Teletijdmachine: pijproken in de jaren '60 en '70...

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Teletijdmachine: pijproken in de jaren '60 en '70...

Bericht door janneman »

Onlangs kreeg ik van een oude vriend zijn pijpenrek en pijpencollectie. Hij rookt al een paar decennia niet meer, en dacht dat ik er misschien nog wat aan had. Wat ik kreeg was puur onverdund jeugdsentiment...

Op zijn werkkamer bleek het rek nog steeds keurig aan de muur te hangen op grijpen afstand van zijn bureau. Er zat stof op, maar geen 30 jaar stof; ondanks niet meer roken was de zaak nog min of meer schoon gehouden ook. Hij pakte het rek af, en we hebben nog een uurtje op de bank zitten kletsen. Hij kon me van elke pijp nog vertellen waarvoor hij bedoeld was, hoe hij rookte en smaakte, en wat eventueel de speciale tics waren die bij een bepaalde pijp hoorden.

Nu klinkt dat 'zijn rek en pijpencollectie' naar een hoop. Maar dit is het pijpenrek van een pijproker, zoals dat er in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw uitzag. Pijproken was een dagelijkse, zelfs een fulltime bezigheid. Maar tegelijk was pijproken niet de hobby, de vrijetijdsbesteding die het nu is. En zo'n pijpenrek zag er dan ook wat anders uit...

Afbeelding

Wat om te beginnen iedereen hier en nu zal opvallen, is hoe weinig pijpen het eigenlijk zijn... Pijp een dag laten rusten na één keer roken? De meeste mensen rookten de hele dag en dag in dag uit één en dezelfde pijp... Pijpen waren gebruiksvoorwerpen, geen verzamelobjecten. In alle eerlijkheid hoort daar welk de constatering bij dat er meestal andere tabak gerookt werd dan wat nu de norm is, en ook op een andere manier gerookt werd.
Om te beginnen werd er heel veel baai gerookt, en als het geen baai was, dan was het toch meestal tabak die droger was en droger rookte dan de meeste tabakken die we nu hebben. Verder werd een pijp niet volgestopt en dan in één keer leeg gerookt. In feite liep je wel de hele dag met een pijp in je mond, maar die was de halve tijd uit. Af en toe, als je zin had stak je hem weer aan, rookte een kwartiertje of zo, en dan ging hij wel weer een keer uit... Het gevolg van die manier van roken was dat een pijp in elk geval minder nat werd van het roken zelf (over in het mondstuk zeveren wil ik het even niet hebben...). Al met al had een pijp met die tabak en manier van roken wat minder vocht problemen.

Toch had een pijp op die manier wel een zwaar leven, en een pijp ging dan ook geen mensenleven mee. Geen ramp, aangezien het doorgaans ook geen dure 'merkpijpen' waren, maar tamelijk naamloze gevallen, soms uit het fameuze mandje, soms ook net een slagje duurder. Roken tot hij stuk ging, en misschien nog een paar keer repareren voor zover mogelijk. Dat gebeurde dan met een papje van waterglas en koolstof-schraapsel uit de kop (in een ander draadje al genoemd). Een in de pijp gebrand gat was er redelijk mee dicht te plamuren, en zelfs een aan stukken gerookte pijp liet zich er nog wel min of meer mee lijmen (hij werd wel 'breekbaar'). Zo'n zwaar gerookte pijp was dan ook de enige echte lievelingspijp van een roker. Er waren wel anderen, maar die zagen toch echt minder actie. Het hierboven staande rek is daar een duidelijk voorbeeld van; links op de flank zien we de dagelijkse pijp...

Afbeelding

Om te beginnen was de bovenkant van de kop ooit eens gewoon vlak, zoals bij elke normale pijp. In die tijd waren pijpen-aanstekers hier niet zo gebruikelijk. Je gebruikte lucifers, of een toen redelijk nieuwe uitvinding: de Bic wegwerpaansteker. Gewoon de vlam wat hoger zetten, en het ging best. De diepe golving voor en achter in de bovenrand is het gevolg van een aansteker, pak hem beet 20 tot 40 keer per dag, 364 of 365 dagen per jaar, een paar jaar lang...
Door fel en heet roken van nogal droge baai (de beste man rookte Witte Os) is de kop niet dicht geslibd met een koollaag, maar steeds verder uitgebrand. De ketel is steeds ruimer geworden, de wand van de pijp steeds dunner. Dat bleef niet eeuwig goed gaan, en op gegeven moment begon de kop dan ook te scheuren.

Afbeelding

De scheuren zijn dicht geplamuurd met waterglas en koolstof. Alleen wordt dat na drogen keihard, en zet het anders uit dan hout als het warm wordt. Meer scheuren, meer waterglas...

