Dunhill - Royal Yacht

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Dunhill - Royal Yacht

Bericht door dr. Watson »

In tegenstelling tot de andere bekende Dunhill tabkken bevat deze geen latakia en turkse tabak. Het is een mixture van donkere en lichtere virginia's met een lichte toevoeging van een subtiel aroma. Volgens tobaccoreviews bevat het een aroma van chocolade, vijgen en rozijnen.
Hier merk ik zelf niks van. De tabak deed me meer denken aan de Erinmore mixture, maar dan in subtielere vorm.
De tabak moet even luchten en bijt vervolgens niet zoals de meeste virgia's wel doen. Bij het aanvlammen proef ik een lichte zoetige grastint. De smaak is enigzins eenzijdig maar het roken verloopt soepel en aangenaam. Ik kan zo drie pijpjes achter elkaar roken uit dezelfde pijp.
Zoals al eerder gezegd de virginia bijt niet en is aangenaam. Zelf ben ik niet een echte virginialiefhebber maar kan deze tabak zeker waarderen. Samuel Gawith weet met zijn full virgia flake dit ook voor elkaar te krijgen.
In tobaccoreviews zeggen ze dat de tabak zwaar is. Naar mijn mening is het eerder een middelzware tabak.
Ik denk zelf dat Dunhill met Royal Yacht de concurrentie wilde aangaan met de toen ook zeer populaire Erinmore mixture. Wat mij betreft zijn ze daar ook in geslaagd en merk je duidelijk dat het een van de beste merken ter wereld is.
Stalin was deze mening ook toegedaan want deze tabak was zijn dagelijkse brood!

Afbeelding

Link tobaccoreviews:
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =R&TID=461

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Heb hier lang geleden maar 1 blikje van gerookt.
Toevallig had ik toen griep en de tabak smaakte mij beroerd, later realiseerde ik mij dat dit meer aan mij dan aan de tabak lag.
Voor mij was dat toen qua geld een vrijwel onbereikbare tabak, dus deze is niet in de herkansing gegaan.

Mocht ik dit nu ergens kunnen kopen dan zal ik dat zeker doen, want zoveel tabak zonder latakia is er niet van dit merk.

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Kapitein Haddock »

Dunhill Royal Yacht
Mengeling : Bronskleurige Virginia bladeren van de hoogste kwaliteit worden zorgvuldig bewerkt en worden toegevoegd aan rijke, volaromatische Virginia bladeren, gekend voor hun rijk aroma. Een bijzondere flavour wordt aan de uiteindelijke blend toegevoegd om de subtiel, licht pikante smaak te benadrukken.
Smaak : evenwichtige smaak verrijkt met een unieke flavour
Kracht : medium
Branding : vlot en gemakkelijk
Beste pijpformaat : medium tot groot

Bron: http://huisverloo.createsend1.com/t/r-l ... rlksuty-k/

Gebruikersavatar
Joeric
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 nov 2012 16:16
Locatie: Maldegem, Land van de duuzenden

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Joeric »

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet geheel veel soorten heb uitgeprobeerd, maar deze kan mij momenteel het meest bekoren.
Ik ben niet echt een saustabak-liefhebber (of is dit te oneerbiedig :-p ) maar deze komt erg naturel over.
Een medium tabak, die niet brandt op de tong-zoals reeds vermeld-, de chocolade- en vijgenaroma's merk je heel goed in de doos.
Volgens mijn vrouwke en enkele vrienden trouwens momenteel een tabak die zij ook lekker ruiken vinden.
Dus kameraroma aangenaam en niet storen. zeker niet overheersend.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door janneman »

Ik had deze tabak nog nooit gehad, dus toen er een blikje opdook bij de lokale tabaksboer ( hetgeen een klein wonder mag heten :shock: ) was het wel tijd om in te slaan en te proberen. En ik moet zeggen, in dit stadium -ik heb nog geen half blik gerookt- moet ik zeggen dat de tabak erg bevalt. In het blik een redelijk fijngesneden tabak, met een licht zurige geur. Soepel stoppen en gemakkelijk opsteken. Hij heeft geen uitgesproken of sterke smaak, maar een wat vriendelijke, zachte smaak van nauwelijks gesausde tabak. Dit is op zichzelf een tabak die ik vaak en lang achter elkaar kan roken. Ik merk niets van scherpte. Hij brandt prima en laat zich goed leeg roken.

