eerste tabakje. Bij de Compangie in Breda aan de mevrouw gevraagt wat een mooie starters tabak is, en dit werd me meegegeven. Ach, dan vertrouw je erop dat het wel aardig is en dan het met dit pakje goedkomt.

Eerste keer pijproken. Vreemd en vaag - had wat tabak ik de ketel gestoken en vroeg me af wat er nu beter was als een sigaartje op z'n tijd. Binnen 10 min. had ik eenn eenvoudig doch duidelijk antwoord: helemaal niets...

De tabak is in een la verdwenen, en eigenlijk onlangs weer naarboven komen drijven. In de tussentijd wat meer tabaks kennis opgedaan, en had zo het idee dat het misschien de moeite waard kon zijn om het weer eens op de juiste vochtigheid te brengen.

Zo gezecht zo gedaan, en vanmorgen op m'n gemakje pijpje gevuld met een op juiste vochtigheid Danske Blue sky. Helemaal uitgerookt, en toen verbaast...

als ik heel eerlijk ben is dit voor mij een vreemde tabak. Begrijp ik 'm niet, zijn m'n smaak pupillen niet genoeg ontwikeld of juiste helemaal platgeslagen ? Ik kan hier nauwelijks plezier aan beleven, en eerlijk - dat is voornamelijk omdat ik het gevoel heb dat ik er nog niet een drupeltje smaak aan kan ontrekken...

Ligt het aan mij, of zijn er mensen die deze ervaring delen ?

Ik ben erg benieuwd....

Cheers,

Niels Tacoma
"het word hier een beetje bewolkt" hoorde ik laatst achter me op het terras waar we onze tabak genoten

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Danske Blue Sky was voor mij de meest saaie karakterloze tabak die ik ooit gerookt heb. Dat betekent niet dat hij vies is. Maar er zit gewoon niks in, op of aan inderdaad. Zo ervaar ik het tenminste ook. Beetje de light sigaret van het pijproken, wat mij betreft. Heb 'm dan ook mooi doorgespeeld in de hoop dat een ander er misschien wel iets in kon vinden. Maar zolang de tabak hier lag dacht ik elke keer dat ik overwoog hem op te steken: Er is maar een beperkt aantal pijpen dat ik kan roken per dag, en ik zie niet in waarom een daarvan zo smaakloos zou moeten zijn. Dus ging ik elke keer voor een andere tabak. Misschien is het in die zin wel een goede tabak om te 'leren' roken, op dezelfde manier als een motor met zo min mogelijk kracht een manier is om te leren rijden. Niet afgeleid door andere zaken, kan je je bezig houden met de rooktechniek zonder al teveel gevaar te lopen. Maar ik zou een beginnende pijproker toch eerder iets met charme aanraden, zodat hij de pijp niet voorgoed weglegt.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

... doorgespeeld aan mij, inderdaad. :lol:

Met dank!

Want ik mag deze tabak wel. Ik kom er dan ook steeds meer achter dat ik van de gesausde tabakken alleen de subtiele *top* tabakken kan waarderen en verder vooral de naturel tabakken.

Het is inderdaad een milde baai, maar ik hou ervan. Ik zal binnenkort eens een baai-vergelijk project doen, tussen Echte Friesche Heerenbaai, Voortrekker en Danske Blue Sky.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Bleu sky kon me niet echt bekoren te zacht en smaakloos,mijn eerste beginners tabak was skandinavik regular meer smaak en toch heel zacht.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Het is een uitstekende starterstabak want je kunt hiermee je pijp goed brandende houden. Zelf vind ik hem ook niet echt bijzonder maar voor een beginnende pijproker is het belangrijk dat je eerst leert roken. Een tweede voordeel is dat de tabak ondanks de makkelijke brandbaarheid niet scherp is. Een aroma kan ik wel degelijk bespeuren. Je ruikt in het pakje en proeft tijdens het roken het warme soepele aroma van de burley.
Overigens kan de mate van aanstampen van grote invloed zijn op de smaakbeleving.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Heeren dank, aan de ene kant kosten jullie mij een hoop euro's (vind dat niet erg hoor) aan de andere kant kan het ook wel weer eens schelen.

Prachtig die uitwisseling van kennis en ervaring.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Klopt, ik vind die tabak best ok, maar gewoon eerder smaakloos. Niet speciaals, maar ook niet slecht. Ik verkies aromatischere, gesausde tabakken.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Ik heb deze mogen proeven in een tabakszaak in Laren. Niet echt my cup of tea... Een vlakke smaak, geen lekkere roomnote en een ietwat pittige brand.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
evertrookt
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 mei 2011 19:00
Locatie: barneveld

Re:

Bericht door evertrookt »

annie69 schreef:Bleu sky kon me niet echt bekoren te zacht en smaakloos,mijn eerste beginners tabak was skandinavik regular meer smaak en toch heel zacht.
helemaal mee eens :!:
ben van de saus af en op de baai (hier SOEK genoemd... :wink: ) samen met skandinavik regular
... rook rustig ...

Winslow Collector

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Winslow Collector »

Puur roken van deze tabak is ook niet echt mijn dingetje. Danske Blue Sky is een ideale tabak om te mengen met andere.