De echte truc: dit is dus geen pijp die is weggezet omdat hij versleten was. Dit is een pijp die in gebruik is gebleven tot de goede man stopte met roken... Tegen de tijd dat een pijp er uitzag als deze, begon men pas te denken aan een volgende pijp. Voor die gekocht was, waren we wel weer een half jaar verder, en dan bleek altijd weer dat die nieuwe pijp toch eigenlijk niks was. Hij werd in het rek gezet, en niet gerookt totdat de lievelingspijp werkelijk in on-reparabele stukken uiteen viel.

De man van wie ik dit rek kreeg was nog niet aan een volgende pijp toegekomen. De andere pijpen in het rek zijn namelijk allemaal 'specials', speciale pijpen voor speciale gelegenheden.

Naast de totaal aan flarden gerookte dagelijkse pijp zijn we zijn grote trots, de enige pijp van een bekend merk; zijn topstuk. Zoals ik mijn Dunhill koester, zo koesterde hij dit enorme zwarte gevaarte. Een Big Ben... Even voor de goede orde, de pijp is echt groot; zeker twee keer zo groot als mijn 'normale' Big Ben Billiard. Hij had het ding gekocht 'voor avonden met de vrienden', zodat hij niet iedere keer de pijp opnieuw hoefde te stoppen.

De volgende pijp in het rijtje is meerschuim. Een goeie meerschuim kop, maar met een verbijsterend simpele houten steel. Hij had de pijp zelf een beetje bijgeschuurd en gevormd zodat hij beter in de hand lag (ik weet het niet, het zou kunnen dat dit een pijp is die een beetje vergelijkbaar is met de voorgeboorde blokken met mondstuk die je nu in bruyere nog wel kunt kopen). Het was zijn 'zondagse' pijp.

Daarnaast staat iets waar ik met enige verbazing naar kijk: een doorroker zoals je ze zelden ziet:

Afbeelding

Voor degenen die dit soort pijp helemaal niet kennen: de kop is dunwandig porselein, wit als je de pijp koopt. Als je de pijp rookt verkleurt hij langzaam, en wordt een afbeelding op de kop langzaam in de loop der jaren zichtbaar.
Doorrokers zijn naar mijn ervaring doorgaans niet de meest aangename pijpen om te roken; de kop wordt snoeiheet, de rook is regelrecht scherp, en de dunne geglazuurde klei heeft een minimaal absorberend vermogen (slurp!). De vlekken zijn ook een gevolg van die slechte absorptie. Hier heeft iemand serieus afgezien om die hond op de pijp tot volle wasdom te roken...

De laatste pijp in het rijtje werd al door iemand hier als Serious Steampunk gekenmerkt. Voor mij is het meer 'bling bling'. Het was zijn pijp voor als hij 'flitsend voor de dag moest komen'. Een raar gebakje. De hout-achtige buitenkant is dun plastic (!), de witte binnenkant lijtk wel wat op meerschuim, maar is een ander keramisch materiaal, en al dat goud is echt klatergoud. Het merk is Jima, en ze zijn op inetrnet wel te vinden met dit soort pijpen. In feite is het de kermis-uitvoering van een systeempijp a la Falcon of Super Twist. Hij vertelde dat de pijp eigenlijk onverwacht goed te roken was...

Het rekje zelf is onvervalst 'modern' jaren '70. En in feite zijn de pijpen dat ook; dit is geen oud rekje met nauwelijks gerookte pijpen, dit is het rook-gereedschap van iemand die gewoon begin van de jaren '70 een moderne pijproker was...

Ik sta voor mijn eigen rek en huiver...
Laatst gewijzigd door janneman op 18 mar 2011 22:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Steampunk! Dat ding rechts! Geweldig :lol:

Alleen die 2e van links ziet er echt bruikbaar uit...

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Fraai verwoord Janneman. De rechtse pijp heb ik ook gehad/gerookt.
In Frankrijk gekocht in de jaren 60 van de vorige eeuw. La pipe de l'an 2000! heette het. Rookte aangenaam. Ik meen dat die witte inzet geen meerschuim was.
Zoals veel pijprokers "klopte" deze meneer zijn pijp ook uit op datgene wat voorhanden was. Vervolgens gelijk weer stoppen en aansteken.
En 30 jaar dezelfde tabak roken.

