DUNHILL

Alles over de pijp zelf...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Smokey,

Ja, dat is wat me ook verteld is, al sedert de jaren '60 of begin '70. Ik wist alleen niet dat het Butz was, ik wist wel dat ze voorgedraaide koppen -wel naar eigen ontwerp- inkochten in Frankrijk.
Kon ook nauwelijks anders; Dunhill had/heeft zich toegelegd op pijpen met een mooie nerf en zonder vullingen. Vroeger hadden ze heel veel afvallers, al die seconds die door andere afgewerkt en verkocht werden. En later hebben ze de hele voorselectie uit handen gegeven, en kregen ze alleen nog die koppen die ze hebben wilden.
Eerlijk gezegd dacht ik eigenlijk dat ze ondertussen helemaal geen pijpen meer maken, alleen nog specificaties geven waarnaar hun pijpen gemaakt worden, en dan keuren en hun merk 'toekennen'. Dunhill gaat al jaren meer over modeartikelen dan over roken.

Truc is dat het mij niet uitmaakt, het gaat inderdaad over merk, model en afwerking. En over ene bepaald idee... Als ik ze in een zaak naast andere pijpen zie dan herken ik ze wel degelijk als Dunhill, ongeacht wie ze gemaakt heeft of waar ze vandaan komen.

Groet, Janneman

Smokey
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2010 20:57

Bericht door Smokey »

Wie van jullie toch absoluut een Dunhill pijp wilt hebben... Je vindt er nog bij "Schneiderwind" in Aken.(D)
http://www.schneiderwind.de/

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Ik vind ze bij Hajenius in Amsterdam en De Oude Tijd in Utrecht ook nog. Het was toch de tabak die moeilijk te verkijgen was, niet de pijpen?

Smokey
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2010 20:57

Bericht door Smokey »

Kynikos schreef:Ik vind ze bij Hajenius in Amsterdam en De Oude Tijd in Utrecht ook nog. Het was toch de tabak die moeilijk te verkijgen was, niet de pijpen?
Inderdaad, het grote probleem ligt bij de tabak, hoewel er eveneens tekenen van moeilijkheden bestaan in hun segment 'pijpen'. In België wordt de voorraad alsmaar beperkter. Mijn ervaring; Dunhill is altijd een vervelende firma geweest: Lagere % voor de voortverkoper, slechte service en naservice, bazige en dominante houding... Niet bepaald de leuksten om mee samen te werken. En nu krijgen ze een koekje van eigen deeg...Wel spijtig voor de Dunhill liefhebbers.

PJ
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:39

Re: De Dunhill mythe..

Bericht door PJ »

Smokey schreef: De laatste insiders info die ik heb over Dunhill; Stanwell zou de fabricatie ervan nu voor zijn rekening nemen..
Believe it or not..
Dat van Stanwell heb ik ook gehoord en ik meen het gezien te hebben. Een kennis heeft een DR***** en ik heb een identieke Stanwell, alleen met mindere grain.

Ik hoop dat Dunhill nog even niet het loodje legt, ik heb een pijp in commissie staan (al ruim 2 jaar, dat dan weer wel, dus klantgerichtheid is inderdaad wat minder).

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Dunhills...

Bericht door Tati60 »

Misschien leuk om eens te zien... Hoe worden Dunhills gemaakt?

http://science.discovery.com/videos/how ... pipes.html
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

PJ
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:39

Bericht door PJ »

Leuke video, dank je!

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

En het lijkt allemaal zo eenvoudig, niet ?
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik word altijd een beetje moedeloos als ik van die bergen pijpen in productie zie. Zoveel pijpen, hoe maak je dan nog een keuze? En het ziet bijna oneerbiedig uit, al die halfbewerkte pijpen die uiteindelijk stuk voor stuk tot een juweel moeten uitgroeien.

Dit geldt niet alleen voor Dunhill, dit gevoel heb ik werkelijk elke keer als ik bij een pijpenmaker mag meekijken.

Groet, Janneman

pipipe

Dunhill pijpen

Bericht door pipipe »

Hallo aan een ieder.

