DUNHILL

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

1 van de redenen waarom wij geen hond hebben :D
Eliminator schreef:Vind hem er inderdaad niet mooier van geworden, maar super handig is het wel voor buiten, zeker nu de winter er weer aan zit te komen.
Toch wel lekker een pijpje bij je als je met de hond naar buiten moet, ook van de winter !

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Eliminator schreef:Vind hem er inderdaad niet mooier van geworden, maar super handig is het wel voor buiten, zeker nu de winter er weer aan zit te komen.
Toch wel lekker een pijpje bij je als je met de hond naar buiten moet, ook van de winter !
Daarom heb ik ook een dekseltje of is dit wat
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Vind pijpen met zo'n vaste deksel niet heel erg mooi, het bestaan van zo'n dekseltje ken ik wel, moet hem alleen nog aanschaffen voor de winter wat straffer wordt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Deze ziet er wel mooi uit niet dan. :wink:

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Zo'n kanteldeur moest ik ca. 40 jaar geleden eens hebben.
Vond er bij gebruik niet zoveel aan herinner ik me, daarnaast zat de "deur"vast aan de pijp, waardoor het noodzakelijke schoonmaken erg moeilijk was.

Zou het nu niet meer kopen. Gebruik wanneer je buiten wil roken in de wind een verwisselbaar dekseltje, of nog beter wacht tot je weer thuis bent.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Een Dunhill...

Bericht door boyenne »

Afbeelding

Enkele maanden geleden was ik in London.. en had me voorgenomen een Dunhill-pijp te kopen. London zou toch wel the place to be zijn voor een Dunhill? Ik kwam van een koude kermis thuis ;)

Ik zoek namelijk al geruime tijd een kleinere pijp van dit merk, zoals onderstaande Dunhill (van Peter Heinrichs)

http://www.peterheinrichs.de/Pfeifen/Du ... 3407?c=240

Daar zijn ze dus te koop... maar zijn Dunhill-pijpen ook in Nederland te koop (in een iets breder assortiment)? Een zoektocht op Internet heeft me tot nu toe niets opgeleverd... als ik het mij goed herinner had Smoorder gedurende de meeting in Sittard een soortgelijke pijp! Prachtig!

Groet,
Boyenne 8p
boyenne Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Een Dunhill...

Bericht door Kynikos »

Bij de Oude Tijd in Utrecht hadden ze een flink zooitje Dunhills en bij Hajenius in Amsterdam heb ik er ook zat gezien. Ik kan me echter niet herinneren ook een prince gezien te hebben. Volgens mij is dat sowieso een relatief zeldzaam model tegenwoordig. Misschien toch een ritje naar de oosterburen plannen als je een echt groot aanbod wil? Een pijp van dit kaliber en prijskaartje zou ik niet snel online kopen in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Kynikos op 12 sep 2011 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Een Dunhill...

Bericht door boyenne »

Kynikos, is een Prince een model van Dunhill of een merk opzich? :-T

En ja, zeker. Ik koop het liefst een pijp in real life; pijp bekijken, vasthouden, etc.
Laatst gewijzigd door boyenne op 12 sep 2011 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
boyenne Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Een Dunhill...

Bericht door Kynikos »

Prince is het model van de pijp die je laat zien in dat linkje. Niet alleen een model van Dunhill maar wijdverspreid en een klassieker. Hier is er een topic over dat je waarschijnlijk wel interesseert.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Een Dunhill...

Bericht door boyenne »

`Dank voor de nuttige info!! :sw
boyenne Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Een Dunhill...

Bericht door robvoorburg »

Wanneer je op de White Spot klikt, dan zie je dat Hajenius en Smokiana voor Nederland de verdelers (Belgisch ?) zijn, beiden A'dam.

De Graaff, Van Renssen hebben zo nu en dan enige Dunhills in het assortiment.
Succes met dit luxeprobleem.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Een Dunhill...

Bericht door janneman »

Jammer om te horen dat het niet in London gelukt is... Maar als je met een bepaald model in gedachten gaat zoeken dan is het inderdaad lastig. Aan de andere ant heeft een pijp waar je lang jacht op maakt ook zo z'n charmes. Heinrichs is redelijk voorzien van Dunhill. De Dunhill die Smoorder had was volgens mij ook nog voorzien van een heel elegant ringetje, maar dat maakt hem vermoedelijk wel meteen een slag duurder.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Re: Een Dunhill...

Bericht door belgianpipesmoker »

Ik heb zelf wel een model gevonden in londen waar ik al een tijdje naar op zoek was.
Een mooie poker!

Maar ik moet je wel gelijk geven wat het aanbod betreft in Londen.
Voor een land waar pijproken ooit voor iedereen was was het maar een kale bedoeling.
Sommige winkels hadden wel nog de vitrinekasten maar er zat geen pijpje meer in.

Eens bij Dunhill aangekomen toch nog 3 vitrinekasten met een 100 tal dunhill's. Ik was opzoek naar een prince of een poker. Er was 1 prince maar was een groep 6 en dus veel te groot.

Maar er was ook een mooi pokertje...

Ik vroeg de dame die me rond leidde hoe ze de verkoop van pijpen aanvoelde.
Veel pijpen verkocht ze niet meer in de winkel zelf. Maar de productie van dunhillpijpen bleef ongeveer dezelfde.
Er was veel verkoop via het internet zei ze.

Ik vrees dat we meer een meer online gaan moeten kopen...
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Een Dunhill...

Bericht door boyenne »

Interessant, Belgian. Die poker heb je dus eveneens uit London? Dat heeft toch z'n charme.
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Re: Een Dunhill...

Bericht door belgianpipesmoker »

boyenne schreef:Interessant, Belgian. Die poker heb je dus eveneens uit London? Dat heeft toch z'n charme.
ik wou echt een Dunhill uit DE Dunhillshop in Londen.
Ik was er van april al naar uit aan het kijken en heb van april tot september zo min mogelijk gekocht voor de pijpenhobby.
heb vaak op het punt gestaan om toch een andere pijp te kopen in die periode maar ben tevreden dat ik me heb in kunnen houden. (buiten een Chacom na :oops: )
Ik vond het juist heel speciaal op tijdens je reis zo'n pijp te kopen.

Afbeelding
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Een Dunhill...

Bericht door boyenne »

Wat een prachtige pijp, wauw! Kun je iets meer over de pijp vertellen; hoe rookt de pijp?

Enne... ik geloof dat ik een blunder ben begaan door niet naar DE Dunhill shop in London te gaan? Auw! :mrgreen:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
belgianpipesmoker
Berichten: 398
Lid geworden op: 20 okt 2010 10:31
Locatie: Belgie Vlaams brabant

Re: Een Dunhill...

Bericht door belgianpipesmoker »

boyenne schreef:Wat een prachtige pijp, wauw! Kun je iets meer over de pijp vertellen; hoe rookt de pijp?

Enne... ik geloof dat ik een blunder ben begaan door niet naar DE Dunhill shop in London te gaan? Auw! :mrgreen:
Aan roken zelf ben ik nog niet gekomen. Ik bewaar ze nog wat voor een speciale gelegenheid.
Maar afgaand om mijn andere dunhills heb ik geen vrees voor.
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794


Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Een Dunhill...

Bericht door boyenne »

Welnu, ik ben heel benieuwd naar je andere Dunhills... :-?
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

oude dunhill prince

Bericht door pipealicious »

dunhillneedle.jpg
dunhillneedle2.jpg.png
Beste Forumleden,

Ik zag recent een oude dunhill pijp (prince model) op eBay. Er zat echter een soort naald in het mondstuk dat tot net in de ketel doordrong, zie foto's hierboven.
Is dit normaal voor een oude Dunhill pijp? Of is het te wijten aan een nogal vreemde reparatie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: oude dunhill prince

Bericht door robvoorburg »

Deze metalen filters dienen geen enkel doel, gewoon weggooien.
Ik kan me niet herinneren ooit een nieuwe Dunhill gezien te
hebben met zo'n ding.
Mogelijk door de vorige gebruiker in de steel aangebracht.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: oude dunhill prince

Bericht door Arno »

Op de Duitse ebay gezien? Die Duitsers houden namelijk wel van filters.. Maar normaal gesproken is het wat Rob zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: oude dunhill prince

Bericht door Terpentijn »

een beetje gekke vraag misschien, maar worden er eigenlijk ook dunhills nagemaakt? of andere pijpen? de gewone sterveling zal niet vaak dunhills zien of in de handen hebben en ze louter denken te herkennen aan de stip en de dunhill-stempel. maar wordt er ook fake geproduceerd? waarbij dan bepaalde zaken misschien wat afwijken van normaal of dat er missschien daarom een keer een stip geschilderd is, ipv er in verdiept of een stempel niet helemaal gaaf of een 'naald' in de pijp? ik roep maar wat hoor, maar ik besefte eigenlijk dat ik zelden een dunhill heb gezien of vastgehouden, waardoor je je wat dat betreft best snel kan laten beet nemen op het internet of bij e-bay. worden er bijvoorbeeld controles uitgeoefend bij iets als ebay en een pijpmerk, dat een dunhill een echte dunhill is.

groeten,
t
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: oude dunhill prince

Bericht door janneman »

De Parker Prince die ik kocht had precies het zelfde, gewoon een metalen buisje dat te ver doorliep (mijn Parkers komen voor een deel nog uit de tijd dat het afgekeurde Dunhills waren). Ik heb het eruit gehaald. Het buisje had dezelfde functie als de metalen frutselfilters.