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Welwel,
oldtimertjes !
de noden waren vroeger blijkbaar minder groot dan nu, zo te zien.
een praktisch en origineel rekje
en die rechtse pijp is inderdaad een "cool" ding, letterlijk
mooie aanwinst, Jan
S

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

Prachtig! En die tweede van rechts (de doorroker) en de middelste vind ik echt geweldig! En dan die allerlinker pijp... Ik moet onwilllekeurig denken aan die koppen van zeemannen, verweerd door weer en wind, getekend door het leven... Deze pijp is niet gewoon een pijp, maar een Getekende Pijp.
En voor wie interesse heeft voor die 'steampunk'-pijpen": breng eens een bezoek aan Elie, hij heeft lááááden vol van deze pijpen. Je kijkt werkelijk je ogen uit!

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Rob zijn dat dan nieuwe of gebruikte? Op zich zou ik zo'n nieuwe best wel weer willen hebben als herinnering, want ze rookten beslist apart.
Het middelste stangetje in de steel kan naar achteren worden geschoven om de filter te vervangen/schoon te maken.
De filter was een stuk gedraaid draad.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Een stuk geschiedenis van 20 jaar Janneman.
Met rek en al de vitrine in en de ruimte waar ze staan op zondagmiddag openstellen voor publiek.
Dit hoort thuis in Neerlands pijprook Canon. :lol:
Die rechtse pijp, net als zovele al geroemd, past zo in de filmcyclus Back to the Future.
Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Heel leuk spul Janneman; die spacepijp rechts.., volgens mij heeft doktor Who ooit zoiets gerookt...
Ik schaar me eveneens achter het scherpe oog van Il Dottore qua rookbaarheidsgehalte; nr. 2 van links..!
Alweer een mooie aanvulling op je uitpuilende collectie Heer Kusters :shock:
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Mooie pijp die zwarte Big Ben.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

drfretboard schreef:Steampunk! Dat ding rechts! Geweldig :lol:
Inderdaad, een prachtige pijp!

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

mooie verhaal met even zo mooie afbeeldingen fijne historische feiten voor den nieuwe pijprooker ( ik schaar mezelf daar zeker bij )
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Zeer interessant te lezen en zo een geschiedenis rijker te worden. Wel een speciaal geval, die doorroker. Je mag ons nog verblijden met dergelijke draadjes.
Groeten,
jarnogab

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

wat ik mijn trouwens ook nog afvraag. waneer is die ommezwaai dan gekomen, met het niet meer doorroker van 1 pijp zoals beschreven, en meer het accent werd gelegd als de pijp als "onthaast" middel. ?
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Voor zover ik kan zien is die omslag heel langzaam en geleidelijk gegaan, beginnend in de jaren '80. Deels kwam dat doordat je op steeds minder plekken mocht roken. De pijp verdween langzaam uit het zicht en uit het gezicht. Deels komt het denk ik ook omdat mensen toch wat meer geld te besteden kregen en daardoor meer en duurdere pijpen gingen kopen. Dan wordt je zuiniger op je spullen, en ook trotser. Ik heb ook de indruk dat bijvoorbeeld internet een rol speelt.

Ik herinner me nog wel hoe de man van het bovenstaande rek me zijn toen vol trots nieuwe meerschuim liet zien (1974, of zo), maar over het algemeen zag je niet zo heel veel pijpen van anderen, alleen hun dagelijkse pijp. Met een paar vrienden en in mijn geval met m'n broers werd wel eens over een nieuwe pijp gepraat. Samen gaan zitten om pijpen op tafel te leggen kan ik me van vroeger niet herinneren. Wel tabak uitwisselen, dat was ook vroeger al heel normaal, meer zelfs dan nu, omdat, zoals Rob ook al in een ander draadje schreef, de meeste mensen maar één tabak rookte. Dan was eens een keer uit een ander pak of blik stoppen wel erg leuk.

De laatste 1 pijp roker die ik ken is een paar jaar geleden met pensioen gegaan, maar ik zie hem nog geregeld in de stad, pijp vast in het hoofd... Ze zijn nog niet uitgestorven...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Bij mij is die ommezwaai vorig jaar gekomen toen ik met een burn-out thuiszat.
Het bleek zowat het enige te zijn waar ik nog prijs op stelde. Sinds die tijd rook ik rustiger en ervoer ik het roken van een pijp bijna als door een arts voorgeschreven.
Het stelde me in staat de zaken te overdenken en weer gemoedsrust te krijgen. Het heeft me geholpen weer overeind te krabbelen.
Wel gek dat je na zoveel jaren pijproken er nu pas achterkomt dat het meer inhoudt dan aansteken, leegroken en klaar.
Het is een maatje voor het leven geworden.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Wanneer je erachter komt dat aan negatieve zaken positieve tot zeer positieve kanten zitten dan ben je op de weg van herstel belandt.

