Bio Tabakken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Bio Tabakken

Bericht door Generaal »

Bio-tabakteelt blijkt goede zet voor teler in North Carolina

De Amerikaanse teler Billy Carter teelt in Eagle Springs (North Carolina) op meer dan duizend hectare conventionele en biologische gewassen. Midden jaren negentig raakte hij geïnteresseerd in de biologische teelt. Hij kwam heel toevallig in aanraking met de biologische tabaksteelt, dit blijkt een goede zet te zijn.



"Op dat moment was er geen goed gewas om biologische te gaan telen, tenminste niet degene die ik voor de lange termijn zou kunnen gaan telen en waarmee ik mijn agrarisch bedrijf rendabel kon maken." In 1998 trokken de inspanningen van Santa Fe Natural Tobacco Company echter zijn aandacht. Zij waren bezig met de ontwikkeling van tabak dat past in de biologische teeltwijze. "Er teelden toen al conventioneel tabak. En ik wist genoeg van de bio-landbouw om de tabak in te passen in een biologisch teeltsysteem."

Er werd met Santa Fe een contract afgesloten voor 4.000 pond tabak, dat hij biologisch teelde op drie hectare. De bedrijven groeiden samen verder. En in de tussentijd groeide ook de vraag naar biologisch tabak. Momenteel koopt Santa Fe per jaar ongeveer 2,7 miljoen kilo aan biologisch tabak in en Billy Carter zal dit jaar op ongeveer 100 hectare biologische tabak telen.


Publicatiedatum: 12-4-2012
Bron: http://www.biojournaal.nl/nieuwsbericht ... sp?id=8101
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4218
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Bio Tabakken

Bericht door Ribbon »

Leuk stukje.

Santa Fe ken ik voornamelijk van het merk American Spirit wat ik al jaren in de vorm van shag en (soms) sigaretten rook. Lekker puur natuur zonder al te veel (of helemaal geen) toevoegingen. Wat mij betreft mag Santa Fe ook wat pijptabakken op de markt brengen. Er staat dan wel een mooie pijprokende Indiaan op de verpakking, maar vooralsnog verkopen ze alleen sigaretten en shag :?

Afbeelding
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Bio Tabakken

Bericht door Generaal »

Ha Robb,
vermits ik geen sig's of iets anders nog rook, is het me onbekend.
Maar als we misschien met genoeg aandringen dat ze er wel es wat grover willen snijden en verkopen é!
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Plaats reactie