Het verhoogt de brandbaarheid van een moeilijk brandbare tabak en vermindert de intensiteit van de andere tabak, qua smaak en scherpte.

Voor mensen die wel een aangename roomnote willen hebben, maar zelf niet echt graag aromatische tabakken roken, is een menging van 1 op 1 met deze Blue Sky een mooie oplossing: rookbaar voor de roker (want minder intens aromatisch) en toch een mooie roomnote voor de omgeving die misschien niet van Latakia e.d. houdt.

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Calinero »

Een wat milde tabak en de vervanging van Coopvaert Naturel die ik gebruikte als inrook tabak voor mijn nieuwe pijpen.
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Gebruikersavatar
Marc Den Haag
Berichten: 575
Lid geworden op: 12 aug 2011 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Marc Den Haag »

Half om half gemengd met Solani Gold levert Danske Blue Sky een zachte mix op met een aangename, eveneens zachte, roomnote. :) Die laatste lijkt overigens geheel op het conto van de Danske Blue Sky te moeten worden geschreven, want de Solani Gold (met latakia) blijft volgens mijn omgeving nagenoeg karakterloos. :?

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Terpentijn »

Ik was gisteren in Amsterdam bij Andringa en die vertelde mij dat je Blue Sky vooral als mengtabak moet zien, voor het neutraliseren van andere tabakken om net zolang te mengen dat je het zelf weer aangenaam vindt. Hij verkocht het ook zelden aan mensen die het puur rookten.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
Marc Den Haag
Berichten: 575
Lid geworden op: 12 aug 2011 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Marc Den Haag »

Terpentijn schreef:Ik was gisteren in Amsterdam bij Andringa en die vertelde mij dat je Blue Sky vooral als mengtabak moet zien, voor het neutraliseren van andere tabakken om net zolang te mengen dat je het zelf weer aangenaam vindt. Hij verkocht het ook zelden aan mensen die het puur rookten.
Welaan, dat klopt dus! :D

Gebruikersavatar
Marc Den Haag
Berichten: 575
Lid geworden op: 12 aug 2011 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Marc Den Haag »

Calinero schreef:Een wat milde tabak en de vervanging van Coopvaert Naturel die ik gebruikte als inrook tabak voor mijn nieuwe pijpen.
Probeer ook eens de Skandinavik Regular als inrooktabak! Die werd mij ooit door Willem Schimmel voor dat doel aanbevolen en bevalt verdraait goed. Ben benieuwd hoe je de vergelijking van die twee vindt! 8)

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Calinero »

Marc Den Haag schreef:
Calinero schreef:Een wat milde tabak en de vervanging van Coopvaert Naturel die ik gebruikte als inrook tabak voor mijn nieuwe pijpen.
Probeer ook eens de Skandinavik Regular als inrooktabak! Die werd mij ooit door Willem Schimmel voor dat doel aanbevolen en bevalt verdraait goed. Ben benieuwd hoe je de vergelijking van die twee vindt! 8)
Die zal ik eens in mijn achterhoofd houden, Marc! :wink:
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Geoff »

Calinero schreef:
Marc Den Haag schreef:
Calinero schreef:Een wat milde tabak en de vervanging van Coopvaert Naturel die ik gebruikte als inrook tabak voor mijn nieuwe pijpen.
Probeer ook eens de Skandinavik Regular als inrooktabak! Die werd mij ooit door Willem Schimmel voor dat doel aanbevolen en bevalt verdraait goed. Ben benieuwd hoe je de vergelijking van die twee vindt! 8)
Die zal ik eens in mijn achterhoofd houden, Marc! :wink:
Die Skandinavik gebruik ik ook altijd als inrook tabak. Die is zeker aan te raden. Hij heeft wat meer body dan de Danske Blue. Maar met Coopvaert Naturel kan ik hem niet vergelijken.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Rhialto »

Werdt mij geadviseerd deze te roken als beginner. Zoals velen dus :)
Maar om deze dus te mixen met kentucy bird. En dat is een prima mix!

Bonton
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 mar 2019 12:37
Locatie: Mavikent/Turkije
Contacteer:

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Bonton »

Hallo, ik ben nu op zoek naar een goede beginnerstabak,
Ze hebben me in de zaak waar ik mijn pijp heb gekocht Havezaethe minstreel verkocht, maar gaat snel uit lukt niet zo,
Ieder advies is welkom b.v.d.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Sidekickelvis »

Bonton schreef: 22 mar 2019 11:37 Hallo, ik ben nu op zoek naar een goede beginnerstabak,
Ze hebben me in de zaak waar ik mijn pijp heb gekocht Havezaethe minstreel verkocht, maar gaat snel uit lukt niet zo,
Ieder advies is welkom b.v.d.
Dat ligt niet aan de tabak maar aan de beginnende roker. Iedereen hier kent het nog. Oefenen is de enige remedie. Vooral wanneer te tampen is een gevoel dat je even moet ontwikkelen. Minstreel is helemaal geen slechte begintabak.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Danske - Blue Sky

Bericht door Robbie-san »

De kunst zit in het stoppen van de pijp. Dit is iets wat je gaandeweg leert. Op dit forum staan veel tips ocer het stoppen van een pijp........... succes!!!
Ad impossibile nemo tenetur

Plaats reactie