Je leert relativeren, je komt er sterker uit dan je erin ging, de wil om jezelf te verdedigen komt sterk terug, kortom een aanrader. (grapje)
Daarnaast heb ik vorig jaar het forum ontdekt (waar ik veel wijsheid vandaan heb gehaald) en een stel aardige mensen leren kennen.

Alleen moet je eerst even door de zure appel heen en leren dat je je leven anders moet inrichten.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Zo'n Jima heb ik nog gerookt bij mijn eerste kennismaking met het pijproken, begin/half jaren 80. Mijn vader, fervent sigarettenroker, had er zo ooit eentje kado gekregen en die was gewoon in de kast beland, waar ik 'm wist liggen.
Tegenover mijn 'real briar' mandjespijp die ik toen had gekocht (en die gezien de omstandigheden -clan, jawel, niks weten over roken, reinigen of drogen- het eigenlijk zo slecht niet deed) vond ik dit een fantastisch rokende pijp ! Er gind schipperstabak in...
Zoals Robv schrijft, het middelste schuif je eruit, en dan kan je daar het filter uit halen om onder een hete straal water te reinigen. Dat was wel nodig ook, de smurrie die daar af kwam !
Het materiaal van de ketel kan ik mij herinneren als redelijk zacht, in te drukken met vingernagel en ook ruw. Ik heb altijd gedacht in mijn simpele naïviteit dat dit leer was... :oops:
Ze is ooit gesneuveld omdat de plastic omkadering van de kop kapot was gegaan, alleen weet ik niet meer hoe. Gevallen of op gaan zitten (op dezelfde manier versleet ik een zonnenbril of 5 per zomer...)
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

robvoorburg schreef:Wanneer je erachter komt dat aan negatieve zaken positieve tot zeer positieve kanten zitten dan ben je op de weg van herstel belandt.

Je leert relativeren, je komt er sterker uit dan je erin ging, de wil om jezelf te verdedigen komt sterk terug, kortom een aanrader. (grapje)
Daarnaast heb ik vorig jaar het forum ontdekt (waar ik veel wijsheid vandaan heb gehaald) en een stel aardige mensen leren kennen.

Alleen moet je eerst even door de zure appel heen en leren dat je je leven anders moet inrichten.
goed dit te weten. bedankt
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Wat een leuke geschiedenisles!
Dank je wel, Janneman.

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Bericht door Burrey »

Weer een mooi verhaal, Janneman.
Leuk om te lezen dat er vroeger een andere wereld van pijprokers bestond dan die we vandaag de dag kennen. Ik kan het me haast niet voorstellen.

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

robvoorburg schreef:Rob zijn dat dan nieuwe of gebruikte? Op zich zou ik zo'n nieuwe best wel weer willen hebben als herinnering, want ze rookten beslist apart.
Volgens mij had hij zowel gebruikte als nieuwe. Hij maakt ze ook zelf. Hij vertelde dat hij onderdelen had opgekocht van een fabriek in de VS die opgedoekt werd. Check even z'n Ecool pijpen: http://users.edpnet.be/eliesfreehandpip ... 27s_Metals .
Ik was erg onder de indruk van z'n Kool Comrades. Zag er goed uit en het systeem is veelbelovend.

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Bericht door Kapitein Haddock »

Interessant relaas. Vandaag heb ik dan maar geheel in de stijl van de jaren '60 gerookt tijdens het werk aan mijn scriptie. Pijp gestopt met Semois, naast m'n laptop laten liggen en telkens laten uitgaan om ze opnieuw aan te steken als ik er zin in had. :P

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Bedankt Rob, leuke site.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Mooie post, Janneman! En een inspirerend model pijpenrek. Lekker simpel. Zoiets kan ik ook wel maken van een plank en een hoop spijkers.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Bedankt voor de boeiende verwoording van dit stukje geschiedenis, Janneman. :)

Ik probeer mezelf in die tijd voor te stellen met een klein rekje pijpen, zonder behoeften aan een groter rek en meer pijpen. Het lijkt me erg praktisch.

Binnenkort weer even een nieuwe pijp uitzoeken. :)
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Gypscoprotheres schreef:Ik probeer mezelf in die tijd voor te stellen met een klein rekje pijpen, zonder behoeften aan een groter rek en meer pijpen. Het lijkt me erg praktisch.

Binnenkort weer even een nieuwe pijp uitzoeken. :)
Goeie verwoording van het eeuwige dilemma. :D

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Erg leuk om te leze Janneman... Erg leuk. Een stukje geschiedenis wat bij ons nederlanders hoort. Wij zijn tenslotte een heel klein, maar mooi tabakslandje...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Fraai, mooi omschreven!
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Mooi verhaal Janneman!
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Mooi geschreven! (T)

Plaats reactie