Afbeelding

Robvoorburg heeft het wel vaker over 'de wat zurige geur uit het blik die bij goede tabak hoort'. Dit is denk ik een goed voorbeeld van zo'n tabak. Al met al is dit een tabak die me aan de betere tabakken uit mijn beginjaren doet denken. Een beetje zoals de Niemeyer Scottisch, Irish en Danish blends, maar dan zonder de uitdrukkelijke whiskey- of zoetsmaakjes. En tegelijk zadelt deze tabak me ook weer met een ouderwets probleem op. Sommige tabakken hebben een zeer uitgesproken smaak; vanille, Latakia, Perique. Vaak zijn dat de duurdere tabakken, maar de opvallende smaak maakt ook meteen dat je weet waarom je extra betaald. Hier heb ik nou een tabak die eigenlijk een heel bescheiden smaak heeft, maar tegelijk erg lekker rookt. Is dat ook zoveel waard? Vroeger kon ik me de betere tabakken nauwelijks permitteren, af en toe eens een blikje. Nu kan ik dat wat beter hebben, maar ergens knaagt toch de vraag 'is dit me zoveel waard?' (in dit geval €13,50 voor 50 gram). Ik moet dit blik nog leeg roken, dus ik ben er nog niet heel zeker van. Wat ik wel zeker weet is dat, toen vroeger die betere neutrale tabakken één na de ander uit de handel verdwenen, ik ze toch wel erg ben gaan missen. Misschien moest ik nu toch maar eens even investeren...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Dukdalf »

Leuke recensie, Janneman. Ben meteen gaan graven in mijn voorraad om hem nog eens te proberen...

Laafke

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Laafke »

Ja Janneman,

Dunhill weet van prijzen vragen! Dat vond ik indertijd al bij de Navy Rolls (wel een ontzettend lekkere tabak die me veel genoegen voor het geld verschafte.) Alleen is Dunhill bij ons in Vlissingen niet te krijgen, ze doen niet eens moeite om t te bestellen :(

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door janneman »

Ik herken dat moeizaam bestellen. Ik bestel wel vaker tabak via mijn lokale tabaksboer, zijn 'normale' assortiment is voornamelijk middle of the road zoet gesausd. Omdat ik hem toch in leven wil houden bestel ik wel vaker tabakken die ik echt wil hebben, zoals Old Dublin en Solani 633. Voorwaarde voor hem is dat ik verpakkingseenheden bestel; soms 5 blikken, soms 12 blikken. Geen probleem als het tabakken voor mijn ijzeren voorraad betreft. Ik vermoed dat deze Dunhill ook zo in zijn winkel terecht is gekomen; iemand die 10 blikken nestelde, maar die per 12 verpakt was (en dan wil hij die twee ook nog wel gewoon in het schap leggen).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door dr. Watson »

Mooie recensie Janneman! Terugkomend op je vraag of deze tabak duur is, denk ik nee. In Duitsland berekenen ze eerlijke prijzen voor de dunhill tabak en dan varieert de prijs tussen de 10,50 en 12,50 euro. Deze tabak kost in Duitsland 12,50. Ik dat dit komt omdat een goede virginiatabak een hoge kostprijs heeft. Hoger dan b.v. standaard mixture.
Deze tabak kan zich wat mij betreft meten met Gold Block van Ogden of full Virginia flake van Samuel Gawith.
Uit heft feit dat hij lekker rookt zit al een bewijs dat de kwaliteit goed is. Virginia's zijn meestal tongbranders.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door wiele »

Ondertussen een blik leeggerookt. Ik was enthousiast omdat dit mn eerste (buiten wat samples) virginia ervaring zou zijn.

In het begin wat zurig van smaak. Hoe dat komt weet ik niet. Maar het beviel me niet direct. Na 1/3de van het blik gerookt te hebben proefde het zoetig. Echt lekker. En een stevige tabak nr mijn gevoel (buiten de Semois die ik ook wel eens rook). Het werd zowaar mn ochtendtabak. Stevig mr zeer lekker.

