Samuel Gawith - Balkan Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Samuel Gawith - Balkan Flake

Bericht door Ribbon »

Dit topic verdient een schopje. Alleen al omdat vele oudgedienden hun zegje doen over deze flake. Een ware prf-classic dus.

Gypscoprotheres kwam ik overigens nog tegen op BOA; het gaat hem wel.

Mijn blikje heb ik gisteren opengemaakt en de inhoud in een weckpot gestopt. Vandaag was ie droog genoeg en het resultaat mag er zijn wat mij betreft. De term 'Balkan' vind ik eigenlijk niet echt passend omdat bij die blends vaak wat meer oriëntaalse tabakken aanwezig zijn, terwijl dit een typische twee componenten (Va./lat.) blend is. Verder is hij lekker zacht en nergens scherp, ook niet bij doorpaffen. Zoals Rob hierboven al aangeeft is het geen blend om bij te lullen; voor je het weet is ie uit. Bij een rooksessie met aandacht komt hij echter prima tot zijn recht.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Samuel Gawith - Balkan Flake

Bericht door Arno »

Net heen door een blikje met latakia dus kon ik een andere open maken. Geïnspireerd door dit maar een (wat ouder) blikje Balkan Flake open gemaakt. Heeeeeel zacht en verrassend smaakvol!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Samuel Gawith - Balkan Flake

Bericht door Chris »

De term Balkan past zeer goed bij deze tabak. De oriëntaalse tabak komt goed tot uiting, dit is zeker niet slechts Virginia/latakia. Ik proef volop de kruidige orientaalse tabak. De juiste (flake?)pijp hierbij nemen is een vereiste. Latakia is de tabak dat het geheel afrondt, ligt niet op de voorgrond maar is als het cement tussen de stenen.

Hele mooie tabak, vreemd genoeg kreeg ik een flashback naar vroeger, tijdens een avondvierdaagse van toen.....(?)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Samuel Gawith - Balkan Flake

Bericht door Ribbon »

Volgens zowel SG als de vele reviewers op TR is er toch echt geen oriental in de blend aanwezig. Verwar je hem niet met een ander?

http://www.tobaccoreviews.com/blend/207 ... lkan-flake
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Samuel Gawith - Balkan Flake

Bericht door Chris »

Ribbon schreef: 05 jul 2019 07:37 Volgens zowel SG als de vele reviewers op TR is er toch echt geen oriental in de blend aanwezig. Verwar je hem niet met een ander?

http://www.tobaccoreviews.com/blend/207 ... lkan-flake
Heel lekker tabakje verder hoor, maar ik kreeg de indruk met een iets pittigere versie Red Rapparee te maken te hebben. Die kruidigheid die ik daar uit haal vond ik terug in deze tabak.

Ik had eerlijk gezegd meer latakia verwacht, na berichten hier op het forum gelezen te hebben. Toen ik het blik open maakte stak ik mn neus erin maar ik was verbaasd dat ik niet die latakiabom in mn neus kreeg. Hiervoor rookte ik alleen Bothy Flake in die pijp, dus geen ghost. Ik heb het blikje zo’n 4 weken geleden gekocht in Brugge.
Zou er een foutieve tabak in het blik zitten...

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Samuel Gawith - Balkan Flake

Bericht door Chris »

Fotootje van de inhoud en klein stukje van de deksel

Afbeelding

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Samuel Gawith - Balkan Flake

Bericht door Asmodeus »

Chris schreef: 05 jul 2019 19:12 Hiervoor rookte ik alleen Bothy Flake in die pijp, dus geen ghost.
Zou het misschien kunnen zijn dat het verschil in smaakbeleving toch iets te maken heeft met Bothy Flake ? Begrijp me goed, met zeker 30-40 geledigde blikjes ben ik beslist een liefhebber van deze flake.Hoewel deze zeker geen pijpverziekende ghost achterlaat proef ik de karakteristieke mix van goedkope whiskey, schoenenlijm en een zweempje natte hond altijd wel een tijdje terug in een pijp.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Samuel Gawith - Balkan Flake

Bericht door Chris »

Asmodeus schreef: 05 jul 2019 22:10
Chris schreef: 05 jul 2019 19:12 Hiervoor rookte ik alleen Bothy Flake in die pijp, dus geen ghost.
Zou het misschien kunnen zijn dat het verschil in smaakbeleving toch iets te maken heeft met Bothy Flake ? Begrijp me goed, met zeker 30-40 geledigde blikjes ben ik beslist een liefhebber van deze flake.Hoewel deze zeker geen pijpverziekende ghost achterlaat proef ik de karakteristieke mix van goedkope whiskey, schoenenlijm en een zweempje natte hond altijd wel een tijdje terug in een pijp.
Zou kunnen... gisteren nog eens de proef op de som genomen, nog eens een flake in dezelfde pijp en ik had een andere smaakbeleving (iets drogere flake). Het kruidige (kruidnagel o.a die ik in Red Rapparee oppik) haalde ik er nu niet of veel minder uit. En ook dacht ik mijn stellige overtuiging toch maar eens flink bij te stellen en mezelf af te vragen of er een rookie of the year prijs bestaat... 😉 de latakia is de brenger van de spice in deze.

Mooie beschrijving van de Bothy Flake, staat bij mij ook hoog op de lijst. Muffe zweterige latakia, Virginia en een snufje suiker, natte hond kan ik ook goed begrijpen! Haha mooi

Plaats reactie