Re: Beroemde en minder beroemde pijprokers
Geplaatst: 28 aug 2011 23:12
Blauw is geen kleur,.... ´blauw´ is een toestandWinslow Collector schreef: Blauw en rood zijn kleuren, dat is een feit.
Waar altijd wel iets valt op te steken
https://pijprokersforum.nl/
Blauw is geen kleur,.... ´blauw´ is een toestandWinslow Collector schreef: Blauw en rood zijn kleuren, dat is een feit.
'Technisch goed' betekent dan alleen maar 'voldoenend aan de eisen van een door <X> verzonnen systeem' en heeft dan dus geen objectieve waarde. Ik snap wat je bedoelt, maar toch is er geen algemeen 'technisch goed' maar alleen 'de vaardigheden beheersend om naar de richtlijnen van dit systeem te functioneren.' Dus eigenlijk is die 'techniek' waaraan beantwoord wordt een persoonlijke voorkeur en dan is 'technisch goed' ook niet meer dan het voldoen aan een subjectief waardensysteem. Uiteindelijk heeft 'technisch goed' dus niet meer feitelijke waarde als 'mooi' of 'lelijk'. Het beantwoordt beide immers aan subjectieve voorwaarden.Kapitein Haddock schreef:Je hebt wel zoiets als technisch goed, natuurlijk. Iemand kan bijvoorbeeld schilderen, wanneer hij bepaalde technieken onder knie heeft. Een schilderij kan dan goed geschilderd zijn, maar of het mooi is, is dan een subjectief gegeven.
Met het risico te vervelend filosofisch te lopen doen: Verschil tussen feit en mening is er ook niet echt, aangezien 'feit' voldoet aan een correlatie met een vooraf bepaald waardesysteem. Men kan slechts discrimineren tussen 'feit' en 'niet feit' als men een vantevoren bepaald systeem van waarheid heeft. Ofwel, men moet een idee hebben van waarom iets waar is en waarom niet. Dit systeem kan enkel gebaseerd zijn op subjectieve ervaringen en dus is er geen enkele manier om vast te stellen of iets een feit is behalve voorkeur. Zo zijn rood en blauw ook slechts subjectieve beschrijvingen van fenomenen die eventueel ondergebracht kunnen worden binnen een categorie als 'kleurenspectrum', maar dit maakt het nog geenszins een feit. Elke vorm van waarneming is subjectief, alsmede elk uitspraak, elk oordeel en elke categorisatie.Winslow Collector schreef:Precies, net zoals het verschil tussen "feit" en "mening".
Blauw en rood zijn kleuren, dat is een feit.
Of je blauw of rood mooier vindt is een mening, dus subjectief.
Kleuren zijn inderdaad gecategoriseerd op basis van door mensen gemaakte afspraken. En inderdaad, er zijn door mensen afspraken vastgesteld welke delen binnen het spectrum wij blauw, rood en groen noemen. Filosofisch kun je dan zelfs het belang, het nut of de werkelijkheid van de gebruikte taal en afspraken ter discussie stellen. Ik ga dus wel uit van die afspraken, omdat anders elk begrip ondraaglijk lang omschreven moet worden.Kynikos schreef:Met het risico te vervelend filosofisch te lopen doen: Verschil tussen feit en mening is er ook niet echt, aangezien 'feit' voldoet aan een correlatie met een vooraf bepaald waardesysteem. Men kan slechts discrimineren tussen 'feit' en 'niet feit' als men een vantevoren bepaald systeem van waarheid heeft. Ofwel, men moet een idee hebben van waarom iets waar is en waarom niet. Dit systeem kan enkel gebaseerd zijn op subjectieve ervaringen en dus is er geen enkele manier om vast te stellen of iets een feit is behalve voorkeur. Zo zijn rood en blauw ook slechts subjectieve beschrijvingen van fenomenen die eventueel ondergebracht kunnen worden binnen een categorie als 'kleurenspectrum', maar dit maakt het nog geenszins een feit. Elke vorm van waarneming is subjectief, alsmede elk uitspraak, elk oordeel en elke categorisatie.
In praktische zin ben ik het met je eens, ik vind het wel aardig werken zo. De waarschijnlijkheid van bepaalde zaken bevredigd mijn behoefte in het manipuleren van fenomenen voldoende, zeg maar. Maar echt in feiten (als in verbanden die objectief en per definitie zo zijn) geloven vind ik als scepticus zijnde je reinste onzin en beslist niet secuur. In het dagelijks leven en handelen gebruiken we natuurlijk met redelijk succes dergelijke onprecieze stellingen, maar wanneer men pretendeert daarmee waarheid te vinden houdt men zichzelf voor de gek. In dat opzicht is er misschien maar één zinnig ding te zeggen: Nothing is true, everything is permitted. Maar we gaan zo inderdaad flink off-topic.Winslow Collector schreef:Kleuren zijn inderdaad gecategoriseerd op basis van door mensen gemaakte afspraken. En inderdaad, er zijn door mensen afspraken vastgesteld welke delen binnen het spectrum wij blauw, rood en groen noemen. Filosofisch kun je dan zelfs het belang, het nut of de werkelijkheid van de gebruikte taal en afspraken ter discussie stellen. Ik ga dus wel uit van die afspraken, omdat anders elk begrip ondraaglijk lang omschreven moet worden.
Om het dan duidelijker te stellen en filosofische (ook door mensen verzonnen) standpunten zoveel mogelijk te elimineren: het is een feit, dat een blok hout op deze planeet aarde richting het aardoppervlak valt, als je het loslaat. En als ik van een flatgebouw spring val ik ook naar beneden. Door een werking die wij zwaartekracht noemen. Hoe wij het noemen (beneden, zwaartekracht, vallen) maakt niet uit. Nu kan iemand wel een mening hebben, dat hij vindt dat het blok hout of de van het flatgebouw springende mens omhoog valt, maar dan is die mening fout.
