Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
L1lpuppy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2018 17:54
Locatie: Herzele

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door L1lpuppy »

Ik heb nu 9mm balsahout filters gevonden en deze staan me echt aan, ze nemen niet echt smaak weg maar nemen wel veel vocht op
Nog iemand deze al geprobeerd?

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

Ik ken ze niet. Er wel 'ns over gehoord. Ik zou ze best wel 'ns willen proberen. Linkje met waar ze verkrijgbaar zijn zal op prijs worden gesteld. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

L1lpuppy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2018 17:54
Locatie: Herzele

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door L1lpuppy »

oehoe schreef: 18 aug 2022 16:04 Ik ken ze niet. Er wel 'ns over gehoord. Ik zou ze best wel 'ns willen proberen. Linkje met waar ze verkrijgbaar zijn zal op prijs worden gesteld. :D

alsjeblieft :D
https://www.deoudeleeuw.nl/?p=producten ... rod=4790#_

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

OK, met de probeeroptie inclusief verzendkosten worden ze me toch te duur momenteel. Bedankt voor de reactie en link desnietaltemin.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Online
Ducheyne
Berichten: 365
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Ducheyne »

oehoe schreef: 18 aug 2022 16:04 Ik ken ze niet. Er wel 'ns over gehoord. Ik zou ze best wel 'ns willen proberen. Linkje met waar ze verkrijgbaar zijn zal op prijs worden gesteld. :D
Haddocks pipeshop
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Online
Ducheyne
Berichten: 365
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Gizeh 6mm filters

Bericht door Ducheyne »

heb oa een 6mm pijpje dat ik met White Elephant Meerschaum en Savinelli balsa filters rook .
De eerste is een drama ..

Heb al veel positiefs over Gizeh 6mm filters gelezen .
Heeft iemand hiermee ervaring en zijn deze in de Benelux te verkrijgen .
Heb deze enkel bij Amazon en Cigarworld kunnen vinden .
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Gizeh 6mm filters

Bericht door oehoe »

Ducheyne schreef: 19 aug 2022 11:28 heb oa een 6mm pijpje dat ik met White Elephant Meerschaum en Savinelli balsa filters rook .
De eerste is een drama ..

Heb al veel positiefs over Gizeh 6mm filters gelezen .
Heeft iemand hiermee ervaring en zijn deze in de Benelux te verkrijgen .
Heb deze enkel bij Amazon en Cigarworld kunnen vinden .
In ieder geval bedankt voor de tip géén Witte Olifant te gebruiken. Ik bestel ze bij Paul zodra ik genoeg items met 'n voldoende bedrag heb om te bestellen zonder verzendkosten. Hij is mijn "hofleverancier" van Zippo gerelateerde zaken en rookaccesoires.

Gizeh doet volgens hun website niet in balsa filters volgens mij.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Deadl0ck »

Balsa kan ik niks mee, er komt soms een mini kooltje door het rook kanaal tijdens het einde van de pijp, en neem van mij aan, verschroeiend balsa smaakt voor geen meter.

6mm filters heb ik nog nooit goede ervaringen mee gehad. Maar buiten maispijpen ook weinig gebruik van gemaakt.

Voor 9mm filters , zo incidenteel als ik ze tegenwoordig gebruik (alleen bij aromatics) zweer ik echter bij White elephant supermix filters. (Oude versie, de nieuwe van na de overname ken ik nog niet, de verhouding daarin schijnt net anders te zijn.)
De mix van koolstof en meerschaum kruimel doet precies wat ik wil van een filter, neemt relatief veel vocht op dankzij meerschaum, en haalt de scherpte van tabakken weg dankzij de koolstof.
Groet, Mark

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

Tot nu toe nog geen balsa filters geprobeerd. Na 't roken van enkele van mijn estates zonder filter overweeg ik zelfs de aankoop van wat inserts voor (sommige) filterpijpen. Ik weet alleen niet waar................
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Deadl0ck »

oehoe schreef: 17 nov 2022 19:36 Tot nu toe nog geen balsa filters geprobeerd. Na 't roken van enkele van mijn estates zonder filter overweeg ik zelfs de aankoop van wat inserts voor (sommige) filterpijpen. Ik weet alleen niet waar................
Mijn ervaring met standaard inserts is dat ze vooral meer schoonmaak werk vereisen zonder echt iets toe te voegen. Ik rook ze dan ook gewoon zonder insert. De filter kamer maak ik dan schoon door een rager 2x dubbel te vouwen en daar de kamer mee te ragen.

Dat gezegd hebbende heb ik sinds kort een tsuge insert waar ik wel blij mee ben.

https://www.smokingpipes.com/accessorie ... _id=361617

Heeft wat meer schoonmaak werk nodig dan de standaard insert, maar heeft ook daadwerkelijk effect op het roken.
Groet, Mark

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

"Waar ik insert zei: Adapter. Stop de tijd!"

Op de Gubbels website kreeg ik bij zoeken steeds de bekende 404-melding. Later 't contactformulier op de website ingevuld met de vraag of en waar er 9mm adapters te krijgen zijn. Even later 'n antwoord van de grote baas en met groot bedoel ik groot. Vroeg me of ze voor mijn Big Bens waren. Na 'n ja mijnerzijds gelijk al antwoord met de mededeling: "We sturen er wel 'n paar op. Je adres?"

Als dat geen service is. Elbert Gubbels kan niet meer stuk in mijn beleving! Ik blijf ze ook koesteren, mijn oude Big Bens maar nu nog met meer beleving. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Sidekickelvis »

Ik heb een schoonmaaktooltje waar je een rager omheen wikkelt van onze Neerlandse Pijpenfabrikant. Of die ook (nog) te koop zijn weet ik niet maar ze zijn speciaal om een 9mm kanaal mee te kuisen.De mijne zat bij een aangeschafte pijp dacht ik.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Geoff »

Sidekickelvis schreef: 23 nov 2022 12:25 Ik heb een schoonmaaktooltje waar je een rager omheen wikkelt van onze Neerlandse Pijpenfabrikant. Of die ook (nog) te koop zijn weet ik niet maar ze zijn speciaal om een 9mm kanaal mee te kuisen.De mijne zat bij een aangeschafte pijp dacht ik.
Stukje keukenrol erin draaien werkt overigens ook pirma. :wink:
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Online
Ducheyne
Berichten: 365
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Ducheyne »

Geoff schreef: 26 nov 2022 10:53
Sidekickelvis schreef: 23 nov 2022 12:25 Ik heb een schoonmaaktooltje waar je een rager omheen wikkelt van onze Neerlandse Pijpenfabrikant. Of die ook (nog) te koop zijn weet ik niet maar ze zijn speciaal om een 9mm kanaal mee te kuisen.De mijne zat bij een aangeschafte pijp dacht ik.
Stukje keukenrol erin draaien werkt overigens ook pirma. :wink:
oorstaafjes 8) :lol:
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 543
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Jozef »

Beste forumleden.
Nu veel over gelezen hier, wel of geen filter. Ieders persoonlijke voorkeur.
Maar mijn vraag:
Hoe lang is een koolstoffilter\filterbuisje te gebruiken? Wanneer denk je deze te verwisselen?
Gegroet,
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Bommel »

Na iedere rook sessie verdwijnt het filter bij het schoonmaken van de pijp in de prullenbak bij de gebruikte ragers.
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

Hier gaat 'n filter drie tot wel zelfs vijf rookbeurten mee, afhankelijk van de tabak. Ik wissel pas bij 't onontkoombare gepruttel. Ik heb deze mededeling al eerder weergegeven hier en men vond mij 'n vieze man toen. :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door The_Undertaker »

Vinden we nog steeds :wink:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

:mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 441
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door BAARD »

In die 8 jaar dat ik de pijp rook, rook ik deze enkel en alleen met 9mm filter.
Nou heb ik gisteren een nieuwe pijp (online) gekocht, waarvan ik in de veronderstelling was dat dit ook een 9mm filterpijp was.
Net aangekomen zie ik dat er zo’n metalen ding in zit.. (oorspronkelijk bedoeld voor minder pruttel?)

Mijn vraag is nu of deze vervangen kan worden door bv een 6mm filter, of andere opties? Of verschilt dit per pijp?


Afbeelding

Afbeelding
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

Geen idee en ook 't merken en het model van de pijp niet vermeld hier. Ik heb geen slechte ervaringen met deze metalen insets overigens. Op tijd reinigen en lekker rustig roken. Wat betreft 't vervangen van zo'n ding blijft 't aloude principe van kracht: Meten is weten. Mocht 't niet passen troost je met de gedachte dat men 't vroeger zo deed. Zie en ervaar 't als nostalgie en historie dan.

Troost je en/ of walg van de gedachte dat ik als mobieltje nog steeds oude Nokia's prefereer waar het mobiel bellen betreft. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 441
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door BAARD »

Terug gaat ie sowieso niet, dus we gaan het proberen.. zowel met als zonder dat ding haha..

Het is trouwens een Chacom Sandblast 168.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

Dan heb je 'n wel gerespecteerde pijp in handen denk ik. Denk en mijmer aan hoe 't toen was. Met of zonder filter, men gaat gaandeweg ieders voorkeur samenstellen, soms zelfs afhankelijk van de tabak ook. Het blijft een ontdekkingsreis die afhankelijk blijft van de smaak op 't moment, de tabak en zelfs de stemming waarin men zich bevind volgens mij.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 441
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door BAARD »

oehoe schreef: 08 aug 2023 17:15 Het blijft een ontdekkingsreis die afhankelijk blijft van de smaak op 't moment, de tabak en zelfs de stemming waarin men zich bevind volgens mij.
Dat is absoluut waar! Neemt niet weg dat ik al enorm vaak, verschillende soorten pijpen met verschillende soorten tabak, zonder filter heb geprobeerd.
Maar het heeft me simpelweg nooit kunnen bekoren. En waar dat tot heden aan heeft gelegen, ik heb geen flauw idee.
Misschien heeft het met de manier van roken te maken en zou ik me een andere manier aan moeten leren, om ook van een pijp, met de juiste tabakscombinatie, zonder filter te kunnen genieten. En anderzijds is het misschien zo simpel als gewoon doorzetten of accepteren dat het niet voor mij is weggelegd.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

Niet doorzetten wanneer je het niet behaagt. 't Is geen wedstrijd, examen of proeve van kunde. Doe gewoon wat 't je beste behaagt met misschien af en toe 'n kleine stap buiten de comfort zone met de wetenschap dat dit water te koud is en lekker terug kunt gaan.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Kiske

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Kiske »

BAARD schreef: 08 aug 2023 16:14 In die 8 jaar dat ik de pijp rook, rook ik deze enkel en alleen met 9mm filter.
Nou heb ik gisteren een nieuwe pijp (online) gekocht, waarvan ik in de veronderstelling was dat dit ook een 9mm filterpijp was.
Net aangekomen zie ik dat er zo’n metalen ding in zit.. (oorspronkelijk bedoeld voor minder pruttel?)

Mijn vraag is nu of deze vervangen kan worden door bv een 6mm filter, of andere opties? Of verschilt dit per pijp?


Afbeelding

Afbeelding
Ik heb in de loop der tijd alle ongefilterde pijpen vervangen voor filterexemplaren. Dat beviel mij het best dus waarom zou ik me dan druk maken over mensen die zeggen dat dit ten koste gaat van de smaak, het geen "echt" pijproken is of weet ik wat er allemaal met de beste bedoelingen geroepen wordt. Je weet zelf het best hoe jezelf het meest van een pijp kunt genieten. Mijn advies in deze is dan ook je eigen ervaringen te volgen.

Wat betreft dat metalen ding kan ik je enkel melden dat de meeste berichten die ik hierover heb gelezen melden dat het ondingen zijn die zo snel mogelijk verwijderd, weggegooid en vervloekt moeten worden. Echter ook hier zou ik zeggen, kijk hoe het jou bevalt en maak op basis van wat je eigen ervaring ermee is een beslissing.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Chris »

Het is inderdaad mogelijk om het toch te proberen, eruit halen kan altijd nog. Ik heb enkele pijpen zonder filtermogelijkheid, maar die zachter roken dan andere pijpen zonder filter.

Als de opening het toelaat, zou misschien een kleine balsa filter passen?

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 441
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door BAARD »

Kiske schreef: 08 aug 2023 21:30 Wat betreft dat metalen ding kan ik je enkel melden dat de meeste berichten die ik hierover heb gelezen melden dat het ondingen zijn die zo snel mogelijk verwijderd, weggegooid en vervloekt moeten worden. Echter ook hier zou ik zeggen, kijk hoe het jou bevalt en maak op basis van wat je eigen ervaring ermee is een beslissing.
Heb het idee dat de trek zwaarder is dan anders.. vandaag of morgen nog eens proberen en dan gaat ie er uit.
Chris schreef: 09 aug 2023 09:13 Als de opening het toelaat, zou misschien een kleine balsa filter passen?
Dat is misschien ook nog een idee. Had er zelf niet aan gedacht.
Iemand goeie ervaringen met balsa?
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2752
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door oehoe »

In dit draadje staan er wat bijdragen aangaande balsa filters.

search.php?keywords=balsa&t=7167&sf=msgonly
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Het grote 'filter' topic

Bericht door Chris »

Ik heb zelf een voorkeur voor balsa t.o.v. een standaard 9mm filter eerlijk gezegd

Plaats reactie