Aanstekers & Lucifers?

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Beginneling »

Ik vind zippo’s wel ok hoor. Gebruik er al jaren 1. Ze kosten geen godsvermogen en doen hun werk goed. Ook bij een beetje wind. Bijvullen moet regelmatig idd maar is heel eenvoudig. Vuursteentje is af en toe ook ineens op. Altijd op een ongelegen moment. Als ik het niet vergeet doe ik daarom een reserve in het bijvulgat...
Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

't Reservesteentje in de vulopening is ook hier sinds meer dan veertig jaar de gewoonte. Met 't gedoe met steentjes die van de tafel rollen al zeker zo'n vijftig steentjes kwijtgeraakt. 't Blijft enigszins bevreemdend dat ik deze nooit heb weten terug te vinden. In 't postvak in het dolhuys altijd 'n reserve voorraad benzine.


Afbeelding
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

Ik heb diverse Youtube videos zitten bekijken en begreep dat dat gaatje niet is om te vullen. Beter is om de boel op te tillen en dan gedurende 6 to 8 seconden benzine er in te spuiten.
Dat gaatje wordt idd veel gebruikt om een nieuw steentje in te bewaren.

Nou is mn holy grail de Corona old boy. Maar degene die ik het mooiste vind (die versie met verticale strepen) is in Nld al een paar jaar uitverkocht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

Ik laat me door Youtube niet bepalen wat ik met 'n gaatje doe. :mrgreen:

De Ronson Typhoon is zwaarder, voelt wat degelijker aan en sluit stukken beter dan 'n Zippo waardoor 't benzinegebruik vele malen beter is als die van de Zippo. De bekende "open en sluiten" geluiden zijn voor de ouder wordende en meer hardhorende gebruiker beter en helderder waarneembaar. Zeker 'n meer dan waardig alternatief voor 'n Zippo.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

Dat van die Ronson Typhoon had ik eerder moeten weten! Hoewel, bestaat niet in uitvoering voor pijp zie ik.

Interessant: https://bespokeunit.com/pipes/lighting/#best

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

Ik heb nog 'n ouwe liggen waarvan de oorspronkelijke kleur (brass) op de deksel compleet weggegsleten is tot aluminiumkleurig. De rest nog koperkleurig met wat slijtplekken van de Zippo pouch die indertijd aan de gevechtsbroek in het dolhuys hing. Je mag hem voor niks hebben indien gewenst. Qua leveringskosten speel ik dan ook maar zonder moeite voor Sinterklaas. Ik zie je adres wel tegemoet in 'n PB.
Vergeef me me mijn luiheid wanneer ik niet per direct naar 't postkantoor ren.

't Betreft hier 'n gewone benzineaansteker net als de Zippo's.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ducheyne
Berichten: 367
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Ducheyne »

Victor Baarn schreef: 22 feb 2022 12:14 Ik heb diverse Youtube videos zitten bekijken en begreep dat dat gaatje niet is om te vullen. Beter is om de boel op te tillen en dan gedurende 6 to 8 seconden benzine er in te spuiten.
Dat gaatje wordt idd veel gebruikt om een nieuw steentje in te bewaren.

Nou is mn holy grail de Corona old boy. Maar degene die ik het mooiste vind (die versie met verticale strepen) is in Nld al een paar jaar uitverkocht.

Afbeelding
Ik heb deze met de verticale strepen in October '20 aangekocht bij Haddocks pipe shop . Paul toch even contacteren daar volgens mij deze toch moet kunnen besteld worden . Overigens een fantastische pipe- lighter .
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

oehoe schreef: 22 feb 2022 14:11 Ik heb nog 'n ouwe liggen waarvan de oorspronkelijke kleur (brass) op de deksel compleet weggegsleten is tot aluminiumkleurig. De rest nog koperkleurig met wat slijtplekken van de Zippo pouch die indertijd aan de gevechtsbroek in het dolhuys hing. Je mag hem voor niks hebben indien gewenst.
Dat is een sympathiek aanbod. Maar ik heb nu de Zippo binnen en dat is wel genoeg als benzine-aansteker. Werkt prima. Alhoewel je de vlam niet echt goed naar beneden krijgt als je pijp is uitgegaan en er nog maar weinig tabak in de pijp zit. Ook valt het op dat binnenwerk iets los / omhoog komt als je de aansteker open en dicht hebt gedaan. Zal zo horen en maakt voor de werking niet uit, maar viel me gewoon op.

Kwam online adresje tegen waar Corona Old Boy met strepen nog is te bestellen.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

Veel succes daarmee. 't Zich naar boven werkende binnenwerk is inderdaad 'n euvel van menige Zippo's Na 't gebruik van de Zippo is 't 'n zowat standaard gebruik en gebaar geworden deze nog even te openen, 't binnenwerk aan te drukken om de aansteker vervolgens weer te sluiten.

Dure jongens die oude jongens overigens.

https://www.haddockspipeshop.com/nl/pij ... -3306.html
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

Aha, goed om te weten. Als ik dat al na één dag ontdek vraag je je toch af waarom Zippo dat dan niet heeft verbeterd.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

Victor Baarn schreef: 25 feb 2022 11:35 Aha, goed om te weten. Als ik dat al na één dag ontdek vraag je je toch af waarom Zippo dat dan niet heeft verbeterd.
Ik denk omdat 'n ideaal passende container door 't vacuüm nauwelijks tot niet te verwijderen zou zijn.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1622
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door GR69 »

??alt viool? Of cello? Lijkt klein voor een cello..
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

Altviool, inmiddels wanddecoratie geworden. :|

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1622
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door GR69 »

Jammer. Als ik viool zou spelen altijd alt. Hoewel cello erg mooi is. Is er niet meer op te spelen?
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5378
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Paasei »

Afbeelding
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

Ha ja, ik ken heel veel altviool moppen. :lol:

Wat betreft aanstekers. Je dure sigaar mag je niet aansteken met een Zippo aldus de sigaaretiquette. Alleen, op Youtube staan paar video's waarin men het als test doet en je geen verschil proeft ten opzichte van een gasaansteker. Aldus diegenen.

Als ik mijn Zippo pijp aansteker boven een lege pijp hou en de vlam naar beneden zuig proef je natuurlijk de warmte van de vlak maar ook wel degelijk heel licht de smaak van de vloeistof. Ruik ik een paar minuten later aan de lege pijpkop dan ruik ik nog steeds een bezinelucht. Bij het aantsteken van een gevulde pijp heb ik geen last van die bijsmaak omdat de tabak het (blijkbaar overstemt). Maar ik zou een dure sigaar bij voorkeur idd niet aansteken met een Zippo omdat je de benzine wel degelijk kunt proeven.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

De directeur van de OR indertijd die met zijn eigen kist sigaren de vergaderingen binnenwandelde (ondanks de toen welige voorraad rookwaren beschikbaar) weigerde ieder vuurtje vanuit 'n benzineaansteker. Als Zippo fan en 'n klein beetje verzamelaar gaat de vlam in de pijp echter enkel per lucifer of gasaansteker.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

Proef je echt verschil als je met een Zippo de pijp aansteekt?

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

Geen idee. Nooit geprobeerd en ik ga 't ook niet proberen.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5378
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Paasei »

ik ruik het een beetje, nog nooit echt geproefd
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1392
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door George Bertram »

Voor mij toch nog steeds de voorkeur voor de (zwaluw)lucifers; wel even een paar tellen wachten totdat de zwavelgeur weg is. Hoort voor mij ook bij het ritueel van de pijp aansteken. Peter G. zou zeggen: 't is allemaal beleving en daar wordt ik foxwild van.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

Lange Zwaluwen. Net als Unox erwten- en bruine bonensoep voor altijd vooradig hier. Kleine Zwaluwen als de ultieme noodvoorraad.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

George Bertram schreef: 01 mar 2022 13:14 Voor mij toch nog steeds de voorkeur voor de (zwaluw)lucifers; wel even een paar tellen wachten totdat de zwavelgeur weg is. Hoort voor mij ook bij het ritueel van de pijp aansteken. Peter G. zou zeggen: 't is allemaal beleving en daar wordt ik foxwild van.
Die heb ik hier ook liggen (tenminste iets wat nog hetzelfde is als in mn jeugd). Maar als ik kijk hoe die stokjes 'zweten' bij het branden lijkt het me ook minder zuiver dan een gasaansteker.

Mn puberzoon klaagde pas dat als hij een aansteker pakt in huis deze het nooit doet. Of het gas is op, of er zit nog gas in maar de aansteker weigert dienst. Bedacht me dat een Zippo natuurlijk wel een goed verjaardagscadeau is. Typisch cadeau wat je van je vader hoort te krijgen voor het leven. Met flesje vulling natuurlijk anders doettie het zeker niet zodra hij hem wil gebruiken. :mrgreen:

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2726
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door oehoe »

't Vullen van 'n gasaansteker vergt enige kennis.

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1622
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door GR69 »

Paasei schreef: 27 feb 2022 07:39 Afbeelding
🤣
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

Waar gebeurd:
De violist Isaac Stern kwam spelen op het Witte Huis. Bij aankomst wees een beveiliger op de vioolkist en vroeg voor de grap: wat zit daarin? Waarop Isaac antwoordde: een mitrailleur. Daarop zei de bewaker: gelukkig, ik was al bang dat het een viool was.

Als toegift een altvioolmop:
Een altviolist ging met pensioen na 30 jaar in het orkest gezeten te hebben. Al die jaren pakte hij voor elke repetitie en uitvoering een briefje uit de altvioolkoffer en las die. Niemand mocht weten wat er op stond. Bij zijn afscheid werd gevraagd of hij nou eindelijk eens wilde vertellen wat de tekst op dat brief was. Hij liet het briefje zien, daarop stond: Altviool in linkerhand, strijkstok in rechterhand

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1622
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door GR69 »

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5378
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Paasei »

Victor Baarn schreef: 02 mar 2022 16:27 Waar gebeurd:
De violist Isaac Stern kwam spelen op het Witte Huis. Bij aankomst wees een beveiliger op de vioolkist en vroeg voor de grap: wat zit daarin? Waarop Isaac antwoordde: een mitrailleur. Daarop zei de bewaker: gelukkig, ik was al bang dat het een viool was.

Als toegift een altvioolmop:
Een altviolist ging met pensioen na 30 jaar in het orkest gezeten te hebben. Al die jaren pakte hij voor elke repetitie en uitvoering een briefje uit de altvioolkoffer en las die. Niemand mocht weten wat er op stond. Bij zijn afscheid werd gevraagd of hij nou eindelijk eens wilde vertellen wat de tekst op dat brief was. Hij liet het briefje zien, daarop stond: Altviool in linkerhand, strijkstok in rechterhand
schitterend...
:lol: :lol:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

Vond ik wel weer humor. Zat ik pijp te roken in de tuin. Op enig moment pijp uit omdat er wat tussenkwam. Wil hem weer aansteken, maar.... vlam van Zippo te klein om goed naar beneden te kunnen zuigen (benzine bijna op dus), pak ik de pas gekochte pijp gasaansteker... ook leeg. Wil ik de gasaansteker vullen: vulbus leeg. Toen moest ik soort wel lachen en heb een lelijke keukenaansteker gebruikt.
Even later komt mn vrouw terug van boodschappen doen en heeft uit zichzelf een vulbus gekocht. :lol:

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Re: Aanstekers & Lucifers?

Bericht door Victor Baarn »

Zippo pijpaansteker nu enige tijd in gebruik en bevalt uitstekend. Dit omdat ik altijd buiten rook en de Zippo goed tegen de wind kan (het weer is schitterend maar het waait af en toe behoorlijk). Bijsmaak is verwaarloosbaar. Ik twijfel zelfs of die er überhaupt is en of het niet meer reuk dan smaak is.

Plaats reactie