Systeempijp versus "gewoon" hout

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Systeempijp versus "gewoon" hout

Bericht door teunis »

Van een goede vriend heb ik enige tijd geleden twee oudere pijpjes gekregen: een Falcon en een Lindbergh.

Na grondige reiniging deze eens gevuld met Troost Slices en aangestoken. Wat een bijzondere ervaring! De tabak smaakt helemaal niet zoals ik het uit de "gewone" pijpen gewend ben :shock:

Ter vergelijking eens de pas ontvangen BB gestopt; die is immers ook grondig gereinigd door Dré. Zou namelijk aan de reiniging kunnen liggen, toch? In de BB smaakt Troost weer als vanouds! :lol:

Ook de sample van Borkum Riff Bourbon (bedankt, Dré) smaakt uit de BB veel voller dan uit de Falcon... net of de helft van de smaak 'verdwijnt'.

dan rijzen er een aantal vragen:

Is dit nu suggestie van mij of klopt het inderdaad dat door het systeem van Falcon smaak wordt weggefilterd?
Zou de 'natte prop onderin' bij normale pijpen dus een extra toevoeging van smaak geven?
Zo ja, geeft dan een pijp met porcelijnen kop de meeste smaak?

BTW, de beide systeempijpjes lekken niet of nauwelijks, er wordt derhalve naar mijn idee geen valse lucht aangezogen.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Systeempijp versus "gewoon" hout

Bericht door Rob »

teunis schreef:dan rijzen er een aantal vragen:

Is dit nu suggestie van mij of klopt het inderdaad dat door het systeem van Falcon smaak wordt weggefilterd?
Persoonlijk vind ik de smaak beter uitkomen in de Falcon dan in hout, net als ik porcelein van Zenith net iets beter vind, maar klei weer minder... Maar wie weet koop ik ooit nog eens een hoogkwaliteitpijp als een Winslow, en misschien merk ik dan verschillen. Mijn smaakbeleving zit 'm vooral in: hoe rustig rook ik, ruik ik de rook om me heen, en hoe beleef ik het mondstuk. Soms heb ik het idee dat zelfs de omgeving waarin ik zit invloed heeft op het roken. Nergens rook ik zo lekker als in Leerdam...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Systeempijp versus "gewoon" hout

Bericht door Martin Romijn »

Rob schreef: Nergens rook ik zo lekker als in Leerdam...
hehe....dan moeten we binnenkort daar nog maar eens een pijpje roken. Misschien zijn er wel meer liefhebbers om daar bijv. op een zaterdagmiddag een pijpje op te steken.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Altijd een leuk excuus om ergens de boel blauw te zetten...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Altijd leuk om weer eens de stoomlocomotieven aan het station in Leerdam de zien. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik heb geen ervaring met Falcon, maar wel met Super Twist systeempijpen die er op het oog in elk geval vrijwel gelijk uitzien (als ik me niet vergis was Super Twist ook van Lindbergh).

Afbeelding

Ik blijf het uiterlijk wat vreemde gevallen vinden, de enige systeempijpen die ik echt mooi vind komen van de Amerikaanse firma Kirsten, en dan voornamelijke hun gebogen en helemaal gebogen pijpen. Die hebben een heel jaren '20 Art-Deco design, en zien er echt anders uit.
Afbeelding
http://www.kirstenpipe.com/page_pipestyles.shtml

Maar de eerlijkheid gebied ook te zeggen dat de twee Super Twist's die ik heb allebei heel erg prettig roken. Ik kan niet zeggen dat ze de smaak dempen, ze maken tabak wel wat minder scherp, en ze zijn een genot om schoon te houden. Zelfs de kaarsrechte stelen die ik heb zijn gemakkelijk gewoon tussen de tanden te houden, de pijpen zijn inderdaad licht. Verder heeft Falcon ook nog meerschuim koppen en een wat kleinere maat koppen als variatie. Waar je een normale pijp echt niet warm uit elkaar moet halen, lijken deze ook geen schade op te lopen van warm koppen wisselen; met één of twee stelen en een hand vol koppen ben je eigenlijk klaar. Er bestaat zelfs een mooi tasje voor zo'n set.

Ik vind het eigenlijk redelijk ideale pijpen. Alleen dat uiterlijk... En voor mijn gevoel wordt dat ook niet echt beter met de 'normale' stelen die Falcon heeft, het blijven toch wat rare gebakjes om te zien.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Even een update:

Na de pijpen een aantal keer gerookt te hebben, komt de volle smaak terug!

Blijkbaar was dat hele kleine beetje valse lucht voldoende om een andere smaak te geven. Nu de houten koppen beter sluiten en absoluut geen valse lucht zuigen, proef ik weer meer de tabak. Wel ietsjes anders, maar dat zal aan het systeem liggen, zoals Janneman al schreef: minder scherp.
Mijns inziens meer alsof je een sigaret rookt, inderdaad droger, koeler...
Ik kan het niet goed omschrijven, maar zodanig prettig, dat ik de laatste dagen vaker de Falcons rook dan de gewone pijpen. Is dat de aantrekkingskracht van het spelen met het nieuwe speeltje, of moet ik vaststellen dat de Falcon me beter bevalt???:roll:

Ik moet zeggen dat ik het zeer zeker geen vervelende pijpen vindt...
Het schoonhouden is een fluitje van 2 cent, de kop heeft zodanige kleine afmetingen, dat ik er een klein kwartiertje mee doe, wat lang genoeg is voor een pauze. Voor de langere sessies na het avondeten heb ik dan de BB, Hilson of de mandjespijpen; andere tabak dan overdag erin en een glas met wat lekkers...

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de Falcon een blijvertje is, en ach, dat wat industriële uiterlijk vind ik niet zo erg; bovendien is er in Engeland een 'onderstel' te koop wat meer het uiterlijk heeft van een volledige houten pijp, de Falcon international stem.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

Ook ik heb zoals janneman al beschreef een echte kirsten pijp,het rechte model.
http://www.kirstenpipe.com/page_pipestyles.shtml
En ik moet ook zeggen ze roken perfect,mooi droog,naturel van smaak en lekker koel.
Het schoon maken van deze pijp is in 5 min gebeurd en je hebt maar een vel van een keukenrol nodig,das meer dan genoeg.
Je hoeft en kan geen filter te gebruiken maar de holle stem houd heel veel vocht en vuil tegen,net zo goed als een filter.
En nog een voordeel,je kan de kirsten meerdere keren roken op een dag want het hout wordt niet vochtig en de smaak blijft het zelfde.
Afbeelding
Het is de bovense van die twee op de foto.
De onderste is een quiet comrade van elies freehands uit belgie,die rookt ook mooi droog en koel en kan je ook gebruiken met een 6mm filter maar het hoeft niet.
Ook heb ik nog een oude falcon van mijn vader gekregen.
Maar de kirsten blijft wel een van mijn favoriete systheem pijp
Misschien dat ik in de toekomst nog een full bent kirsten betsel.

gr ton

Plaats reactie