Ik heb van mijn vader nog enkele Dunhill pijpen. Allen DR, Root briar, straight grain. De meeste zijn DR G, twee DR H en de rest is DR D t/m F.
Alle pijpen zijn van de periode 1960 - 1970, allen gebruikt, maar in goede staat en slechts met kleine gebruikssporen.
Nu heb ik op internet veel gelezen over deze pijpen. Met name de DR G en H zijn zeldzaam en waarschijnlijk veel geld waard.
Ik heb op Ebay gezocht naar Dunhill pijpen van dezelfde categorie, maar kom ze eigenlijk niet tegen. Een enkele verzamelaar heeft ze wel.
Ik zou graag willen weten wat deze pijpen ongeveer waard zijn. Al weet ik maar een prijsrange per categorie (D t/m H). Natuurlijk is het afhankelijk van wat de liefhebber er voor geeft en in welke staat de pijpen verkeren. Toch zou ik graag weten wat ze waard zijn. Waarschijnlijk wil ik enkele exemplaren verkopen, omdat ik zelf niet veel met pijproken heb en ook omdat ik vind dat deze mooie exemplaren bij een echte liefhebber thuishoren in plaats van bij iemand die er niet veel mee heeft. Als ik er een of twee aanhoud omdat ze van mijn vader zijn geweest, is dat voor mij genoeg.
Ook tips mbt gevraagde info zijn natuurlijk welkom.
Graag hoor ik van jullie.

MVG
Pipipe

Gebruikersavatar
Wilbie
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 apr 2010 17:45
Locatie: Haarlem

Bericht door Wilbie »

the straight grain designations, perhaps the ne plus ultra of pipe collecting. With Alfred Dunhill, this category takes on a whole new aura of exclusitivity. The rarest straight grains are stamped DR (which stands for “Dead Root,” referring to the underground burl of the heath tree from which the oldest and usually best-figured briar is cut). Currently, the DR series ranges from one to six stars; the more stars, the tighter and more uniform the grain. Beyond that, the DR designation ventures into the stratosphere of rarity with alphabetical letters, starting with DRG, and the even scarcer DRH.

Although very few DRHs have ever been produced.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dunhill DR Graded Straight Grains

1 Star - $ 790.00
2 Star - $ 910.00
3 Star - $1140.00
4 Star - $1585.00
5 Star - $2025.00
6 Star - $3185.00


Uw heeft wel iets moois in handen!
Gebruikt maar in goede staat zijn ze vast nog flink wat waard.
Toch raad ik aan toch zeker even een antiquair te raadplegen. Vooral voor die 2 DR H's.

Dan is het nog de vraag of u gaat om er zoveel mogelijk geld uit te halen.
Wie weet wilt u de pijpen goed onderbrengen en voor een mooie prijs een paar wel weg doen.
Mogelijk zijn er op dit Forum wel geïnteresseerden indien u verkoopt. Want echte liefhebbers zijn er zekers. Mensen die een pijp de juiste zorg en een mooi plekje in een verzameling geven.

Zelf zou ik zoiets bijzonders niet wegdoen maar een mooi plekje geven.

Groet,

marcel

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Een antiquair lijkt me niet de meest geschikte persoon. Ik weet dat er diverse online pijpverkopers ook pijpen inkopen. Persoonlijk zou ik ze zelf op E-bay verkopen en met name op de amerikaanse markt richten. Ik weet dat daar grof geboden wordt op Dunhills. Het probleem zit hem alleen dan weer in het versturen, en de betaling.
Verzamelaars kopen dergelijke geprijsde pijpen graag via een vertrouwd adres.. Maar niet geschoten is altijd mis.
Succes !!
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Hier bijv. een adres van een online verkoper die ook inkoopt ; http://www.tecon-gmbh.de/information.ph ... info_id=30
Besef wel dat deze mensen zelf ook aan de pijpjes willen verdienen, en dat vaak ook erg goed doen :wink:
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Martin Romijn schreef:Een antiquair lijkt me niet de meest geschikte persoon. Ik weet dat er diverse online pijpverkopers ook pijpen inkopen. Persoonlijk zou ik ze zelf op E-bay verkopen en met name op de amerikaanse markt richten. Ik weet dat daar grof geboden wordt op Dunhills. Het probleem zit hem alleen dan weer in het versturen, en de betaling.
Verzamelaars kopen dergelijke geprijsde pijpen graag via een vertrouwd adres.. Maar niet geschoten is altijd mis.
Succes !!
Ben het volledig met Martin eens, doe je huiswerk en zet vervolgens wat je wilt verkopen op E-bay. Foto's, Foto's, Foto's close-up van goede kwaliteit vertellen meer dan een heel verhaal.

Wat betreft de verzendkosten, tante post kan je de daar snel meer over vertellen, verzend niet via de goedkoopste optie en verzekerd. De echte verzamelaar die een leuk bedrag neertelt voor je DR Dunhill gaat echt niet zeuren over een paar Euro verzend kosten, zeker niet als dit duidelijk van te voren aangeeft.

Een voorbeeld van 1966 DR die te koop staat
http://www.top-pipes-collection.it/DU564.htm

Ik zou trouwens overwegen om ze nog een tijdje vast te houden, het economische klimaat is niet echt perfect om de beste prijs voor je pijp te halen.
Laatst gewijzigd door marcel op 29 jul 2010 02:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr.
Marcel

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1231
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Bericht door multiballs »

uiteraard zijn we hier ook wel benieuwd naar enkele foto's in je post....

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Voor elke dag een Dunhill...

Bericht door Ronnie de Ponnie »

I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Erg mooi maar wat is er zo bijzonder aan Dunhill dat het zo verrekte duur is ?

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Het schijnt dat er geen tabak in hoeft...
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ronnie de Ponnie schreef:Het schijnt dat er geen tabak in hoeft...
:shock: :D :D :D :D

40 jaar stug doorroken (200 gram tabak per week), en je hebt het er zo uit!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Dunhill News 2010 Battle of Britain Pipes

Bericht door remi »

Ik zat net te kijken op de site van esterval's pipehouse en zag hier een flyer van staan battle of britain pipes van dunhill, Wow wat een mooi ding maar ik kan er geen prijs bij vinden weet iemand misschien meer? http://www.tecon-gmbh.de/info_pages.php?pages_id=163

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Mooie pijp met een leuk verhaal.
Zie alleen de prijs niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

ik zie daar het RR logo rondzwerven, bekend van luxe automobielen en vliegtuigmotoren. En ik vrees dat hier ook hun fameuze spreuk van toepassing gaat zijn; als U naar de prijs moet vragen is dit niet voor U...

Leuke tamper trouwens, die erbij zit.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

janneman schreef:ik zie daar het RR logo rondzwerven, bekend van luxe automobielen en vliegtuigmotoren. En ik vrees dat hier ook hun fameuze spreuk van toepassing gaat zijn; als U naar de prijs moet vragen is dit niet voor U...

Leuke tamper trouwens, die erbij zit.
Je hebt helemaal gelijk Janneman! :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

LéonS

Dunhill ?

Bericht door LéonS »

Hallo iedereen,

Ik kocht in Antwerpen enige jaren Dunhill (Early morning pipe, Nightcap, ...)
Sinds vorig jaar zijn ze hier niet meer te koop en kan ze nergens anders vinden. Uit de Belgische verkoper komt verder geen geluid als ik ernaar vraag, dus vraag ik het hier maar beter.

Weet iemand of deze tabak nog te krijgen is, of weet iemand een tabak die er dicht bij in de buurt komt?

Alvast erg bedankt!

Léon

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Bestellen op Duitse websites is een goede optie.

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Indeed.

Esterval's en Danpipe (onder andere) hebben diverse soorten Dunhill in de verkoop.
I'm thinking, Lewis...

Gebruikersavatar
Ronnie de Ponnie
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2010 13:05
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronnie de Ponnie »

I'm thinking, Lewis...

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

De prijs in de US:

The pipes will have two finishes. The shape is an apple, which was very popular during the war. The two finishes are Shell Briar, and Bruyere. Both pipes are equipped with solid sterling silver bands which are engraved with the Spitfire plane on the top and the engraving, "The Battle of Britain" on the back. Each pipe is numbered. There are 100 pieces each worldwide for launch in October and what makes this edition even more special is the packaging, the box. The box is inspired by the cross section of a Spitfire wing.

Inside the box is a book, "The Spitfire Story", written by Peter R. March. The pipe will come with a limited edition certificate. The retail prices of the pipes will be $1,950 for the Shell Briar and $2,400 for the Bruyere finish.
Gr.
Marcel

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Heb de pijp "live" gezien op Intertabac. Erg duur voor een mooie verpakking en een gezandstraalde pijp.
Helaas lag er geen gladde uitvoering, want ik ben wel benieuwd naar die perfecte nerf van Dunhill voor zoveel geld.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Het zou me niets verbazen als de gladde uitvoering zo donker gebeitst is dat je de nerf nauwelijks ziet... Dat is me wel vaker opgevallen bij Dunhill. Ik geloof niet dat nerf hun ding is, hooguit bij sommige sandblasts.
Als zo vaak bij Dunhill, de prijs is denk ik meer verbonden aan het idee erachter, de 'beroemde herinnering'. In dit geval van So Many en So Few, zeg maar.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie