Solani - Silver Flake (Blend 660)

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Solani - Silver Flake (Blend 660)

Bericht door Pieter »

Ja! Ik moet toegeven dat er uiteindelijk niet extreem veel verschil in smaak is tussen de twee. Heb deze tabak wel wat beter leren te waarderen, maar hij heeft best een behoorlijke gebruiksaanwijzing wil je de juiste smaken eruit krijgen, en straft behoorlijk af als je die niet volgt. Ik ben bezig met een wat uitgebreidere review, die verschijnt binnenkort.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Solani - Silver Flake (Blend 660)

Bericht door Pieter »

Solani - Silver Flake

Deze review gaan we beginnen met een disclaimer. Zoals ik al in eerdere berichten in dit onderwerp heb uitgelegd heb ik deze tabak voor het eerst gerookt in 2013. Met dank aan Ducheyne heb ik inmiddels kunnen concluderen dat die tabak na 8 jaar kurkdroog in de opslag gelegen te hebben nog steeds in de buurt zit van de originele smaak, maar er zijn wel wat verschillen. Desondanks zal deze review primair gaan over de oude partij die ik langzaam aan het oproken ben.

De samenstelling van de Solani Silver Flake is voor mij een beetje en mysterie. Zoals je in de eerste post in dit onderwerp kunt lezen biedt Solani hem zelf aan als primair een Virginia flake met wat Kentucky toegevoegd. Hoewel ik niet kan ontkennen dat die twee elementen zeker in deze flake aanwezig zijn, is het naar mijn smaak meer primair een Burley flake. In de omschrijving wordt het woord Burley echter nergens genoemd. Een beetje verwarrend, dus.

Simpel uitgelegd: Kentucky is óók Burley, alleen de fire cured variant daarvan. En eigenlijk denk ik dat de Kentucky die gebruikt wordt in deze blend maar een zeer lichte cure heeft, omdat de rokerige smaak van een volle fire cured eigenlijk niet zo prominent aanwezig is in deze tabak. Wat je dus zou verwachten naar gelang de beschrijving is een Virginia flake met wat Kentucky, maar eigenlijk is het primair een Burley flake met een lichte zweem van het Kentucky-aroma, en waar de Virginia meer een ondersteunende rol speelt.

De tabak wordt aangeboden in een rechthoekig blik met daarin een plastic zak met de tabak. Niks luchtdicht, dus het beste om deze snel over te doen in een weckpot of andere luchtdichte houder. Het is een tamelijk losse flake, die eigenlijk vanzelf uit elkaar valt in lange vezels. Die vezels kun je het beste vouwen en wat draaien alvorens deze te stoppen.

Het stoppen van deze tabak is overigens een precies karwei. Zoals eigenlijk bij alle flakes kan je hem niet te strak stoppen, want een flake zwelt tijdens het roken op, en een te dicht gestopte pijp slibt dan dicht. Maar nog veel belangrijker is om deze flake niet te los te stoppen, want dan brandt hij erg scherp en komt de smaak niet tot zijn recht. Met een filterpijp wordt te los stoppen nog aardig vergeven, maar zonder filter word je echt meteen genadeloos afgestraft en is de tabak gewoon niet lekker.

De smaak is vrij licht, zoals gezegd is het een tamelijk lichte Kentucky-smaak, met op de achtergrond een lichte zoetheid van gedroogd fruit die uit de Virginia komt. De Burley is naar mijn idee vooral aanwezig als medium, en voegt van zichzelf niet veel smaak toe.

Bij de minder gerijpte tabak is de smaak iets anders, misschien net wat meer rokerigheid, en de Virginia smaakt wat minder vol en zoet, maar voegt nog wat grassigheid en een beetje citrus toe, maar is denk ik logisch dat dat met 8 jaar rijping niet meer aanwezig is.

Voor mijzelf heb ik besloten dat omdat deze tabak zo lastig tot zijn recht komt ik het restant nog ga oproken, maar hij niet meer in de herhaling komt. Er zijn gewoon veel betere flakes te vinden, ook met Burley en Kentucky - ik noem een Peterson Irish Flake of Solani's eigen Aged Burley Flake. Ook Virginia/Kentucky blends zijn er in niet-flakevorm in een stuk betere uitvoeringen, zoals HU Director's Cut, een van mijn favorieten. Als je echter toch geïnteresseerd bent geworden door bovenstaand, en zeker als je uitsluitend filterpijpen rookt, is deze tabak best een poging waard. Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die deze tabak wel weten te waarderen. Dat ik dat niet doe is denk ik eerder mijn gebrek dan dat van de tabak.

2/5
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Solani - Silver Flake (Blend 660)

Bericht door Chris »

Bedankt voor je uitgebreide review Pieter, tabakservaringen van mede pijprokers vind ik mee van de leukste onderwerpen van onze hobby. Ik kan zo verdwalen in de reviews op tobaccoreviews.com. Maar dat even terzijde.

In je verslag lees ik niks over perique terug. In mijn ervaring is dit toch ook wel een speler in de blend, of zit ik er helemaal naast? Bij mij staat de tabak solide in de top 5. Janneman flake vind ik er sterk op lijken , die heeft net wat meer zoetheid. Het stoppen vind ik heel eenvoudig, het gaat eigenlijk zonder problemen altijd goed, een van de pluspunten van de flake. Meer een lang lint eigenlijk (vandaar ook de vlieger op Janneman flake).

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Solani - Silver Flake (Blend 660)

Bericht door Pieter »

Janneman Flake is heel lekker, maar wel echt een ander beest. In deze tabak zit voor zover ik heb kunnen uitvinden of proeven geen Perique.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie