DUNHILL

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Een Dunhill...

Bericht door Paul Tummers »

Winslow Collector schreef:Ben afgelopen zaterdag naar Peter Heinrichs in Bergheim geweest. Om o.a. eens een pijp van het veel geroemde (en beroemde?) merk Dunhill te kopen.
De voorraad Dunhills in deze winkel bedraagt daar ruim meer dan 250-300 stuks. Ik wilde een recht model met 9 mm filter en dat was gemakkelijk te vinden. Sterker nog: ik had zelfs keus.

Het is een 4303F uit 2006 geworden en heb er € 438 voor betaald.

Plaatje kan ik er op mijn werk niet bijplaatsen, maar op de volgende link is hij wel te zien:
http://www.bollitopipe.it/dunhill-bruye ... anguage=en


Een zeer klassiek en eenvoudig model. Eigenlijk helemaal geen mooie pijp, maar ik wil gewoon de zo roemrucht gemaakte rookeigenschappen eens meemaken.
Voor deze prijs heb ik trouwens een Winsløw met een mooie straight grain en een (naar mijn mening) creatievere pijp. Maar goed, ik wist waar ik aan begon.

Dacht ik..., want bij thuiskomst bleek dat de filterkamer te klein was voor een 9 mm filter. Diameter was in orde, maar de lengte van de filterruimte niet. Dus ik moest, op deze "topkwaliteitspijp van het beroemdste merk" al eerst met een ruimer aan het werk, alvorens ik er een filter in kon doen.
Allemaal goed gelukt, maar niet passend bij een pijp van een flink eind in de 400 euro's.

Heb de pijp inmiddels 2 maal gerookt (inroken) en dat bevalt tot nu toe zeer goed. Meestal merk ik bij andere merken beperkingen t.o.v. mijn Winsløws, maar in dit geval niet.

Voorlopige conclusie:
Afwerking - zeer slecht, want ik moest al meteen met gereedschap aan de slag.
Rookeigenschappen tijdens inroken - zeer positief, zelfs de eerste rooksessie was smaakvol en eenvoudig comfortabel.
Geen mooi model? Prachtige klassieker waarmee je je overal kunt vertonen en een vorm die nooit verveelt, Proficiat met je nieuwe aanwinst!
Jammer dat de filterkamer niet op maat was; je zou toch verwachten dat een dergelijke firma dit controleert alvorens de pijp de werkplaats uit te laten gaan.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Een Dunhill...

Bericht door magicmarcello »

Gefeliciteerd Paul met deze Britse klassieker, ik vind hem heel fraai!
Kan me wel voorstellen dat het voor jou wat saai aandoet t.o.v. al die kunstwerken van je prachtige collectie maar zie het dan als de ultieme understatement en tegenhanger qua vormgeving.
Het is inderdaad wel een behoorlijk minpunt dat je tegen het filterprobleem aan liep en dat zelf heb moeten oplossen, dat valt me dan weer zwaar tegen van Dunhill met zo'n enorme reputatie.
In ieder geval met stip veel rookgenot gewenst :D
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Winslow Collector

Re: Een Dunhill...

Bericht door Winslow Collector »

magicmarcello schreef:Gefeliciteerd Paul met deze Britse klassieker, ik vind hem heel fraai!
......
In ieder geval met stip veel rookgenot gewenst :D
;p
Thanks. Vanavond gaat de brand er weer in. Zoals gezegd prettige rookeigenschappen. Ben benieuwd hoe ik hem over enkele maanden beoordeel.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Een Dunhill...

Bericht door magicmarcello »

@Paul; You're welcome! Keep us posted & enjoy... :D
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Een Dunhill...

Bericht door Generaal »

'n Mooie klassieke uitvoering, WC, geniet er van! :B :B
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Paul Tummers
Berichten: 315
Lid geworden op: 16 mei 2012 23:52
Locatie: Berg en Terblijt

Re: Een Dunhill...

Bericht door Paul Tummers »

Winslow Collector schreef:
magicmarcello schreef:Gefeliciteerd Paul met deze Britse klassieker, ik vind hem heel fraai!
......
In ieder geval met stip veel rookgenot gewenst :D
;p
Thanks. Vanavond gaat de brand er weer in. Zoals gezegd prettige rookeigenschappen. Ben benieuwd hoe ik hem over enkele maanden beoordeel.
Laat hem nog een dagje liggen, kan hij op z'n dooie gemak aan het gebruik wennen.
Voor zo'n bedrag kun jebeter lief voor de pijp zijn, het betaalt zich terug.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Winslow Collector

Re: Een Dunhill...

Bericht door Winslow Collector »

Paul Tummers schreef:Laat hem nog een dagje liggen, kan hij op z'n dooie gemak aan het gebruik wennen.
Voor zo'n bedrag kun jebeter lief voor de pijp zijn, het betaalt zich terug.
Bij mij hebben de gerookte pijpen standaard minstens 24 uur rusttijd, veel vaker 2 dagen. Dus overbelasten zal ik hem niet. :wink:
Maar anderzijds moet hij daar (1 dag rust) zeker tegen kunnen, zo behandel ik al mijn pijpen al jaaaren. En de Winsløws, Stanwells en DB's kunnen daar prima tegen met behoud van goede rookeigenschappen.
Dus ik verwacht van de Dunhill niet anders. :D

Laafke

Dunhill

Bericht door Laafke »

Goedemiddag,

Weet iemand hoe je Dunhill kunt bereiken?? Het emailadres op hun website The white spot komt als onbestelbaar terug. Op hun andere website wordt je verwezen naar Cup a joes in de VS.
Of heeft Dunhill geen contact afdeling meer??

met vriendelijke groet,

Gerrit Jan

Whitesnake

Re: Dunhill

Bericht door Whitesnake »

Misschien kan Belgianpipesmoker je wel helpen. Doe hem eens een PB.

Winslow Collector

Re: Dunhill

Bericht door Winslow Collector »

Dunhill rechtstreeks kan ik je ook niet meer vertellen dan hun website.

Maar misschien kun je het via hun importeur voor Nederland proberen: Scandinavian Tobacco Group (STG). Zitten als hoofdkantoor in Denemarken (voorheen Stanwell) en in Nederland te bereiken via:

http://www.st-group.com/index.php/scand ... erlands-bv

Succes.

Laafke

Re: Dunhill

Bericht door Laafke »

Domme vraag: Hoe stuur ik een PB??

groet

Gerrit Jan

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Dunhill

Bericht door Dukdalf »

Via de website heb ik wel vorig jaar nog contact met ze opgenomen via email en dat werkte prima. Anders doe je ouderwetse post. Stellen ze bij Dunhill wel op prijs :mrgreen: : 34 Jermyn Street, Londen.

Whitesnake

Re: Dunhill

Bericht door Whitesnake »

Rechtsboven: klik op "leden".

Beetje lager naar links: Gebruikersnaam begint met "B" aanduiden.
Je krijgt een lijst met alle B's. Achter zijn naam zie je "PB". Klik erop en klaar is Kees.

Geloof

Re: Dunhill

Bericht door Geloof »

Whitesnake schreef:Rechtsboven: klik op "leden".

Beetje lager naar links: Gebruikersnaam begint met "B" aanduiden.
Je krijgt een lijst met alle B's. Achter zijn naam zie je "PB". Klik erop en klaar is Kees.
en klaar is Laafke

Laafke

Re: Dunhill

Bericht door Laafke »

Ik heb het adres van Dunhill niet meer nodig. Een medewerkster van Cup a joes heeft navraag gedaan in de VS en ik kreeg net het antwoord.
Ik was namelijk benieuwd of de Dunhill Clay nog gemaakt werd en wat of die pijp eventueel moest kosten.
Er zijn van dat model echter slechts een paar stuks gemaakt en die zijn al lang verkocht. Een collectors item dus. Er zijn dus meer mensen met een voorliefde voor de Cutty. Dat zegt in ieder geval iets over de prijs mocht er een exemplaar op Ebay opduiken. :(

toontje atb

Re: Dunhill

Bericht door toontje atb »

Laafke schreef:Goedemiddag,

Weet iemand hoe je Dunhill kunt bereiken?? Het emailadres op hun website The white spot komt als onbestelbaar terug. Op hun andere website wordt je verwezen naar Cup a joes in de VS.
Of heeft Dunhill geen contact afdeling meer??

met vriendelijke groet,

Gerrit Jan
customer.services@dunhill.com

Bicgatepc02

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door Bicgatepc02 »

balen pieter. Zeker als je er 3 pijpen van hebt.

Heb dit trouwens ook met een merkloos pijpje gehad. Verder blijft hij prima rookbaar.









__________________________________________________________
PIPO Android Tablet PC PIPO U1Pro Android Tablet pc PIPO M8 Android 4.1 Tablet PC

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door Rhialto »

Hi,

Mijn Dunhill 3103, overigens nu wel ingerookt denk ik (ben nog een beginner ;)
heeft een hol metalen staafje, pijpje dat naar de kop toe loopt (wat er een beetje knullig in lijkt te zitten)
Hij zit nl niet aan het mondstuk vast.

Is dit voor de verkoeling van de rook? En waar anders voor?
Zou ik er ook zonder mee kunnen roken?

grt!

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door Dukdalf »

Ja, op alles: het schijnt te dienen om de rook te koelen en je kunt hem ook prima zonder roken. Beter zelfs: de eerste positieve recensie over die metalen inzetjes, pijpjes en wormpjes moet ik nog zien. Bovendien: je moet het ook allemaal weer schoonmaken. Enne, waar blijven die pics van je pijp :wink: ?

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door Rhialto »

Mooi, kga m vanavond zonder roken!

Hier een foto van de dunhill :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door robvoorburg »

Een mooie pijp!

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door lestat »

heel eerlijk moet ik zeggen dat ik niet het verschil zie tussen deze pijp en mijn spitfire van 15 euro. Al zal deze dan waarschijnlijk wel beter roken :)
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door Rhialto »

Kzou niet weten, misschien wel. Heb nog geen ervaring met andere pijpen. Heb m gekregen, maar zou werkelijk niet weten wat dit ding nu zo duur maakt. Los van dat ie wr erg mooi uitziet. Zal vast het hout zijn en het handwerk? Mondstuk heeft wel iets verfijnds, het lijkt wel iets schuin gedraaid te zijn, voor de rechtshandige/rechtermondhoek, als je begrijpt wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door Rhialto »

Wow! Rook nu zonder het metalen staafje!/pijpje, en de Winslow#1 lijkt wel nog lekkerder te smaken!

Thx voor de tip!

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door robvoorburg »

Het verschil in rookgenot tussen een mandjespijp en een duur merk,
zoals Dunhill is, kan 0 zijn.
En dan praat je over nogal wat geld.

Waarom kiezen dan veel pijprokers ervoor toch zo'n duur exemplaar
aan te schaffen?

Niet om de blits te maken, het gros van je omgeving weet hoe een pijp eruit
ziet en daarmee houdt de kennis veelal op.

Het roken van een pijp bevalt je. Je gaat je er verder in verdiepen en ontdekt
dat er stevige prijsverschillen zijn.
Omdat je het roken van een pijp steeds beter gaat bevallen overvalt
n i e u w g i e r i g h e i d je en wil je wel eens een kwaliteitspijp proberen.

Dat is het begin, althans zo verging het mij.

Overigens nooit spijt van gehad, wanneer je je pijp rookt en volop geniet
van je tabak en zo nu en dan kijkt naar de pijp die je met zoveel zorg hebt
uitgekozen, wetende welke aandacht eraan is gegeven tijdens het maken
ervan (van knol tot eindproduct) dan voegt mij dat iets toe aan het geheel
van pijproken.

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Berichten: 890
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:05
Locatie: Zoetermeer

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door Dr. Jefferson »

En vergeet het mentale aspect niet :P
Waarschijnlijk is het zoals met veel dingen dat het voor je gevoel beter is omdat het duur/merk is.
Zolang je er maar doet waar je zelf het gelukkigst van wordt :)
Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie :P
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4218
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door Ribbon »

De Dunhill discussie is een neverending story lijkt wel, maar ik ga toch maar even 2 centen in 't zakkie doen.

Dunhill spreekt mij aan vanwege de klassieke Engelse eenvoud in uiterlijk. Dit is een kwestie van smaak. Wat je vaak hoort is dat een Dunhill er precies hetzelfde uitziet als een mandjespijp en zelfs dezelfde rookkwaliteiten bezit. Wat betreft het uiterlijk ben ik het daarmee niet eens. De Dunhills die ik mooi vind en waarvoor ik bereid ben extra te lappen blinken mijns inziens uit in de zeer goede uitvoering wat betreft de klassieke modellen. Dit kunnen kleine dingen zijn als een net iets mooier afgeronde ketelrand of een mooier hoekje hier en daar. Waar de 1 geen verschil ziet tussen een mandjes-billiard en een Dunhill-billiard zie ik dat wel degelijk. Net zo als ik dat verschil zie bij Charatan, James Upshall, Comoy's etc. Ik heb een mooie bent billiard van Big-Ben, maar ik heb Dunhills van hetzelfde model gezien die ik veel mooier vind wegens die typische 'Dunhillswing' die er in zit. Nogmaals, dit is erg persoonlijk, maar de verschillen zijn voor mij vaak groot genoeg om mijn hartje sneller te doen kloppen. Daarom koop ik Dunhill en andere Engelse merken. Qua rookeigenscappen merk ik nog geen significant verschil tussen andere pijpen. Ik denk dat rookeigenschappen met meer dingen te maken hebben dan het merk pijp. Het kan zelfs per pijp verschillen; iedere fabrikant zal wel eens een k*tpijp hebben gemaakt, ook Dunhill.

Duurder is voor mij niet per se beter. Het is eerder dat ik een voorkeur heb voor een bepaald uiterlijk, en dat kost me extra knaken.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door Dukdalf »

+ 1 voor Robb =D> .

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door dr. Watson »

Ik lees dit draadje nu pas en ik vind het een interessante discussie.

Ik vraag mij wel eens af hoeveel zo'n Dunhill waard zou zijn zonder de witte stip.
Waarschijnlijk 60% minder. Volgens Dunhillmanuk is een Dunhill zonder de witte stip
ook geen echte Dunhill. Je koopt als het ware een stukje traditie.
Op zich niets mis mee.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4218
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill Root Briar

Bericht door Ribbon »

dr. Watson schreef:Ik vraag mij wel eens af hoeveel zo'n Dunhill waard zou zijn zonder de witte stip.
Evenveel als een Peterson zonder p'tje, een Comoy's zonder c'tje, een Big Ben zonder b'tje etc.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie