Hoe vast moet een mondstuk nu eigenlijk zitten...

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Hoe vast moet een mondstuk nu eigenlijk zitten...

Bericht door superpelic »

Misschien een rare vraag, maar ik heb hier pijpen waar ik spieren van kweek als ik het mondstuk moet los draaien en dan sommige pijpen draaien vanzelf los, (moet ik amper aan draaien).

Wat is nu de juiste (rustige) vastheid?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Ergens tussenin... :lol:

Te los is als het mondstuk er vanzelf uit zou gaan. Pas dan moet je er iets aan doen. Blijft het echter zitten tijdens roken en kan je 'nee' knikken zonder dat je de kop door de kamer lanceert, dan zou ik het zo laten.

Te vast... bij zulke vaste toestanden al 1 raad : NOOIT warm uit elkaar halen (geldt eigenlijk voor zowat alle pijpen - een conische army mount zoals de peterson systems vormen een uitzondering) . Na het roken een uurtje wachten vooraleer je de pijp uit elkaar haalt. Is het dan nog zo moeilijk moet je overwegen: is het gevaarlijk, voelt het alsof je iets gaat beschadigen bij het uit elkaar halen? Is dat dan echt zo, dan kan je beginnen met hoge korrel schuurpapier, of met cif of vim. Dat laatste kan al genoeg zijn om van bijna muurvast naar gewoon vast te gaan.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

ik had er eentje bij welke piepte bij het loshalen,
heb met een potlood,enkele streepjes aan binnenzijde van
het schuifstuk getrokken,
en mondstuk er weer in gedaan met draaiende beweging,
daarna nog twee maal potlood erdoor strepen,
en mondstuk gaat stukje soepeler erin/eruit,
en hiet piepen is weg,
grafiet van potlood heeft smerende werking,
verder moet hij niet al te strak erin/eruit gaan vind ik 8)

Bruyère
Berichten: 256
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:29
Locatie: Mechelen - België

Bericht door Bruyère »

Grafiet is inderdaad schitterend als smeermiddel. Smaak en geurloos, een beetje was is meestal contraproductief, het dringt in het hout en doe het een "ietsiepietsie" opzwellen waardoor de steel nog erger knelt.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Was is nu net de eerste truc bij loszittende mondstukken, voor een vastzitten mondstuk is inderdaad grafiet de beste oplossing.
De meeste te vast zittend emondstukken die ik heb gehad leken overigens opogelost te worden door de tiege en het gat eens heel goed met alcohol en wattenstaafjes schoon te maken. Ik vermoed dat een aanslag van rook, teer en dergelijke voor een soort van 'plakkerigheid zorgde. Na schoonmaken waren de problemen bij mijn pijpen helemaal weg.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

interessant topic eigenlijk. ik had het onlangs ook met een pijp, muurvast. ging uiteindelijk redelijk, maar was best eng.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Plaats reactie