Dit geeft meteen aan dat niet iedereen "recht" op een mening heeft, want een mening die duidelijk tegen elke natuurkracht of gemaakte afspraken ingaat is een loze mening. Daarom is het belang van duidelijke definities/afspraken groot. Getuige veel uitspraken van mensen in bijvoorbeeld Zware Kost of her en der op het forum (en eigenlijk overal).
"Een mening is als een anus: (bijna) elk mens heeft er eentje en vindt die van een ander harder stinken."
En we gaan lekker off-topic, hierzo.
Hm, ik ben het niet eens. Er is wel zoiets als een objectieve observatie. Rood licht heeft een golflengte van 700nm ongeacht wie de waarnemer is of waar ter wereld hij zich bevindt. Dat is ook de basis van de wetenschappelijke methode: een experiment moet overal hetzelfde resultaat uitkomen.Kynikos schreef:'Technisch goed' betekent dan alleen maar 'voldoenend aan de eisen van een door <X> verzonnen systeem' en heeft dan dus geen objectieve waarde. Ik snap wat je bedoelt, maar toch is er geen algemeen 'technisch goed' maar alleen 'de vaardigheden beheersend om naar de richtlijnen van dit systeem te functioneren.' Dus eigenlijk is die 'techniek' waaraan beantwoord wordt een persoonlijke voorkeur en dan is 'technisch goed' ook niet meer dan het voldoen aan een subjectief waardensysteem. Uiteindelijk heeft 'technisch goed' dus niet meer feitelijke waarde als 'mooi' of 'lelijk'. Het beantwoordt beide immers aan subjectieve voorwaarden.Kapitein Haddock schreef:Je hebt wel zoiets als technisch goed, natuurlijk. Iemand kan bijvoorbeeld schilderen, wanneer hij bepaalde technieken onder knie heeft. Een schilderij kan dan goed geschilderd zijn, maar of het mooi is, is dan een subjectief gegeven.
Met het risico te vervelend filosofisch te lopen doen: Verschil tussen feit en mening is er ook niet echt, aangezien 'feit' voldoet aan een correlatie met een vooraf bepaald waardesysteem. Men kan slechts discrimineren tussen 'feit' en 'niet feit' als men een vantevoren bepaald systeem van waarheid heeft. Ofwel, men moet een idee hebben van waarom iets waar is en waarom niet. Dit systeem kan enkel gebaseerd zijn op subjectieve ervaringen en dus is er geen enkele manier om vast te stellen of iets een feit is behalve voorkeur. Zo zijn rood en blauw ook slechts subjectieve beschrijvingen van fenomenen die eventueel ondergebracht kunnen worden binnen een categorie als 'kleurenspectrum', maar dit maakt het nog geenszins een feit. Elke vorm van waarneming is subjectief, alsmede elk uitspraak, elk oordeel en elke categorisatie.Winslow Collector schreef:Precies, net zoals het verschil tussen "feit" en "mening".
Blauw en rood zijn kleuren, dat is een feit.
Of je blauw of rood mooier vindt is een mening, dus subjectief.
Vanuit welk observatiepunt gebeurt een objectieve observatie dan? Vanuit welk subject? Een handeling vereist in conventionele zin een handelaar, dus iemand moet de observatie doen. Zien gebeurt immers vanuit de ogen, vanuit de persoon, net als andere waarnemingen. Alleen een alles omvattende en bevattende god zou tot objectieve observatie in staat zijn. Maar ik snap wat je bedoelt denk ik. Jij neemt objectief meer als een standpunt dat universeel meetbaar is. De wetenschappelijke methode is hier aardig treffend in geweest op kleine aardse schaal. Maar nu we verder reiken komen we er achter dat wat objectief leek helemaal niet zo objectief is. De zwaartekracht zoals wij die kennen is immers slechts lokaal. Deze schijnbaar alom aanwezige kracht wordt teniet gedaan zodra men zich ver genoeg van de aarde begeeft. Wat universeel leek bleek slechts een lokale curiositeit. Over rood licht kunnen we dus op dezelfde wijze geen definitieve stellingen doen naar mijn inzicht, aangezien we geen idee hebben hoe rood licht zich op andere locaties zal gedragen. Hoe gedraagt het zich bijvoorbeeld in een zwart gat of een wormhole of iets dergelijks?Kapitein Haddock schreef:Hm, ik ben het niet eens. Er is wel zoiets als een objectieve observatie. Rood licht heeft een golflengte van 700nm ongeacht wie de waarnemer is of waar ter wereld hij zich bevindt. Dat is ook de basis van de wetenschappelijke methode: een experiment moet overal hetzelfde resultaat uitkomen.
Begrijpelijk maar problematisch, aangezien men dan aan de kwantiteit/kwaliteit kwestie komt. Stel, de ene schilder is redelijk thuis in heel veel stijlen. De ander is dat niet, alhoewel hij bijzonder en onvoorstelbaar uitblinkt in bijvoorbeeld de realistische schilderkunst. Wie van de twee is dan technisch vaardiger? Slechts weer een subjectieve kwestie, namelijk wiens vaardigheden je meer bevallen. Persoonlijke voorkeur.Kapitein Haddock schreef:Over 'technisch goed' zou je nog het volgende kunnen zeggen: een goede schilder kan alles schilderen wat men vraagt en kent de technieken om dat te doen. Of wat hij zelf beslist te schilderen ook mooi is, hangt af van je subjectieve zelf.