VAUEN

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door MfOx »

Fraaie pijpen, deze toch maar eens in het echt gaan bekijken.

Natuurlijk beter goed gejat dan slecht bedacht...

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Bananabox-Ninja »

Hmmm, ik zie drie gladde pijpen in mijn toekomst.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Laafke

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Laafke »

Wat ik niet goed snap....toen ik een aantal jaren geleden op een duits forum begon mee te doen werd daar altijd gewaarschuwd voor Vauen. Dan ging het om kwaliteit van het hout, afwerking en de prijs.
Nu een aantal jaren later wordt er op het PRF zeer enthousiast gedaan over Vauen.....heeft er zich een cultuuromslag voorgedaan bij Vauen of waren de waarschuwingen op het forum niet terecht. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit een Vauen irl heb gezien.....

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Bananabox-Ninja »

Ik spreek alleen voor mezelf maar Vauen heeft me nog nooit een slechtte pijp geleverd.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door jarnogab »

Ik heb hier 1 Vauen (enfin, niet meer, zal verkocht worden) maar die rookte voortreffelijk.
Groeten,
jarnogab

Winslow Collector

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Winslow Collector »

Laafke schreef:Wat ik niet goed snap....toen ik een aantal jaren geleden op een duits forum begon mee te doen werd daar altijd gewaarschuwd voor Vauen. Dan ging het om kwaliteit van het hout, afwerking en de prijs.
Nu een aantal jaren later wordt er op het PRF zeer enthousiast gedaan over Vauen.....heeft er zich een cultuuromslag voorgedaan bij Vauen of waren de waarschuwingen op het forum niet terecht. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit een Vauen irl heb gezien.....
Ik ken Vauen al heel wat jaartjes en nog nooit een slechte pijp van gehad. Ook denk ik dat de zogenaamd goede merken van vroeger hun kwaliteit (superioriteit?) niet meer waar kunnen maken, zoals Dunhill en Peterson. De jongere generaties pijpen van die merken lijken zich te wentelen in de goede dagen van weleer, terwijl merken met minder "status" zich wél ontwikkeld hebben.
Je ziet dat in meer branches. Gold Mercedes Benz vroeger als 1 brok degelijkheid, nu zijn ze verre van het kwaliteitsniveau van vroeger en zijn ze ingehaald door vele andere merken. Kijk maar op onderzoeken van betrouwbaarheid e.d.

En ja, wat er op fora geschreven wordt is ook niet altijd waar. Het is heel vaak de persoonlijke mening van mensen die zich gek laten maken door marketing of andere forumschrijvers. Hier wordt heel vaak lovend geschreven over een bepaald merk/fabrikant, terwijl deze haar zaakjes verre van "in orde" heeft.

Whitesnake

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Whitesnake »

Ben heel tevreden over Vauen.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door St Patrick »

Ikzelf heb geen Vauen pijp maar de recenties welke ik heb gelezen zijn niets meer dan lovend...
Dus ik kijk uit naar officiele verkoopdatum van deze serie op de nederlandse markt...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Laafke

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Laafke »

Ik heb de site nog eens goed bekeken en zowel de seriepijpen als de handmades, ja zelfs de straight grains......hetzelfde als de meeste meeste pijpen van Design Berlin......ik vind het duits georienteerd. Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. En vooral bij de verschillende series....meer van hetzelfde. Alleen een ander kleurtje, een ander ringetje of ander versierseltje.(Op de Zeppelin na, die vind ik wel origineel) Ik mis gewoon de originaliteit die ik bij de oude Stanwells en bij Peterson wel aantref. Nee ik zal niet gauw een Vauen aanschaffen.

Winslow Collector

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Winslow Collector »

Laafke schreef:Ik heb de site nog eens goed bekeken en zowel de seriepijpen als de handmades, ja zelfs de straight grains......hetzelfde als de meeste meeste pijpen van Design Berlin......ik vind het duits georienteerd. Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. En vooral bij de verschillende series....meer van hetzelfde. Alleen een ander kleurtje, een ander ringetje of ander versierseltje.(Op de Zeppelin na, die vind ik wel origineel) Ik mis gewoon de originaliteit die ik bij de oude Stanwells en bij Peterson wel aantref. Nee ik zal niet gauw een Vauen aanschaffen.
Natuurlijk is er niemand die jou dwingt een Vauen aan te schaffen. Dat Vauen Duits georiënteerd is, net als DB lijkt me nogal logisch (duhuh, 2 Duitse bedrijven). Maar zo is Peterson Brits georiënteerd en Stanwel Deens. Het is maar net wat je smaak is en je voorkeur heeft.

In ieder geval: JIJ hoeft ze niet mooi te vinden en zeker niet te kopen.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Dukdalf »

Bananabox-Ninja schreef: :lol: "Friddo"

Er zal ook wel een "Gontolf" zijn, of iets wat er op lijkt :mrgreen: . 'Auenland' is overigens de Duitse vertaling van 'The Shire', maar dat zullen jullie ook wel weten...

Winslow Collector

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Winslow Collector »

Dukdalf schreef:
Bananabox-Ninja schreef: :lol: "Friddo"

Er zal ook wel een "Gontolf" zijn, of iets wat er op lijkt :mrgreen: . 'Auenland' is overigens de Duitse vertaling van 'The Shire', maar dat zullen jullie ook wel weten...
Die andere twee namen weet ik even niet meer. Het was voor Vauen flink zoeken om niet op copyright-teentjes te trappen met deze serie. Dus heel voorzichtig omgaan met namen en vertalingen en tóch de link kunnen leggen met de Hobbit-film. Dat was volgens mij al een project op zich. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Arno »

Dukdalf schreef:'Auenland' is overigens de Duitse vertaling van 'The Shire', maar dat zullen jullie ook wel weten...
:lol: Nee wist ik nog niet.. :oops:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Bommel »

Arno schreef:
Dukdalf schreef:'Auenland' is overigens de Duitse vertaling van 'The Shire', maar dat zullen jullie ook wel weten...
:lol: Nee wist ik nog niet.. :oops:
:oops: ik ook niet. :oops:
Maar ben dan ook niet Duits georiënteerd. :mrgreen:
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Winslow Collector »

Bommel schreef:Maar ben dan ook niet Duits georiënteerd. :mrgreen:
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Dukdalf »

Winslow Collector schreef:
Bommel schreef:Maar ben dan ook niet Duits georiënteerd. :mrgreen:
:mrgreen:
Mijn grootmoeder was Weense, dus ik ben hartstikke Duits georienteerd. En ja, als kleuter heb ik zelfs ook nog echte Lederhosen gedragen, zij het met gezonde tegenzin :wink: . Wel leuk om te kunnen aannemen dat de Duitse vertaling van 'The Shire' blijkbaar niet onder het copyright valt, maar de naam 'Frodo' wel.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Bananabox-Ninja »

Dukdalf schreef:Wel leuk om te kunnen aannemen dat de Duitse vertaling van 'The Shire' blijkbaar niet onder het copyright valt, maar de naam 'Frodo' wel.
Nou is 'Shire' niet gewoon een Engels woord en Auenland daar de vertaling van?
Denk ook niet dat Vauen dat kan copywriten maar wel als product aanduiding kan gebruiken zonder problemen.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Dukdalf »

Ik denk dat je gelijk hebt :wink: .

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4218
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Ribbon »

Dukdalf schreef: ...En ja, als kleuter heb ik zelfs ook nog echte Lederhosen gedragen, zij het met gezonde tegenzin :wink: .
Pics or... :mrgreen:

Grappig dat ze toch weer voor de ronde mondstukken hebben gekozen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ze zo op 't eerste gezicht mooier vindt dan de LotR pijpen. Minder tierelantijntjes zogezegd.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

Ik ben er niet laaiend over.
Persoonlijk vind ik een MacQueen of zelfs de Nobile van Vauen veel mooier.
Dus Wowbagger als je je Nobile van de hand wil doen om deze Auenland te kopen ben ik de eerste in de rij :wink:

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Wowbagger »

Pitoe schreef:Ik ben er niet laaiend over.
Persoonlijk vind ik een MacQueen of zelfs de Nobile van Vauen veel mooier.
Dus Wowbagger als je je Nobile van de hand wil doen om deze Auenland te kopen ben ik de eerste in de rij :wink:
:mrgreen: Ben nog steeds in mijn nopjes met de Nobile hoor. Maar ik weet wel dat de eerstvolgende pijp waar ik wat serieuze centen aan wil spenderen die gerusticeerde wordt die daar net voor de doos ligt.

Gebruikersavatar
Berend72
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jul 2012 13:59
Locatie: Katwijk

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Berend72 »

zeer fraaie pijpen!! Voorlopig zal t ff alleen bij kijken blijven....
Nulla Tenaci Invia Est Via

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Bananabox-Ninja »

Zeg kunnen we in een massa aankoop geen leuke korting bedingen bij Vauen?
Zo te lezen zijn er genoeg gegadigden voor.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Wowbagger »

Bananabox-Ninja schreef:Zeg kunnen we in een massa aankoop geen leuke korting bedingen bij Vauen?
Zo te lezen zijn er genoeg gegadigden voor.
Forumpijp 2013!

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door antonius »

Laafke schreef:Wat ik niet goed snap....toen ik een aantal jaren geleden op een duits forum begon mee te doen werd daar altijd gewaarschuwd voor Vauen. Dan ging het om kwaliteit van het hout, afwerking en de prijs.
Nu een aantal jaren later wordt er op het PRF zeer enthousiast gedaan over Vauen.....heeft er zich een cultuuromslag voorgedaan bij Vauen of waren de waarschuwingen op het forum niet terecht. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit een Vauen irl heb gezien.....
nou laafke ik spreek uit eigen ervaring dat het met de service van vauen wel echt goed zit want in 2010 heb ik in duitsland een woody met bruyere inzet stuk van vauen gekocht die na een half jaar langzaam omhoog begon te komen.
Afbeelding
toen ik in de zomer van 2011 eens een bezoek bracht aan Dan Pipe zei de verkoper mij om een met mailtje naar vauen het probleem voor te leggen.
antwoord kwam al na een dag met het verzoek om de pijp naar hun toe te sturen en na twee weken kreeg ik een mail dat de pijp onder garantie werd hersteld en gratis naar mij toe wordt gezonden.
het resultaat is een perfecte pijp retour gehad met een prachtig nieuw bruyere inzet stuk,je ziet er niets van en ze hebben mij geen cent gerekend,dus perfecte service.


gr antonius

Laafke

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Laafke »

@antonius,

Eigenlijk behoort dat tot de normale service te horen. Al weet ik dat dat lang niet altijd het geval is. Dus wat dat betreft een complimentje voor Vauen. Het grootste punt wat ik tegen Vauen heb is (net als bij DB) dat de pijpen mijn smaak niet zijn. Goed, het zijn allebei duitse bedrijven maar het lijkt me toch dat ze ook graag buiten de grenzen willen verkopen. Met "duits georienteerd zijn" bedoelde ik dan ook dat ik geen "internationale" pijpen zie. Plus het feit dat vooral bij de series ik meer van hetzelfde zie, goed soms een ander kleurtje, een ander ringetje enz.
Kijk ik naar de duitse pijpenmakers dan zie ik in veel gevallen die internationale klik wel (neem bijv. Frank Axmacher) Goed, er zijn ook voorbeelden van pijpenmakers die zich richten op de duitse markt (Volker Hahn en Bodo bijv.) Zoals gezegd over de kwaliteit van Vauen kan ik weinig zeggen omdat ik er nog nooit eentje in handen heb gehad (ben wel heel benieuwd naar de Zeppelin)
In het verleden heb ik van DB de Image1 en de Skipper gekocht. Die pijpen heb ik altijd met smaak gerookt totdat mijn voorkeur naar andere modellen ging. Ook over de kwaliteit had ik niet te klagen.
Maar deze modellen onderscheiden zich weer van de duitse orientatie en vielen waarschijnlijk daarom bij mij in de smaak.
Als ik het voor het zeggen had bij Vauen zou ik toch wat meer internationale modellen in de markt zetten. Ik zou proberen het imago te veranderen.......maar wie ben ik :D

Winslow Collector

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Winslow Collector »

Laafke schreef:...maar wie ben ik :D
:mrgreen: In ieder geval niet degene die voor Vauen het beleid maakt. En ik denk (en hoop) dat de mensen die dat wél doen echt wel weten wat ze doen en hun eigen stategie en policy volgen. Ze hebben voldoende kennis van marketing om hun tent goed te runnen volgens HUN strategie, lijkt me; ze bestaan immers al een poosje.

Ik begrijp niet helemaal waarom Vauen zich "buiten de Duitse markt" zou moeten profileren, omdat het huidige assortiment toevallig niet iemand's smaak is. Gaat die iemand dan voor een flinke omzetstijging zorgen?
Voor alle producten geldt: het spreekt de één aan, de ander niet. Wat moet het nog meer zijn? Een eenheidsworst die iedereen leuk vindt?

Ik vind ook een heleboel pijpmerken en -modellen niet mooi, maar ik ga me echt het hoofd niet breken of die fabrikanten dan iets moeten gaan maken dat ik wél leuk vind. Ik zoek wel wat anders. Dat beetje vrijheid hebben we nog, dat we het pijpje mogen kopen dat we wél leuk vinden.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Dukdalf »

Laafke schreef:(ben wel heel benieuwd naar de Zeppelin)
Als je naar de volgende meeting komt kan ik je er wel een laten zien. Met bijbehorende stopper en tabak ook nog :wink: .

Laafke

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door Laafke »

@Dukdalf,

Aangezien de volgende meeting in Wuustwezel is moet ik helaas verstek laten gaan. Het openbaar vervoer is hier in Zeeland zo geregeld dat je zowat een halve dag bezig bent om in de bewoonde wereld te komen.... :D

En daarbij stip je gelijk het probleem aan....als je de Zeppelin koopt dan hoort daar natuurlijk ook de stopper bij. En dan kom je al gauw op een bedrag van 250,= euro. Om dat uit te geven om een pijp te proberen......dan besteed ik dat liever aan een Cutty (mocht ik die ergens tegenkomen.....)
Maar bedankt voor je aanbod!

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8798
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Nieuwe Vauen pijpen, Auenland serie

Bericht door The_Undertaker »

Wowbagger schreef:
Bananabox-Ninja schreef:Zeg kunnen we in een massa aankoop geen leuke korting bedingen bij Vauen?
Zo te lezen zijn er genoeg gegadigden voor.
Forumpijp 2013!

+1

Hele gave pijp dit :)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Plaats reactie