Mn volgende bezoek aan de tabakszaak is het inslaan geblazen. Wordt mn vaste rotatie.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Arno »

Fijn dat de tabak bevalt wiele! Het valt me sowieso op dat de reacties hier op deze tabak best positief zijn. Van wat ik lees op buitenlandse fora wordt deze tabak vaak "royal yuck" genoemd. En mijn eigen ervaring met deze tabak is helaas ook niet positief.. Zo zie je maar dat smaken verschillen :)
Afbeelding

Barber hans

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Barber hans »

Semois: bestaat dit nog?
ik rookte Appleterre en Semois d'or maar al jaren niet meer gezien
Het was dè geur ..

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Arno »

Barber hans schreef:Semois: bestaat dit nog?
ik rookte Appleterre en Semois d'or maar al jaren niet meer gezien
Het was dè geur ..
Semois bestaat nog zeker! Zoek maar eens op "semois" hier op het forum. En kijk maar eens op deze links: https://dutchpipesmoker.wordpress.com/2 ... ny-semois/ en https://dutchpipesmoker.wordpress.com/2 ... tion-2014/
Afbeelding

Barber hans

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Barber hans »

:D
Thankx!!

kiske

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door kiske »

Dit is een tabak die me niet erg smaakt. Dat was een tegenvallertje gezien de andere tabakken van Dunhill me allen bijzonder goed smaken. Smaken verschillen, tabakken gelukkig ook.

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Beginneling »

Afgelopen zaterdag een blikje van de Peterson versie gehaald bij Hartman aan de Beethovenstraat (Aljeblieft mensen betrek zoveel mogelijk uit eigen land voordat er helemaal niks meer verkrijgbaar is 'om de hoek'.). Volgens tobacco reviews een aromaat met pruimen flavouring.
Een aromaat kan ik het niet noemen. Met de neus in het blik (dat nog aan de oude prijs was, dus dat heeft al even gelegen) ruik ik tabak, iets zurigs en een vleugje pruim. Het stopt goed, brandt mooi op en zonder een sloot aan drab achter te laten.
Roomnote niks bijzonders maar vrij neutraal in mijn beleving. Geen tabak voor mietjes: vrij straf qua nicotine.
Geen bijter. Ik had me een meer aromatische tabak voorgesteld, maar ben na een pijpje of 5 tot de conclusie gekomen dat de tabak wel lekker rookt en een heel mooie ronde zachte smaak heeft. De virginia's combineren op een ingetogen wijze goed met het pruimige. Geen uitgesproken sterke smaak of geur, waardoor het zo maar zo zou kunnen zijn dat deze tabak daarom niet snel gaat vervelen. Gewoon een goeie tabak. Niet bijzonder. Niet opvallend. Wel een tabak met een (h)eerlijke ronde smaak, zeker wanneer langzaam gerookt.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Pieter »

Ik mocht onlangs een blik van deze tabak opentrekken dat reeds vijf jaar op de plank had gestaan, dus ik weet niet in hoeverre dit representatief is voor als je hem nieuw uit de winkel haalt.

Maar ik vind hem best lekker. Een straffe Virginia, maar toch mooi rond en zacht van smaak. De zeer lichte topping geeft een beetje het effect van Perique zonder dat het erin zit, wat een bijzondere gewaarwording is.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Beginneling »

Pieter schreef: 04 apr 2022 08:18 Ik mocht onlangs een blik van deze tabak opentrekken dat reeds vijf jaar op de plank had gestaan, dus ik weet niet in hoeverre dit representatief is voor als je hem nieuw uit de winkel haalt.

Maar ik vind hem best lekker. Een straffe Virginia, maar toch mooi rond en zacht van smaak. De zeer lichte topping geeft een beetje het effect van Perique zonder dat het erin zit, wat een bijzondere gewaarwording is.
Dat perique effect herken ik. Heb me nog even afgevraagd of het er niet in zat, maar dat zal wel niet.

Gebruikersavatar
Heerenpijp
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 aug 2019 10:08

Re: Dunhill - Royal Yacht

Bericht door Heerenpijp »

Ooit een Dunhill, wie weet
:arrow: Een keus kan maar één kant uit :arrow:
"Einleas"

Plaats reactie