Je hebt om een Dunhill te stempelen nogal een verzameling stempels nodig, er staat niet alleen Dunhill in het hout gestempeld, maar ook verschillende maten nummers, soms met cirkels erom en dergelijke. Die hele stempelatuur is op internet terug te vinden en redelijk goed gedocumenteerd, dus als je aan het vervalsen wilt slaan is dat minder eenvoudig dan alleen de witte stip. Daarnaast zul je, als je je een beetje voor Dunhill begintte interesseren, ook vrij snel een redelijk beeld krijgen van wat uiterlijke kenmerken van de verschillende soorten (de veel voorkomende shell pijpen waar dit er éénvan is, de erg donkerbruin gebeitste gladde afwerking, de cumberland mondstukken en meer van dat soort typische Dunhill dingen). http://www.rdfield.com/Articles/A%20Dun ... Dating.htm is een ardig beginpunt.

Al met al denk ik niet dat er echt veel valse Dunhill's rondzwerven. Wat mijn het grootste risico lijkt te zijn is het vervalsen van het jaartal van een pijp door een ouder jaarnummer over een nieuwere pijp te stempelen, al kan ik me niet herinneren daar ooit van gehoord te hebben.
Laatst gewijzigd door janneman op 28 nov 2011 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: oude dunhill prince

Bericht door pipealicious »

janneman schreef:De Parker Prince die ik kocht had precies het zelfde, gewoon een metalen buisje dat te ver doorliep (mijn Parkers komen voor een deel nog uit de tijd dat het afgekeurde Dunhills waren). Ik heb het eruit gehaald.
OK, in dat geval geen probleem. Maar fungeert het eigenlijk als filter? Ik ken alleen de typische metalen filtertjes zoals in bijlage.
pipefilt.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: oude dunhill prince

Bericht door janneman »

De filtergedachte is dat troep gemakkelijk neerslaat op het koude oppervlak van metaal. Als je ziet hoe smerig ze worden lijtk dat ook wel te werken, maar normaal zou die neerslag gewoon over het hele mondstuk verspreid zijn, en gemakkelijker met een pijpenrager weg te halen zijn.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: oude dunhill prince

Bericht door pipealicious »

OK, makes sense, janneman.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: oude dunhill prince

Bericht door smoking-rob »

Dit is een "Inner tube" waar veel Dunhills mee uitgerust waren.
Het doel is om de schacht schoner te houden, het nadeel is wat meer condensatie en een verminderde trek.
Je kunt proberen deze pijp mét, en zonder dit buisje te roken om te zien wat de voorkeur geniet.
Zelf haal ik ze er altijd uit.
Ik heb wel eens foto's van een nep Dunhill pijp ergens op een site gezien.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: oude dunhill prince

Bericht door smoking-rob »

Hier wat info over fake Dunhill pijpen (moet het zelf ook nog gaan lezen)
http://www.loringpage.com/pipearticles/80s%20Fakes.htm
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: oude dunhill prince

Bericht door Terpentijn »

@janneman en @smokingrob, bedankt voor jullie uitleg over valse pijpen. nu is dunhill natuurlijk de cohiba onder de pijpen, zelfs de grootste anti-roker kent het nog. maar zijn er andere merken waar wel bekend van is dat er wel eens gesjoemeld wordt?

groeten,

t
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: oude dunhill prince

Bericht door janneman »

In feite laat het artikel zien dat het met die fake Dunhills nogal losloopt, een beperkte reeks uit de jaren 70/80 (50 tot 75). Ik ben bijna geneigd te denken dat zo'n fake een hogere zeldzaamheidswaarde heeft dan een echte :-D

Ik kan me bij een paar extreem dure kunstenaar-pijpmakers nog wel wat voorstellen, maar net als bij die Dunhills, het moet om te beginnen al over erg bijzondere pijpen en erg dure pijpen gaan, anders is het gewoon niet de moeite waard (die fake Dunhills waren ook allemaal van een bijzonder type). Een set van 7 pijpen die voor 10.000 euro van de hand gaat is wel de moeite van het vervalsen waard, maar tegelijk weer zo opvallend dat er al snel vragen gesteld kunnen worden. Ik denk dat er heel wat gebieden zijn waarbij vervalsen lucratiever is. Iemand nog in de markt voor een leuke kleine Monet?
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie