Win een Talbert-pipe voor het goede doel!

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Win een Talbert-pipe voor het goede doel!

Bericht door Massis »

Trevor Talbert verloot een van zijn mooie pijpen (een Grade 4 Ligne Bretagne, model Oom Paul) voor het goede doel!

$20 voor een tombolalotje, en de winnaar krijgt de pijp. Alle opbrengsten gaan naar de slachtoffers in Japan.

Deelnemen kan je via:
http://www.talbertpipes.pair.com/japan.shtml

De pijp:
Afbeelding

Uiteraard staan er meer foto's op de website :-)

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Volgens mij kan je wel een paar Japanners kwijt in die bowl.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

als men ze terug kan vinden
Kynikos schreef:Volgens mij kan je wel een paar Japanners kwijt in die bowl.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Mooi model, mooie pijp, daar niet van.

Maar ik vrees een beetje voor die dunne wanddikte. Heb ooit eens begrepen, dat een pijpenmaker 4 mm aanhoudt voor de wanddikte. En ik kan mij vergissen, maar deze lijkt daar angstig dichtbij te zitten. Vind die wand nogal iel, maar misschien vertekent het beeld/foto wel iets.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ik denk wel dat je gelijk hebt. Maar dit model zie ik wel vaker met een dunne wand.

Hier is 'ie up close:

Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

drfretboard schreef:Ik denk wel dat je gelijk hebt. Maar dit model zie ik wel vaker met een dunne wand.

Hier is 'ie up close:

Afbeelding
Ghe ghe ghe, zit nu op mijn werk (oh oh, wat heb ik het weer druk) en kan wel de grote foto van massis zien, maar niet jouw toevoeging. Ligt aan de instellingen op mijn werk, dus zal straks thuis nog eens kijken.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Zo dan:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door drfretboard op 17 mar 2011 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

drfretboard schreef:Zo dan:

Afbeelding
Eeeh, ja? Ik lees "Zo dan:" en dan niets meer. Bedankt voor je moeite, maar doe geen moeite Drfretboard, het ligt aan de instellingen hier op het netwerk. Ik kan veel op internet bereiken en surfen, maar sommige zaken zijn "blocked".

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Zo, bedankt Drfretboard. Die close-up heb ik even opgemeten op mijn scherm. Even wat reken- en beredeneerwerk:

Buitendiameter 95 mm op mijn scherm
Binnendiameter 73 mm op mijn scherm
Verschil 22 mm, dus 11 mm voor de wanddikte (nogmaals: op mijn scherm)

STEL, dat de diameter van de ketel in het echt 25 mm is (wat al ruim is, maar het ziet eruit als een forse pijp). Dat zorgt voor een "beeldschermfactor" van 2,92 met de maat van 73 mm op mijn scherm (want 73 gedeeld door 25).

Dus de wanddikte op scherm van 11 mm delen door die factor 2,92 geeft een "werkelijke wanddikte" van 3,8 mm. Dus krap aan op deze wijze berekend en beredeneerd.

Mocht het zo zijn, dat de werkelijke binnendiameter kleiner is dan 25 mm (20-23 mm is toch wel normaal voor de meeste pijpen), dan wordt de beeldschermfactor hoger en daarmee de werkelijke wanddikte nog een tikkeltje kleiner.

Is bovenstaande te volgen? Ik hoop het wel. Al met al is mijn conclusie: echt een zeer mooie pijp, maar een gevaarlijk dunne wanddikte. En dat niet alleen aan de bovenste rand, maar uitgaande van een redelijk rechte ketel aan de binnenzijde en dus een groot deel van de ketel met een dunnen wanddikte, lijkt dit me een pijp die voor zeer warme vingers zorgt.

Bovenstaande en mijn idee daarover staat of valt met de redenering van Poul Winsløw, dat hij minstens 4 mm voor de wanddikte neemt om het hout de warmte te laten isoleren en het vermogen van het hout om vocht op te nemen. Dus vooralsnog geen wet van Meden en Perzen, maar toch wel een indicatie die ik even vasthoud bij gebrek aan "tegenbewijs". :wink:

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Helemaal eens. Een pijp, hoe fraai en sierlijk ook, met een (te) dunne wand zal ik niet kopen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

22 mm wijde boring (staat helemaal rechts in en afzonderlijke kolom op de gelinkte pagina). En dat maakt het inderdaad tot een wel erg dunwandige pijp... Overigens weet ik nog van vroeger dat Trevor Talbert altijds heel erg bezig was met het gewicht van pijpen. Dit is een forse pijp (15 cm, kop 5,5 cm hoog) en ik denk dat de wand onder andere zo dun is om het inderdaad licht te houden.

Ik ben overigens ook geen liefhebber van dunne wanden. Veel risico, en soms -mijn ervaring is dat daar bijna geen peil op te trekken is- inderdaad 'too hot to handle'. Dan maar wat stevigere kauwspieren...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Niet dat ik van plan ben deze aan te schaffen, maar wel volgende bedenking/vraag:

zijn dunwandige pijpen dan beter geschikt voor de koeler rokende flakes? Of blijft het een risico?
Groeten,
jarnogab

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Lood om oud ijzer.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

gotcha! thx
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5207
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Bericht door Massis »

Om even duidelijk te maken, ik heb het Trever eventjes gevraagd, maar de wanden van deze pijp zijn dus wel degelijk 7mm dik. Bovenaan de rand is het iets dunner, maar hij word onmiddelijk dikker naar beneden toe. De kop loopt dus ook een beetje konisch.

Plaats reactie