te veel suiker op je tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

te veel suiker op je tabak

Bericht door pipealicious »

Hebben jullie ook al gemerkt dat tabakken waar redelijk wat suikerwater (of honing) is aan toegevoegd vaak bij het roken gaat verkolen aan de buitenkant en een harde klomp vormt? Als je die klomp dan doorprikt met je driepootje dan zie je dat er binnenin nog verse onverbrande tabak zit, maar de brandbaarheid van die klomp is zo slecht geworden doordat die verkoolde suikerlaag als een isolatielaag werkt en het vuur dus niet goed opneemt.
Het resultaat is dat je die klompjes moet gaan uit elkaar peuteren met je driepootje alvorens de zaak wer lekkker brandend te krijgen.

Ik krijg deze situatie vaak met Mc Baren's, sommige aromatics, maar ook met licht gesuikerde flakes, zoals orlik golden sliced bvb.

Winslow Collector

Re: te veel suiker op je tabak

Bericht door Winslow Collector »

Het ligt niet alleen aan de toegevoegde suikers. Er zijn veel tabakken die zelf al tot meer dan 30% suikers bevatten, dus natuurlijke suikers in het tabaksblad (voornamelijk maltose en dextrose). Het kan dus ook gebeuren bij een redelijk pure blend met dergelijke tabakken of met een Engelse blend.

Wellicht kun je dit "probleem" proberen op te lossen met de pijp onderin iets lichter te stoppen of tijdens het roken niet te hard te tampen.
Richtlijnen kan ik je hiervoor niet geven, het is een kwestie van eigen voorkeur en vooral gevoel.

Wanneer ik een pijp stop en ik pak de tabak uit de verpakking tussen de vingers, weet ik ergens onbewust al of ik hem vaster kan stoppen, of onderin wat losser moet houden, of bovenop wat los gruis moet leggen, enz. En ja, bij een voor mij nieuwe tabak gaat het dan ook weleens mis en zit ik ook in de ketel te peuren met m'n driepotertje. Dit hoort allemaal bij het proces richting een beetje ervaren pijproker te worden. Die mooie ontdekkingsreis...

Mijn tip is dus, probeer een beetje te experimenteren met stoppen en tampen van dergelijke tabakken. Misschien kom je dan tijdens het roken ook nog eens verrassende smaken en aroma's tegen.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: te veel suiker op je tabak

Bericht door dr. Watson »

Ik denk ook dat je te hard aanstampt.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: te veel suiker op je tabak

Bericht door Bommel »

Volgens mij stop je de pijp iets te stevig waardoor het verbranding proces zorgt voor kristallisatie van de toegevoegde suikers.
Wellicht wordt de pijp ook iets te heet aan het begin.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: te veel suiker op je tabak

Bericht door Generaal »

Het gezondste is, tabak zonder suiker, daar deze giftig wordt tijdens het verbranden, het is maar 'n weetje.
Maar in Virgina en Orient zitten, zonder toevoegingen, het meest natuurlijke suikers, Cavendish is 'n beetje de bindingsstof voor alles wat ze er nog aan willen toevoegen.

Virginia
In 1612 werden de eerste ‘Spaanse’ tabakszaadjes binnengesmokkeld in de toenmalige Engelse kolonie Virginia, het volgende jaar ging de eerste lading naar het moederland Engeland en de rest is geschiedenis. De Engelsen waren het moe te veel geld te betalen aan hun Spaanse en Portugese concurrenten die vrijwel een monopolie hadden op de tabaksmarkt.
Virginia werd vrijwel helemaal beplant met tabak, maar omdat deze plant zoveel van de grond vergt(ze wordt tot 2.5m hoog) kan er slechts 3 jaar opeenvolgend tabak geplant worden. Snel ging men planten in nabije staten zoals Maryland, Ohio, Kentucky om aan de vraag naar tabak te voldoen.
De Virginia werd dé Engelse tabak, ook al omdat de kolonie verplicht werd al zijn tabak exclusief naar Engeland te verkopen, dit in tegenstelling tot staten als Maryland and Kentucky.
De Noordamerikaanse tabaksboeren kenden hun vak echter niet zoals hun Caraïbische collega’s en hadden bovendien een totaal ander klimaat. Waar de Indianen in Zuid- en Midden-Amerika hun tabak droogden in de zon of zelfs in de schaduw was dit in Virginia niet mogelijk. De bladeren moesten worden opgehangen om beter te drogen, maar het kon stabieler en sneller. Na veel experimenteren kwam men uiteindelijk op de “flue cured” methode, waarbij hete lucht door een gesloten schuur wordt geblazen. Dit systeem van behandeling brengt ons de Virginia’s zoals wij ze nu kennen: meestal een geel van kleur, hoog suiker gehalte en veel natuurlijke aroma’s. Virginia is gewoonlijk traag brandend.
De bladeren worden 20-50cm lang en worden geplukt van de stengel als ze rijp en gelig worden.
De meeste moderne Virginia groeit in gebieden bij 35° Celsius en 90% vochtigheid, zoals Virginia, Georgia, Malawi, Zimbabwe en Brazilië.


4.Orient
Deze tabakken, ook wel Turkse tabakken genaamd, kwamen in de 17e eeuw in Midden-Europa en Klein-Azie terecht. Deze variatie heeft kleinere bladeren, maar meer per plant.
De Oriënt tabak heeft een hoog suikergehalte en zeer veel aroma’s die vooral zitten in de waslaag die beschermt tegen het hete, droge klimaat waar deze plant groeit. De bladeren zijn geelgroen van kleur maar de smaak is zo uit gesproken dat hij alleen als smaakbrenger in (vooral Engelse) mixtures voorkomt.
De volledige plant wordt in open lucht (eerst in schaduw, dan in zon) gedroogd, van daar suncured.
Oriënt tabakken worden geteeld in Griekenland en Turkije.


Cavendisch
De Engelse kapitein Cavendish ontdekte in de 16e eeuw toen zijn schip van Virginia naar Engeland voer dat de pijptabak beter werd door hem in suikerwater te bewaren.
Cavendish is een blend van Burley, Virginia of Kentucky die gesausd wordt, dan in blokken geperst en dan op temperatuur gefermenteerd.
Engelse Cavendish is gewoonlijk op basis van Virginia blends die gestoomd en dan geperst worden.
Black Cavendish wordt dikwijls overgoten met allerlei smaken zoals Cherry, Mango, Coconut…
Een Cavendish bestaat uit 60% tabak, 20% water, Glycerol of alchol8% en de rest zijn smaakstoffen.
De blokken worden daarna versneden in dunne reepjes van smaakvolle, milde, makkelijke brandende tabak: de cavendish cut.

Bron: Vinche & Koopmans
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: te veel suiker op je tabak

Bericht door Pieter »

Nou Generaal er zitten wel meer giftige stoffen in je tabaksrook...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: te veel suiker op je tabak

Bericht door Generaal »

Idd Pieter, maar de meeste toevoegingen wat niet tabaks eigen is, worden niet vermeld.
En heb je het gissen naar.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: te veel suiker op je tabak

Bericht door Terpentijn »

interessant allemaal om te lezen, generaal!
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Plaats reactie